Gå til innhold
  • Bli medlem

Olika typer av klövjeväskor till hund


kimmya

Anbefalte innlegg

Hej

Här i Sverige har det blivit allt vanligare med klöv på hundar. Det är inte en lika folklig tradition som det är hos er i Norge dock. Nästan alla butiker som säljer klöv har Hurtta Trailpack eller Ruffwears klövjeväskor. Det är av typen sele med tre band (ett över bogen, ett under bröstkorgen och ett under magen.) Väskorna kan tas av så att klöven kan användas som enbart sele. Det finns fäste för koppel längst bak samt ett rejält handtag på ryggen. Personligen får jag känslan av att de fokuserat mest på säljargument och mindre på att det ska fungera i naturen under lång tid.

Läser man på Norska sidor förstår man att ni använder en annan typ av klövar, av andra märken.

Jag skulle gärna läsa om era tankar om olika typer av klövar och framförallt om skillnaderna mellan klövar som Ruffwears och Hurttas och de mer gammaldags som Togo, Laika osv (de har ju oftast bara en rem över bogen och en rem under bröstkorgen. Hindrar remmen över bogen rörelserna? Finns det en poäng att välja en klöv som är baserat på en Y-sele? Alla tankar i ämnet är välkomna.

Mest är jag nyfiken eftersom jag, speciellt detta året när friluftsliv blivit trendigt, flera gånger blivit ombedd att kontrollera passform på ovan nämnda klövar. Jag tycker det ser rätt dåligt ut för de flesta. Men jag är absolut ingen klövexpert, så jag hoppas att ni kan utbilda mig lite.

Jag testade en Hurttaklöv en gång, den blev utsliten på två veckor och när jag skulle ta ett foto för att sälja den väldigt billigt så sprang hunden och gömde sig under soffan för att slippa vara med.. Förutom att jag är allmänt nyfiken på klövar så funderar jag över om det kan vara värt att testa att ha klöv på henne igen, men då en gammaldags modell som kanske funkar bättre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kun erfaring med Non-stopp dogwear sin Amundsen pack til malamute/AH hund. Brukt denne rundt 1 år og bikkja har sikkert gått rundt 300 km totalt  med denne. Det jeg liker mest med den er at den sitter veldig bra på hunden og har gode justerings muligheter. Det er også muligheter til å justere underveis uten at jeg må ta den av. Du tar av topplokket og strammer justerer her fra. Den er også veldig behagelig for hunden om du har lite eller mye vekt. Min elsker å gå med kløv, så det er ikke noe problem med at den stikker av når jeg finner frem kløven. Eneste jeg kan si negativt om Amundsen pack er at den har fått mye juling og er ikke lenger vanntett. Har nå et stort hull på begge sider. Jeg kunne heller ha tenkt meg skinn/lær i stedet for kondura.

 

Endret av Dompappen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Dompappen said:

Jeg har kun erfaring med Non-stopp dogwear sin Amundsen pack til malamute/AH hund. Brukt denne rundt 1 år og bikkja har sikkert gått rundt 300 km totalt  med denne. Det jeg liker mest med den er at den sitter veldig bra på hunden og har gode justerings muligheter. Det er også muligheter til å justere underveis uten at jeg må ta den av. Du tar av topplokket og strammer justerer her fra. Den er også veldig behagelig for hunden om du har lite eller mye vekt. Min elsker å gå med kløv, så det er ikke noe problem med at den stikker av når jeg finner frem kløven. Eneste jeg kan si negativt om Amundsen pack er at den har fått mye juling og er ikke lenger tett. Har nå et stort hull på begge sider. Jeg kunne heller ha tenkt meg skinn/lær i stedet for kondura.

 

Tack för svar!

Använder du den som sele, alltså fäster du koppel i klöven, eller har du en annan sele under?

Hindrar remmen fram över bogen hundens steg?

Kan man justera väskorna så att de hålls ut från hundens armbågar?

Är det enkelt att se om väskorna är jämnt packade?

Denna klöv finns ju på xxl så den kan jag ju prova här i Sverige. Har sett den och tyckte det var väldigt mycket material och kändes som att hunden kan bli lite instängd och eventuellt blöt. Den ser dock mer riktig ut än de mer moderna som mest liknar joggingskor eller nått..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kimmya skrev (23 minutter siden):

Tack för svar!

Använder du den som sele, alltså fäster du koppel i klöven, eller har du en annan sele under?

Hindrar remmen fram över bogen hundens steg?

