Gå til innhold
  • Bli medlem

Regntøy


KjerstiDU

Anbefalte innlegg

Jeg har Bergans regntøy, av den litt tynnere sorten, som sikkert er nesten 20 år gammelt. Først nå har det fått et hull.

Er på jakt etter regntøy man kan gå i som både holder regnet godt ute og ikke blir klamt og svett inni. Har sett etter det en stund, det finnes jo for barn, men synes det har vært vanskelig å finne til voksen. Har stort sett bare funnet skalljakke og bukse, noe jeg tenker blir veldig varmt, og jeg har også sett regntøy i "oljestoff", men jeg tenker på noe mer mykere og bevegelig.

 

Noen som har noen anbefalinger?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer litt an på.

  • Er dette for dagstur eller flerdagstur? Skal du bære sekk?
  • Bor / går du på tur et sted hvor det regner flere dager i strekk, sammenhengende, eller tenker du noe å trekke på seg når det kommer en skur?
  • Ferdes du i terreng der du får mye mekanisk slitasje på klærne (busker, trær, steinur en må klyve på)
  • Skal du gå fort for trening, eller i mer moderat tempo?

Generelt vil jeg vel si at regntøy i "oljestoff" er tett begge veier. Det kommer ikke vann inn, men heller ikke damp fra svette ut. Beveger du deg mye, blir du våt selv om / fordi tøyet er tett.

Skallbuske/jakke trenger ikke være varmt. GTX og mange andre stoff kommer i flere varianter, men det er vel bare et fåtalls hvor tykkelsen i stoffet gir nok isolasjon til å bli varme. Membranplagg som er tynne er behagelige og relativt mye, men du får lettere brekkpunkter der du risikerer delaminering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det har ikke vært aktuelt med regntøy i oljestoff. Jeg skrev at det er nesten kun det og skallbukse/jakke jeg har sett i butikkene. Ikke litt tynnere regntøy slik vi hadde i "gamle dager" 

  • Dette regntøyet skal jeg typisk bruke hvis jeg skal gå ut en kort eller lengre tur på hytta ved sjøen eller på fjellet. Hvis jeg skal være ute i regnvær og jobbe. Hvis jeg skal sykle til og fra toget. 
  • Skal jeg på flerdagerstur og ikke gå i så raskt tempo bruker jeg sikkert skallbekledning. Har både en jakke med for, og en uten. 
  • Ja, det kan godt være at jeg går i litt ulendt terreng (gammel o-løper), men blir nok mest sti eller åpent landskap.
  • Skal ikke gå fort for trening, da tar jeg heller på meg vanlig treningstøy og jogger en tur i regnet. Men kan jo være greit å kunne holde et visst tempo allikevel hvis man ønsker å komme fort fram i regnværet. 

 

Min erfaring med det gamle Bergans regntøyet, var at det holdt meg veldig tørr, bortsett fra lekkasje ved armene, samt at jeg ikke ble så varm. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogstadsport.no har flere regnsett. Det har også Helly Hansen. 

Jeg har regnsett fra begge disse produsentene, og jeg er for så vidt fornøyd. Liker bedre Skogstad sitt, da det har netting på innsiden. Gjør at jeg ikke blir så klam. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjerstiDU skrev (15 timer siden):

Jeg har Bergans regntøy, av den litt tynnere sorten, som sikkert er nesten 20 år gammelt. Først nå har det fått et hull.

Er på jakt etter regntøy man kan gå i som både holder regnet godt ute og ikke blir klamt og svett inni. Har sett etter det en stund, det finnes jo for barn, men synes det har vært vanskelig å finne til voksen. Har stort sett bare funnet skalljakke og bukse, noe jeg tenker blir veldig varmt, og jeg har også sett regntøy i "oljestoff", men jeg tenker på noe mer mykere og bevegelig.

Noen som har noen anbefalinger?

 

KjerstiDU skrev (4 timer siden):

Takk for svar! Det har ikke vært aktuelt med regntøy i oljestoff. Jeg skrev at det er nesten kun det og skallbukse/jakke jeg har sett i butikkene. Ikke litt tynnere regntøy slik vi hadde i "gamle dager" 

  • Dette regntøyet skal jeg typisk bruke hvis jeg skal gå ut en kort eller lengre tur på hytta ved sjøen eller på fjellet. Hvis jeg skal være ute i regnvær og jobbe. Hvis jeg skal sykle til og fra toget. 
  • Skal jeg på flerdagerstur og ikke gå i så raskt tempo bruker jeg sikkert skallbekledning. Har både en jakke med for, og en uten. 
  • Ja, det kan godt være at jeg går i litt ulendt terreng (gammel o-løper), men blir nok mest sti eller åpent landskap.
  • Skal ikke gå fort for trening, da tar jeg heller på meg vanlig treningstøy og jogger en tur i regnet. Men kan jo være greit å kunne holde et visst tempo allikevel hvis man ønsker å komme fort fram i regnværet. 

