Gå til innhold
  • Bli medlem

3 uker på tur, real turmat?


Luddis

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger en tur til sommern.

Jeg tenkte at 200g med havregryn, med sukker og rosin (ca 900 kcal) til frokost, sjokolade , kjeks og kanskje spekemat til lunsj , og potetmos (350kcal) med realturmat (600ish kcal) var en mulig kominasjon? Kan eventuelt slenge på smør, men jeg vet ikke hvordan jeg frakter på dette uten å ødelegge det. Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Luddis skrev (29 minutter siden):

Kan eventuelt slenge på smør, men jeg vet ikke hvordan jeg frakter på dette uten å ødelegge det.

Jeg kjøper slike plastglass med reker og har meierismør oppi etterpå. Fiskemannen har metallokk uten pappmembran under lokket (pappen kan bli myk/ødelagt). Kan være kjekt å like reker..

Jeg ville variert raust i ymse varianter av Real og deres konkurrenter. En halv pose potetmos attåt spekematen til lunsj er heller ikke feil.

fiskemannen.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du lurer på, men smør kan du ha i en plastboks med lokk. Hvis du skal gå i fjellet, er det som regel så kaldt at smøret holder seg hardt, men det hender jo at det blir varmt også. Kombinasjonen ser grei nok ut, selv om jeg hadde klart meg med real til middag, og noen knekkebrød til kvelds, kanskje. Blir mye å bære på, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luddis skrev (55 minutter siden):

200g med havregryn

Er ikke dette litt vel masse for en frokost? Hvis du skal bære med det 200g* 20 dager, så er jo det 4 kg havregryn. Jeg mener jeg pleier å veie opp 70g for en porsjon. 
 

Når det er sagt, så har jeg aldri vært på så lang tur som tre uker i strekk. Så jeg har lite erfaringsgrunnlag.

 

Du kan vurdere flytende bremykt eller olje, dersom du ikke vil bære smør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har 2 dl havregryn en vanlig dag i vattnet till gröten det blir en stor portion, 3dl går i nödfall att koka och orka äta upp på tur,väg om ni vill jag har salt i påsen på med dagsportionen så man ej glömmer detta.

Sedan äter jag en stor egenbakad rågbröd smörgås i 2 halvor med ost och ibland inlaggd sill det motsvarar nog minst 4 skivor köp bröd,på tur 4 hårda skivor tex husman knäckebröd.

Frukt och mjölk till gröten på tur torkad frukt(rafinerat socker bör man ej äta varken hemma eller på tur).

Tid hade jag RF plåtburk till smör som man kunde kyla i en jock-älv med plastpåse om ,hinner ej ta skada av värme på 10-14 d men 3v osäckert men om man kyler regelbundet på natten så borde det gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier også å ha litt mindre havregryn til frokosten en det du beskriver, men beriker grøten med en god del melkepulver og kokosmelkpulver + sukker og litt tørket frukt. Da får jeg omtrent samme energiinnhold. 

Til lunsj bruker jeg ofte nøtter og en sjokoladebolle (sånn som i praksis er laget av havregryn, smør og sjokolade). Kanskje jeg også har med en snickers også. Det kan som kjeks og spekemat spises i farta hvis været ikke tillater lange pauser for matlaging. Jeg blir lett kald hvis jeg stopper lenge, så for meg er det viktig å unngå for lange pauser men heller ta flere korte. Men dette er jo litt avhengig av hva slags tur det er og hvor man er. 

Real eller tilsvarende er bra til middag. Med litt ekstra potetmos, så tror jeg det kan holde for dagen. Jeg pleier å lage en kopp kakao til middagen og den nyter jeg mens jeg venter på at maten skal bli klar. Da får jeg i meg noen ekstra kalorier med rask energi og noe varmt når jeg trener det mest. 

Jeg pleier også å lage chiagrøt til kvelds på lange turer. Der kommer energien i hovedsak fra sukker, melkepulver og kokosmelkpulver. Kakao gir smak. Men så pleier ikke jeg å ha den ekstra potetmosen til middag... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likse skrev (35 minutter siden):

Er ikke dette litt vel masse for en frokost? 

