Gå til innhold
  • Bli medlem

Mettende middag på langtur, som ikke blir dårlig i varmen


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Annonse

"Langtur" er jo relativt for mange, men siden trådstarter sammenligner med dagstur, så er kanskje også 3-4 dager en lengre tur.
Min erfaring er at du kan ta med deg hva som helst av frossenmat i en myk kjølebag som får plass i sekken og forvente at det tiner ganske sakte, selv på de varmeste dagene i året. Jo større "frossenblokk" med mat, jo bedre. 10 x grillpølser, fryst kjøtt, fryst gryte/suppe osv. + en flaske vann som er fryst til en isblokk (eller kanskje saft, juice eller noe annet mer smakfullt) er et effektivt kjøleelement som holder seg ganske lenge. Da kan du stappe oppi litt valgfritt pålegg etc. også som da vil holde seg kjølig nok. En stadig kald bokspils er jo heller ikke å forakte etter et par dager på sommertur. Jeg har ingen betenkligheter med å gjøre dette på en 3-4 dagers tur.

Ha kjølebaggen minst mulig i sola, og utnytt nettene, myrer, bekker osv. til å ivareta kulden så lenge som mulig. Går du forbi en snøflekk høyt i sommerfjellet, så putt litt i en pakkpose - så har du et nytt element som holder en stund til. 

Yes, blir litt å bære, men det er jo smak og behag. 
Hvis lettest mulig er målet, så er mine favoritter potetmos, pastaposer, nudler, Pågen-brød og div. spekemat.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som funker ganske bra er å bruke Real som "base" og pimpe den opp. Her er det bare fantasien som setter grenser

F.eks:

Real Chilligryte/Chilli con carne. Ta med tortilla-lefser, litt nachos, mais og evt salsa osv. Hva du enn måtte ønske, så blir det ganske gode burritos/tacos.

Real Tikka Masala. Ta med nan brød og litt chutney så blir det en helt annen opplevelse. 
Real Viltgryte. Ta med litt flatbrød/polarbrød, tyttebær. Kan og blande ut litt tørrmelk for mere saus. 

Real Thai Red Curry. Tilsett litt curry paste, tørket kokos, cashewnøtter, basilikum, lime og paprika. 

Her er det bare å prøve seg fram, men dette kan gjøre stor forskjell på et kjedelig Real måltid og gourmet følelse, spesielt om man har vært på tur noen dager og begynner og gå litt lei av kun Real posen med vann.  

 

 

  • Liker 3
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjelltrollet2 skrev (På 15.6.2021 den 12.32):

Noe som funker ganske bra er å bruke Real som "base" og pimpe den opp. Her er det bare fantasien som setter grenser

F.eks:

Real Chilligryte/Chilli con carne. Ta med tortilla-lefser, litt nachos, mais og evt salsa osv. Hva du enn måtte ønske, så blir det ganske gode burritos/tacos.

Real Tikka Masala. Ta med nan brød og litt chutney så blir det en helt annen opplevelse. 
Real Viltgryte. Ta med litt flatbrød/polarbrød, tyttebær. Kan og blande ut litt tørrmelk for mere saus. 

Real Thai Red Curry. Tilsett litt curry paste, tørket kokos, cashewnøtter, basilikum, lime og paprika. 

Her er det bare å prøve seg fram, men dette kan gjøre stor forskjell på et kjedelig Real måltid og gourmet følelse, spesielt om man har vært på tur noen dager og begynner og gå litt lei av kun Real posen med vann.  

 

 

Digger Real, og må uansett ha noe ved siden av da den ikke metter. 

Avocado med smørost er sikker vinner som forrett. 

Jeg har ganske god fantasi på matfronten, men det med å ikke ta med så sinnsykt mye mat for en 2-3 dagers tur, men samtidig bli nogen lunde mett. 

Jeg kjører fullkornstorilla, lettere å pakke en brød, (har med brød også) Egg, skinke, nøtter.  Peanøtsmør. Smørost.... BiB ris/bygg, pasta....er jo uendelig med muligheter, og jeg er ganske kreativ på primusen. 

Det som hindrer meg i å være ute mer en 3 netter (har ikke prøvd mer, og kun en trenetters) er rett og slett mat. Jeg spiser ikke fisk (andre spiser ikke svin f,eks så det r helt legitimt).... så da blir det fort veldig mye å bære på med frokost-lunsj-middag-kvelds-snacks.... for mange dager. 

