Gå til innhold
  • Bli medlem

Kameratips


mathiasje

Anbefalte innlegg

Hei, 

Har forståelse for at denne posten kanskje er en gjenganger, men siden jeg ikke finner svar våger jeg meg til å spørre likevel. 

Jeg trenger tips til et godt kamera som tåler å være ute i litt vær (prisklasse ca. 4-6 000 kr, gjerne brukt). Har i dag Canon EOS M50 og er fornøyd med det, men opplever at det gjemmes unna i topplokket for ofte ved litt ruskete vær. Oppbevares ellers på ryggsekkreimen med en Peak Design capture clip. Det meste er av interesse, fortrinnsvis speilløst systemkamera, men det må tåle snø, litt regn og generelt ruskevær (såkalt weather sealed). 

På forhånd takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
mathiasje skrev (3 timer siden):

Jeg trenger tips til et godt kamera som tåler å være ute i litt vær (prisklasse ca. 4-6 000 kr, gjerne brukt).

Innenfor det budsjettet kan du få f. eks. et brukt Fujifilm X-T1 kamerahus, og et XF 23mm f/2 objektiv. Disse er værtette (i følge produsent) og tåler en del, og har nå blitt såpass rimelige at du slipper å være så redd for å bruke det.

Ellers har jeg selv brukt et Canon EOS M100 med 15-45mm kit-objektiv som jeg kjøpte på salg for 2995,- og selv om det slettes ikke er værtett så har det tålt både regn, snø, kulde og fall fra over en meter og mye annen mishandling de siste tre år, og det fungerer fortsatt perfekt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (4 timer siden):

Har selv hatt fujifilm x-t1 og det er et fantastisk foto kamera. Tar helt fantastiske bilder 

Hvor kan vi se disse fantastiske bildene? ....

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ketilring og @tshansen, takk for tips! Fujifilm X-T1 ser lovende ut, bare å lagre søk på Finn (evt. rop ut om noen vurderer å selge evt. bytte i EOS M50). 

@DFM62 Olympus TG tåler absolutt juling, men er ikke helt det jeg er ute etter her; Likevel takk for forslaget!

@Bjarne H.S. og @Espen Ørud, vil dere komme med forslag som plaster på såret etter å ha tjuvlånt tråden min? 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mathiasje skrev (16 timer siden):

 

[...] @Espen Ørud, vil dere komme med forslag som plaster på såret etter å ha tjuvlånt tråden min? 😉

Jeg er av typen som fortsatt bærer med 2 kg kamerastativ og 5D mk II på tur, så jeg er komplett utdatert på kunnskap om lettere alternativer. Jeg er imidlertid ikke spesielt redd for ådra det frem selv om været er litt kjipt. Om det er meldt kjipt og jeg planlegger fotografering har jeg en slik som gjerne blir med: 

https://www.amazon.com/JJC-Waterproof-Camera-Poncho-EOS-1Ds/dp/B07F3RHSLH


I tillegg har jeg med litt ymse fuktreduserende greier som silica poser osv. og har ved et par anledninger tørket utstyret i stekovn eller mattørker ved hjemkomst....
 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet ut en Nikon D-800 og 24-70/2.8, med en Nikon Z6 og 24-70/4 objektiv.

Mye nettere å ha med på tur. Denne komboen henger gjerne fra ene skulderremen på sekken, fra en https://www.japanphoto.no/produkt/peak-design-capture-camera-clip-v3-sort
Da er det enkelt å få tak i kamera når ett eller annet skal foreviges.

Jeg har også en Olympus TG-5, vanntett, som blir med i kajakken.

Du vil få veldig mange ulike svar, vir prioriterer ulikt. Men Camera Clip, som jeg klinket til over er helt genialt på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (47 minutter siden):

[...] Camera Clip, som jeg klinket til over er helt genialt på tur.

