Gå til innhold
  • Bli medlem

Går soveposer ut på dato?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en gammel Ajungilak-pose jeg fikk av foreldrene mine da jeg var liten. Jeg er nå 33 år, så jeg vil anta at den er rundt 15-20 år gammel.

Det jeg mistenker er at den har blitt mindre effektiv mot kulda med årene. Det er kanskje ikke så rart når den i alle år har ligget nedstappet som en ball i kompresjonstrekket. Jeg har nå googlet meg frem til at det er fy-fy. Jeg fryser lett i denne posen, men jeg husker godt flere turer hvor jeg var god og varm i den.

Finnes det noen måte å «reparere» posen på? Holder det å ta den ut av kompresjonstrekket og la den henge/ligge før neste tur? Bør den vaskes og tørkes som når man vasker en dunjakke? Eller bør jeg kjøpe ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en tilsvarende pose som jeg fremdeles bruker (Iglo som er rundt 20 år). Jeg syntes den fikk en «boost» da jeg vasket den i maskinen for noen år siden, så du kan jo forsøke det. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 Ajongilak Tyin Elite som fortsatt brukes. Begge er fiberposer fra begynnelsen av 80-tallet og som i alle år har vært oppbevart stappet i originalposen. Før tur ristes de opp og får ligge utstrakt ei ukes tid før bruk. Sikkert ikke like god som ny, men berger meg fortsatt ned mot -20 i hvert fall.  

Samme behandling får sommer og 3-sesongs i dun også. Sikkert ikke ideelt, men ingen av posene her i huset er av så ny dato at de ble levert med oppbevaringstrekk, og ikke hadde jeg hatt plass til dem i slike poser heller.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir dårligere over tid. Svette, salter osv forringer isolasjonen...Det kan forbedres nor ved vask og rens.

 

Jeg har en gammel Ajungilak Igloo som har vært ekstremt mye brukt i minst 25 år. Den har vel blitt vasket 4-5 ganger, byttet drager på glidelås 2 ganger osv. Nuh er det merkbart at den ikke holder til like lave temperaturer i sine glansdager lengre, men som sagt vært mye brukt. Sikkert rundt 50 døgn i året de siste 10 årene så egentlig er jeg overrasket over at den er i live. Nuh nedgradert fra 3-sesongs til sommerpose så det er fortsatt håp om å slite den helt ut.

 

Uansett... det har klart hjulpet med de vaskene innimellom.... 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forøvrig egenskapene for posen. Fyllet i posen er «polyester hollowfiber». Noen som vet om dette har noe betydning for varigheten på posen? Og hva er «hollowfiber» oversatt til norsk? Hul fiber?

IMG_20210515_231719.jpg

Endret av aleks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, aleks said:

Og hva er «hollowfiber» oversatt til norsk? Hul fiber?

Ja, eller hulfiber i ett ord. Det var/er et forsøk på å etterligne hårene i pelsen til visse dyr. F.eks. rein, der hvert enkelt hår er hult (fylt med luft), og dermed gir god isolasjon. Jeg kan tenke meg at en sovepose fylt med kunstfiber (plast) holder på isolasjonsevnen lengre enn dunposer - spesielt dersom dunposen er mye brukt og sjelden vasket, og oppbevart komprimert.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.