Gå til innhold
  • Bli medlem

CO-produksjon fra gassbrennere?


Anbefalte innlegg

Hvis jeg engang skulle skaffet meg en gassbrenner, måtte det blitt Jetboil, MSR Windburner, Reactor eller tilsvarene system som passer fint på kajakktur. Vekten er ikke så vesentlig, men det må være kompakt, kjapt å få i gang og ha god motstandsdyktighet mot vind.

Men, dette brukes en del i teltet når det er dårlig vær. Det er ikke særlig vanskelig å lufte når man koker vannet, for disse har høy CO produksjon med kjele på. Men systemet må fungere bra til å få opp varmen i teltet slik at man får tørket litt opp, ting blir gjerne litt vått på lange padleturer.

Hvordan er CO produksjonen på slike apparater/gass-systemer når det ikke er kjele på dem?

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle nog hellre göra upp en brasa ute ev stort vedkök och värma mig där och tex värma stenar som Tom 42 skrivit om tid. i andra trådar och -eller värma vatten och hälla i en tät flaska och ner i sovsäck.

Skulle nog satsat på ett pyramid tält med en liten kamin om du får plats med i dina fina kanot.

Ev gasoldriven strålvärmare eller butan driven dessa bör ju vara klassade för att anv i mindre utrymmen som tex båt.

En annan lösning kan ju vara att ha tarp och en brasa vid sidan och komplettera med en stålnings skärm i tex sten.

En vanlig gasbrännare utan vinskydd och kastrull ger ej mkt CO men de du nämner har du nog svårt hitta tester på utan kastrull.

Då får du ha 2 olika gas brännare med i kanoten ditt vinterkök kanske har gas möjlighet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man fyrer uansett ikke i timesvis med gassbrenner i telt. En full boks holder ikke allverdens. 

Generelt sett så produserer brennere lite CO uten kjele. Og du vil uansett ha lufting åpen i teltet når man tørker ting, ellers vil kondensen bare legge seg på sovepose og innertelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste gassbrennere som jeg kan tenke meg er MSR Windburner med slange, og Primus Gravity (som jeg eier).

Gravity er motstandsdyktig mot vind, men har ikke den lure patenten til Windburner systemet. Så selv om den ikke blåser ut i noe vind, så øker nok drivstoff forbruket sett i forhold. 

Begge disse har bredt brenner hode, som ihvertfall rent teoretisk sett skal gi mindre CO. 

Ellers har jeg noen små toppmonterte gassbrennere da. Men de er vel ikke aktuelle i denne sammenheng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet flere gassbrennere under oppkok i telt med CO måler. Testene ligger her på forumet.

MIN MSR windburner produserer ikke CO.   Jetboil gjør.  Optimus weekend er en værsting.

 

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (8 timer siden):

Skulle nog hellre göra upp en brasa ute ev stort vedkök och värma mig där och tex värma stenar som Tom 42 skrivit om tid. i andra trådar och -eller värma vatten och hälla i en tät flaska och ner i sovsäck.

Nei nei.

Regner og blåser det når man kommer i land, og er våt, er eneste mulighet å stupe inn i teltet og fyre opp brenner når man kommer i land. 
 

fiskekongen skrev (7 timer siden):

Man fyrer uansett ikke i timesvis med gassbrenner i telt. En full boks holder ikke allverdens. 

Godt poeng. Med flytende drivstoff er det enklere å beregne mengden og ta med nok.

Jeg har brukt MSR XGKII med trillium basen hittil. Rundt en liter holder en liten uke til kaffekoking, real, havregrøt og tørk innimellom. Forvarming går bra inne i Hilleberg Unna, med rødsprit. Med trillium basen står den på skumunderlaget ved siden av det oppblåsbare, og stiv slange gjør den enkel å flytte på.

Nils Einar Ljosland skrev (2 timer siden):

De eneste gassbrennere som jeg kan tenke meg er MSR Windburner med slange, og Primus Gravity (som jeg eier).

Gravity er motstandsdyktig mot vind, men har ikke den lure patenten til Windburner systemet. Så selv om den ikke blåser ut i noe vind, så øker nok drivstoff forbruket sett i forhold. 

Begge disse har bredt brenner hode, som ihvertfall rent teoretisk sett skal gi mindre CO. 

Ellers har jeg noen små toppmonterte gassbrennere da. Men de er vel ikke aktuelle i denne sammenheng.

