Gå til innhold
  • Bli medlem

Debut i hengekøye..


Blouberg

Anbefalte innlegg

Årets første kanotur ble i helga. Det ble også debut i hengekøye.(Safari XXL)  Prøvde oss med de vanlige liggeunderlagene vi har for teltbruk. Det ble ingen suksess. Vanskelig å få riktig liggestilling, lett å havne nede i "sumpa" og skli av underlaget. Hva er det beste liggeunderlaget for å få god liggeretning og stabilitet?

Kikket på Klymit , men varierende erfaringer på "omtaler"

Hva er beste løsning for en hengekøye nybegynner?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Diger Jotne skrev (27 minutter siden):

Har alltid trodd at slik underquilt var det enkleste og beste alternativet i slike køyer?

Sliter litt med å skjønne det, trodde liggeunderlaget bidrar til å "flater" ut køya litt.  Du mener det er bedre uten?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blouberg skrev (5 minutter siden):

Sliter litt med å skjønne det, trodde liggeunderlaget bidrar til å "flater" ut køya litt.  Du mener det er bedre uten?

 

Du finner ut hva du liker best ved å sammenligne med og uten liggeunderlag i køya. Å bruke underdyne vil føles helt likt med å ikke ha liggeunderlag i køya (bortsett fra varmen da).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blouberg skrev (6 minutter siden):

Sliter litt med å skjønne det, trodde liggeunderlaget bidrar til å "flater" ut køya litt.  Du mener det er bedre uten?

 

Jeg er feil person til å svare på slikt. Henger ikke i trærne, men ligg på bakken under tarp. Var kun en teoretisk observasjon som jeg håpet andre kunne bekrefte.

Ligge underlaget har vel ikke i de fleste tilfeller fysisk struktur nok til å flate ut køya noe merkbart. Med mindre man snakker om Amok og lignende køyer. Det er vel her heller ikke for ligge komfort at man bruker liggeunderlaget, det er for å få ønsket isolasjons effekt.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til:

Jeg bruker ikke selv liggeunderlag i køya, så jeg har ingen erfaring, men jeg vil tippe at det vil hjelpe å ha på noen striper/punkter med ett eller annet antiskli-stoff på underlaget, både under og over for å unngå at underlaget sklir i køya og at soveposen sklir på underlaget. Jeg ville prøvd silikon av ett eller annet slag, kanskje denne? https://www.outnorth.no/vaude/silicone-seam-sealer?gclid=CjwKCAjwkN6EBhBNEiwADVfya3-7-FvMB_TUGZ8h3BE1bq6KP31un5FpcseAMkf30dEPdeCnb6dvPhoCOCQQAvD_BwE#000 Eller bare noe billig silikon fra biltema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode forslag, skjønner det blir litt prøve og feile her. Tenker telt eller lavvo blir med på neste tur just in Case. 🙂 Fordelen med kano er jo plass til en del bagasje.. 

 

Endret av Blouberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blouberg skrev (11 timer siden):

Sliter litt med å skjønne det, trodde liggeunderlaget bidrar til å "flater" ut køya litt.  Du mener det er bedre uten?

"Ingen" køyeentusiaster bruker liggeunderlag i hengekøya. Amok og lignende køyer er litt annerledes da de er lagd for liggeunderlag, men vanlige hengekøyer fungerer best med underquilt. For å få riktig liggestilling og ikke bli liggende som en banan skal man sove på diagonalen(se under). Det kan bli litt vanskelig med liggeunderlag.

image.png.1e3a0f50819939c17d8a0f7792305ba3.png

Det sagt: Underquilt blir jo enda en ny ting og det fullt mulig å sove godt med liggeunderlag i hengekøye. Jeg har kun prøvd liggeunderlag i hengekøye en gang, men har flere bekjente som spør meg om tips og det som går igjen virker å være plassering som du sier (inntrykket mitt er at de fleste ender opp med å ligge relativt bananformet) og for smalt underlag(kalde skuldre mot hengekøya).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas E skrev (33 minutter siden):

"Ingen" køyeentusiaster bruker liggeunderlag i hengekøya. Amok og lignende køyer er litt annerledes da de er lagd for liggeunderlag, men vanlige hengekøyer fungerer best med underquilt. For å få riktig liggestilling og ikke bli liggende som en banan skal man sove på diagonalen(se under). Det kan bli litt vanskelig med liggeunderlag.

image.png.1e3a0f50819939c17d8a0f7792305ba3.png

 

