Gå til innhold
  • Bli medlem

Hennessy modifikasjoner (Youtube)


Blouberg

Anbefalte innlegg

Mr Google finner fram til mye rart. Her er en kar, som forøvrig er enarmet, som har publisert modifikasjons forslag til Hennessy hengekøyer. Synes det ser fornuftig ut.

Mulig dette er gammelt nytt for dere hardbarka hengekøyister 🙂

Muskrat Jim mods

(Edit:Typo)

Endret av Blouberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det finnes utallige modifikasjoner der ute hvorav de fleste går på andre løsninger med hvordan køya henges opp. Selv liker jeg enkelheten med originalløsningen og har ikke de problemene som andre tydeligvis har. I tillegg mister han muligheten med å feste taket til hengekøyetauet og må bruke et separat tau. Jeg liker at taket henger på hengekøyetauet fordi jeg da enkelt kan pakke alt i et pølseskinn (aka "snake skinn"). I tillegg har jeg festet bardunene som går til køya i festet til bardunene i taket så jeg trenger bare en plugg på hver side (eller ofte bare ei lita buske). Når jeg bardunerer taket vil køya følge med og takets ytterkant vil holdes ned mot køya. Det bør kanskje nevnes at jeg bruker originaltaket, det som akkurat dekker køya altså.

Hvis det nå skulle regne og jeg ville pakke køya og sekken ned under taket, så kan jeg spenne opp et eget tau for anledningen og klipse taket over på dette og løsne det fra hengekøya. Når køya skal henges opp er det ikke noe problem med regn siden taket henger utenpå køya og kun blir vått på utsiden som jo uansett vil bli vått.

En artig detalj i løsningen til Muskrat Jim er at han knyter det han kaller en "modified double bowline" fordi han da får tre løkker i karabineren som bærer vekta hans. Samtidig er tauet så vidt jeg kan skjønne fremdeles festet i køya med bare ett enkelt tau, så det var ikke mye å vinne på akkurat det da. Hvis han var redd for at disse tauene skulle ryke (noe de neppe gjør) burde han i det minste ha festet den løse enden av tauet i køya før han knør på karabineren. Kan tenkes at han har gjort det da, uten at han viser det. Enden går i hvert fall inn i enden av køya.

Den "soda pop"-strammeren var jo smart og billig da. 👍

Den eneste modifikasjonen jeg har gjort er å bytte ut de to svarte bardunsnorene fra taket med to som er gule og med refleks invend. Jeg var lei av å snuble i barduntrådene hele tida i nattemørket. Jeg har også gjort de en del lengre slik at jeg kan strekke taket flatere ut. I tillegg har jeg festet strikker til de slik at taket skal holde seg stramt hvis det strekker seg, slik dette bildet viser (strikken er svart og her helt strukkte, den nye bardunen er gul).IMG_20210505_221134_DxO_900.jpg.c7a637a0ece779bff8abd6735889e525.jpg

 

 

Hvis taket strekker seg vil strikkene ta inn slakken:

IMG_20210505_221057_DxO_900.jpg.f05938ebff833e1f56eb5ce28b7fc0e7.jpg

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ørlite tips til: Han snakker om at han har markert "head end" (enden han vil ha hodet). Nå er det slik at man kan ligge begge veier i denne køya, så hode-enden blir litt feil for meg. Men jeg gjør det samme, men tenker litt annerledes. Køya har jo glidelås på bare den ene siden. Når jeg sitter i køya er det derfor denne siden jeg må sitte på. Når jeg sitter der tenker jeg at jeg er i en båt. Da har man rød lanterne til babord (venstre) og grønn lanterne til styrbord (høyre). Jeg har altså festet en rød tapebit på hengekøyetauet til venstre og en grønn til høyre. Da er det enkelt å finne ut hvilken vei køya skal henges for at inngangen (glidelåsen) skal komme på riktige side. Jeg mener det er samme trikset som er brukt i Amok-køya mi (rød og grønn karabiner), og det var vel kanskje der jeg hentet det fra.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også sett at bardunene er lette å gå på, så supert tips om reflex. 

Gjelder forsåvidt side snorene fra køya også, bikkja holdt på å løpe på disse noen ganger. Tenker å binde på ei sløyfe eller noe slikt så både jeg og bikkja holder oss unna.

Fikk sansen for de stroppene rundt tre med lommer for krok, ser enkelt ut. Når det gjelder tarpen kan vel den festes i en av lommene i stroppen den og, enig i at det er bra å slippe ekstra tau.

Jeg får ta med litt greier for å teste dette ved leilighet, fint å ha noe å sysselsette seg med når fisken ikke biter 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bardunsnora jeg bruker: https://www.amazon.com/ThreeBulls-Fluorescent-Reflective-Guyline-Paracord/dp/B01IHRAXD6/ref=sr_1_7?dchild=1&keywords=ThreeBulls&qid=1620815898&sr=8-7

Jeg har forsøkt å finne tilsvarende i nettbutikker i  Norge, men har ikke funnet det. Snora er 1,8 mm tykk og solid. Man skulle kanskje tro at bardunsnora ville lyse opp i terrenget, men den er knapt synlig når du kommer 15-20 meter bort (hvis du ikke lyser på den med lykt i mørket da). På nært hold er den veldig synlig. Det har hendt jeg har ligget ved en sti og måttet spenne den ene bardunen over stien. Det har vært veldig greit når det har kommet noen gående, og da vanker det skryt for at de slipper å snubble i bardunen min 😁

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 5/12/2021 at 9:31 AM, Blouberg said:

Mr Google finner fram til mye rart. Her er en kar, som forøvrig er enarmet, som har publisert modifikasjons forslag til Hennessy hengekøyer. Synes det ser fornuftig ut.

Mulig dette er gammelt nytt for dere hardbarka hengekøyister 🙂

Muskrat Jim mods

(Edit:Typo)

Herlig video, ordna med straps og karabiner idag, skal bli mye enklere å sette opp nå ja!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.