 

Min erfaring med det gamle Bergans regntøyet, var at det holdt meg veldig tørr, bortsett fra lekkasje ved armene, samt at jeg ikke ble så varm. 

 

 

Interessant! 

Jeg har ett gammel regntøy sett jeg kjøpte på G-Sport for mange år siden som jeg liker veldig godt til bruken du nevner. Brukte det senest i går da jeg satte opp trampolinen for barna. Det er i unisex versjon, og buksen er såpass vid at man kan ta på seg buksen uten å ta av skoene, og jakken er romslig slik at det er god plass til varmt tøy innenfor.  Pakker veldig lite og blir på str med en håndball når den pakkes i nettposen som fulgte med. Så lett å pakke i sekken eller ha liggende i bilen. 

Siden jeg ikke har lett etter nytt regntøy sett, har jeg ikke bitt meg i merke at det ikke finnes så lett tilgjenglig slike sett lengre. Så da jeg skulle sjekke om Intersport hadde noe lignende ble jeg litt overrasket over å se at man nå plutselig må ut med mye mer for ett enkelt regntøysett enn de 300-400,- jeg betalte for mitt. 

Jeg kan ikke gå god for det, men tror kanskje det er ett sett som i linken nedenfor du er på utkikk etter?

https://www.obs.no/klar-og-sport/klar-dame/regntoy-dame/2235765?v=Obs-7332627758327

Ser ikke ut som det er tilgjengelig på nett, men at det kanskje er tilgjengelig i butikk slik at man kan se på det. 

 

Edit: 

Fant ett til som kanskje er i katagorien du etterspør:

https://www.intersport.no/norheim-floyen-regnsett-dame-regntoy-svart/ino.norheim.norhaw163230082.002.html?dwvar_ino.norheim.norhaw163230082.002_color=002&cgid=

Ser at herreversjonen er halv pris.. 

https://www.intersport.no/norheim-regnsett-3.0-herre-regntoy-svart/ino.norheim.norhsp203230097.001.html?dwvar_ino.norheim.norhsp203230097.001_color=001&cgid=

 

Tror jeg skal ta en titt på det og kanskje kjøpe inn ett reservesett før "Norrøna stilen" med GTX regntøy til 3000-5000 kr tar helt over..

 

Endret av Walle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norexp skrev (På 10.5.2021 den 15.09):

Skogstadsport.no har flere regnsett. Det har også Helly Hansen. 

Jeg har regnsett fra begge disse produsentene, og jeg er for så vidt fornøyd. Liker bedre Skogstad sitt, da det har netting på innsiden. Gjør at jeg ikke blir så klam. 

Var på Skogstad i en ganske stor butikk i fjor uten at de hadde noe aktuelt, men var kanskje bare uheldig! Skal ta en titt på nettet! Takk for tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (På 10.5.2021 den 15.27):

 

Interessant! 

Jeg har ett gammel regntøy sett jeg kjøpte på G-Sport for mange år siden som jeg liker veldig godt til bruken du nevner. Brukte det senest i går da jeg satte opp trampolinen for barna. Det er i unisex versjon, og buksen er såpass vid at man kan ta på seg buksen uten å ta av skoene, og jakken er romslig slik at det er god plass til varmt tøy innenfor.  Pakker veldig lite og blir på str med en håndball når den pakkes i nettposen som fulgte med. Så lett å pakke i sekken eller ha liggende i bilen. 

Siden jeg ikke har lett etter nytt regntøy sett, har jeg ikke bitt meg i merke at det ikke finnes så lett tilgjenglig slike sett lengre. Så da jeg skulle sjekke om Intersport hadde noe lignende ble jeg litt overrasket over å se at man nå plutselig må ut med mye mer for ett enkelt regntøysett enn de 300-400,- jeg betalte for mitt. 

Jeg kan ikke gå god for det, men tror kanskje det er ett sett som i linken nedenfor du er på utkikk etter?

https://www.obs.no/klar-og-sport/klar-dame/regntoy-dame/2235765?v=Obs-7332627758327

Ser ikke ut som det er tilgjengelig på nett, men at det kanskje er tilgjengelig i butikk slik at man kan se på det. 