Jeg bruker 120 gram havregryn, en lliten neve rosiner og en spiseskje melkepulver. Har landa på at det er grensa for hva jeg gidder å trø i meg til frokost på tur

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mange kalorier du har i lunsjen, men du kommer vel totalt opp på et rimelig greit nivå totalt (2500+ kcal pr dag?). Hvis du klarer å få i deg 200 g (5 dl) havregryn til frokost er det en pang start på dagen, men test det hjemme først 👍

😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (44 minutter siden):

Klarnet smør holder seg litt bedre enn vanlig. Det brenner seg heller ikke så lett i stekepannen.

Du kan klarne selv, veldig enkelt. Eller kjøpe Ghee på innvandrerbutikk.

Klarnet smør har flere gode egenskaper (brenner seg ikke så lett, er sunnere enn uklarnet), men smaker ikke godt på brødskiva synes jeg. Det smaker rent fett, mens smør har mer av fkøtesmaken i seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (10 minutter siden):

Klarnet smør har flere gode egenskaper (brenner seg ikke så lett, er sunnere enn uklarnet), men smaker ikke godt på brødskiva synes jeg. Det smaker rent fett, mens smør har mer av fkøtesmaken i seg.

Hvordan er det sunnere enn uklarnet? Er det fordi man fjerner melkeproteinet? Fettet ligger jo igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Hvordan er det sunnere enn uklarnet? Er det fordi man fjerner melkeproteinet? Fettet ligger jo igjen.

Tja, egentlig vet jeg vel ikke dette. Det brenner seg i hvert fall ikke siden det ikke inneholder proteiner, og jeg regner da med at man unngår en del av de ekle produktene (kreftfremkallende) som genereres når man brenner proteiner. Om det betyr så mye i praksis er en annen sak. Kanskje overvurdert. Men det er jo mye lettere å brenne fettet i ei turpanne enn hjemme med støpejernspanna (men jeg får til det også av og til :-) ). Selv pleier jeg å bruke flytende Vita hjertego', men det er ikke fordi jeg tror smør er helseskadelig. Det er fordi jeg synes det er veldig enkelt og smaker godt. Og smør på brødet pleier jeg ikke å bruke heller, selv om det smaker godt, dog med ett unntak, og det er når jeg spiser gammelost. Et generøst lag smør med ei tykk skive gammelost oppå smaker himmelsk på brødskiva!👍 (gjerne med litt tyttebær oppå der igjen om man har 👍👍)

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Luddis. 

Flott å høre at du vil utfordre deg selv med en tre ukers tur. Det er ikke for alle!

Når det er sagt, tre ukers trasking om sommeren her i Norge er generelt ikke det samme som en ekspedisjon. Dermed kan det føre til litt for mye fokus på å telle kalorier. På en annen side, skal man gå hardt og langt hver dag, bør man være litt nøyere med hva man dytter i seg, uten å bli hysterisk. Et annet aspekt er egen kroppsvekt. For er man veldig mager i utgangspunktet, så bør det også taes med i likningen. Sist, men ikke minst, hvilken form man er i er også viktig.

Likevel, det er tre ukers sommertur i Norge, ikke tre måneder i Arktisk. Min erfaring er at mat er lett å planlegge for en slik tur, spesielt hvis man er litt enkel og ikke så kresen i matveien, samt til tider tåler å være litt sulten.

Derimot ville jeg lagt mer vekt på det psykologiske ved å være på tur alene i tre uker. Hvor ofte du planlegger å ha kontakt med omverdenen, hvilke aktiviteter du bedriver på tur. Feks fiske, foto, filme, lese, grave gull, spikke, løse sjakk nøtter mm. Generelt er det å være "hard i hue" ganske viktig. 

Fortell gjerne mer om turprofilen din. 

1. Gå langt/tungt hver dag? 

2. Hvordan er terrenget? 

3. Ha basecamp enkelte ganger? 

4. Fiske for å skaffe mat? 

5. Hva består din grunnutrustning av? 

6. Hva er vekta på grunnutrustningen? 

Endret av Nikke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Nikke skrev (På 13.5.2021 den 10.55):

Hei Luddis. 

Flott å høre at du vil utfordre deg selv med en tre ukers tur. Det er ikke for alle!

Når det er sagt, tre ukers trasking om sommeren her i Norge er generelt ikke det samme som en ekspedisjon. Dermed kan det føre til litt for mye fokus på å telle kalorier. På en annen side, skal man gå hardt og langt hver dag, bør man være litt nøyere med hva man dytter i seg, uten å bli hysterisk. Et annet aspekt er egen kroppsvekt. For er man veldig mager i utgangspunktet, så bør det også taes med i likningen. Sist, men ikke minst, hvilken form man er i er også viktig.

