Gå til innhold
  • Bli medlem

Snellestørrelse


Captainturbo

Anbefalte innlegg

Hei! Helt ny her men har lest tråder flere ganger.

Jeg har en Shimano Sahara 500 snelle  på en SG Parabellum stang. Jeg liker lett  og lite utstyr generelt, men har også en litt lengre Berkley Phazer stang jeg gjerne vil ha en litt større snelle på. Jeg har sett meg ut en ny Sahara snelle, men jeg er usikker på om jeg burde velge en 1000 eller 2500. Jeg fisker utelukkende i msrka og fjellet.

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier si at du ikke trenger større snelle enn en som tar 160-200 meter av senetykkelsen du foretrekker til ditt fiske. Da synes jeg man får en lett og nett snelle slik jeg også foretrekker det. Til den typen fiske du skisserer så bruker jeg sjelden så tykt som 0,20 og dermed er 1000-snellen midt i blinken for meg. Med 2500 får du mer allroundsnelle som også kan brukes til noe tyngre fiske der man foretrekker snøretykkelser opp på +/- 0,25

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storleken på rullen/snella har också betydning på hur långt spöet/stanga är, har du ett 8-9 ft. spö och en1000 rulle vill det troligtvis vara lite framtungt.

Har själv gått vägen från 500/1000 rulle till en 2500 rulle på ett 8 ft. spö till mitt fjäll fiske, och det blev stor skillnad i balansen med den större rullen. Det är också lättare att handskas med en lite större rulle när det är kallt, som det ofta är nordpå.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har en 2500 snelle på en 9.6 fot 8 til 32 gram og synes det er passe. Kunne kanskje brukt en 2000 også, det hadde sikkert passet bedre til fjellfiske og sånt.

1000 snella mi har jeg på en 8 fot 3-15 gram som jeg bruker til lettere sluker og spinnere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.