Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor skal jeg ikke kjøpe denne billige tarpen?


Espen A

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal kjøpe en tarp for første gang, 3x3 meter er ok størrelse. Jeg fant denne billig nå:

https://www.fjellsport.no/sydvang-tarp-9-green.html

Sett bort fra vekta, hva har jeg å vinne på å kjøpe en som er dyrere? Er de dyre mer fleksible i stoffet og lettere å stramme? Tåler de mere? Hva er egentlig vitsen i å betale dyrt? Jeg setter stor pris på noen informative svar, for tarper har jeg ikke greie på.

Mvh Espen

Endret av Espen A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt kurant så lenge størrelsen er stor nok til din bruk. Jeg bruker gjerne tarp på flere forskjellige måter og er glad i midtfeste til en del bruk - det gjør det enklere å unngå at det blir basseng på tarpen til noen bruksområder. 

Til annen bruk har jeg ikke behov for dette festet.


Måten de måler på er ganske langt fra det jeg kaller 3x3, men igjen: Dersom den er stor nok til din bruk holder det i massevis. Den er litt kort ifht til det jeg foretrekker til en AMok i dårlig vær for eksempel. Mer enn lang nok i godt vær....


Det var litt innspill i det minste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle hatt en tarp til i den størrelsen, så hadde jeg ikke nølt. Der får du mye tarp for penga tenker jeg.

Dyrere tarper kan ofte være lettere (eventuelt større, eller både større og lettere). Liten vekt betyr ofte dyrere materialer. Men 745 gram er ikke spesielt tungt synes jeg. Vekt har svært lite å si på typiske tarp-turer med helgeovernattinger i skogen. Skal man på langtur, eller må bære lett av helsemessige årsaker, så kan det være verdt å betale mer for å få mindre vekt. Personlig er det uansett sjelden jeg bærer med meg en tarp på sånne turer. Da tar jeg bare med det strengt nødvendige og prioriterer hardt (og får allikevel tung sekk 😁)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har UL versjonen av Sydvang tarp 9. Disse har helt forskjellig materiale (210T Polyester RipStop, 70 Denier, UV sikkert vs Sun-Nylon Ripstop 40D Double silicon).
Her finner du gode forklaringer på de generelle forskjellene mellom Polyester og Nylon:

https://www.slingfin.com/blogs/the-beta/tent-fabric-101-nylon-vs-polyester-vs-dyneema-cuben

Korte take-aways:

- Nylon har bedre stretch (lettere å sette opp som du vil)

- Polyester "absorberer" ikke vann i samme grad som nylon og behøver ikke "etterstramming" etter at det er blitt fuktig.

 

God tarp for pengene uansett : ) Det er veldig gode barduner og innebygde lommer i tarpen til å legge disse når de ikke er i bruk. I tillegg henger pakkposen fast i selve tarpen.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble nevnt litt over her og. Polyester er rimeligere og tåler mindre enn nylon. Samme med coating - PU coating er rimeligere, men taper seg og kan løsne over tid. Noen sverger til polyester da de strekker seg mindre og ikke siger når det blir vått, men jeg velger klart silikonbelagt nylon mtp holdbarhet og styrke - men det koster også mer. Sydvang tarpen er helt kurant til en ok pris. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (3 minutter siden):

Polyester "absorberer" ikke vann i samme grad som nylon og behøver ikke "etterstramming" etter at det er blitt fuktig.

Dette er en stor fordel. Ellers er det mulig å "etterstramme" med strikk ("shock cord"). Jeg knyter en dobbel strikk til bardunen inne ved bardunfestet. Når bardunen er helt stram skal strikken være dratt ut så langt som mulig. Når jeg bardunerer tarpen strammer jeg så langt at bardunen er helt stram der strikken er festet, altså at strikken er dratt helt ut. Dette er viktig så ikke tarpen gir etter for vind. Hvis tarpen slakkes av temperatur eller fukt vil strikken ta opp slakken i bardunen.

Bildet under: Strikken er så og si maks strakt ut når bardunen er stram. Slik bardunerer jeg (kan gjerne stramme enda mer, men helst ikke mindre). Innfesting i Tarpen er til venstre, pluggfeste i bardunenden langt bortenfor høyre hånd.