Kan man justera väskorna så att de hålls ut från hundens armbågar?

Är det enkelt att se om väskorna är jämnt packade?

Denna klöv finns ju på xxl så den kan jag ju prova här i Sverige. Har sett den och tyckte det var väldigt mycket material och kändes som att hunden kan bli lite instängd och eventuellt blöt. Den ser dock mer riktig ut än de mer moderna som mest liknar joggingskor eller nått..

Koppel rett i kløven fungere fint om hunden ikke drar for mye. Drar den veldig mye vil jeg anbefale sele under. Det er nok plass med sele under, feks. nome sele. Kan oppleve at den struper hvis den drar veldig mye. Brukte nome sele de første gangene.

Nei, veldig god for bevegelighet til hunden. Han klare fint å hoppe over et gjerde på 50 cm med 5 kg kløv :-) 

Litt usikker på spørsmålet om hundens armbågar - men har ikke opplevd at kløven hemmer min hunds armbågar. Beklager ikke alt svensk jeg forstår :-)

Är det enkelt att se om väskorna är jämnt packade - Ja jeg synes at det er det.

 

 

P_20200920_125735.jpg

P_20200811_131152.jpg

Endret av Dompappen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har også veldig myk og har god paddig på innsiden som beskytter pelsen. Kan bli litt varm så pass på at hunden ikke blir for varm. Han går fint 6 - 8 timer uten at jeg tar av kløven. Ved korte pauser legger han seg fint ned med kløven på. Bilde over har vi gått nesten 30 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Dompappen said:

Den har også veldig myk og har god paddig på innsiden som beskytter pelsen. Kan bli litt varm så pass på at hunden ikke blir for varm. Han går fint 6 - 8 timer uten at jeg tar av kløven. Ved korte pauser legger han seg fint ned med kløven på. Bilde over har vi gått nesten 30 km.

Armbåge = albue

Det som oroar mig mest med klöv är att den ska hindra hunden från att ta bra steg, alltså röra på bogen ordentligt. Om rörelsen hindras bara lite, varje steg, och hunden går på detta sätt i väldigt många mil och många dagar/veckor tänker jag att det kan bli slitasje på hundens leder och muskler.

Ser ut att fungera fint för er i alla fall!!

Tack igen för fler svar! Alltid intressant att höra hur det fungerar för folk på riktigt istället för att läsa eventuellt sponsrade artiklar :)

Kanskje jeg skulle pröve å skrive litt på Norsk näste gang :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kimmya skrev (2 minutter siden):

Armbåge = albue

Det som oroar mig mest med klöv är att den ska hindra hunden från att ta bra steg, alltså röra på bogen ordentligt. Om rörelsen hindras bara lite, varje steg, och hunden går på detta sätt i väldigt många mil och många dagar/veckor tänker jag att det kan bli slitasje på hundens leder och muskler.

Ser ut att fungera fint för er i alla fall!!

Tack igen för fler svar! Alltid intressant att höra hur det fungerar för folk på riktigt istället för att läsa eventuellt sponsrade artiklar :)

Kanskje jeg skulle pröve å skrive litt på Norsk näste gang :)  

Hehe!

Selvfølgelig slitasje på hunden med kløv. For min del er det snakk om kun et par dager på tur og maks to uker sammenhengende på tur. Men man må passe på. Men dette kan også vaiere fra hund til hunderase. Polar hunder tåler mye mer, men du vil få slitasje her også. Var veldig redd for dette i starten, men slapper mer av nå når jeg kjenner hunden inn og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Dompappen said:

Hehe!

Selvfølgelig slitasje på hunden med kløv. For min del er det snakk om kun et par dager på tur og maks to uker sammenhengende på tur. Men man må passe på. Men dette kan også vaiere fra hund til hunderase. Polar hunder tåler mye mer, men du vil få slitasje her også. Var veldig redd for dette i starten, men slapper mer av nå når jeg kjenner hunden inn og ut.

 

 

Ja, det vore praktiskt med en polarhund på många sätt. Bättre med mygg, kyla, regn, skav. En starkare och tuffare hund helt enkelt. Min Australian Kelpie behöver ha med sig flera täcken, sovsäck, skor, myggnät m.m. Allt detta måste vara noga utprovat för om det sitter dåligt vägrar hon ha med det att göra! Å bære får jeg gjøre sjelv, hehe

Men hon får hjälpa til att trekke meg upp for backarna.


 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Togo-kløv fra Seleverkstedet til min malamute. Er veldig fornøyd med den. God passform og veldig slitesterk. Kan også bestilles på mål om man ønsker det.

