Gå til innhold
  • Bli medlem

Feste av finne på MRS-raft (og sikkert andre)


Anbefalte innlegg

Mer mas fra meg gitt.

Klarte så vidt det var på en tur i fjor, og feste finna skikkelig, men har gitt opp nå. Var jo da også en ganske tøff kamp å få løs. 

Dytter den inn i (framover).. men får den ikke langt nok inn til at jeg kan dra den inn i sporet fra andre siden. 

Så den sitter jo halvveis når jeg fester med snora. Prøvd både i flat og oppblåst båt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
RoyN skrev (1 time siden):

Lar den stå i for min del. Gjør båten litt mindre pakkbar men lar seg pakke greit sammen allikevel. Prøve med silikonsmøring? 

Jeg må nok ta den ut. Sliter med å få komprimert båten liten nok uten finna.

Har ikke silikonsmøring, og blir for dumt å kjøpe for kun dette (vet ikke hva annet jeg trenger det til)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever noe av det samme, synes det er litt vanskelig å få de på plass. 

Har aldri klart å få den på plass med luft i i packraften. Lirker enden inn i sporet å gjør små rykk så kommer den, uten luft er det enklere å holde. Smøring var kanskje ikke så dumt, hva med vaselin? Ofte noe folk har liggende.

Har forresten en packraft fra kipara også, kronglete der også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Kappekoff skrev (På 12.5.2021 den 21.50):

Opplever noe av det samme, synes det er litt vanskelig å få de på plass. 

Har aldri klart å få den på plass med luft i i packraften. Lirker enden inn i sporet å gjør små rykk så kommer den, uten luft er det enklere å holde. Smøring var kanskje ikke så dumt, hva med vaselin? Ofte noe folk har liggende.

Har forresten en packraft fra kipara også, kronglete der også.

Vaselin funka. 

Har aldri i mitt 37-årlige liv brukt vaselin (som jeg kan huske). Smurte inne festet og på finne, og vops.. så så var det på plass. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
thomachine skrev (3 minutter siden):

Merker dere stor forskjell med og uten finne? Har en eldre alpackaraft uten slikt, og vurderer å få montert på finne hvis det har noe for seg.

 

Hadde med finne på tur i Femundsmarka i sommer, men den ble tatt av etter første døgn og ikke brukt mer. Vi opplevde ikke den store forskjellen, kanskje litt når du stopper å padle, da svinger ikke båten så fort, var vår opplevelse. På større sjøer kan det kanskje ha en hensikt eller om finna var noe lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomachine skrev (6 timer siden):

Merker dere stor forskjell med og uten finne? Har en eldre alpackaraft uten slikt, og vurderer å få montert på finne hvis det har noe for seg.

 

Har ikke prøvd uten, men det kan fort bli skeiv-padling, med finne, selv på bllikkstille vann uten vind, Kanskje jeg ubevisst bruker mer kraft på ene siden... aldri refelektert over hvilken side det eventuelt heller mot. 

Nesten gang jeg skal elvepadle på Kynna, skal jeg i hvert fall ta den av. Det var tidvis ganske grunt... og trenger den ikke når jeg skal ned smale halvurolige elvestryk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padlet Nordmarka på langs i sommer og merket ikke særlig forskjell på en lengre Alpackaraft uten finne og en litt kortere MRS med finne. Vil si lengde på båt samt å ha noe vekt i front betyr mer. Hadde tidligere en kortere Kipara og den var tydelig mindre retningsstabil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt god erfaring med å ha finne. Hjelper å få mer kraft når man padler vann, altså at mindre kraft mistes i høyre-venstre rotasjon i båten når man padler.