IMG_20210505_221134_DxO_900.jpg.c7a637a0ece779bff8abd6735889e525.jpg

Bildet under: Strikken tar opp eventuell slakk som oppstår under bruk.

IMG_20210505_221057_DxO_900.jpg.f05938ebff833e1f56eb5ce28b7fc0e7.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uppis skrev (15 minutter siden):

Jeg ville kjøpt denne pga midtfester, ellers lik. 

https://www.hektapatur.no/sove-ute/telt/tarp/dd-tarp

Har ul-versjonen selv, som selvfølgelig blir noe lettere (og dyrere) 

Ellers lik er nok å ta i litt. Det er ganske ulik form på de to tarpene opp mot hverandre (Catenary vs flat og asymmetrisk rektangel vs kvadrat). Mulighetene er mange med begge deler uansett :)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, sneakyowl said:

Ellers lik er nok å ta i litt. Det er ganske ulik form på de to tarpene opp mot hverandre (Catenary vs flat og asymmetrisk rektangel vs kvadrat). Mulighetene er mange med begge deler uansett :)

 

 

Hehe, litt kjapp der ja, men lik vannsøyle, vekt, pris (utenom tilbudet), størrelse (omtrentlig). Det største poenget er midtfeste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Espen Ørud er inne på: Hvis du skal bruke den over hengekøye ville jeg ha valgt en tarp  som er noe lengre, 3,5 meter under mønet kanskje, eller større. Hvis du bare skal ha den til å sitte under eller sove under på bakken er den stor nok mener jeg. (hvis du ikke er nærmere 2,90 lang da 😁). Det med rivestyrke er ikke så veldig nøye tenker jeg, for det er sjelden man opplever så sterk vind at tarpen blir revet i stykker. Selv en enkel biltematarp av plastikk vil stort sett holde for de fleste turer. Her er det dessuten 70 denier som er rimelig tykt. (hva 210T står for er jeg usikker på, men jeg lurer på om det egentlig skulle stått 210 TPI som ville vært 210 "threads pr inch", tviler på at det betyr "Tex" som i så fall ville tilsvare 1890 denier)

Jeg tror du vil bli førnøyd med denne tarpen (gitt at den er stor nok altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe denne selv til samboeren som trenger tarp til hengekøye, Kommer jo til å bli brukt lite og absolutt ikke i pøsregn. Eier for øvrig selv den litt større Sydvang 11 som er 3,6 meter lang og er godt fornøyd med den. Den ligger for øvrig til en 100 lapp ekstra.

Men henhold til hengekøye jeg tenker jo det burde være mulig å henge den diagonalt over hengekøya? Selv om den muligens har noe ukurant heksagonal(ish) form til diagonalt oppheng... Ticket to the moon sin tarp er for øvrig kun 2,5 m i lengde og bredde, men 3,6 m på diagonalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars F skrev (43 minutter siden):

Men henhold til hengekøye jeg tenker jo det burde være mulig å henge den diagonalt over hengekøya? Selv om den muligens har noe ukurant heksagonal(ish) form til diagonalt oppheng... Ticket to the moon sin tarp er for øvrig kun 2,5 m i lengde og bredde, men 3,6 m på diagonalen.

Jepp, om du henger den diagonalt får du mer lengde ut av den men det er nok litt mer knotete. Jeg ser ikke på dette som er stort problem egentlig.
Min Sydvang tarp 9 UL har jeg brukt i pøsregn over hengekøye uten å måtte henge den diagonalt. Det går akkurat for meg på 183cm :)

Slenger inn et illustrasjonsbilde av min i bruk:20200621_101947.jpg.1bc765fafe908a05a25dcc29bb9201fc.jpg

Endret av sneakyowl
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (7 minutter siden):

Jepp, om du henger den diagonalt får du mer lengde ut av den men det er nok litt mer knotete. Jeg ser ikke på dette som er stort problem egentlig.
Min Sydvang tarp 9 UL har jeg brukt i pøsregn over hengekøye uten å måtte henge den diagonalt. Det går akkurat for meg på 183cm :)

 

