Gå til innhold
  • Bli medlem

Mettende middag på langtur, som ikke blir dårlig i varmen


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

Jeg ELKSER å mekke mat ut, og gjort det i årevis. 

På dagsturer er det ikke noe stress å ha med noe kjøtt-greier, men på tur over flere dager og det er varmt, er ikke det ideelt. 

Jeg ELSKER bønner og kikerter, og bruker en del av det, (både hjemme og på tur) men magen er ikke så veldig glad i det, dessverre, så greit å ikke spise alt for mye av det.

Egg er kurant, lager alltid scambled eggs, med spekeskinke/salami og noe grønt til frokost.

Men må jo ha noe proteiner å ha ved siden av det grønne og karbohydratene til middag også. Liker real også, men har en tendens til å bli litt løs i mage der også. Spiser ikke fisk, så ikke noe peong å si at man kan fiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis vekt ikke er kritisk, Joika kaker eller skinke på boks?

Ellers kan du ha middag uten kjøtt, og spise masse (dyr) beef jerky etterpå.

Enkelte typer salt spekeskinke tror jeg tåler en kort varme periode. Kan brukes som tilbehør til grøt. Kanskje med en liten pakke flatbrød ved siden av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan tørke kjøtt selv, det reduserer kostnaden. Tørket karbonadedeig er også lett å lage. Lønner seg å blande i griljermel for å gjøre hydreringen lettere. 

Ellers anbefaler jeg bokhvete som turmat. Bokhvete inneholder masse proteiner. Dette får du kjøpt for en billig penge på typiske innvandrerbutikker. 

https://sunkost.no/rad-informasjon/mat-drikke/bokhvete

 

Endret av Likse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (2 timer siden):

Enkelte typer salt spekeskinke tror jeg tåler en kort varme periode.

Min erfaring er at fenalår tåler oppbevaring på tur veldig godt. Dagens spekeskinke er jeg mer usikker på. Den er vanligvis ikke spesielt mye tørket. Jeg har opplevet at spekeskinke blir skjemt (husker ikke om det var på tur da)

Ellers er det også en god del proteiner i nøtter. Nøtter kan du også ha i nesten hva som helst. Fin i frokostblandinger for eksempel, men også rett i middagsretter.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (29 minutter siden):

Min erfaring er at fenalår tåler oppbevaring på tur veldig godt. Dagens spekeskinke er jeg mer usikker på. Den er vanligvis ikke spesielt mye tørket. Jeg har opplevet at spekeskinke blir skjemt (husker ikke om det var på tur da)

Ellers er det også en god del proteiner i nøtter. Nøtter kan du også ha i nesten hva som helst. Fin i frokostblandinger for eksempel, men også rett i middagsretter.

Nøtter... 

I følge Trumf-appen har jeg handla ca 10 kg nøtter så langt i år. 

valnøtter og cashew brukes ofte i gryteretter

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (35 minutter siden):

Nøtter... 

I følge Trumf-appen har jeg handla ca 10 kg nøtter så langt i år. 

valnøtter og cashew brukes ofte i gryteretter

Mandler har enda mer proteiner. Og peanøtter enda mer enn mandler igjen.

Nøtter er også veldig godt i yoghurt, men yoghurt er kanskje litt drass på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må jeg jo slå et slag for gammelosten. Over halvparten er proteiner, resten er vann. Det er vel bare tørrfisk, gelatin og kosttilskudd i form av proteinpulver som slår gammelosten i proteininnhold pr vektenhet.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (3 timer siden):

Orker ikke å sette meg inn i kjøttørking. Da har jeg heller litt halvløs mage på vegtargrytene mine :-) 

Hermetikk blir for mye å dra på. 

 

God kommentar! Men ikke så halv gæli med halvløs mage på tur, om man ikke må vente til man kommer hjem :-) Sliter av og til med en hard en, så hard at jeg må bruke glidemiddel for å få den ut. Ikke så kjekt med hard mage på tur :-(

 

  • Hehe 3
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Mandler har enda mer proteiner. Og peanøtter enda mer enn mandler igjen.

Nøtter er også veldig godt i yoghurt, men yoghurt er kanskje litt drass på tur?

Jeg spiser alt av nøtter og frø... gomler dagen lang. :-) Men tenkte mest på noe middagsgreier, men mye bra her, som jeg allerede driver med. Og bønne/kikert-mix, blanda med pesto og gulrot/paprika... (MÅ være pest fra 1-kg-glass fra OBS...)... med ris til, ... . yummi yummie.  ... og holdbart i varmen

 

Avocado er også gull

 

Ulempen med nøtter er jo at at det blir noe satans med kalorier om man skal ha en "middgas-mengde".. det er jo ikke antall kalorier, men mengde som metter, for min del i hvert fall

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiska om du kan och du går på en tur där det är möjligt.

Renskav om du kan köpa direkt av renskötare eller rökt fisk.

(¨fågel mat är inte att föraktaˆ)

Går ju även att vakumförpacka själv och anv första dagarna.

Gröt av olika spannmål med mkt torkad frukt kan man äta och mättar länge.

Chips mkt kallorier och finns goda om man köper dyrare från mindre firmor än de globala producenterna.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://vilse.co/sa-ska-du-ata-en-fjallvandring-kostexperten-var-inte-radd-socker/

Tips för tur att tänka annorlunda än hemma ang antal kalloier och socker.