Så noen tester, og da var det windburner som var klart best ute i vinden. Det blåser stort sett på sjøen, så jeg tenkte det er vesentlig. Den med slange er kanskje ikke dum, men da er det ikke så stor forskjell fra XGKII annet enn forvarmingen, og den blir ikke like kompakt som windburner uten slange.

De små toppmonterte har jeg vurdert, men når vekten ikke er like vesentlig synes jeg windburner og lignende virker mer praktisk og ferdig vindbeskyttet.

Blaser skrev (37 minutter siden):

Har testet flere gassbrennere under oppkok i telt med CO måler. Testene ligger her på forumet.

MIN MSR windburner produserer ikke CO.   Jetboil gjør.  Optimus weekend er en værsting.

Jeg har sikkert lest den en gang, men jeg finner den ikke igjen. 
Fikk du ikke CO utslag på Windburner med kjele på heller? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leter litt her så finner du tidligere tråder om CO hvor rapporten fra Forsvarets forskningsinstitutt omtales. FFI har testet en rekke gassbrennere. Den største forskjellen i utvikling av CO er ikke forskjellen mellom brennere, men mellom flatbunnede kjeler og kjeler med fluxring/varmeveksler. (Eks, Jetboil, Primus) Denne type kjeler utvikler en betydelig større mengde CO enn flatbunnede kjeler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Windburner har 1 manko: Den burde hatt piezo tenner. Du må nemlig eksponere den for "elementene" for å tenne den. Når den først er kommet i gang er det vel ikke noen brenner som fungerer bedre uten vindskjerm.

Ta også en titt på Soto Windmaster, det er en toppmontert brenner med fiffig konstruksjon for å motstå vind uten vindskjerm. Evt MSR Pocketrocket dlx som er en slags "rip off". Originalen til Soto er en liten tøddel hvassere enn MSR sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at en rentbrennende gassbrenner uten noe over til å kjøle ned flammen (blå, ikke gule eller rødlige flammer) vil produsere veldig lite CO (så lenge du ikke kjører den på veldig svak varme kanskje). Det forutsetter at det ikke er noen obstuksjon for lufttilførselen og at du ikke brenner så lenge at det blir lite oksygen igjen i teltet.

Jeg ville skaffet meg en CO-varsler. Det er ikke sikkert du trenger å ta den med deg for all framtid men den vil kunne gi deg gode erfaringer med den brenneren du har tenkt å bruke i det teltet du har tenkt å bruke det med den luftingen og under de forhold du har tenkt å bruke den. Jeg har den her og den er ikke stor og veier ikke mange grammene: https://www.tur1.net/2019/11/04/vinterinnkjop-del-3/

Et alternativ som kan vurderes å passe eller ikke passe for deg er at du tørker telt og ting med gassbrenner inne i teltet mens du er utenfor teltet.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Fredrik skrev (1 time siden):

 FFI har testet en rekke gassbrennere. 

Jeg har lest de. Windburner er ikke omtalt, det nærmeste man kommer er forsøket som @Blaser har utført.

 

Omnilite skrev (42 minutter siden):

Windburner har 1 manko: Den burde hatt piezo tenner.

Ja, faktisk svært godt poeng. Med piezotenner blir hele opplegget enklere og raskere i bruk, og en ting mindre å miste.

Skogens Stønn skrev (42 minutter siden):

Et alternativ som kan vurderes å passe eller ikke passe for deg er at du tørker telt og ting med gassbrenner inne i teltet mens du er utenfor teltet.

;-)

På turen i juni i fjor, fra Askøy til Selje, hadde vi periodevis skikkelig drittvær med kraftig vind. Den eneste muligheten da er å lage frokost inni teltet, og mens brenneren går og grøten trekker ferdig er de søkkvåte klærne fra i går blitt varm nok til å trekke på uten for mye ubehagelighet. Så er brenneren i gang mens jeg spiser, og klærne får tørket en del på kroppen før vi stuper ut av teltet og inn i tørrdrakten, for å så pakke resten. Å stå ute i sur vind og regn i de eneste tørre klærne jeg har, mens de våte klærnæ tørker inni ett varmt og lunt telt, skjer nok ikke ;) Jeg tørket teltet på den måten ene dagen, før jeg pakket ut resten. Det var blitt vått under nedpakking om morgenen i ett voldsomt regnvær.

Opplever vi noe sånt som fint vær, er dette såklart ikke tema. Da er alt superenkelt og man tørker klær på tauelinen.

---------------------------------------

Jeg kommer stort sett tilbake til XGKII brenneren min hver gang jeg vurderer å investere i en gassbrenner. Ser ut til at det svinger den veien nå også.