Men ja, ta alltid av finna når man padler i elv. Ta den på når man skal på vann. Du vil ikke at finna tar i en stein og drar deg sidelengs og rundt (Noe jeg fikk smertelig erfare). Mistet padleåra og Go-Pro og de ble aldri funnet igjen etter en ufrivillig dukkert mellom to vann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt stor glede av finne under packraften. Padlet side om side med kameraten min tidligere i sommer, og hans packraft logret tydelig mer i rompa enn min packraft. Jeg hadde mer fremdrift(nå er dette sikkert litt vanskelig å kalle en forsknings rapport, men dette er hva vi kom fram til). Jeg har prøvd litt med finne og litt uten finne, og på stille vann( ikke elv) utgjør den en forskjell. Vært spennende  om finna faktisk var enda litt lenger og litt dypere, eller montert to finner i packraftens ytterste punkter på hver side bak.

Ved montering av finne anbefaler jeg to komponent limet hos Kipara.no.( enkelt, fungerer og sitter vannvittig godt).

Ved montering av finna i festet spytter jeg  på finnefeste , og vipps, finna er lett å tre på.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det hjelper noe på tror jeg og. Men opplever det ikke som noen "gamechanger" som jeg håpet på. Halen på packraften til sønnen min (MRS large) flytter seg fra side til side med finne og. Og det skulle egentlig være rart om 20 kvadratcentimeter eller så med finne skulle utgjøre en stor forandring. For sidevind tror jeg det har liten påvirkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomachine skrev (14 timer siden):

Takk for svar. Da gidder jeg ikke ta jobben med å montere finne. Under padling synes jeg aldri det har vært noe problem uansett. Men var spent på om det kunne hjelpe noe når jeg fisket ifra den.

Hvis du snakker om når du driver avgårde på vannet under fisking så funker det bra å kjøpe et billig drivanker på Ebay og slenge det ut bak akterenden. Da holder den retninga ganske bra, helt til du får noe på kroken som vil en annen vei. Hvor bra den holder retninga er selvfølgelig avhengig av hvor raskt du driver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Jaahan said:

Hvis du snakker om når du driver avgårde på vannet under fisking så funker det bra å kjøpe et billig drivanker på Ebay og slenge det ut bak akterenden. Da holder den retninga ganske bra, helt til du får noe på kroken som vil en annen vei. Hvor bra den holder retninga er selvfølgelig avhengig av hvor raskt du driver.

Har gjort noe lignende. Men kun brukt en liten pakkpose jeg kaster uti. Funker bra det også. Har karabinkrok så jeg lett kan "bestemme" hvilken retning jeg skal drifte. Er litt småknot å fiske med flue ifra packraft, men går når man skjønner at man ikke trenger 30 meters kast, og tar det litt rolig. hehe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tomanns fra Kipara, så ganske lang, hvor jeg kjøpte en liten finne for feste i front, og stor til akterenden. Vinglet mer før jeg limte på finne bak. Ble såpass stabil, særlig med sekken i front når alene, så droppet montering av den lille finne. Den ble senere tiltenkt Kiparas minste modell. Men da produsenten i Kina ikke anbefalte dette, siden materialet er tynnere, droppet jeg det ift at man mistet muligheten til erstatning, om noe gikk galt. Drifteren av Kipara hadde selv prøvd med finne bak på den vesle packraften, og sa det gikk helt fint...på egen risiko. Den er jo heller ikke tiltenkt større stryk og hard belastning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en ganske kul ekspedisjon i går. Skulle i et vassdrag jeg ikke ante var så grunt og sivete. (og noe stein). Ikke noe stryk/fall, men armene fikk virkelig kjørt seg. Utrolig artig. 

Normalt lar jeg den subbe litt nedi med finna, siden et ofte er snakk om veldig korte strekker eller noen enkelt passasjer,  men her så jeg at et ville bli mye. Så da tok jeg av, på tur, for første gang. Da merka jeg faktisk forskjell når jeg kom til partier som ikke var grunne... og når jeg kom til åpent vann... inn på en strand, og sette på igjen. Men fortsatt så er det enkelte ganger at det blir skievpadlling, selv om vannet er ganske rolig. 

Uansett, bølger, vind og grunne elver.... jeg kommer alltid helskinnet fram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.