Gå til innhold
  • Bli medlem

3 uker på tur, real turmat?


Luddis

Anbefalte innlegg

Det gikk fint å gå slike lengder med 24kg sekk, ble litt sår på hoften de første dagene bare. Jeg trente med sekk på 35kg før jeg dro på turen, ca 1-3 ganger i uken 5-10km om gangen. Det hjalp veldig med å gjøre kroppen vandt til sekk.

Nå er jeg i militæret og sekken veide 55kg sist gang jeg veide den. Man går naturligvis sjeldent over 15km dagen med så tung sekk, men nå føles 30kilo ut som ingenting. Lærdommen jeg har tatt fra det er at du burde gå regelmessig med blytung sekk. Mye tyngre enn du skulle trodd, på treningsturer. Da blir ikke sekken på 25kg et problem lengre.

 

Hvilken tur planlegger du? Hvor langt må du gå og hvor mye kommer sekken til å veie?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir i indre Troms. Sikler både på Rosta-området og Dividalen opp til Vouma. Hørt det blir ca. 8t marsj for å komme opp til de fine vanna. Sekken blir vel 25+. Tenker 5-7 dager.

Hvordan legger du opp treningsturene? Starter du med korte etapper og så øker? Hvor langt må du gå for å få utbytte av det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (6 minutter siden):

Hvordan legger du opp treningsturene? Starter du med korte etapper og så øker? Hvor langt må du gå for å få utbytte av det? 

Jeg har en veldig lite vitenskapelig bevist måte å trene på. Men det funker fjell for meg.

Starter med relativt lett sekk, og går en solid distanse. Si 15kg sekk og 15kg. Så ville jeg økt vekt og gått ned på avstand. Si 20kg sekk og 10km. Så ville jeg gradvis. økt distansen opp til 15km hvis det var mulig. Når jeg har nådd 15km, øker jeg vekten på sekken igjen, og starter på 10km. Og sånn fortsetter det. Hvis du når 30-35kg så trenger du ikke øke vekten, men øk heller distansen.

Du trenger heller ikke gå 15km for å få utbytte, eller ha en sekk på 30kg. Hvis du går med sekk på 15-20kg, 5-10km så kommer det også til å ha en stor påvirkning på kroppen. Og det er hvertfall MYE bedre enn å ikke gjøre noe form for trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luddis skrev (På 3.2.2023 den 15.09):

Lagde også en Youtube video av turen: 

 

Finfin video!

Agående trening til langtur har jeg et tips som er et godt supplement til å faktisk bare bære tung sekk på tur. Det er ikke alltid en har tid til å dra ofte på tur for opptreningens skyld.

På tredemølle, sett helling i maks (på treningsenteret jeg frekventerer er dette "15%"), og gå non-stop i 30 minutter i alt fra 5 til 6.5 km/t. Dette blir du garantert sliten av, og ganske så seig i benene av også. Et morsomt mål er å gå 3 km på 30 minutter eller mindre, altså at du må ligge på minst 6km/t hele veien, tidvis gjerne litt mer siden noe av det forsvinner i tredemølle-magien🙄

Dette er noe jeg gjorde ukentlig/annenhver uke en stund før langturen min over Island i fjor blant annet. Det hjelper definitivt på for å få seigere ben, og det tar ikke mye tid. God psykisk trening er det også (30 minutter føles leeeenge).

Endret av sneakyowl
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 6.2.2023 den 13.02):

Finfin video!

Agående trening til langtur har jeg et tips som er et godt supplement til å faktisk bare bære tung sekk på tur. Det er ikke alltid en har tid til å dra ofte på tur for opptreningens skyld.

Jeg prøvde treningsøkten du foreslo, og er helt enig i at det er et godt alternativ! Alt du trenger er jo tross alt en tredemølle og en time av dagen. 

20230212_151533.jpg

20230212_151654.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.