Kan ikke spise havregryn, og bør som sagt begrense inntak av bønner/erter... og løk er heller ikke så bra for min mage (selv om jeg digger det)... og de fleste frysetørra inneholder en del løk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vallers skrev (På 15.6.2021 den 12.13):

"Langtur" er jo relativt for mange, men siden trådstarter sammenligner med dagstur, så er kanskje også 3-4 dager en lengre tur.
Min erfaring er at du kan ta med deg hva som helst av frossenmat i en myk kjølebag som får plass i sekken og forvente at det tiner ganske sakte, selv på de varmeste dagene i året. Jo større "frossenblokk" med mat, jo bedre. 10 x grillpølser, fryst kjøtt, fryst gryte/suppe osv. + en flaske vann som er fryst til en isblokk (eller kanskje saft, juice eller noe annet mer smakfullt) er et effektivt kjøleelement som holder seg ganske lenge. Da kan du stappe oppi litt valgfritt pålegg etc. også som da vil holde seg kjølig nok. En stadig kald bokspils er jo heller ikke å forakte etter et par dager på sommertur. Jeg har ingen betenkligheter med å gjøre dette på en 3-4 dagers tur.

Ha kjølebaggen minst mulig i sola, og utnytt nettene, myrer, bekker osv. til å ivareta kulden så lenge som mulig. Går du forbi en snøflekk høyt i sommerfjellet, så putt litt i en pakkpose - så har du et nytt element som holder en stund til. 

Yes, blir litt å bære, men det er jo smak og behag. 
Hvis lettest mulig er målet, så er mine favoritter potetmos, pastaposer, nudler, Pågen-brød og div. spekemat.  

 

Blir litt for heftig å drasse med kjølelemeter. 

Går stort sett i vann på tur, (er avholds).. og gidder ikke drasse med mer flasker en nødvendig. Mer en en natt, kan jeg ta med en liten klunk med saft, for variasjonens del. 

Skal ut på tredagers snart, (min andre)... så da må jeg tenke ut en bra plan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ned i vekt på mat så er det jo bare 2 alternativer. Enten ned i væske innhold eller opp i kalorier pr gram. Noe mat har jo mere enn andre.

Skal du i ha et stort måltid for å føle deg god og mett, så blir det vel enklest å redusere væske for å heller tilsette det når man kommer fram.

Tørka eller fryse tørket ting som tilføres vann når man er framme blir det letteste alternativet.

Suppeposer som krydder/smak, potetmos for volum og tørket kjøtt for mer kcal/proteiner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man virkelig være lettvekter  er det fint mulig å klare seg på en tredagerstur (altså to overnattinger) uten mat, men man ha tilgang på vann. Man kan også klare seg på minimalt med mat. En gang testet vi ut dette på en ukes padletur i Rogen-området. Da var vi to i én kano som hadde med kun en liten boks med honning og en halv pakke knekkebrød i dagsrasjon. De to i den andre kanoen hadde med alt mulig, pølser, bacon, brød, kaffe, snacks,.... De prøvde selvfølgelig å få oss til å sprekke ved å grille pølser på bål og lage masse lukt rundt om kring og tilby oss av overfloden sin, men vi klarte å stå i mot. Selv hadde jeg lagt en kvikklunsj i sekkelokket uten at noen visste om det bare for å se om jeg klarte å la den ligge til turen var slutt. Jeg kunne jo ha spist den i skjul uten å tape ansikt siden de andre ikke visste om den. Det gikk fint det også. Jeg tenkte faktisk ikke særlig på den. Og egentlig følte jeg meg aldri sulten. Men lyst på mat hadde jeg hele tiden. Det er en veldig stor forskjell på akkurat dette, altså på sult og sterk matlyst. Det er vel ikke så mange i Norge i dag som har følt på en egentlig sult, men frykten for å bli sulten er det nok en del som har følt på.

