Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til varm sovepose?


Anbefalte innlegg

ketilring skrev (1 time siden):

 

Jeg ga 4160,- for min (totalpris inkl. frakt, moms og toll).

For ordens skyld: det er ikke toll på soveposer, men du vil likevel måtte betale  et fortollingsgebyr til transportøren. Dette betales selv om det ikke er toll på varen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
SnorreL skrev (18 minutter siden):

For ordens skyld: det er ikke toll på soveposer, men du vil likevel måtte betale  et fortollingsgebyr til transportøren. Dette betales selv om det ikke er toll på varen. 

Ja, det er fortollingsgebyr er mener. :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i enig i andres lovord om Cumulus. Her er jo ikke bare merkene som er forskjellig, det er leveransemodellen. Cumulus bestilles direkte fra produsent i Polen som benytter polsk arbeidskraft og polsk dun. Eksempelvis nevnte Western Mountaneering produseres i statene med dun importert fra Polen. Deretter skal både leverandør og butikk sitte igjen med avanse. Det er ikke rart at Cumulus kan operere med betydelig lavere priser enn hva en finner i butikk her i landet. Det er ingen grunn til å være skeptisk til Cumulus fordi prisen virker for god til å være sann. (Det er flere produsenter som benytter samme leveransemodell. Cumulus virker bare å for tiden ha mest for pengene. Er også svært fornøyd med posene mine fra Roberts.)

(Ikke toll, men moms og kanskje et fortollingsgebyr er nok å forvente.).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markamann skrev (6 timer siden):

Eksempelvis nevnte Western Mountaneering produseres i statene [...] Cumulus virker bare å for tiden ha mest for pengene.

En annen ting som kan nevnes er at USA bruker en annen standard for utregning av bæreevne (cuin) enn EU, slik at verdiene blir omtrent 7% høyere.

Hvis f. eks. WM oppgir US 850 cuin, tilsvarer dette EU 800 cuin. Og hvis Cumulus oppgir EU 850 cuin, som på Panyam-posen, så tilsvarer dette omtrent US 910 cuin.

Om denne forskjellen i bæreevne er noe som merkes i praksis kan vel diskuteres.. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er i samme situasjon som trådstarter, håper det er ok at jeg stiller et spørsmål @ketilring ang. Cumulus Panyam:

Hvor romslig er posen rundt hofte/lår? Går det an å trekke opp det ene kneet mot brystet? (Jeg er 169 og 56 kg.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramona skrev (På 13.5.2021 den 18.07):

Var veldig vanskelig å bestemme seg, jo mer man ser og lærer, desto mer usikker ble jeg. Har bestilt meg en Mammut protect down bag -21 som har en comfort på ca -13 og fillpower på 700. Ulempen er at den veier 1,8 kg, men digger at den har åpning til armene. Har i utgangspunktet ikke tenkt å gå lange turer, men er jo mulig det skjer i fremtiden og at det da er en fordel med en lettere sovepose.

Har også sett på Western Mountaineering sin Alpinlite og Versalite. Versalite har en fillpower på 850, comfort på -6 og veier kun 905g. Bare lurer på om den blir varm nok? Den soveposen jeg har nå har jo en comfort på -5 og den fryser jeg i på høyfjellet. Men den har kun en fillpower på 650, så mulig at WM posen uansett vil bli varmere. WM er jo betydelig dyrere, men hvis posen holder i 10-20 år er det jo verdt det.

Fillpoweren vil bare gjøre posen din lettere og har ikke noe med hvor varm den oppleves. En forskjell på t-limit -5 og -6 er knapt merkbar og du bør gå ned mange grader (10?) om du ønsker å kjenne en betydelig forskjell. Det er lett å gå seg litt bort i disse tallene også. Man kan fint feks argumentere for at en pose med noe lavere fillpower, men som dermed har mer dun i mindre grad er utsatt for kuldebroer. (Det er mer dun å fordele.) Duna i en pose med noe lavere fillpower vil sannsynligvis være minst like holdbar som en med høyere. Og ekstra lette poser har ofte tynnere stoff som i noen tilfeller kan gjøre de mindre robuste. 