 

Edit: 

Fant ett til som kanskje er i katagorien du etterspør:

https://www.intersport.no/norheim-floyen-regnsett-dame-regntoy-svart/ino.norheim.norhaw163230082.002.html?dwvar_ino.norheim.norhaw163230082.002_color=002&cgid=

Ser at herreversjonen er halv pris.. 

https://www.intersport.no/norheim-regnsett-3.0-herre-regntoy-svart/ino.norheim.norhsp203230097.001.html?dwvar_ino.norheim.norhsp203230097.001_color=001&cgid=

 

Tror jeg skal ta en titt på det og kanskje kjøpe inn ett reservesett før "Norrøna stilen" med GTX regntøy til 3000-5000 kr tar helt over..

 

Det gamle (eller de gamle ;-) ) er ofte best ser det ut.  Jeg får ta en skikkelig søkerunde på nett selv. Lurte bare på om noen her hadde noe de anbefalte sterkt! Skal som deg skaffe meg noe nytt før GTX ruler hele markedet! Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjerstiDU skrev (På 10.5.2021 den 0.07):

...både holder regnet godt ute og ikke blir klamt og svett inni. Har sett etter det en stund, det finnes jo for barn...

Finnes dette egentlig?

For barn, så er vel det meste av regntøy på markedet potte tett, men unger svetter generelt lite, så vidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (På 10.5.2021 den 15.27):

NB Herreversjonen til Norheimsettet ser ut til å ha ca 25% av vannsøylen til damesettet.. (2000mm vs 8000mm).

Jeg bruker ikkepustende regntøy til ridning i regnvær.. Siden en jo sitter i salen er det like greit å ha det tett om en vil bruke jakke og bukse.  Har hatt 2 sett med Stormberg - det første varte lengst men har nok hatt sett nr 2 i 5 år eller mer? (Dvs buksen er kassert nå og snart jakke også).  Selv om PU er de ganske myke og med litt stretch.  Men de varer jo ikke evig (men alt slites ut i stallen selv om jeg jo ikke vasker det så veldig ofte..).  Siste Stormbergsettet manglet lommer - dumt siden det forsåvidg hadde vært greit å ha med mobil på tur.. Ser ut som det er tilfelle med det de selger nå også. Det jeg ikke liker som får meg til å ville kjøpe et annet merke neste gang er at de har klasket en stor stormberg logo på ryggen..

Funfacts for regntøy;

  • Hvorfor bruker Cowboyer frakk? Jeg har en gammel frakk som jo egentlig er mye bedre å ri i enn jakke og bukse siden jeg kan legge den på utsiden av salen og vannet renner da ned på bein eller bak på hesten istedet for at en blir sittende i en våt sal..
  • På gamle cowboy- og indianerfilmer ser en ofte at de bruker "chaps" med frynser.  Frynsene er ikke til pynt men for at regnvann skal renne bort fra selve læret og ut i frynsene - dermed tørker chapsen raskere og er også mer holdbare.
Endret av dede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (10 timer siden):

Finnes dette egentlig?

For barn, så er vel det meste av regntøy på markedet potte tett, men unger svetter generelt lite, så vidt jeg har forstått.

Ja, det settet jeg hadde fra Bergans var jo slik, men finnes kanskje ikke lenger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (På 11.5.2021 den 20.01):

Hva med Stormberg? Har ikke prøvd, men virker som om de har mer tradisjonelt regntøy, i tillegg til skalljakker

Var på stor Stormberg i fjor på Liertoppen, fant ikke noe da, men sjekker nett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjerstiDU skrev (1 time siden):

Ja, det settet jeg hadde fra Bergans var jo slik, men finnes kanskje ikke lenger? 

Grunnen til at jeg spurte er at du, på sett og vis, skilte på regntøy og skalltøy i åpningsinnlegget. I min verden passer det best i skall-kategorien, hvis det innehar noe særlig pusteegenskaper. Jeg finner det litt selvmotsigende å etterspørre pustende regntøy, men ikke skulle ha skallklær. Jeg har akkurat gnålet om, omtrent, akkurat det samme i en annen tråd😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skalltøy, det bruker jeg til å gå i fjellet. Regntøyet skal jeg bruke til å gå kortere turer hjemme og på hytta, sykle til stasjon, jobbe i hagen i osv. Som sagt har jeg hatt regntøy hvor jeg ikke har blitt klam på innsiden tidligere. Må få lest den tråden din da 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.