Gå til innhold
  • Bli medlem

Vårtur fra Hunnedalen via Skreå til Eikebrekka. Ski?


PatrickS

Anbefalte innlegg

Hei

Som tittelen sier har jeg planlagt en tur fra Hunnedalen  til Eikebrekka midt i mai.  

jeg har fulgt litt med på snøsmeltingen fra SVV sine webcams, og live Satelitt-bilder fra Sentinel-hub.com men innser det enda vil ligge en del snø igjen i høyden når jeg skal gå.

Spørsmålet er egentlig om det lønner seg å gå på beina, eller om jeg bør ta denne turen på ski? Får intrykk av at jeg er midt mellom sko og ski-sesongen.

Skal bære sekk ca. 15kg 

Hilsen Patrick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke vært på heia siden slutten av april, men det er folk (som jeg følger) på ski innover mot både Sandvatn, Taumevatn og Kjerrag. Jeg mener å ha litt peiling på forholdene. Problemet er at det nå blir varmt. Det betyr 'vanligvis "gjennomslag" og ikke forhold for ski - eller fjellsko.

Det vil alltid være mulig å "komme fram", MEN det vil være svart tungt og vått. Sannsynligvis vil elver være flomstore på grunn av snøsmeltingen, og det kan betyr lange omveier eller umulig å komme fram. I tillegg ville jeg ikke stolt på isen, i hvert fall ikke langs land.

Enkelte år ser det så pass lite snø i midten av mai at det er "fremkommelig". I 1 år av 20.... Dette er ikke et slik år. (Jeg har mer enn 30 år som tilsyn på Blåfjellenden, og forsøker ALLTID å komme meg innover så snart som mulig. I år tror jeg det blir i siste uke av mai - om varmen ikke forsvinner,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar.  Alltid kjekt med folk som er lokalkjent i området.  

Får satse på litt lavere terreng denne gangen, og spare Kvitladalen til sommeren. Mon tro om Madland har en dal jeg ikke har vært i enda? Skal tross alt være ute i 5 døgn. Tur blir det uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PatrickS skrev (1 time siden):

Mon tro om Madland har en dal jeg ikke har vært i enda?

Har du ikke vært i Tverromdalen, så bør den besøkes. Gå nedover fra Vådlandsnuten og kryss over til Vargastølen og så gå til Fossankrå og videre mot den gamle drifteveien mellom Madland og Gilja, enten ned til Gilja eller tilbake til Madland.

Endret av REJOHN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.