Gå til innhold
  • Bli medlem

Test koketid gassbrennere


Titus

Anbefalte innlegg

Kjørte en liten test på koketid på de brennerne jeg har. Brukte 0,8 liter vann. (Reactoren tar ikke 1 liter) Brukte gass fra MSR. Gassboksen ble lagt i 20 grader vann i 10 minutter mellom hver test. 

Testet følgende brennere: 

MSR Reactor

MSR Pocket Rocket DLX

MSR Pocket Rocket II

 

Test Brennere.jpg

IMG_2670.jpg

IMG_2672.jpg

IMG_2674.jpg

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inne under fläkten kan man ju anv det snabbaste köket i Absid i förtältet vid oväder i små tält är de för höga och  reaktor ger höga CO värden så mkt god ventilation rekomenderas och gärna CO larm om du vill hem igen gående,ute i fria luften troligen mkt bra.Exta stöd för gasol behållare rekomenderas för dessa höga koklösningar ute på ojämn mark.

Själv kör jag trianglia året om med olika brännare pga vindskydd och stabilitet ej vält någon gång på nästan 40 år men har köpt en Primus mimer för kuna ha stora kärl på kortare turer och utflykter då man kan värma traditonell mat ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (1 time siden):

Inne under fläkten kan man ju anv det snabbaste köket i Absid i förtältet vid oväder i små tält är de för höga och  reaktor ger höga CO värden så mkt god ventilation rekomenderas och gärna CO larm om du vill hem igen gående,ute i fria luften troligen mkt bra

Jeg har til dags dato ikke hørt eller lest om noen som har omkommet pga av oksygenmangel skapt av stormkjøkken brukt i telt. Sier ikke at det ikke kan skje, men man skalker ikke alle luker for og så begynne å lage en 5 retters. 

Oppsettene du kan se på bildene er utelukkende for å koke vann. Til mer avansert matlaging bruker jeg andre kjeler. Og bein til gassboksen.

Håkan S skrev (1 time siden):

Själv kör jag trianglia året om

Joda, funker snus det. Jeg bruker et slikt mye, i båten. Det er mange år siden jeg sluttet å bære rundt med et slikt på turer.

Endret av Titus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titus skrev (34 minutter siden):

Jeg har til dags dato ikke hørt eller lest om noen som har omkommet pga av oksygenmangel skapt av stormkjøkken brukt i telt.

Det er ikke oksygenmangel som er problemet, men at det dannes karbonmonoksid (CO) som er en svært giftig gass, selv i små mengder. Varmevekslerkjeler er spesielt utsatt. CO-forgiftning er en høyst reell trussel, og flere har dødd av det. Hvis du ikke har hørt om det anbefaler jeg at du leser deg litt opp på det før du begynner å koke noe som helst inne i telt eller andre små rom. Du finner en god del info på Internett, også her inne på forumet.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv erfarne turfolk har erfart hvor farlig det er. Les hva Stein P. Aasheim opplevde (artikkel av Randulf Valle):

https://www.utemagasinet.no/turutstyr/kjele-og-kokesett/kullos-luktfri-usynlig-og-doedelig

Formlene har blitt feil (rare tegn). Om det er interessant, så skal de være:

C3H8 + 5 O2 = 3 CO2 + 4 H2O

... og...

1. C3H8 + 3,5 O2 = 3 CO + 4 H2O

2. 3 CO + 1,5 O2 = 3 CO2

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant test da. Det glemte jeg jo å si.

For å være helt nøyaktig burde også gassboksene ha like mye gass ved starten av hver test. Trykket vil falle litt ettersom gass brukes opp. I tillegg vil det være mindre gass i væskeform etter hvert som gjør at den vil avkjøles raskere når boksen tappes og føre til enda mer trykkfall. Hvor mye dette ville hatt å si anner jeg dog ikke.

😉

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag anv mitt Kap Artic på ¨ren fotogen¨ i förtältet nu i vintras men stort vintertält och stor ventil öppning precis ovan kök dock i grop så pulserade lite troligen pga syrebrist men kort grötkokning och 1l vatten till termos,anv lilla trianglia byttan så mkt luft runt till vindskyddet kan locka till att ta stora för att spara tid men gör EJ detta då blir det sämre förbränning,fullt öppen ventilation i inner tältet i tak och sidor.