Har ikke prøvd noen av de andre kløvene du nevner, men har hørt fra andre at Non Stop sin kløv har stoff under buken og at dette kan være uheldig dersom hunden blir våt (f eks elvekryssing). Hunden kan da bli gående lenge med det våte stoffet mot huden. Men som sagt, har ikke prøvd den selv. Tror mange er fornøyd med Togo-kløven, og vet flere som også er godt fornøyd med Laika-kløv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Togo kløv. Meget fornøyd med den.

Den kan strammes innvendig slik at du vender fraktposene ut og vekk i fra albue for friere ganglag. Dette avlaster også skuldre litt.

Det er et sted å feste ei line, men mine hunder trekker på tur så jeg bruker en trekk sele under for å få riktig belastning på hunden.

Laget i Cordura med skinn forsterkning framover på fraktposene, min har tålt mye juling så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Togokløven. Sitter godt på bikkja. Forsterkningene er fine når hunden subber i lyng eller kræsjer i trær og steiner. Enkel å stramme og justere med hansker på. Veldig fint med de små lommene på toppen, for å kunne ha litt snacks eller potesokker tilgjengelig. DSC03217.ARW

IMG_20210110_113448.jpg

IMG_20201015_210525.jpg

IMG_20201224_132229.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Togo kløv og Laika kløv. Togo Kløven synes jeg ikke sitter like bra ryggen, da den har glatt skinn inntil ryggen til hunden. Det gjør at kløven sklir lett til den ene eller den andre siden. Hjelper veldig om jeg er nøyaktig med lik vekt på begge sider. Laika kløven sitter mye mer stabilt på ryggen, så det er mye enklere å pakke den. Togo Kløven jeg har er 30 år gammel så det kan jo hende den har blitt litt forandret. Togo Kløven er også mye finere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sturela skrev (10 timer siden):

Har Togo kløv og Laika kløv. Togo Kløven synes jeg ikke sitter like bra ryggen, da den har glatt skinn inntil ryggen til hunden. Det gjør at kløven sklir lett til den ene eller den andre siden. Hjelper veldig om jeg er nøyaktig med lik vekt på begge sider. Laika kløven sitter mye mer stabilt på ryggen, så det er mye enklere å pakke den. Togo Kløven jeg har er 30 år gammel så det kan jo hende den har blitt litt forandret. Togo Kløven er også mye finere 

Jeg har en ny utgave av Togo-kløven, og den har ikke skinn inn mot ryggen til hunden. Sklir ikke, sitter veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i Norge bruker mange gode kløver som Togo fra Seleverkstedet/Fjellpulken. I Sverige har dere Snowdogs kløv. Dette er kløver for hard og tung bæring.

Ruffwear m.m. kan ikke sammenlignes med disse. De passer best for lett bruk. En god kløv skal ha en konstruksjon som gjør at kløvveskenes fasong og størrelse gjør den stabil "av seg selv". Reimene er altså ikke for å stabilisere kløven annet enn i f.eks. bratt terreng: Oppover skal brystreima hindre kløven i å gli bakover, nedoverbakke skal reim og festet bak på kløven hindre kløven i å gli framover. Så nei, reima over brystet hindrer ikke hundens bevegelser: Hvis hunden trekker mye bør du ha løs sele under kløven. Disse "gammeldagse" kløvene har også ei hevereim som hever kløvveskene ut fra hundens frambein og gir frie bevegelser. Og så er jo materialene i f.eks. Togo kløven veldig solide og tåler mange års bruk i røft terreng. De merkene du nevner holder ikke lenge i terreng med stein og kvist.

Jeg mener det er en ulempe at kløvveskene er festet fast på en sele. Ruffwear reklamerer for at dette gir en stabil kløv, og det er riktig, men da er det faktisk hundekroppen som stabiliserer kløven. Det er ikke gunstig om kløven er tung og turen lang. Så vidt jeg kan se av bilder har Ruffwears kløver spenner som sitter under kløvveskene. Dette er også en dårlig løsning da det kan gi gnagsår eller trykkskader. Y-sele er ikke viktig om hunden bare trekker litt engang i blant, og om hunden trekker hardt og mye bør den ha en god trekksele som ligger løst under kløven. Jeg ser også at mange av "de nye" kløvene har vesker med feil fasong (ikke dypest framme), er for små, og ofte også sitter for høyt. Alt dette gir uheldig vektfordeling, f.eks. at tyngdepunktet blir sittende for høyt og for langt ut fra hundekroppen. Det gjør kløven ustabil, men det sees ikke så godt nettopp fordi selen og hundekroppen holder den på plass. 

