Gå til innhold
  • Bli medlem

Wood gas stove


Nikke

Anbefalte innlegg

Etter nærmere 40år på tur med et utall varianter av primuser/kokesystemer i bruk, har man liksom landet på gass til sommerbruk og bensin til vinterbruk. Skal ikke lyve, det har vært gøy å teste og oppgradere kokeutstyret gjennom så mange år. Med det som utgangspunkt har jeg landet på det som har fungert på mine turer, trodde jeg. 

For, "no gas canister or liquid fuel allowed" satte virkelig de små grå på prøve. Hva gjør jeg nå, klarer jeg meg med bål i tre uker på sommerens eventyr i Finnmark? Er det forsvarlig? Det ble nei på begge spørsmålene. Tilbudet om å få flybensin rett ut av tanken til bensinbrenneren min, fristet heller ikke. 

Selvsagt var det flytransporten inn som utløste denne lille "panikken". Plutselig ble det gøy med primus igjen, nok en utfordring, og nok en jakt på et fleksibelt kokesystem. Hva gjør man så i våre dager? Jo, rett på tuben. 

Etter elimineringsmetoden forsvant "kvistbrenner" raskt. Koselig, men upraktisk. Deretter testet jeg to typer Esbit primuser med briketter. Her så jeg hvert fall konturene av noe som ville kunne fungere. Likevel, på grunn av noen litt skumle avgasser, lav effektivitet, manglende fleksibilitet og en stygg fiskelukt, fikk begge plass på nederste hylle. 

Etter hvert dukket de ulike variantene av "Wood gas stove" opp i feeden på tuben. Det gjelder bare å skrive "stove" mange nok ganger. Dermed ble det kjøpt inn to budsjettvarianter, to stk fra Tomshoo, og to stk fra Lixada. Deretter delt ut til nære turfolk og turkompisser for testing. 

Jeg har testet Tomshoo sin, og den har vist seg å være det beste utgangspunktet for å sette sammen et så effektivt og fleksibelt kokesystem som mulig til den kommende turen. Noen små modifikasjoner er utført og testet, så steg for steg, litt bedre. Forøvrig, dere som har giddet å lese helt hit, forstår nå at Korona made me do it. 

Konklusjonen er at den nå, så effektivt det lar seg gjøre, brenner trevirke vi kommer til å finne på turen. Stoven er også fleksibel nok til at den brenner en type gel på flaske samt kuber produsert i samme stoff. Begge er miljøvennlig og avgir ikke farlige gasser, dermed kan man fyre inne i mini lavvoen. Men det viktigste, godkjent av piloten. Det blir bål så ofte som mulig, samtidig som man har to andre fyringsmuligheter. 

 

Endret av Nikke
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nikke skrev (10 timer siden):

For, "no gas canister or liquid fuel allowed" satte virkelig de små grå på prøve.

Det må vel være lov å ta med seg primusen på flytur? Drivstoffet kjøpes når du kommer fram. Går ut fra at flyet lander et sted i nærheten av sivilisasjonen, og ikke midt i bushen? :)

Ellers er jeg svært godt fornøyd med SoloStove (wood gas burner), Her kan du bruke Trangia spritbrenner også, om det kniper med veden. Dyr, men glimrende. Kan kjøpes med eller uten tilhørende kjele. Den jeg lenker til er et sett med brenner  og kjele. Brenner passer oppi kjelen under transport.

EDIT: Leste innlegget ditt en gang til, og da så jeg problemet: "
Selvsagt var det flytransporten inn som utløste denne lille "panikken"."

Endret av Hege P.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (2 minutter siden):

Det må vel være lov å ta med seg primusen på flytur? Drivstoffet kjøpes når du kommer fram. Går ut fra at flyet lander et sted i nærheten av sivilisasjonen, og ikke midt i bushen? :)

Ellers er jeg svært godt fornøyd med SoloStove (wood gas burner), Her kan du bruke Trangia spritbrenner også, om det kniper med veden. Dyr, men glimrende. Kan kjøpes med eller uten tilhørende kjele. Den jeg lenker til er et sett med brenner  og kjele. Brenner passer oppi kjelen under transport.

Vurderte Solostove, men etter å ha sett tester og sammenligninger av den mot budsjettmodellene, så jeg Ingen grunn til å betale så mye ekstra. 

Det er et lite sjøfly, og det skal lande midt i bushen, eller vidda som vi kaller det i nord🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Stenseth skrev (1 time siden):

Synes den så høy ut å dermed noe ustabil?

Den er avhengig av stabilt underlag, og absolutt noe man bør være bevisst på. Samtidig ikke mer ustabil enn pocket rocket montert på en 450gr gassboks.