Tenkte faktisk i dag at jeg kanskje skulle spandere på meg en pakke eller to med egg, og noe risgrøt, på turen. Da må jeg ha med teflon-stekepanne til å tilberede dette i, og da blir det ikke helt optimalt med windburner/jetboil systemer allikevel, ser det ut til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 timer siden):

Godt poeng. Med flytende drivstoff er det enklere å beregne mengden og ta med nok.

Hei

Vi har en eldre Primus EasyFuel med forvarmerør og piezotenner. Meget bra gassbrenner, men en kan tydelig se hvor mye varme som forsvinner utenom og følsom for vind. Leskjerm må benyttes, Vi har fordi Elginnens multifuel ble beslaglagt på en flyplass i USA - før 9-11! Bare tanken om at den hadde vært i nærheten av farligt brennstoff var. Hun tilbød å avgi brennstoff flasken alene og skylle brenneren i vann -men nei! 

Gassbrenneren bruker vi ikke på tur, nettopp pgr av det vanskelige ved å beregne gassmengde - rest gass i beholderne. Den er henvist til vår VW mulitivan enkle camper uten kjøkken, hvor den jo fungere veldig fint. Man kan selvfølgelig ta en meget bra vekt med, men det blir litt overkill. De brenner for så vidt ganske lenge etter det "flytende" gass ikke skvalper lenger. Jeg pusser et hus opp nå og bor i kjellerstua med EasyFuel som mitt kjøkken. Jeg brygger mest kaffevann og evt nudelsuppe på den, men er litt forbavset over så rask de store 450 g beholdere blir tømt. Jeg har brukt både fra Biltemea, men også annet.

På tur er det så dejlig enkelt med flytende brennstoff (parafin-tennveske for min del) Det er bare å åpne korken og se ned i flasken! Eller skvalpe den. Den gamle tommelfinger regel med 1/4 liter pr. person pr. dag holder bra for mig.

CO skal man i hvert fall vokte sig for bla. med lufting!

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (32 minutter siden):

Jeg har lest de. Windburner er ikke omtalt, det nærmeste man kommer er forsøket som @Blaser har utført.

 

Ja, faktisk svært godt poeng. Med piezotenner blir hele opplegget enklere og raskere i bruk, og en ting mindre å miste.

På turen i juni i fjor, fra Askøy til Selje, hadde vi periodevis skikkelig drittvær med kraftig vind. Den eneste muligheten da er å lage frokost inni teltet, og mens brenneren går og grøten trekker ferdig er de søkkvåte klærne fra i går blitt varm nok til å trekke på uten for mye ubehagelighet. Så er brenneren i gang mens jeg spiser, og klærne får tørket en del på kroppen før vi stuper ut av teltet og inn i tørrdrakten, for å så pakke resten. Å stå ute i sur vind og regn i de eneste tørre klærne jeg har, mens de våte klærnæ tørker inni ett varmt og lunt telt, skjer nok ikke ;) Jeg tørket teltet på den måten ene dagen, før jeg pakket ut resten. Det var blitt vått under nedpakking om morgenen i ett voldsomt regnvær.

Opplever vi noe sånt som fint vær, er dette såklart ikke tema. Da er alt superenkelt og man tørker klær på tauelinen.

---------------------------------------

Jeg kommer stort sett tilbake til XGKII brenneren min hver gang jeg vurderer å investere i en gassbrenner. Ser ut til at det svinger den veien nå også.

Tenkte faktisk i dag at jeg kanskje skulle spandere på meg en pakke eller to med egg, og noe risgrøt, på turen. Da må jeg ha med teflon-stekepanne til å tilberede dette i, og da blir det ikke helt optimalt med windburner/jetboil systemer allikevel, ser det ut til.

Jeg pleier å koke maten ute, og da om nødvendig under et tarp mot vind og regn. Men jeg er sjelden på kysten, og der er det nok både litt annerledes vær og litt annerledes muligheter for tarp.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 minutt siden):

Jeg pleier å koke maten ute, og da under et tarp mot vind og regn. Men jeg er sjelden på kysten, og der er det nok både litt annerledes vær og litt annerledes muligheter for tarp.

Vi hadde med flere tarper vi også. Fungerer fint i skogen når regnet går nedover og man har godt med trær. ;) 

I løpet av dagen blir det umiddelbart veldig kaldt når man går ut av kajakken, faktisk i det øyeblikket man åpner spruttrekket blir det fort kaldt, så vi spiser i kajakken hvis været ikke er bra. I bra vær er alt bare kos, og vi får tørket i pausene.

