Gå til innhold
  • Bli medlem

En vårdag på Romeriksåsen.


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

På tide med en utfyllende rapport igjen.

Dagens plan var å debutere i det våte element i kjente og kjære omgivelser med en «tre-vanns-tur» på Elvannet-Langvann-Terhørningen. (står på «MÅ-gjør-lista) Vært mye oppi der til fots/truger/ski/sykkel oppigjennom, så på tide å få lagt inn padlespor i BaseCamp-arkivet mitt. (samtlige turer siden juli 2012 er der )

Turen skulle gå fra Elnesveien, opp til Elvannet, cruise litt der, over til Langvann, og så til Trehørningen, og slå camp og cruise der utover dagen, og gå ned til Hakadal å busse hjem.

Men….. da jeg skulle ned til bussen på Linderud, var den et par min før ruta, så den kjørte under brua, da jeg var over. Et lite f*** kom, men, i tillegg til å være en glad vandrer (og syklist/skigåer m.m).. er jeg også en glad busspassasjer, så da visste jeg at om en halvtime gikk det buss mot Hakdal kirke, som er ved Romeriksåsene (også et kjent og kjært område med ulike framkomstmidler) så da var ble det «elle-mellle» mellom Storøyungen, eller en «trevannstur»  der med Smal/Kirkeby/Gjerdrums-gjermenningen. (et av de vakreste områdene i (min) verden) Begge deler står også på «MÅ GJØRE»-lista for i år, og er bare fem km. fra bussen.

Valget falt på førstnevnte. En del snø igjen oppe på toppen der, (kunne hatt truger på noen korte strekker ha ha)

Blåste opp skuta  ved hytta i sørenden, og satte kurs for å finne en fin plass å henge meg. Det fant jeg, og rigga meg fint til.  Så ble det matpakke og koke litt tevann og litt køye-slækk med biografien til Pattie Boyd (hun som var gift med både Harrison og Clapton) før jeg tok en ekspedisjon rundt på nordenen av sjøen. Utrolig digg og bare cruise rolig ute på blikkstillevann i vårsola.

Tilbake til køya og lesing før det etter hvert ble tid for å mekke en enkel middag, og litt kakao og nøtter til dessert.

Det begynte å blåse ganske bra fra sør da jeg begynte å pakke sammen, faktisk så mye at båten nesten blåste på sjøen. Har ikke for vane å tjore fast båten når den ligger godt inne på land, men jeg fikk tak tauet jeg har festa i båten, så den ikke forsvant. Da tenkte jeg som så, at jeg gidder ikke padle i denne motvinden, selv om det bare er 1,5 km, når jeg har sti/vei like ved, tilbake mot demningen (som var der jeg hadde tenkt å padle til).. så da pakket jeg sammen båten, og gikk tilbake.

 

Alt i alt, en meget bra tur, terningkast 10, som (nesten) alltid. Har knapt hatt en dårlig tur på mine snaue 20 år som frilufts/mosjons-junkie.

 

PS. Det er «farlig» med hengekøye. Man får liksom ikke utforska så mye på turer når man har med den. (men jeg får til gjengjeld lest mer enn jeg gjorde uten køye)

DSCN8332.JPG

DSCN8335.JPG

20210508_123117.jpg

20210508_123122.jpg

DSCN8336.JPG

DSCN8340.JPG

DSCN8342.JPG

DSCN8345.JPG

DSCN8346.JPG

DSCN8347.JPG

DSCN8350.JPG

DSCN8352.JPG

DSCN8353.JPG

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.