Mange legger ut lite brukte poser på Finn og det er ofte gode tilbud på poser i disse dager. Jeg kjøpte en pose for et par år siden på Fjellsport for et par tusen som ligger ute for fem tusen nå. Uansett så har du en god sovepose i et par tiår framover om du tar godt vare på den. 

Endret av RoyN
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyN skrev (21 timer siden):

Fillpoweren vil bare gjøre posen din lettere og har ikke noe med hvor varm den oppleves. En forskjell på t-limit -5 og -6 er knapt merkbar og du bør gå ned mange grader (10?) om du ønsker å kjenne en betydelig forskjell. Det er lett å gå seg litt bort i disse tallene også. Man kan fint feks argumentere for at en pose med noe lavere fillpower, men som dermed har mer dun i mindre grad er utsatt for kuldebroer. (Det er mer dun å fordele.) Duna i en pose med noe lavere fillpower vil sannsynligvis være minst like holdbar som en med høyere. Og ekstra lette poser har ofte tynnere stoff som i noen tilfeller kan gjøre de mindre robuste. 

Mange legger ut lite brukte poser på Finn og det er ofte gode tilbud på poser i disse dager. Jeg kjøpte en pose for et par år siden på Fjellsport for et par tusen som ligger ute for fem tusen nå. Uansett så har du en god sovepose i et par tiår framover om du tar godt vare på den. 

Takk for tips! Det er mye nytt å sette seg inn i, så fint med litt hjelp på veien. Tenkte at vekt ikke spilte så stor rolle, men ser jo at det er en fordel om posen ikke er for tung på tur. Fint å få mest mulig for pengene👏 Har sett mest på poser som ligger på en comfort på - 10. Men tror nok jeg kanskje har lagt meg med for mange lag med klær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vekt er ofte en viktig prioritering for min del når jeg kjøper turutstyr. Men noen ganger er premium-produkter veldig mye dyrere uten at den opplevde kvalitetsforskjellen er så stor i praksis. Det er ikke sikkert at en "superduper" premium-pose med -6 i t-limit oppleves særlig mye varmere enn en rimeligere med lavere fillpower og -5 i t-limit. Sannsynligvis er de cirka like varme og de sparte grammene vil være mye mindre kostbart å oppnå på annet vis. Men det som er sikkert er at premiumposen er veldig mye dyrere 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte i fjor Helsport Alta Pro Woman tror jeg den het til kona. Hun er ca 165 høy. En bra pose med fordelene en ren damepose skal ha. Forrige helg var vi på tur og det var meldt under 0. Jeg sa til henne at om hun fryser får hun bare vekke meg så bytter vi poser. Selv brukte jeg til den turen en Rago X-trem. Jeg blir fort kald selv men ikke frysekald. Hun vekket meg noen timer senere og vi byttet poser. Hun skrytte veldig av rago og skulle gjerne hatt en slik. Hun har heller ikke tidligere erfaringer med dun. Hennes pose fortalte hun presset på skuldre og hofte og opplevdes som trang og det oppstod kuldepunkter. Det merket jeg og men jeg er heller ikke en kvinne og kanskje litt for bredskuldret. 

Nå har jeg trålet Helsport sine sider og de fleste syntetiske posene har ca samme midje. Rago X-trem har 85cm bredde og er således en veldig bred pose til å være en standard sovepose. God innvendig plass. Pakker lite men utrolig voluminøst når den er klar til bruk. Jeg foretrekker å heller ha en for varm pose jeg heller kan åpne og bruke som dyne til varmere netter. Så kan jeg bruke Rago pro spring de varmeste nettene. 

Til spørsmålet ditt er rago X-trem en dødsvarm pose. Jeg var på flere turer i vinter (i telt) i ned mot -20 som var helt uproblematisk med denne posen. Men hadde godt med klær og som nevnt over bør man snurpe igjen varmekragen og hetta og gjerne også bruke en finnlandshette i ull eller lue de kaldeste nettene. Jeg hadde en tur ute under åpen himmel (med usedvanlig høy luftfuktighet) i ca -10. Da føltes den litt kjølig men jeg sov godt dog litt småkjølig inni posen på morgenen. Da hadde jeg ikke stilongs men bare trøye og bjørnelue 🤔 men det finnes flere produsenter som lager dødsbra poser som man får både bredere varianter av såvel som lange og korte så ikke føl deg låst til helsport bare for de er norske om en konkurrent har noe bedre. Jeg kjøpte en Rago Pro spring for noen år siden. (Tror den het spring). Den skulle være comf ned til-5. Ikke i mitt tilfelle. Iskald pose under null så gå gjerne for en pose med lavere comf grense enn hva du foretrekker å bruke den i for å være sikker på at du får en deilig varm natt! 