Som du ser i det opprinnelige innlegget er denne allerede i bruk, og jeg kan stille meg bak anbefalingen! Målet nå er å få tak i et kamera som kan bli hengende på denne uavhengig av værforhold. 

Noen som har erfaringer med, og kan anbefale/fraråde Sony A7 (kontra Fuji X-T1)? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mathiasje skrev (6 minutter siden):

Noen som har erfaringer med, og kan anbefale/fraråde Sony A7 (kontra Fuji X-T1)? 

Jeg har ingen erfaringer med Sony spesifikt, men det er klart at hvis man tenker å gå opp på fullformat så må man ta objektivene i betraktning også: værtette E-mount-objektiver er som oftest tunge og kostbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (1 time siden):

Jeg byttet ut en Nikon D-800 og 24-70/2.8, med en Nikon Z6 og 24-70/4 objektiv.

Mye nettere å ha med på tur. Denne komboen henger gjerne fra ene skulderremen på sekken, fra en https://www.japanphoto.no/produkt/peak-design-capture-camera-clip-v3-sort
Da er det enkelt å få tak i kamera når ett eller annet skal foreviges.

Jeg har også en Olympus TG-5, vanntett, som blir med i kajakken.

Du vil få veldig mange ulike svar, vir prioriterer ulikt. Men Camera Clip, som jeg klinket til over er helt genialt på tur.

Hvor kan vi få se dine bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (58 minutter siden):

Du må komme og titte på harddisken min 🤣🤣, der ligger de fleste😱
Av og til dukker det opp noen på Insta med #fjellforum ...

Kult! Helt sikkert digge bilder! ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en xt1 jeg ikke bruker. I dag er det stort sett telefonen som blir med på tur, en Huawei p30 pro. 

Har også en olympus omd 10 iii som heller ikke blir brukt. Begge kamera tar fantastiske bilder men de blir ikke med på tur. Det er noe med fargene i bildene tatt med fujifilm og xt1 som jeg liker veldig godt og som ikke får med olympus kameraet. Dette skyldes nok manglende etterarbeid med olympus bildene, men jeg er svært dårlig på slikt. Det beste er gode bilder rett fra kamera. Jeg er heller ikke imponert over batterikapasiteten på disse speilløse. Her har man gått 20 år tilbake i tid. Mulig det er blitt bedre men timer og ikke uker som på mitt siste nikon speilrefleks er ikke bra. Nikon kameraet blir heller ikke brukt. Det det veier ett tonn i forhold til olympus kameraet. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en brukt Fuji xt er et godt tips. Fuji pleier vel å få skryt for jpeg-bildene sine også, sånn om man ikke er glad i etterarbeid. Utvalget av rimelige systemkameraer som er værtette er ikke enormt.

Jeg lever i Pentax-verdenen - værtett men ikke speilløst. Har en speilløs Panasonic-sak også, men det er ikke værtett, har litt liten sensor - og er så knølete å bruke at det ikke ser særlig bruk. Drasser heller på litt ekstra vekt for å få gode bilder og godt brukergrensesnitt :)

Konklusjon: Det er fordel å få holde i kameraet før du kjøper så du vet at det passer dine hender. Det har mye å si for bruksgleden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mathiasje skrev (På 7.5.2021 den 21.09):

 Fujifilm X-T1 ser lovende ut, bare å lagre søk på Finn (evt. rop ut om noen vurderer å selge evt. bytte i EOS M50). 

Har hatt X-T1 , jpegs rett ut ac kamera er kjempedigg, særlig med Velvia sim :) Men: Jeg ga opp kameraet av flere grunner til fordel for en D810 , men det var litt grunnet at autofokusen rett og slett ikke var bra nok for mitt bruk - på den tida fotograferte jeg mye konserter, og i dårlig lys hadde kameraet problemer med å se forskjell på e.g trommis og veggen bak trommisen... men det er en annen historie. Jeg Har et par ankepunkter mot X-T1 i tillegg til autofokus: knappene er for små. ikke mulig å betjene med hansker på, selv tynne. Endte opp med å lime ekstra gummiknotter på mine for å i det hele tatt klare å trykke de inn. Og så var det logikken rundt AF-L, da: du får ikke låst fokus før du har oppnådd (kameraet har registert) fokus-lock on. Det er vanvittig frustrerende når du prøver å fokusere et sted for deretter å rekomponere!