For lette småturer er nok "de nye" kløvene fine, for langturer er det bare de "gammeldagse" som duger, og i mitt hode er det Togo som er suverent best. Jeg har forøvrig venner som har brukt Laika i mange år og som er veldig fornøyd med den. Jeg tror også at Snowdogs er en veldig god kløv - den er konstruert etter gamle, velprøvde prinsipper, så vidt jeg kan se av bilder. 

 

_MG_8382-termos-tur-900x600.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack alla för svar och bilder!

Men går det att få er att skriva lite mer?

Jag undrar främst över hur remmen över bogen (alltså där fram) påvirker hundens andning och bevegelser. Hur hamnar den remmen på era hundar? Stör den bogens rörelse, eller stör den andningen eller hamnar den perfekt.
Förutsatt att man inte kopplar hunden i klöven så klart, för i så fall blir det ju helt annan belastning och andra krav förmodar jag.

Det logiska för mig som oerfaren vore att kombinera tänket som är i Togo- och Laika-klövarna med en Y-formad framdel som ser till att remmen fram hamnar mitt på bogbenet. Jag skulle aldrig acceptera en rem på det viset på en sele.
Men gissar att en tillverkare som Seleverkstedet har rätt bra koll på ergonomi och rörelser i bogen och att de hade gjort på detta sätt om det verkligen var bättre? Så trots att jag inte riktigt förstår så gissar jag att de moderna Y-sele-klövarna är sämre även på detta sätt (sen är de även sämre på många andra sätt som jag begriper)

Alla åsikter, och gärna även bilder på hundar med klöv där man ser remmen där fram samt tankar om hur det fungerar för er tas tacksamt emot!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrar även hur det påverkar att koppla hunden i klöven? Är det vanligt i Norge att ni gör det? Gör man det även med tyngre last och på långa turer? Vad finns det för nackdelar/risker med att ha hunden kopplad i klöven?
Jag har förstått att många använder sele under klöven istället men exempelvis Togo-klöven är ju gjord så att man kan koppla hunden i klöven på ett säkert sätt. Är det meningen att man ska göra det och under vilka omständigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryst og mage reim på togo kløven er strikk. Så det er alltid litt fleks i dem. Hals reima er fast. De to strikk reimene er der kun  for å hjelpe til med å stabilisere kløven, ikke for å holde den fast. Det er i utgangspunktet en riktig pakket kløv som henger på plass av seg selv. Det er lettere med når man har litt vekt i dem for å få dem til å ligge rett.

Båndtvangen i Norge gjør det jo greit å kunne ha et bånd i kløven, men skal hunden trekke er en sele det beste. Togo kløven er ikke lagd for å brukes som trekk redskap. Men den kan trekkes i om det trengs.

Dette med kløv er jo også litt 2 delt. For om du skal på tur eller om du skal trene så kan forskjellige kløver dekke forskjellige behov. Togo kløven er i utganspunktet lagd for å bære tungt og mye i volum i et marsj tempo. Endel av de andre er lagd for mer tanke på lettere vekt og lavere volum, men med fokus på høyere fart. Da er funker vel kanskje en av disse Y kløvene bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/16/2021 at 8:22 AM, Diger Jotne said:

Bryst og mage reim på togo kløven er strikk. Så det er alltid litt fleks i dem. Hals reima er fast. De to strikk reimene er der kun  for å hjelpe til med å stabilisere kløven, ikke for å holde den fast. Det er i utgangspunktet en riktig pakket kløv som henger på plass av seg selv. Det er lettere med når man har litt vekt i dem for å få dem til å ligge rett.

Båndtvangen i Norge gjør det jo greit å kunne ha et bånd i kløven, men skal hunden trekke er en sele det beste. Togo kløven er ikke lagd for å brukes som trekk redskap. Men den kan trekkes i om det trengs.

Dette med kløv er jo også litt 2 delt. For om du skal på tur eller om du skal trene så kan forskjellige kløver dekke forskjellige behov. Togo kløven er i utganspunktet lagd for å bære tungt og mye i volum i et marsj tempo. Endel av de andre er lagd for mer tanke på lettere vekt og lavere volum, men med fokus på høyere fart. Da er funker vel kanskje en av disse Y kløvene bedre?