Jeg er nok langt unna å være "hengekøye entusiast" 🙂 Vi endte opp med Hennessy Safari køyer usikker på om det er en av de "lignende" køyene du referer til.  Hennessy selger jo disse liggeunderlagene til sine køyer.
Beklager at jeg maser, er noob på dette og trenger nok teskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Blouberg jeg har Hennessy expedition (en god del mindre enn den varianten du har), og det liggeunderlaget du lenker til over her. Har sovet i den med et Bamse Junior skumplastunderlag underst, så Hennesy sitt bobleplastunderlag, nå i april - og holdt greit på varmen + at underlaga holdt seg på plass, kanskje takket være de festene man hekter bobleplastunderlaget fast i inni køya (ved skuldre og føtter). Det er mest ungene som bruker denne køya og da funker det hvertfall gull. Jeg har prøvd med oppblåsbart i den, men synes det bare glir unna. Din køye er jo en god del større, så kanskje det er mulig å få det bedre til i den. Ser en del tipser om å ikke blåse opp fullt med luft i. Ser også flere lage egen variant av Klymit sitt med skumplastunderlag; klippe til vinger som teipes fast på sidene der skuldre og armer er. Jeg syns det er nettopp dét bobleplastunderlaget til Hennessy hjelper bra til med, isolasjon for skuldrene og armene. Tenker at underlag i køya er for isolasjon, ikke for komfort, da det uansett er mykt å sove i køye sammenligna med på bakken. Prøver å finne en løsning som ikke innebærer kjøp av underquilt (nok en ny, dyr dings, som i tillegg har begrensa annet bruksområde) - når vi likevel har andre underlag fra før, og som kan brukes også på bakken og i telt. Underquilt er nok likevel den beste og mest praktiske isolasjonsløsninga i hengekøye. Hennessy Safari er av vanlig type hengekøye, men skal være stor nok til at man lett får til en god diagonal liggestilling (som beskrevet i bildene i en post over her). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blouberg skrev (1 time siden):

Vi endte opp med Hennessy Safari køyer usikker på om det er en av de "lignende" køyene du referer til.  Hennessy selger jo disse liggeunderlagene til sine køyer.

Du har en vanlig utforming og skal ligge sånn som i illustrasjonen over. 

Liggeunderlaget du linker til ser jo ålreit ut. Greit med et som er laget for hengekøyer, som du ser er utformingen slik at du skal unngå kalde skuldre og jeg regner med det er noe anti-skli-aktige greier under så den ikke sklir rundt forbi i køya. Jeg ville ha prøvd det, så slipper du enda en ny, dyr ting(underquilt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Hennessy-underlaget selges med beskrivelsen "Reflekterer 97% av kroppsvarmen tilbake". Om ikke dette er ren svindel, så er det i alle fall svært kreativ markedsføring.

Det er mulig den reflekterer 97 % av varmestrålingen, men stråling utgjør en svært liten del av nedkjølingen. Det er varmeledning fra varm rumpe til kald luft som utgjør største delen av varmetapet, og da hjelper det lite med en tynn folie-sak. (Tykkelsen er ikke engang oppgitt, men den kan ikke være stor.)  Det som trengs er avstand mellom kropp og kald luft, og noe som hindrer luftbevegelser i denne avstanden. Dette oppnår man med liggeunderlag av en viss tykkelse inne i køyen eller underquilt utenpå. Alt som er tynt, og lover super effekt er for godt til å være sant.

Ekstra morsomt er det når de slenger på "Liggeunderlaget vil holde deg varm under de fleste forhold helt ned til -5°C dersom du bruker en kvalitetspose som tåler -40°C." Hvis dette er en syntetpose som ikke er særlig komprimerbar, så er dette sikkert sant, men den posen ville sikkert holdt deg varm i 5 minus uten dette underlaget også. Jeg tipper det er mer komfortabelt å isolere litt bedre på undersiden, og heller bruke en pose som er laget for den temperaturen du skal ut i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksilbergenseren skrev (6 minutter siden):

 

Ekstra morsomt er det når de slenger på "Liggeunderlaget vil holde deg varm under de fleste forhold helt ned til -5°C dersom du bruker en kvalitetspose som tåler -40°C." 

Dette tror jeg er en dårlig oversettelse. Antagelig mener de 40F (ca 5C) hvis man har en pose som tåler samme temperatur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humbug skrev (2 minutter siden):

Dette tror jeg er en dårlig oversettelse. Antagelig mener de 40F (ca 5C) hvis man har en pose som tåler samme temperatur.