Likevel, det er tre ukers sommertur i Norge, ikke tre måneder i Arktisk. Min erfaring er at mat er lett å planlegge for en slik tur, spesielt hvis man er litt enkel og ikke så kresen i matveien, samt til tider tåler å være litt sulten.

Derimot ville jeg lagt mer vekt på det psykologiske ved å være på tur alene i tre uker. Hvor ofte du planlegger å ha kontakt med omverdenen, hvilke aktiviteter du bedriver på tur. Feks fiske, foto, filme, lese, grave gull, spikke, løse sjakk nøtter mm. Generelt er det å være "hard i hue" ganske viktig. 

Fortell gjerne mer om turprofilen din. 

1. Gå langt/tungt hver dag? 

2. Hvordan er terrenget? 

3. Ha basecamp enkelte ganger? 

4. Fiske for å skaffe mat? 

5. Hva består din grunnutrustning av? 

6. Hva er vekta på grunnutrustningen? 

Kjekt å høre at det er et tema som kommer opp og. Jeg er generelt mye alene og liker det sånn, så det å prøve seg 3 uker tror jeg blir en spennende opplevelse for meg. I værste fall så er det bare 3 uker. Jeg fokuserer mye på mat siden jeg har vært mye på tur før uten fokus på akkurat dette og ender ofte opp med vekttap når jeg har komt hjem. Jeg er en spinkel fyr og trenger gjerne over 3500 kcal hver dag for å holde meg oppe. 

Turen jeg skal gå er fra Oslo til Bergen, så det er alt fra Nordmarka til Hardangervidda.

Jeg har ikke planlagt hviledager, men kan lett få det til hvis jeg raster ved siden en av de mange turistforeningshyttene på veien, har også lagt en uke margin til denne turen. Jeg har null peiling på fiske og planlegger å lage maten på forhånd (med depo).

Vekta på grunnrustningen har jeg ikke målt, men det blir tvilsomt over 20kg sekk til en hver tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Luddis skrev (På 11.5.2021 den 21.01):

Jeg planlegger en tur til sommern.

Jeg tenkte at 200g med havregryn, med sukker og rosin (ca 900 kcal) til frokost, sjokolade , kjeks og kanskje spekemat til lunsj , og potetmos (350kcal) med realturmat (600ish kcal) var en mulig kominasjon? Kan eventuelt slenge på smør, men jeg vet ikke hvordan jeg frakter på dette uten å ødelegge det. Hva tenker dere?

Ble det noe av denne turen? Tenker å gå samme turen i sommer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein Opstad skrev (5 minutter siden):

Ble det noe av denne turen? Tenker å gå samme turen i sommer :) 

Ja, det ble tur :). Fullførte turen på 21 dager (1 hviledag). Og gikk ned 1kg, noe som forsvant på under en uke etter jeg var ferdig med turen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luddis skrev (51 minutter siden):

Ja, det ble tur :). Fullførte turen på 21 dager (1 hviledag). Og gikk ned 1kg, noe som forsvant på under en uke etter jeg var ferdig med turen.

Nydelig! Hvordan gikk det med mat ordningen. Hvor mange mat-depot sendte du og for hvor mange dager bærte du? 

Hvor sendte du de? :)

Endret av Øystein Opstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein Opstad skrev (42 minutter siden):

Nydelig! Hvordan gikk det med mat ordningen. Hvor mange mat-depot sendte du og for hvor mange dager bærte du? 

Hvor sendte du de? :)

 

Jeg hadde 2 depoter. Ett på TORSETLIA, og ett på KVANNDAL. Bærte altså da mat for 9dager, så for 5 dager, så for 6 dager. Sekken veide mest på dag 1, klarte å få den ned i 24kg. 

Værtene på Torsetlia er kjempehyggelige, og de tok gladelig imot depoet mitt. Kvanndal fikk jeg levert maten min av noen som skulle gå med meg i noen dager. Men det er en slags veiresturant der som helt sikkert kommer til å hjelpe deg med depot. 

Endte opp med 100 havgregryn til frokost. Men har aldri vært så lei havregryn som når jeg kom hjem. Vil anbefale å mikse det litt opp med andre ulike frokostblandinger nå og da. 