Også fikser jeg ikke focus-by-wire-glugger. Jeg må ha endestopper på fokus, ellers går det bare i ball for meg.

Men savner Fujien: den satte spor. Lurer fortsatt på å kjøpe meg en ny Fuji igjen: evt en X-T3/4 eller en X-H. Savner den Velvia-sim'en altså, eller den nye classic Neg'en... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Köp så bra kamera du behöver dvs ber på hur bra fotograf du är jfr.Bilar för att åka till jobbet eller på semester behöver du ingen sportbil tex.

Som tid skrivit lär dig först ta så bra bilder du teoretiskt kan med den kamera och objektiv du har,köp tillbehör som kan användas vid uppgradering som stativ 1-ben för tex snabbt bruk på resa 3- ben om du ej ska bära och ett litet med kuled för stöd vid tele mot bröstet eller på marken.

Fortsätt med externblixt med tex slavblixt dvs.kamera blixten styr-startar nästa,filter till objektivet,trådutlösare,eller fjärrutlösare osv.

Köp-låna en fotobok gå på en kurs tex på nätet eller eft.Cowid i grupp,gå med i en fotoklubb.

SEDAN är det dag att köpa en Ny kamera eller när den gamla blir tex stulen eller går sönder,tyvärr finns ju i princip inget andrahands värde på flera år gammal digital kamera vilket är ett skäl till att ej byta i onödan(jag har gamla analoga nikon som ej sålts dessa börjar nu ha samma priser som när de köptes och värdeminskningen blir inflationen eller devalvering av landets valuta mot tillverkar landets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mathiasje skrev (3 timer siden):

Til spesielt interesserte kan jeg meddele at jeg landet på et brukt Fujifilm X-T2 med 23mm F2, så takk for tips! 

Hørtes ut som en bra kombo. Har begynt å bruke et 22mm f2 selv på mitt turkamera, og har blitt såpass fornøyd med det at jeg vurderer å droppe ekstra objektiv(er) (15-45mm og 50mm f1.8) på turer fremover. Man trenger nesten ikke å drasse på noe mer når man har den brennvidden på et 1,5/1,6 cropkamera. Tilsvarer 35mm på fullformat, og det funker knall! :) 

Og får man et stort behov for å ta panorama eller vidvinkel-bilder, så finnes det jo triks for slikt. Bare å ta flere bilder med det objektivet man har, for så å sette det sammen i feks Photoshop eller andre programmer. Det går jo ofte automatisk nå, bare å velge hvilke bilder som skal være med så ordner programvaren resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (8 timer siden):

Hørtes ut som en bra kombo. Har begynt å bruke et 22mm f2 selv på mitt turkamera, og har blitt såpass fornøyd med det at jeg vurderer å droppe ekstra objektiv(er) (15-45mm og 50mm f1.8) på turer fremover. Man trenger nesten ikke å drasse på noe mer når man har den brennvidden på et 1,5/1,6 cropkamera. Tilsvarer 35mm på fullformat, og det funker knall! :) 

Og får man et stort behov for å ta panorama eller vidvinkel-bilder, så finnes det jo triks for slikt. Bare å ta flere bilder med det objektivet man har, for så å sette det sammen i feks Photoshop eller andre programmer. Det går jo ofte automatisk nå, bare å velge hvilke bilder som skal være med så ordner programvaren resten.

Har tidligere hatt med 15-55mm og 50mm til M50en, så er litt spent på om 23mm er den gyldne middelvei; Tror det står mellom den og 35 mm i alle fall.

X-T2 ser for øvrig ut til å ha en ganske habil innebygd panorama-funksjon! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.