Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur over Hallingskarvet


Benray

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg hadde tenkt meg en tur over Hallingskarvet denne uka (fra Finse til Geilo). Men det ble mye varmere enn jeg hadde tenkt meg + litt regn. Har noen erfaring med å gå på en sånn type tur i varmegrader + lett regn? Usikker på om jeg skal, Takk for evt svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt sent svar kanskje, men Hallingskarvet ruver godt opp og den fuktig luften fra vest danner ofte skyer (med nedbør) på Skarvet, selv om været på "baksiden", hvor jeg holder til kan være mye bedre. Ofte ser jeg skyer på Hallingskarvet, når jeg har bra vær. 

Det er meldt en del nedbør i Kr. Himmelfarten. Jeg ville ikke gå på Hallingskarvet uten en bra værmelding. Før det første er det ikke noe hyggelig å gå i nesten white-out med regn. For det annet er der flere stup på Skarvet, som man ikke uforvarende skal gå ut over. Dessuten vil regnen formentlig gjøre flere av de bratt nedkjøringer ganske skredfarlige. 

I bakgrunnen ser du Hallingskarvet fra "baksiden" i lørdags med høytliggende skyer over på denne godværsdagen, som kanskje ble årets siste sledetur med al regnen og varmen som er meldt.

Elgen

Photo0372.thumb.jpg.0ccc73882a0a1f7ad2cad57f3e08a6c0.jpg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @elgen skriver er Hallingsskarvet en "værmagnet". Jeg har startet 2ggr på Finse i strålende vær og måtte avbryte halvveis på grunn av brutalt værskifte. En av turvennene mine har en gang mer enn meg.

Du skal også ned Folarskardet, det er ikke mulig å unngå å overskride 30° helling noen steder på vei ned der. Det betyr at det er skredfarlig. Prøv å finne et gps spor som viser hvor den beste ruta ned er. Det vil uansett være et crux  med drop på ca 10 høydemeter som må forseres der det er brattest på den ruta. Har du sikt er det lettere, vi fikk dårlig sikt på 2dre turen og kom litt feil.. det gikk å komme ned da også, men vi burde hatt stegjern og isøkser når det ble som det ble.

Når det er sagt så er det knallfint oppå der når været og forholdene er bra!

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.