Nå ga du meg en grunn til å se på ytterligere en modifikasjon. Montro om ikke det går an å lage ben til den?🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda ikke testet pellets på tur, men har gode mengder på lager hjemme til Traegeren min, men det skal prøves.

Jeg har 5" Firebox som jeg så langt er veldig fornøyd med, og der er det egen plate for å justere høyde for bruk av pellets eller esbit. Kan også bruke trangia rødsprit-brenner om ønskelig. Ellers er jeg skikkelig fornøyd med den som vanlig kvistbrenner, og veldig stø på bakken.

Verdt å sjekke ut, om enn kun for ideer til modifikasjon av lignende ovner for egen bruk, da han har tenkt på utrolig mange løsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

belowyn skrev (12 timer siden):

Har enda ikke testet pellets på tur, men har gode mengder på lager hjemme til Traegeren min, men det skal prøves.

Jeg har 5" Firebox som jeg så langt er veldig fornøyd med, og der er det egen plate for å justere høyde for bruk av pellets eller esbit. Kan også bruke trangia rødsprit-brenner om ønskelig. Ellers er jeg skikkelig fornøyd med den som vanlig kvistbrenner, og veldig stø på bakken.

Verdt å sjekke ut, om enn kun for ideer til modifikasjon av lignende ovner for egen bruk, da han har tenkt på utrolig mange løsninger.

Kan anbefale pellets. Brenner utrolig rent. Likevel kan det være litt streb med å få tent på. Foreløpig har det fungert greit å flise opp noen vanlige tennbriketter og blande inn sammen med pellets i ferdig doserte ZIP Lock poser på 200gr og 400gr. Så fyre fra toppen med ønsket brensel.

Tomshoo wood stove fungerer omtrent på akkurat samme måte som Firebox. Brenner småved, pellets, briketter/tabletter, gel og tar Trangia brenner eller tilsvarende. Utrolig fleksibel. Den har en enkel justeringsmulighet da man bare kan snu brennkammeret og for eksempel bruke en Trangia brenner.

Endret av Nikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyN skrev (10 timer siden):

Synes disse fungerer godt med tørt brensel. Det eneste ankepunktet er at de relativt fort tettes igjen av aske og må tømmes for optimal trekk. 

Har foreløpig ikke merket noe til det. Samtidig har jeg ikke behov for fyring over to timer, og til nå har den brent helt fint opp imot den tiden. Hvis man har med seg egnede hansker så kan man riste den forsiktig så faller mye av asken ut. Jeg rørte nedi kammeret med en pinne og det fikk også asken til å drysse gjennom gitteret i bunn.

Endret av Nikke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (På 9.5.2021 den 11.00):

Deretter testet jeg to typer Esbit primuser med briketter. Her så jeg hvert fall konturene av noe som ville kunne fungere. Likevel, på grunn av noen litt skumle avgasser, lav effektivitet, manglende fleksibilitet og en stygg fiskelukt, fikk begge plass på nederste hylle. 

Det finnes i tillegg til Esbit (hexamine), trioxane som muligens er enda mer miljøskadelig. Fordelen med trioxane er at det ikke går an å lage sprengstoff av det, ved å blande inn visse kjemikalier. 

Delte meninger om Esbit, noen synes det er blodharry. Andre peker på at også bomull er egnet til å lage sprengstoff av. 

Det Esbit fungerer best til, er å varme en kopp pulver kaffe med 4g tabletter. Disse er også minst plaget med Esbit lukten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (22 minutter siden):

Det finnes i tillegg til Esbit (hexamine), trioxane som muligens er enda mer miljøskadelig. Fordelen med trioxane er at det ikke går an å lage sprengstoff av det, ved å blande inn visse kjemikalier. 

Delte meninger om Esbit, noen synes det er blodharry. Andre peker på at også bomull er egnet til å lage sprengstoff av. 

Det Esbit fungerer best til, er å varme en kopp pulver kaffe med 4g tabletter. Disse er også minst plaget med Esbit lukten.

Takk for informasjon 🙂

Aner ikke helt hva som ligger bak betegnelsen "blodharry" hva fyring av Esbit angår. 🤣. Ganske vanlig ute i den store verden. 

Hvert fall så har jeg testet alle variantene av Esbit tabs og brennere ril mitt behov for den kommende langturen, og det ble pass.

Det jeg så langt har landet på er bcb sin gel på flaske og gel i brikett form. Brenner ikke så varmt/effekt som Esbit tabs, men er tryggere, lukter ikke og er mer fleksibelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.