Det kan egentlig være en fin øvelse å teste seg litt på dette med mat og sult. Man kan begynne i det små, for eksempel dra ut om kvelden uten å ta med mat og komme tilbake på formiddagen. og ta "brønsj" hjemme.  Veldig greit å lære seg hvordan kroppen takler dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (4 timer siden):

Skal man virkelig være lettvekter  er det fint mulig å klare seg på en tredagerstur (altså to overnattinger) uten mat, men man ha tilgang på vann. Man kan også klare seg på minimalt med mat. En gang testet vi ut dette på en ukes padletur i Rogen-området. Da var vi to i én kano som hadde med kun en liten boks med honning og en halv pakke knekkebrød i dagsrasjon. De to i den andre kanoen hadde med alt mulig, pølser, bacon, brød, kaffe, snacks,.... De prøvde selvfølgelig å få oss til å sprekke ved å grille pølser på bål og lage masse lukt rundt om kring og tilby oss av overfloden sin, men vi klarte å stå i mot. Selv hadde jeg lagt en kvikklunsj i sekkelokket uten at noen visste om det bare for å se om jeg klarte å la den ligge til turen var slutt. Jeg kunne jo ha spist den i skjul uten å tape ansikt siden de andre ikke visste om den. Det gikk fint det også. Jeg tenkte faktisk ikke særlig på den. Og egentlig følte jeg meg aldri sulten. Men lyst på mat hadde jeg hele tiden. Det er en veldig stor forskjell på akkurat dette, altså på sult og sterk matlyst. Det er vel ikke så mange i Norge i dag som har følt på en egentlig sult, men frykten for å bli sulten er det nok en del som har følt på.

Det kan egentlig være en fin øvelse å teste seg litt på dette med mat og sult. Man kan begynne i det små, for eksempel dra ut om kvelden uten å ta med mat og komme tilbake på formiddagen. og ta "brønsj" hjemme.  Veldig greit å lære seg hvordan kroppen takler dette.

Jeg er et "matvrak" og glad i mat. Spise = livskvalitet og glede. Helt uaktuelt å sulte. Jeg klarer meg, har vørt på to-netters-turer og får heller bære meg med det som trengs. Typisk mat på sånne turer. 

Starter som regel turen hjemme fra med buss... og da kan det f.eks bli sånn som dette. 

Dag 1: 

Frokost hjemme.

Mellom-snacks med hjemmelaga "små-sulten"-nøttepose + en gulrot eller noe frukt.  

Lunsj, matpakka 4-5 skiver. ... litt mer nøttesnakcks... 

Middag... noe kjøttgreier med grønt ris/pasta

Kveldssnacks med nøtter eller tortilla med peanutsmør

Dag 2

Frokost, 2 egg med spekeskinke, og noe grønt.. 2-4 skiver med peanutsmør/smorøst/salami/skinke... 

Nøtter frukt/gulrot til mellomsnacks

Real til lunjs med avocado med smørost som forrett. 

Nøttesnacks før middag

Middag: Real eller bønne/kikert-basert gryterett.... 

Nøtter / tortilla til kvelds....

osv osv...

Lite som slår følelsen av å være mett :).

 

(Noen prøvde å få meg på 5-2 dietten da den var på moten, men det ville ikke funka for meg psykisk sett, og er dessuten alt for aktiv til at det hadde vært forsvarlig) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (På 7.5.2021 den 10.08):

Orker ikke å sette meg inn i kjøttørking.

Tynne skiver. Salt+pepper. Legg på rist i stekeovn (med liten åpning for å slippe ut fukt) på 60 grader over natten.

Sånn, da har du satt deg inn i det. 

Vel bekomme!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arbe skrev (2 timer siden):

Tynne skiver. Salt+pepper. Legg på rist i stekeovn (med liten åpning for å slippe ut fukt) på 60 grader over natten.

Sånn, da har du satt deg inn i det. 

Vel bekomme!

Hvilken som helt kjøtt? 



Denne her skal vel funke. Sikkert ikke helt den beste, men funker helt OK.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varnerius skrev (22 timer siden):

Hvilken som helt kjøtt?

Bør vel være relativt magert kjøtt. Fett harskner.

Selv bruker jeg viltkjøtt. Og da helst rådyr. Da kreves det lite fiksfakseri for å få det godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
arbe skrev (På 22.6.2021 den 21.11):

Bør vel være relativt magert kjøtt. Fett harskner.

Selv bruker jeg viltkjøtt. Og da helst rådyr. Da kreves det lite fiksfakseri for å få det godt.

Hva med karbonadedeig? Det må vel fungere å tørke i ovn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.