Lykke til med jakten i jungelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyN skrev (10 timer siden):

Ja, vekt er ofte en viktig prioritering for min del når jeg kjøper turutstyr. Men noen ganger er premium-produkter veldig mye dyrere uten at den opplevde kvalitetsforskjellen er så stor i praksis. Det er ikke sikkert at en "superduper" premium-pose med -6 i t-limit oppleves særlig mye varmere enn en rimeligere med lavere fillpower og -5 i t-limit. Sannsynligvis er de cirka like varme og de sparte grammene vil være mye mindre kostbart å oppnå på annet vis. Men det som er sikkert er at premiumposen er veldig mye dyrere 😊

Ja, det er sant! Mange dyre poser. Hva tenker du er en lett dunsovepose? Ser noen holder seg til rundt 1 kg, mens andre nærmer seg 2 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AASEDAASE skrev (9 timer siden):

Jeg kjøpte i fjor Helsport Alta Pro Woman tror jeg den het til kona. Hun er ca 165 høy. En bra pose med fordelene en ren damepose skal ha. Forrige helg var vi på tur og det var meldt under 0. Jeg sa til henne at om hun fryser får hun bare vekke meg så bytter vi poser. Selv brukte jeg til den turen en Rago X-trem. Jeg blir fort kald selv men ikke frysekald. Hun vekket meg noen timer senere og vi byttet poser. Hun skrytte veldig av rago og skulle gjerne hatt en slik. Hun har heller ikke tidligere erfaringer med dun. Hennes pose fortalte hun presset på skuldre og hofte og opplevdes som trang og det oppstod kuldepunkter. Det merket jeg og men jeg er heller ikke en kvinne og kanskje litt for bredskuldret. 

Nå har jeg trålet Helsport sine sider og de fleste syntetiske posene har ca samme midje. Rago X-trem har 85cm bredde og er således en veldig bred pose til å være en standard sovepose. God innvendig plass. Pakker lite men utrolig voluminøst når den er klar til bruk. Jeg foretrekker å heller ha en for varm pose jeg heller kan åpne og bruke som dyne til varmere netter. Så kan jeg bruke Rago pro spring de varmeste nettene. 

Til spørsmålet ditt er rago X-trem en dødsvarm pose. Jeg var på flere turer i vinter (i telt) i ned mot -20 som var helt uproblematisk med denne posen. Men hadde godt med klær og som nevnt over bør man snurpe igjen varmekragen og hetta og gjerne også bruke en finnlandshette i ull eller lue de kaldeste nettene. Jeg hadde en tur ute under åpen himmel (med usedvanlig høy luftfuktighet) i ca -10. Da føltes den litt kjølig men jeg sov godt dog litt småkjølig inni posen på morgenen. Da hadde jeg ikke stilongs men bare trøye og bjørnelue 🤔 men det finnes flere produsenter som lager dødsbra poser som man får både bredere varianter av såvel som lange og korte så ikke føl deg låst til helsport bare for de er norske om en konkurrent har noe bedre. Jeg kjøpte en Rago Pro spring for noen år siden. (Tror den het spring). Den skulle være comf ned til-5. Ikke i mitt tilfelle. Iskald pose under null så gå gjerne for en pose med lavere comf grense enn hva du foretrekker å bruke den i for å være sikker på at du får en deilig varm natt! 

Lykke til med jakten i jungelen.