Är nog störst risk på kvällen när man är trött och ej tänker klart som man förhoppningsvis gör på morgonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Till baka till CO risken.

Ni som har erfarenheter av att få i sig CO och varför detta hände får gärna skriva ett inlägg.

Tex får de som röker i sig stora mängder kolmonoxid (CO) men nikotin rus kanske dämpar reaktionen ,samt vedeldning i hytta och det ryker in, eller brasa vid övernattning i vindskydd och det ryker in pga ändrad vindriktning tex.

Man har ju sett Samer röka mycket och bo i kåtor och elda utan skortsten med bara en öppning högst upp,ändå springer de lätt ifån alla vandrare på fjället,de saknar ju nästan packning men jag skulle haft problem och hängt med även utan när man var mer tränad.

Man lagrar på sig CO i blodet och efter flera dagas matlagning i tältet, och om man ej går eller åker skidor på dagarna så vädras det ej ut tex om man är kvar i tältet pga oväder SKA man ut och röra på sig tex springa runt lite om man ändå ska ut för att lätta på "trycket"och vädra ur tältet ofta fast det kan verka motbjudande.

Ang testet så är det bättre än de flesta skulle gjort tiden kanske ej är viktigast utan bränsle mängd och att avbryta före kokning då sista gradena kostar mkt energi och är ej till nytta om man ej ska koka för att rena ev från bakterier och virus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (2 timer siden):

Ni som har erfarenheter av att få i sig CO och varför detta hände får gärna skriva ett inlägg.

Jeg skal ikke uttale meg så mye selv, det er nok andre som har mye mer kunnskap om temaet, men les gjerne litt heer, https://www.utemagasinet.no/turutstyr/kjele-og-kokesett/kullos-luktfri-usynlig-og-doedelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag hade nog läst denna text eller liknande från USA och kastrullen med värmeväxlare var ej med på vinterturen.

Jag mätte avståndet mellan optimus brännaren och kastrullen och gjorde en egen bygel till min kina brännare som är reserv till min SV tilv.Optimus 207 brännare.

När en Läkarutbildad elitskidåkare får allvarliga symtom pga vikt sparande och bränsle besparande kökslösnngar kan det drabba alla även lång tid efter avslutad elit träning har man kvar högre syreupptagnings färmåga och borde vara mer tålig mot CO förgiftning.

Faran är störst om man är på solo då koncentrationen är högst nära själva köket,CO och luft väger lika och med normalt drag så sprids det då runt i tältet.

Står det ingen varning på MSR köken eller andra märken med samma konstruktion att de ger 50-60 gr mer CO än XGK och DF och att Wisperligt ligger där i mellan.

Många på denna sida rekomenderar WPL men den ska anv utan värmeväxlande kastrull och utan vindskärm inne i förtält.

Slutsats Blå stabil låga på brännaren med stort avstånd till kärl och med Trangia lila kastrull och smält lite snö åt gången och fyll på i kastrull med mer snö  först när vattnet börjar bli varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (23 minutter siden):

och smält lite snö åt gången och fyll på i kastrull med mer snö  först när vattnet börjar bli varmt.

Hvis du her tenkte på "quenching" (at flammen blir avkjølt av kjelebunnen og dermed ikke forbrenner CO til CO2), så har det ingen betydning i praksis om kjelebunnen er -20 °C eller +100 °C. I forhold til temperaturen i flammen er dette iskaldt uansett. Så du kan like gjerne fylle på med snø hele tiden.

God lufting er tingen, gjerne høyt oppe. De varme avgassene stiger opp og forsvinner ut, akkurat som i en skorstein.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmevekslerkokekar står ikke på min innkjøpsliste. Selv om jeg ser at det kan spare litt brennstoff, er det masse andre tiltak man kan gjøre. F.eks forhydrere maten og bruke isolasjon rundt kokekar for å holde på varmen. For vinterturer med fyring i telt er det helt uaktuelt. Jeg er er så godt som aldri på turer som varer mer enn en uke med fyring i telt, det er ikke noe problem å frakte brennstoff for en uke. 

Når det gjelder koketid har jeg det aldri så travelt at noen minutter fra eller til betyr noe. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.