Ev kan man ju få lite magproblem om man äter mkt annorlunda än hemma,tipset med honung var nytt kan ju verka tungt menn om man ska äta ¨nyttigt socker¨är det ej dumt, jag har fruktsocker i egen sportdryck vid träning längre än 1h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du trenger å mekke en 5 stjernes middag på tur. Sats på fisk som Håkan S skriver. Hater å kokkelere både på tur og hjemme. Har aldri fått dreisen eller vært fan å spise ørreten på tur.  Fått det ned når det har vært behov. Her funker det dårlig med fisk rett på panna eller bålet for min del. Men har i det siste begynt å koke og dandere den før jeg hiver den på panna, må ha litt størrelse på fisken, helst en halv kilo, men det funke fint med mindre fisk også. Hadde min 5 stjernes middag sist høst med to halvkilos røyer som jeg kokte og stekte panna. Må si dette ga mersmak :-) Blir litt mindre fisk til bikkja i sommer!

Vinter halvåret funker det fint å ha med ekstra råvarer. Hadde meg halvkilo kjøtt på den ene turen i vinter. Hadde mye plass i pulken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (15 minutter siden):

Om du trenger å mekke en 5 stjernes middag på tur. Sats på fisk som Håkan S skriver. Hater å kokkelere både på tur og hjemme. Har aldri fått dreisen eller vært fan å spise ørreten på tur.  Fått det ned når det har vært behov. Her funker det dårlig med fisk rett på panna eller bålet for min del. Men har i det siste begynt å koke og dandere den før jeg hiver den på panna, må ha litt størrelse på fisken, helst en halv kilo, men det funke fint med mindre fisk også. Hadde min 5 stjernes middag sist høst med to halvkilos røyer som jeg kokte og stekte panna. Må si dette ga mersmak :-) Blir litt mindre fisk til bikkja i sommer!

Vinter halvåret funker det fint å ha med ekstra råvarer. Hadde meg halvkilo kjøtt på den ene turen i vinter. Hadde mye plass i pulken :-)

Spiser ikke fisk, (og har vel spist det maks 5 ganger siste 20-25 år tipper jeg) 

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du läser vad denna expert på näringslära och äter det som du kan-vill så har du bra tips.

Jag äter relativt lite socker och fett hemma och det kan vara svårt att tex ha mer smör eller olja i maten helt plötsligt när man är på tur.

Jag har tex jobbat på senare år med egna byggprojekt och varit på väg att göra misstag som kunde lett fram till personskada pga lågt blodsocker för att man ej tar mat paus när man ej har bestämda raster.

Olyckor kan hända på en plats långt från hjälp om du ej har med dig mkt mat och äter när man är hungrig,

har man ekonomi till att köpa lättvikts utrustning bör man fylla ryggsäcken med mat och ta sig tid med godis paus vid fina utsikter,och ej göra om turen till träningsläger som jag gjorde när jag höll på med elitträning i långdistans löpning.

(Det finns säkert många sidor som tagits fram från " Toppidrottscenter på holmenkollen¨ jag hade nog ätit fisk varje dag istf.nu varanan om jag bott vid havet och fiskat eller köpt av lokala fiskare.Jag köpte från en lax industri på Lofoten när jag var på bilsemester när man kunde sätta bilen på tåget till Luleå och körde  till Nord kap och sedan ner efter kusten till Bergen och sedan över tex utflyksorter på väg hem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (3 timer siden):

Jeg spiser alt av nøtter og frø... gomler dagen lang. :-) Men tenkte mest på noe middagsgreier, men mye bra her, som jeg allerede driver med. Og bønne/kikert-mix, blanda med pesto og gulrot/paprika... (MÅ være pest fra 1-kg-glass fra OBS...)... med ris til, ... . yummi yummie.  ... og holdbart i varmen

 

Avocado er også gull

 

Ulempen med nøtter er jo at at det blir noe satans med kalorier om man skal ha en "middgas-mengde".. det er jo ikke antall kalorier, men mengde som metter, for min del i hvert fall

Har du prøvd å lage nøttesteik? Det er knallgodt og er middagsmat (er vel til og med godkjent for veganere). Det brukes til og med til julemiddag av enkelte.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele stykker bacon, ta det ut av plast og la det tørke . Holder fint 3-4 dager i varmen. Det samme med hele spekeskinkebiter, bare trim av fettet . 

Se i litt eksotiske butikker om du finner røkt kjøtt fra Balkan landene. Holder lenge på tur og er skikkelig digg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Har du prøvd å lage nøttesteik? Det er knallgodt og er middagsmat (er vel til og med godkjent for veganere). Det brukes til og med til julemiddag av enkelte.

Spiser det meste, bortsett fra fisk/sjømat. Og spiser en del vegetar/vegan-middager. Et kjapt oppskrift-søk på nøttestek.... ser godt ut, kanskje teste det ut, men definitivt  ikke på tur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (51 minutter siden):

Spiser det meste, bortsett fra fisk/sjømat. Og spiser en del vegetar/vegan-middager. Et kjapt oppskrift-søk på nøttestek.... ser godt ut, kanskje teste det ut, men definitivt  ikke på tur :) 

Det går fint å lage det på forhånd og ta det med. Den kan spises kald også. Den er bedre ett par dager gammel mener min samboerinne, i hvert fall den oppskrifta hun bruker.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva med quinoa? Påvirker ikke magen/kroppen på samme måte som korn og bønner, og inneholder visst relativt mye proteiner (til å være et planteprodukt). Kokes opp med vann, salt og kanskje en klatt klarnet smør/ghee, og noen tørka grønnsaker. Og litt spekekjøtt på toppen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halkatla skrev (1 time siden):

Hva med quinoa? Påvirker ikke magen/kroppen på samme måte som korn og bønner, og inneholder visst relativt mye proteiner (til å være et planteprodukt). Kokes opp med vann, salt og kanskje en klatt klarnet smør/ghee, og noen tørka grønnsaker. Og litt spekekjøtt på toppen!

Må prøves

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.