Gå til innhold
  • Bli medlem

Strøm på DNT-hytter


Anbefalte innlegg

(((Fant ikke noen kategori som passet spesielt til DNT-hytter. Moderator må gjerne flytte tråden dersom det finnes et bedre egnet sted.)))

Hei,

Jeg er radioamatør og vurderer å bli medlem i DNT/Turistforeningen ifbm. SOTA ("Summits on the air", https://www.sota.org.uk/). Kort fortalt går SOTA ut på å gå opp på fjelltopper ("summits") og prøve å få kontakt med andre radioamatører ("chasers") via radio. I forbindelse med dette har jeg behov for å lade batteriene til radioen på lengre turer, for å unngå at sekken blir altfor tung.

På mange hytter er det (på UT.no) spesifisert at de tilbyr 12V DC eller 230V AC-uttak. Det jeg lurer på er hvor mange Watt/Watt-timer/Ampere/Ampere-timer man (forsvarlig) kan trekke ut fra disse to systemene. Jeg ønsker naturligvis ikke å trekke så mye strøm fra hyttas strømlager at det ikke er noe igjen til andre gjester.

Såvidt jeg forstår er det bare ett "sigarettenner-uttak" på hyttene med 12V, så da er det kanskje best å få ladet batteriene så fort som mulig slik at uttaket blir ledig for andre som vil lade telefon m.m. Jeg har mulighet til å stille inn laderen min til en spesifikk ladestyrke.

Håper noen kan opplyse meg om disse 12V og 230V-systemene. :)

Spesifiser gjerne også om det er forskjeller på vinterhalvåret og sommerhalvåret. Er 230V-hyttene koblet til vanlig strømnett, eller er de også basert på batterier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen betjente hytter kjører med aggregat på 230V.

12V systemene på ubetjente hytter (de som har det) lades via solcelle. Det er sigarett-tenner uttak og usb. Enkelte lys går noen ganger på bevegelsessensor.

Jeg tror ikke 12V systemene er standarisert, slik at det kan være forskjellig antall uttak osv. Men, på de anleggene jeg har sett har ikke akkurat batteriene vært godt gjemt eller pakket inn.. De kan f.eks stå under en seng og polene er åpne. Det betyr at (på eget ansvar) du kan bruke krokodilleklemmer, og lade fra batteribanken. Sikring på kabelen din kan nok være lurt. Du bør heller ikke tømme battetibanken i hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen!

Pleier det å være noen form for monitorering på 12V-systemene, eller må jeg ha med egen spenningsmåler (for å ikke lade ut hyttebatteriene for mye)? Er det blybatterier som er vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så det ut som laderen fra solcellene gikk rett innpå, så var lasten bare koblet rett på batteriene. Men det er mulig lasten ble tatt ut gjennom laderen, slik at den håndterer eventruelt et lastkutt om batterispenningen blir for lav.

Grunnen til at jeg så på det, var at det virket som om bevegelsessensorene hadde gått i heng, så de hadde tent lyset. Fant ikke noen måte å resette det på.

Det er store AGM batterier beregnet på forbruk, mer enn ett.

Har du et lite multimeter kan du måle spenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner! Har lest noe om 12V-komfyrer på noen av hyttene... (!) så jeg antok at det var en form for overutladningsvern på batteribanken. Men det er da kanskje noe komfyren selv håndterer. Tror uansett jeg skal ha med et multimeter eller annen form for spenningsmåler hvis jeg blir å prøve på noe av dette.

Disse bevegelsessensorene har gjerne en "nullpunkt"-innstilling og en "gain"-innstilling hvis jeg husker rett. Hvis nullpunktet er satt for lavt eller gain er satt for høyt vil de sende signal om at det er bevegelse selv om det ikke er noe bevegelse å snakke om. På de bevegelsessensorene jeg har vært borti har det vært to potmetere inni selve sensoren som kan justeres. Vil tippe det er samme type "enkleste sort" bevegelsessensorer som brukes på hyttene.

Takker igjen for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

magnehh skrev (4 minutter siden):

 

Disse bevegelsessensorene har gjerne en "nullpunkt"-innstilling og en "gain"-innstilling hvis jeg husker rett. Hvis nullpunktet er satt for lavt eller gain er satt for høyt vil de sende signal om at det er bevegelse selv om det ikke er noe bevegelse å snakke om. På de bevegelsessensorene jeg har vært borti har det vært to potmetere inni selve sensoren som kan justeres. Vil tippe det er samme type "enkleste sort" bevegelsessensorer som brukes på hyttene.

Takker igjen for svar! :)

I dette tilfellet hadde sensorene "flippet ut" og gått i heng. Tipper spenningen på et tidspunkt hadde vært for lav, og de ikke hadde fått en skikkelig restart etterpå. Jeg var bare forbi hytta og så lyset sto på, så jeg låste meg inn for å slå lyset av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (På 5.5.2021 den 22.04):

Jeg tror ikke 12V systemene er standarisert, slik at det kan være forskjellig antall uttak osv.

Jeg har bare greie på hvordan Stavanger turistforening har ordnet seg, og der er det mange forskjellige løsninger.  Noen anlegg er "gamle" og har ikke uttak for "sigarettenner" eller USB Andre har enten USB eller "Sigarettenner".   STF holder på å legge inn koblinger der det mangler. (Sigarettenner").

 

Mange av anleggene driver brannalarmene, og jeg mener det da er ordnet slik at det alltid er strøm nok til disse - på bekostning av lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.