Jeg lagret mye av planleggingen i en docx: https://drive.google.com/drive/folders/1CXSEDOnxZHu_H_hKxIj9nMClItheFzpj?usp=sharing

Lagde også en Youtube video av turen: 

 

Endret av Luddis
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luddis skrev (39 minutter siden):

Jeg hadde 2 depoter. Ett på TORSETLIA, og ett på KVANNDAL. Bærte altså da mat for 9dager, så for 5 dager, så for 6 dager. Sekken veide mest på dag 1, klarte å få den ned i 24kg. 

Værtene på Torsetlia er kjempehyggelige, og de tok gladelig imot depoet mitt. Kvanndal fikk jeg levert maten min av noen som skulle gå med meg i noen dager. Men det er en slags veiresturant der som helt sikkert kommer til å hjelpe deg med depot. 

Endte opp med 100 havgregryn til frokost. Men har aldri vært så lei havregryn som når jeg kom hjem. Vil anbefale å mikse det litt opp med andre ulike frokostblandinger nå og da. 

Jeg lagret mye av planleggingen i en docx: https://drive.google.com/drive/folders/1CXSEDOnxZHu_H_hKxIj9nMClItheFzpj?usp=sharing

Lagde også en Youtube video av turen: 

 

Takk, den skal jeg absolutt sjekke ut!

Haha, er redd jeg kommer til å bli veldig lei havregryn selv... Men har planlagt å kjøpe forskjellig tørket frukt, bær og andre varianter så får vi se. Sikkert lurt å bytte litt på frokostblandinger også som du sier. 

24 kilo sekk ja, hvor stor del av det var mat tipper du?

Endret av Øystein Opstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein Opstad skrev (1 minutt siden):

24 kilo sekk ja, hvor stor del av det var mat tipper du?

Når jeg kom hjem veide sekken rundt 15-16kg, tror jeg. Er ikke helt sikker.

Så da blir det rundt 10-12kg mat for 9 dager. Tror ikke det går an å redusere det så veldig mye.

Hvis man går med staver, så føles sekken lettere, eller trener 1-2 ganger minimum i uken med 30kg sekk. Når man da tar på sekken på startstreken vil den ikke føles like tung. 

Vil absolutt ikke anbefale å starte en slik tur uten å ha gått litt med sekk i forveien. Da blir det tyngre enn det trenger å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luddis skrev (19 minutter siden):

Når jeg kom hjem veide sekken rundt 15-16kg, tror jeg. Er ikke helt sikker.

Så da blir det rundt 10-12kg mat for 9 dager. Tror ikke det går an å redusere det så veldig mye.

Hvis man går med staver, så føles sekken lettere, eller trener 1-2 ganger minimum i uken med 30kg sekk. Når man da tar på sekken på startstreken vil den ikke føles like tung. 

Vil absolutt ikke anbefale å starte en slik tur uten å ha gått litt med sekk i forveien. Da blir det tyngre enn det trenger å være.

Nei sant :P Jeg bruker staver, og basisvekten på sekken min ligger på cirka 8kilo så det hjelper også mye. Jeg tenker å begynne trene med sekk et par måneder før turen. 

Takk for tips! Det hjalp masse

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luddis skrev (7 timer siden):

Når jeg kom hjem veide sekken rundt 15-16kg, tror jeg. Er ikke helt sikker.

Så da blir det rundt 10-12kg mat for 9 dager. Tror ikke det går an å redusere det så veldig mye.

Hvis man går med staver, så føles sekken lettere, eller trener 1-2 ganger minimum i uken med 30kg sekk. Når man da tar på sekken på startstreken vil den ikke føles like tung. 

Vil absolutt ikke anbefale å starte en slik tur uten å ha gått litt med sekk i forveien. Da blir det tyngre enn det trenger å være.

Flott at det ble tur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul video! Er rart hvor stort utslag noen få kilo i sekken kan utgjøre. Jeg pakker vanligvis rundt 20kg som oppleves lett, men blir den 25 så oppleves den blytung. Hvordan var det å gå såpass lange etapper med sekk rundt 24? Jeg går sjelden mer enn 4 timer med sekk (1-1,5 mil, alt etter hvor tungt terreng) før jeg slår leir. Driver så smått og planlegger en sommertur hvor jeg må belage meg på det dobbelte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.