Definitivt dårlig oversettelse på Fjellsport. Hennesy Hammock skriver på egne sider at dette er et underlag ned til 5*C, så fjellsport har bommet litt her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i mange år brukt typ bamseunderlag i Hennessy-køyer og synes det er en god og rimelig løsning. Det er litt fiklete men fungerer greit. Mange bruker oppblåsbare underlag i TTTM-køyer og får det til å fungere fint. Oppblåsbare underlag fjærer godt og er behagelige å ligge på. Selv syns jeg disse har en tendens til å skli unna som et såpestykke. Men det er mulig Klymit sin løsning hjelper på dette problemet. Har gått til innkjøp av underquilt men denne skal også tilpasses forskjellige køyer slik at det kan oppstå fikling med dette også for å unngå at kald luft ikke kommer inn. Og ja det koster noen flere kroner enn et bamseunderlag... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tidligere en HH-køye. Funket fint med oppblåsbart liggeunderlag og diagonal liggestilling. Så lenge man ikke har mer enn 70-80% luft i underlaget. Viktig å få underlaget til å forme seg etter køye/kropp og ikke forveksle med amok/haven osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksilbergenseren skrev (5 timer siden):

Ser at Hennessy-underlaget selges med beskrivelsen "Reflekterer 97% av kroppsvarmen tilbake". Om ikke dette er ren svindel, så er det i alle fall svært kreativ markedsføring.

Som @Humbug sier, så er det nok Fjellsport som er dårlig til å oversette. Hennessy Hammock selv sier: "reflects 97% of your body's radiant heat back to you." Det er ikke så usannsynlig.

I tillegg roter Fjellsport med celsius og farenheit på temperaturene. Riktig informasjon (i hvert fall riktigere) finner du her: https://hennessyhammock.com/products/radiant-double-bubble-pad-xl

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også mumie-formet (avrundet) underlag, da det ligger bedre i hengekøya. Og som det nevnes over, bør ikke oppblåsbare underlag fylles helt opp da det blir mer ustabilt. 

Litt forskjellig fra køye til køye også, noen har glattere stoff enn andre. Et tips å feste fotenden bittelitt høyere enn hode-enden, så slipper man å skli ned i løpet av natten. Vi bruker ripstop nylon, da sitter underlaget ganske så godt uten å skli rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si å ha løst "Hengekøye-mysteriet" riktig ennå, men som nevnt, blant annet av @Thomas E, så er dette med diagonalen viktig. Idealet er 90' på tauene du har hengt køya i, men det er de færreste køyer som klarer dette.

Jeg har brukt diverse liggeunderlag i køya uten problem... så fremt jeg greier å få til en eller annen variant av diagonal. "Banan" er bortimot en garanti for at hode og skuldre etterhvert ligger rett på duken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har brukt hengekøye lenge, men er ikke så ofte på tur. Har testet skumunderlag, refleksunderlaget til Hennessy, luftunderlag av ymse slag og underquilt. Jeg har den mindre Hennesyen. Jeg er en skikkelig frysepinne, særlig akkurat når jeg skal prøve å sove.

Skum: refleksunderlaget er helt ok, men festene det liksom skal holdes på plass med revnet på første turen. Det er omtrent like tykt som tynne skumunderlag bruker å være, jeg har et sort et på rull som ligner bortsett fra refleksen. Det er bretta, ikke rullet, så tar bokstavlig talt halve sekken min og får derfor bare være med hvis min mann har med en diger sekk... Mulig jeg gjør ting feil, men jeg liker underlag som bidrar til å "rette ut" hengekøya, særlig rundt leggene. Til det gjør skum en veldig fin jobb.

Luft: jeg har luftunderlag med og uten dun som jeg har hatt i køya. jeg syntes det funker, men må mekke mye gjennom natta. Typisk er at det havner i fotenden og så må jeg ut med beina for å ta spenntak i duken for å få underlaget opp og under hodet igjen. De kortere underlagene funker best, har en Downmat LW som jeg synes blir for lang inne i køya.

Underquilt: jeg har en dununderdyne som er rated til 5oC (kjøpt på finn). Har tatt litt tid før jeg har fått den godt nok på plass, men nå gir den omsider mye varme. Det er veldig smidig at det bare ligger på plass under deg uten noe som helst mekk, det pakker veldig smått og er, i forhold til varmen det gir, ganske så lett. Og viktigst av alt: holder skuldrene varme! Jeg putter et skumunderlag oppi, sånn at også jeg skal ha noe å mekke med gjennom natta... Enn så lenge er det for kaldt for meg med bare underquilt, pluss at jeg liker at det er noe litt stivere under meg, så da følger det enkleste skumunderlaget vi eier med. Mulig jeg kan komme til å klare meg med ryggplata fra sekken under leggene når det blir varmt nok, eventuelt med en underquilt er rated litt lavere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har en Hennessy expedition og brukte først et Thermarest Neo-Air all season long wide. Størrelsen var grei og ga meg en forholdsvis flat liggestilling. Men underlaget skled litt rundt og jeg måtte som en tidligere skrev justere det i løpet av natta.

Byttet til en medium wide Mountain Equipment Aerostat Down som har en litt ruere overflate. Den sklir ikke noe spesielt i min køye så det slipper jeg å plages med, men føler at liggestillingen blir mer bananformet. Usikker på hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.