Gå til innhold
  • Bli medlem

Firenze/Toscana turmuligheter


Anbefalte innlegg

Hei! 

Min samboer flytter til Firenze i forbindelse med PhD. Det er begrenset hvor gøy jeg synes det er å tråkke rundt på brostein og drikke cappuccino, så jeg lurer på om noen har erfaringer fra turer i Firenze, området rundt Firenze eller Toscana generelt sett? Jeg tenker i utgangspunktet 1-3 dagers turer eller dagsturer da jeg antageligvis kommer til å besøke samboer i langhelger. Samboer er ikke glad i å gå lenger enn ca. 7 km til sammen på en dag, så gjerne noen turer som passer dette nivået også.

Jeg trenger egentlig alt mulig av tips til dette! Jeg har aldri engang vært i Italia, så jeg har ikke peiling. På forhånd takk! 😊

Endret av veganerpåtur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe erfaring fra turer i området der , men har vært i Pelago en uke . Området der er fantastisk vakkert og masse steder man kan rusle rundt i olivenlunder og edelskog.

Ligger også også noen parker øst for Pelago som skulle være fine . Jeg bodde på et fantastisk fint sted som het Villa Grassina . Gammel vin/olivengård som har blitt hotell . Virkelig verdt en helg .

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars p skrev (21 timer siden):

Ikke noe erfaring fra turer i området der , men har vært i Pelago en uke . Området der er fantastisk vakkert og masse steder man kan rusle rundt i olivenlunder og edelskog.

Ligger også også noen parker øst for Pelago som skulle være fine . Jeg bodde på et fantastisk fint sted som het Villa Grassina . Gammel vin/olivengård som har blitt hotell . Virkelig verdt en helg .

 

 

Takk for svar! Pelago er jo bare en time eller to fra Firenze ser det ut som, så jeg skal undersøke de mulighetene. Da kan det se ut som det iallefall er turmuligheter i ganske så umiddelbar nærhet! Villa Grassina ser jo nydelig ut, dette skal jeg absolutt ta en titt på, kanskje det blir en langhelg der ila høsten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Desverre er det litt lenge siden jeg var i Italia, men du bør glede dig til å komme til en av vår kulturs vugger (renæssancen) og selv om dit nick antyde noe med veganer, så har italienerne mange bra vegetar retter, hvis dette er innenfor din rekkevidde - og økologisk vin da. 

Jeg detlj planla en tur nettopp til Firenze - Lucca - Toscana, men så ko  Corona! Men det er både intenasjonale, nasjonale og regionale, kommunale vandreruter i området. Det er Italia, så de kan være mer eller mindre bra merket.  Det er bla. sti Firenze - bygda Vinci (Leonardo da Vinci) i åsene sær for Firenze. Hvis rekkevidden er ca. 7 km bør man gå fra Vinci og retur til den Vespa eller bil man bør ha med, for buss Firenze-Vinci er en lokalbuss som tar timer, selv om det vel bare er cq. 25 km. Den passere alle småbygder på åsene. 

Det er  noe vandrerute i området på nordåsen ved Fiesole - eller bare gå ut en tilfeldig åkervei blandt vin- og olivenåker fra Fiesole. Har gjort dette en gang. Prøv å google: Hiking in Toscana eller Firenze (Florence) og arbeid videre derfra.

Det er også mulig å sykle av småveier stier Firenze - Pisa forholdvis flatt! Endelig er det nasjonalparken Alpe Apuani i Kystfjellene nord for Pisa - Carrara (der marmoret kommer fra) Meget spisse og mange høydemeter, men den er også tilgjengelig med lokaltog fra "baksiden". Italia har et ganske bra tognett.   Hvis jeg husker ret så går denne lokalbane fra Lucca "bak"  - landsiden - om Alpa Apuani til La Spezia. I området Firenze - San Marino - Pesaro (har et nest-søskendebar der faktisk) er det flere Nasjonalparker med skiløp om vinteren, ulver og bjørne, villsvin mv. 

Jeg ville da gjerne studere en tid i Firenze! 😜

Elgen

railway-map-of-italy.thumb.jpg.7b3bb8bd97232b3e47afcf448eada749.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.