Tusen takk for tips! Ser på poser med en comfort på isåfall - 10, så håper det holder. Posene blir ofte tyngre til varmere de er. Kunne egentlig tenkt meg en pose som er litt bred, vil ikke ligge som en mumie. Sea to summit posene virker litt breiere i fasongen, men vet ikke helt kvaliteten på de. Ligger ikke å sover på ryggen, må alltid over på siden eller magen. Så blir nok litt romstering. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en ME Helium 800 med t-limit på -11 for rett over 2000 kroner på tilbud. Ville ikke betalt 5000 som den koster i dag. Den veier 1,2 som er lett nok for meg. Den er skikkelig fluffy selv med fillpower på "bare" 700. Sommerposen min har fillpower på 850 og t-limit på 0 og veier 500 gram men her oppstår det lettere kjølige punkter da det er mindre dun i denne. Er det skikkelig kaldt på vinteren bruker jeg sommerposen inne i Heliumposen noe som fungerer bra.

Denne Marmot-posen er nok veldig varm med t-comfort på -19, men tar sikkert også endel plass og veier litt. Warmpiece-posene som selges på Hektapåtur får bra tilbakemeldinger men er ikke de letteste. 

 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramona skrev (På 7.5.2021 den 22.38):

Jeg er på jakt etter en ny varm sovepose. Nå har jeg en dunsovepose som har en comfor på - 5. Sover mest ute på vår/sommer/høst

Ble litt nysgjerrig på hvorfor du fryser i posen du allerede har. 

Hvilken pose er dette og hvor gammel er den?

Er posen testet etter europeisk standard EN13537, eller er -5 mer en generell anbefaling fra produsent?

Hvor høy synes du lufttemperatur må være for at du sover komfortabelt i denne posen?

Bruker du lue, hals, balaclava?

Er nakkekrage og hette godt lukket/strammet?

Sover du i telt, hengekøye, under åpen himmel?

Er det også andre grunner til at du sover dårlig, eller er kuldefølelse det primære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eirikur skrev (4 minutter siden):

Ble litt nysgjerrig på hvorfor du fryser i posen du allerede har. 

Hvilken pose er dette og hvor gammel er den?

Er posen testet etter europeisk standard EN13537, eller er -5 mer en generell anbefaling fra produsent?

Hvor høy synes du lufttemperatur må være for at du sover komfortabelt i denne posen?

Bruker du lue, hals, balaclava?

Er nakkekrage og hette godt lukket/strammet?

Sover du i telt, hengekøye, under åpen himmel?

Er det også andre grunner til at du sover dårlig, eller er kuldefølelse det primære?

Posen kjøpte jeg i 2017, marmot womens angel fire. Har snurpet godt igjen, men har kanskje hatt på meg for mye klær. Husker ikke om den var testet etter europeisk standard. 

Jeg synes det må være isåfall 10 grader for at jeg ikke skal fryse. Sov i den i sommer når det var tropenatt og da frøs jeg ikke, måtte ha opp glidelåsen. Men ned mot 6 grader så må jeg ha varmeflaske. Bruker kun ull, lagvis. Har også duntøfler. 

Jeg sover som oftest i tentsile, telt som jeg henger opp i trærne eller i hengekøye. Har et godt oppblåst liggeunderlag med dunfyll. Men det er betraktelig kaldere å ligge i disse enn vanlig bakketelt. 

Er svært frossen av meg og bruker varmeflaske til vanlig inne. Sliter litt med å sove når jeg er ute, men mulig det er en vanesak. Bruker ørepropper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramona skrev (31 minutter siden):

Posen kjøpte jeg i 2017, marmot womens angel fire. Har snurpet godt igjen, men har kanskje hatt på meg for mye klær. Husker ikke om den var testet etter europeisk standard. 

Jeg synes det må være isåfall 10 grader for at jeg ikke skal fryse. Sov i den i sommer når det var tropenatt og da frøs jeg ikke, måtte ha opp glidelåsen. Men ned mot 6 grader så må jeg ha varmeflaske. Bruker kun ull, lagvis. Har også duntøfler. 

Jeg sover som oftest i tentsile, telt som jeg henger opp i trærne eller i hengekøye. Har et godt oppblåst liggeunderlag med dunfyll. Men det er betraktelig kaldere å ligge i disse enn vanlig bakketelt. 