Jag gissar att Y-klöv är bättre om hunden ska springa. Samtidigt så undrar jag om det är lämpligt att en hund springer med vikt på ryggen.. men det vet jag ingenting om.

Händer det aldrig att Togo-klöven glir baköver på hunden och "stryper" den med halsremmen?

(I Sverige tycks folk se det som en "brystrem" och oroar sig mer för att hunden ska få svårt att ta ut sina skritt ordentligt. Att det ska vara som att dra i en brystsele.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever ikke at halsremmen på Togo-kløven struper hunden. Den sitter litt for langt ned til det, og samtidig for langt opp til å hindre bevegelser i skuldre/frontparti. I hvertfall på vår hund. Remmen kan justeres noe.  Tenker også at dersom man har en hund som trekker veldig, kan man vurdere trekksele under kløven. Vi har ikke behov for det med vår hund, da den trekker lite når det er en del vekt i kløven. Har lært den forskjell på kløving og trekk. Når det skal trekkes bruker vi trekksele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund trekker en del, men han blir heldigvis roligere når han bærer kløv. Vi bruker Laikakløv. Du kan se hvordan den ligger stødig på ryggen når hunden hopper nedi en bekk for å drikke. Det utrolige er at reimene under buken er veldig slakke, men den ligger godt på ryggen. 
jeg har et vanlig halsbånd. Ved bratte nedstigninger har jeg ved noen tilfeller festet  kobbelet i den bakerste ringen på kløven -for en kontrollert nedstigning + jeg vil ikke at hunden skal velge å hoppe ned en høy avsats med kløv. Han får pent og pyntelig følge menneske-stien som oftest går sikksakk mellom steinene på det bratteste

Håper videoen gir en ide av hvordan bevegeligheten er med kløv

Jeg har tidligere lånt en Laikakløv som passet hunden bra, men jeg var på vippepunktet mellom to størrelser -jeg kjøpte størrelsen som var mindre. Angrer ikke på det.

Endret av tesk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, tesk said:

Min hund trekker en del, men han blir heldigvis roligere når han bærer kløv. Vi bruker Laikakløv. Du kan se hvordan den ligger stødig på ryggen når hunden hopper nedi en bekk for å drikke. Det utrolige er at reimene under buken er veldig slakke, men den ligger godt på ryggen. 
jeg har et vanlig halsbånd. Ved bratte nedstigninger har jeg ved noen tilfeller festet  kobbelet i den bakerste ringen på kløven -for en kontrollert nedstigning + jeg vil ikke at hunden skal velge å hoppe ned en høy avsats med kløv. Han får pent og pyntelig følge menneske-stien som oftest går sikksakk mellom steinene på det bratteste

Håper videoen gir en ide av hvordan bevegeligheten er med kløv

Jeg har tidligere lånt en Laikakløv som passet hunden bra, men jeg var på vippepunktet mellom to størrelser -jeg kjøpte størrelsen som var mindre. Angrer ikke på det.

 

Tack för filmklipp!

Det hade varit intressant att jämföra med filmklipp på klövar som Hurtta Trail Pack eller Ruffwear Approach. Tyvärr verkar det svårt. Jag har letat men inte hittat filmklipp från officiella källor som visar hur hunden faktiskt rör sig. Det handlar bara om hur man tar av och på och närbilder på olika funktioner. Det finns dock en del filmklipp som har laddats upp av privatpersoner. Jag känner mig inte bekväm med att använda privatpersoner som exempel på vad jag tycker är dåligt så hade hoppats att tillverkarna kunde visa klipp på hunden som rör på sig. Det visar kanske lite av vad de har för fokus?

Det jag har sett i filmklipp och även i verkligheten är ju att dessa klövar följer hundens minsta rörelse och därför rör på sig ganska mycket. Den liksom följer varje steg. Jag tänker att hundens muskler måste tvingas jobba extra när de behöver hejda klövens rörelse och rikta om rörelsen i varje steg.

Av videos som handlar om de här produkterna/varumärkerna så är det väldigt få där man ens visar hunden i rörelse, även bland privata reviews. Och om man gör det så visar man något extremt som två hundar som leker med varandra med klöven på. I några sekunder.

Vad jag vill se är filmklipp på en hund som travar i lugnt tempo kopplad framför sin ägare. I åtminstone en halv minut, eller längre. Se hur den tar sig förbi och över olika hinder på vägen. Få en känsla för hur klöven rör sig steg för steg och hur den påverkar rytmen.