Det mangler ofte gode trær i skjærgården, eller så er det ingen trær. Og stort sett var det ikke mulig å ha tarpen oppe lenge av gangen før neste kule kom, og det er jo nettopp i dårlig vær vi trenger tarpen. Klær som henger ute under tarpen blir bare våtere i sånt vær, spesielt om de er full av salt fra sjø og svette.

 

elgen skrev (9 minutter siden):

[Gassbrenneren bruker vi ikke på tur, nettopp pgr av det vanskelige ved å beregne gassmengde - rest gass i beholderne. ]

[På tur er det så dejlig enkelt med flytende brennstoff (parafin-tennveske for min del) Det er bare å åpne korken og se ned i flasken! Eller skvalpe den. Den gamle tommelfinger regel med 1/4 liter pr. person pr. dag holder bra for mig.]

Ja, det er helt sant.

XGKIIbrenner brenner både bensin, parafin og tennvæske. Så om jeg skulle gå tom for drivstoff på veien av en eller annen grunn, er det lett å få tak i nytt ;) Jeg foretrekker bensin pga. kortere forvarmingstid, og ikke noe griseri om man søler ett par dråper, men parafin/tennvæske fungerer flott det også :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 timer siden):

Med flytende drivstoff er det enklere å beregne mengden og ta med nok.

Hvis du vet hvor mye flytende du trenger burde det være enkelt å omregne denne energimengden i gass.

Jeg tror de fleste blir usikker med gass fordi de ikke har kontroll på hvor mye man har brukt under veis. Har jeg nok igjen til resten av turen? Gass krever derfor at man har god oversikt over forbruket og ikke har for stor variasjon. Skal man bare koke vann burde det være greit. Skal man koke poteter, eller steike/koke fisk underveis i turen er det kanskje greiere å kunne se hvor mye drivstoff man har råd til å bruke. Og heller spise potetene og fisken rå hvis man har brukt for mye?

Eller man kan finne ut en måte å finne ut omtrent hvor mye som er igjen: https://www.youtube.com/watch?v=cYCQXl4XPCY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (7 minutter siden):

I løpet av dagen blir det umiddelbart veldig kaldt når man går ut av kajakken

Ja, en kajakk er ei veldig god og varm bukse. Det vet jeg alt om fra strykpadling i elv. Det samme gjelder forøvrig kano med sprutdekk og spruttrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (6 minutter siden):

Hvis du vet hvor mye flytende du trenger burde det være enkelt å omregne denne energimengden i gass.

Jeg tror de fleste blir usikker med gass fordi de ikke har kontroll på hvor mye man har brukt under veis. Har jeg nok igjen til resten av turen? Gass krever derfor at man har god oversikt over forbruket og ikke har for stor variasjon. Skal man bare koke vann burde det være greit. Skal man koke poteter, eller steike/koke fisk underveis i turen er det kanskje greiere å kunne se hvor mye drivstoff man har råd til å bruke. Og heller spise potetene og fisken rå hvis man har brukt for mye?

Eller man kan finne ut en måte å finne ut omtrent hvor mye som er igjen: https://www.youtube.com/watch?v=cYCQXl4XPCY

Hvor mye tenkte du jeg burde ha med på 8 dager hvis jeg skaffer gassbrenner? Vannkoking til kaffe og frokostgrøt steking av noen egg, litt tørking av klær, ett par poser risgrøt.

Jeg tenker uansett at strategien å bruke opp en boks før man begynner på en ny er grei for min del.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (9 minutter siden):

Hvor mye tenkte du jeg burde ha med på 8 dager hvis jeg skaffer gassbrenner?

Omtrent like mye i vekt som du ville tatt med deg i vekt av bensin. Gass har vel litt mer energi pr vektenhet, men ikke mye, så 1:1 burde være greit, i vekt gass/bensin altså, uten beholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 minutter siden):

Hvor mye tenkte du jeg burde ha med på 8 dager hvis jeg skaffer gassbrenner? Vannkoking til kaffe og frokostgrøt steking av noen egg, litt tørking av klær, ett par poser risgrøt.

Jeg tenker uansett at strategien å bruke opp en boks før man begynner på en ny er grei for min del.

Forbruket varierer fra brenner til brenner, og hvilken kjele som brukes. Ytre påvirkning som vind påvirker også forbruket.