Er svært frossen av meg og bruker varmeflaske til vanlig inne. Sliter litt med å sove når jeg er ute, men mulig det er en vanesak. Bruker ørepropper. 

Du høres ut som min lillesøster, hun kjøpte Marmot Ouray med oppgitt t-comf -19 C. Hun har ikke testet den i minusgrader ennå, men må ta av seg ullstilongsen hvis det er noen grader over null (på bakken under åpen himmel med grevlingtrekk utenpå) og er nå på utkikk etter sommersovepose i tillegg. Jeg tviler veldig sterkt på at hun hadde trivdes i -19, så det virker som Marmot sine temperaturgrenser er en smule optimistiske selv om de er EN-testet (det er jo bare en laboratorietest, ikke reelle forhold). Ouray har 650 cuin (US), så ikke blant de letteste.

Jeg er selv på utkikk etter sovepose og synes det er vanskelig å finne god passform. Jeg blir ofte kald på hofte/lår fordi jeg sover på siden med kneet trukket opp og da komprimerer isolasjonen. Brede soveposer er ikke løsningen fordi de ofte blir alt for brede rundt skuldrene og det oppstår store luftlommer som gjør meg kald. Marmots kvinnesoveposer har fantastisk passform om enn bittelitt smale for min smak (140 cm skulder og hofte), skulle ønske flere produsenter lagde semirektangulære soveposer. Jeg vurderer spesialsydd fra Roberts.pl for å få riktig passform.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osmium skrev (2 timer siden):

Jeg er selv på utkikk etter sovepose og synes det er vanskelig å finne god passform. Jeg blir ofte kald på hofte/lår fordi jeg sover på siden med kneet trukket opp og da komprimerer isolasjonen. Brede soveposer er ikke løsningen fordi de ofte blir alt for brede rundt skuldrene og det oppstår store luftlommer som gjør meg kald. Marmots kvinnesoveposer har fantastisk passform om enn bittelitt smale for min smak (140 cm skulder og hofte), skulle ønske flere produsenter lagde semirektangulære soveposer. Jeg vurderer spesialsydd fra Roberts.pl for å få riktig passform.

Har til opplysning soveposer med standard bredde fra både Cumulus og Roberts. Posene fra Robert virker å ha mer plass rundt hoftene som standard. Det er vanskelig å ligge på siden uten risiko for å komprimere Cumulus posen, men med Roberts posene går det helt fint. På siden ligger jeg med knekk i hofte og knær. Godt mulig en helt annen problemstilling enn "kneet trukket opp" da jeg er litt usikker på hvordan det bør tolkes.

(Cumulus posen er helt uproblematisk såfremt jeg ikke ligger på siden.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markamann skrev (8 minutter siden):

Har til opplysning soveposer med standard bredde fra både Cumulus og Roberts. Posene fra Robert virker å ha mer plass rundt hoftene som standard. Det er vanskelig å ligge på siden uten risiko for å komprimere Cumulus posen, men med Roberts posene går det helt fint. På siden ligger jeg med knekk i hofte og knær. Godt mulig en helt annen problemstilling enn "kneet trukket opp" da jeg er litt usikker på hvordan det bør tolkes.

Takk for info, veldig nyttig!

Jeg sover omtrent som figuren nederst til høyre, men gjerne med kneet enda høyere trukket opp. (Lurer på om noen faktisk får til å sove som nummer to fra venstre på øverste rekke...)

387200442_sleepposition.jpg.277e92a85f30a7985e971aeaea968b4a.jpg

 

Markamann skrev (8 minutter siden):

(Cumulus posen er helt uproblematisk såfremt jeg ikke ligger på siden.)

Da er nok dessverre Cumulus helt problematisk for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osmium skrev (20 timer siden):

Takk for info, veldig nyttig!

Jeg sover omtrent som figuren nederst til høyre, men gjerne med kneet enda høyere trukket opp. (Lurer på om noen faktisk får til å sove som nummer to fra venstre på øverste rekke...)

387200442_sleepposition.jpg.277e92a85f30a7985e971aeaea968b4a.jpg

 

Da er nok dessverre Cumulus helt problematisk for min del.

Jeg sover som den øverst til høyre. På magen med føtter og bein i alle retninger😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.