Men just när det gäller att kunna leka vilt eller springa fort med klöven på sig så tror jag faktiskt att Ruffwear Approach kan ha en fördel. Men jag rekommenderar inte folk att låga hundar leka med klöven på utan har man klöv ska väl hunden helst gå i människans tempo..

 

Så återigen, tack för filmklipp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Hurtta Trail pack i fire år nå, på en australian shepherd på ca 20kg. Jeg vil sette den kløven i kategorien "sportskløv" - den funker bra til småturer, eller til joggeturer. Selen man kobler kløvveskene på er en fullverdig, og alene blir den en helt grei tursele. Kløvveskene er dog ikke særlig slitesterke - det var hull overalt etter bare et par turer, som jeg har måttet reparert med teip og lim. Det er også ganske liten plass i kløvveskene. Den eneste måten å få "realistisk" tungvekt i kløven på langtur (som for meg er mellom 30-50% av hundens totalvekt), er hvis du har med gjenstander som er tunge og små. Eksempelvis mye vann eller øl, usjarmerende mengder rødvin, eller sinnsyke mengder sprit eller fuel. Ellers er de rett og slett for små. Og de har en veldig merkelig form, synes jeg.

Positivt:

- Fullverdig sele

- Fine på småturer

- Høy grad av justeringsmuligheter

Negativt:

- Veldig små kløvveesker

- For lav slitestyrke

- Skummet i selen tar lang tid å tørke

 

Jeg fikk en 1 år gammel alaska husky i hus i desember, og hadde litt flaks og fikk tak i en Laika-kløv til henne for 500kr i samme slengen. Den er nok et nummer for stor, og jeg synes ved første øyenkast den så ut som en billig tulle-kløv. Der tok jeg feil... Kløven er ganske kostbar, og ikke tullete. Men den er meget simpel. Det er rett og slett bare to romslige kløvvesker i kraftig cordurastoff, forsterket med lær på utsatte steder. Disse er sydd sammen på et ryggstykke. Dette ser ut til å funke veldig bra. Selv om kløven bare "henger" på kroppen, opplever jeg den som svært stabil, og du trenger ikke være veldig presis med at veskene må veie akkurat det samme.

Min Laika-kløv er over seks år gammel, tidligere eier mente den var brukt hardt. Den ser litt brukt ut, men det er ingen hull e.l. 

Det er ikke en god kløv å bruke alene for hunder som trekker veldig mye, slik som min. Det løser du ved å ha nomesele under. Har ikke fått noen problemer med gnagsår, selv på lengre turer. Nå har du effektivt en "skikkelig" sele og kløv i samme system.

Utrolig lett å ta av og på. Du løsner bare bukstroppen og stroppen rundt halsen, og løfter opp kløven når du skal ha den av. Motsatt når du skal ta den på.

Det er en stropp for å stille kløvveskene ut fra kroppen, slik at man unngår gnagsår på albuene.

Vesentlig bedre pakkvolum enn f.eks nonstop-kløven.

Alaska Huskyen veier ca 20kg, og kløven er 30L varianten. Litt stor, men det er egentlig ikke noe problem så lenge jeg bruker Nome-selen. Mer pakkvolum også.

Så, denne kløven har virkelig imponert meg. "Keep it simple" (som noen skrev tidligere) til sin fulle rett.

Positivt:

- God plass i kløvveskene

- Simpelt design

- Blir knapt våt ved vassing, og det som blir vått, tørker fort.

- Den virker slitesterk, men så har ikke jeg brukt den mer enn ~10 ggr.

Negativt:

- Prisen (for ny kløv koster det vel 3.000?)

 

Kan prøve å få til noen filmer av begge kløvene på neste tur.

Endret av hundepatruljen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg hadde nesten glemt denne. Jeg var på tur for en stund siden, og filmet og tok litt bilder av Hurtta-kløven (svart) og Laika-kløven (grønn). Jeg mener egentlig at Laika-kløven ikke egner seg for hunder som trekker i det hele tatt, med mindre man har trekksele under kløven.

Laika-kløven i seg selv har tre festepunkter. En stropp på brystet, en bukjord (under magen), og en over kløvveskene for å spenne de opp. Ikke noe mer.

Jeg bruker en nome-sele under kløven, som er festet til kløven slik at den ikke sklir over hodet på hunden i nedoverbakker, eller når hunden drikker av bekker osv.

 

 

 

 

IMG_6809.jpg

IMG_6813.jpg

IMG_6814.jpg

IMG_6815.jpg

IMG_6819.jpg

IMG_6817.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.