Enkelte brennere har regulator i stedet for ventil. Det betyr at den normalt kjører med trykkreduksjon på en ny boks, og full åpning på en godt brukt en. Dette gjør koketiden tilnærmet konstant uavhengig av hvor mye som er i boksen (og temperatur om denne ikke er for lav). Kjøres boksen opp/ned er ikke forskjellen så stor som oppreist.

Jeg har kjørt noen koketester på forskjellige brennere (ikke i vind), det jeg ser er at en bestemt brenner/kjelekombinasjon har et tilnærmet konstant forbruk ved samme temperatur, uavhengig av hvor lang tid det tar. Det kommer av at energimengden for å koke en liter vann med en bestemt kombinasjon er konstant.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (6 minutter siden):

Forbruket varierer fra brenner til brenner, og hvilken kjele som brukes. Ytre påvirkning som vind påvirker også forbruket.

Enkelte brennere har regulator i stedet for ventil. Det betyr at den normalt kjører med trykkreduksjon på en ny boks, og full åpning på en godt brukt en. Dette gjør koketiden tilnærmet konstant uavhengig av hvor mye som er i boksen (og temperatur om denne ikke er for lav). Kjøres boksen opp/ned er ikke forskjellen så stor som oppreist.

Jeg har kjørt noen koketester på forskjellige brennere (ikke i vind), det jeg ser er at en bestemt brenner/kjelekombinasjon har et tilnærmet konstant forbruk ved samme temperatur, uavhengig av hvor lang tid det tar. Det kommer av at energimengden for å koke en liter vann med en bestemt kombinasjon er konstant.

 

Ja, virkningsgraden kan komme inn. Kjelen antar jeg vil være den samme, men har man en mye dårligere virkningsgrad for denne kjelen med brenneren med gass enn den for bensinbrenneren vil man måtte ta med mer gass - og omvendt. Så noe testing må nok påregnes før man vet nok.

Men ut over muligheten til å bruke noe annet enn man bruker ser jeg ikke noe stort poeng med å bruke det ene drivstoffet framfor det andre — om sommeren.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, takk for svar folkens :)

Jeg tror rett og slett jeg tar med det jeg har, samme som sist. Det funker, varmer teltet, produserer lite CO, og tåler veldig bra vind.

Jeg ble ikke gass-mann denne sommeren heller 🤣

Kjøkkenet:

 - 1,8 liter kaffekjele, så kan jeg koke vann til begge to når det er hensiktsmessig.

- Primus litech stekepanne. Til steking av egg og koking av risgrøt.

- MSRXGKII

- MSR trillium primusplate

- Drivstofflaske i passende størrelser (jeg har 3.2dl, 6.4dl, og 2 stk 9.5dl å velge i)

Oppsettet er pakket slik:

209B79BD-0111-4D8D-8C13-65FD0283DD9C.thumb.jpeg.b3b59895284409c3cf3362163fcf79ca.jpeg

I «penalet» ligger brenner, vindskjerm, primusplaten (trillium base), frystikker og tennstål, verktøy, pumpeolje og nok rødsprit til ca 14 dager (jeg forvarmer helst ikke med bensinen pga. sot):

BB64D8BA-5385-4420-BB10-E18C3775F417.thumb.jpeg.951c5d1962c65f10435c88cb35f9e9d9.jpeg

Lokket på kafekjelen holdes lukket under transport med en rustfri ståltråd, og inneholder 5,5dl kaffekopp, 6dl brettekopp (til mat), beholder til pulverkaffe (nok for 14 dager), og en sammeleggbar titanskje.

832283BC-6FDC-4185-8CB0-39827C676F17.thumb.jpeg.46014ce23a146838d4d5047a0d6cceeb.jpeg8F6FF55F-82FA-4809-9952-D7BEB91D54C6.thumb.jpeg.a3e92cc13ac7186f8f8e4386b9e0d8fc.jpeg

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Windburner group (slange) og Windburner toppmontert har regulator.

Det betyr at det normale arbeidstrykket til brenneren er lavere, og blir regulert ned når boksen er ny. Så i teorien ja.

Jeg har faktisk ikke prøvd med nærmest tom boks.

Primus Primetech har også regulator, den har jeg målt til samme koketid med ny som med nærmere tom boks. Så regulator funker. Primetech har ikke tipp topp vindtålighet. Det største problemet med den er faktisk at den er for stille.. på simmer hører du ikke om den skulle blåse ut. Tror ikke det er noen gass eller brennere på flytende drivstoff som er like stille (med unntak av spritbrenner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.