Ja, enig, det kommer nok an på hengekøya også, og hvordan man henger den. Min køye (Hennessy Explorer Deluxe) vil komme til å stikke litt utenfor i endene med denne tarpen, noe som ikke er å anbefale siden regn som faller på disse endene lett vil kunne ende opp inne i køya mi. Men en annerledes konstruksjon av endene, eller ei køye som er noe kortere eller henges på en sånn måte at endene ikke stikker utenfor vil jo gå greit selvsagt. Man trenger bare å måle avstanden fra ende til ende på køya ferdig oppheng. Er den mindre enn 2,90 så går det greit. Eventuelt at endene som stikker utenfor er sånn laget at regnet som treffer dem ikke vil ende opp inni køya. Eller man kan bruke tarpen diagonalt som foreslått.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
sneakyowl skrev (På 6.5.2021 den 10.53):

Jepp, om du henger den diagonalt får du mer lengde ut av den men det er nok litt mer knotete. Jeg ser ikke på dette som er stort problem egentlig.
Min Sydvang tarp 9 UL har jeg brukt i pøsregn over hengekøye uten å måtte henge den diagonalt. Det går akkurat for meg på 183cm :)

Slenger inn et illustrasjonsbilde av min i bruk:20200621_101947.jpg.1bc765fafe908a05a25dcc29bb9201fc.jpg

Må komme med en liten oppdatering her.

Jeg har skrytt mye av Sydvang UL-tarpen tidligere, men denne langhelgen sov jeg under den på bakken flere netter i regnvær og opplevde at sømmen på tvers av hele duken slapp igjennom ganske bra med vann når regnet stod på som værst.

Det er ikke noe jeg har opplevd med den tidligere, så jeg er litt skuffet. Tarp-oppsettet var ganske forskjellig mellom dagene dette skjedde, bare for å utelukke eventuelt dårlig oppsett.

Ene kvelden lå jeg paralellt med og rett under hele sømmen. Mindre koselig å få store drypp ned på seg igjennom hele natta. Jeg endte med å måtte snu Grevling-trekket med den vanntette og ikke-pustende siden opp for å ikke ende opp med klissvåt sovepose.

Minus fra meg til den altså. Fjellsport blir kontaktet rundt problemet, da denne ikke er mer enn et år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter vel så lenge tarpen er i bruk. Tarpen jeg kjøpte fra Amok kom med silikon seam-sealer. Tarptent anbefaler å seam-seale produktene sine. 

Om det er tilfelle her vet jeg ikke, men tråden som brukes kan behøve vann for å "truttne" og tetter seg til neste regnskyll. Google team-sealer så dukker det opp en rekke produkter. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uppis skrev (På 6.5.2021 den 0.15):

Jeg ville kjøpt denne pga midtfester, ellers lik. 

https://www.hektapatur.no/sove-ute/telt/tarp/dd-tarp

Har ul-versjonen selv, som selvfølgelig blir noe lettere (og dyrere) 

Dårligste kvaliteten jeg har hatt på tarp. Revnet på første tur i litt vind. Fikk ny, men nå revner den i flere fester. Styr unna. 

Greit å få avklart om trådstarter kun skal bruke den til hengekøye eller ikke. 

Dette pris er for min del viktig siden jeg tenner ild på kanten av tarpen, noe som medfører gnisthull. Da er tarp til +2500kr lite gunstig. 

Endret av Nikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Nikke said:

Dårligste kvaliteten jeg har hatt på tarp. Revnet på første tur i litt vind. Fikk ny, men når revner den i flere fester. Styr unna. 

Greit å få avklart om trådstarter kun skal bruke den til hengekøye eller ikke. 

Dette pris er for min del viktig siden jeg tenner ild på kanten av tarpen, noe som medfører gnisthull. Da er tarp til +2500kr lite gunstig. 

Min har holdt helt fint, men man kan sikkert være uheldig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keepack(wish) 3x3m uppmätt  245skr inkl alla avg ¨oxford nylon¨vikt oklart

Har en mindre som jag har som footprint vid test av tält max 200 kr

Hyfsad kvallitet med band med ölgetter ej linor med förv.påse

WP_20210512_19_46_19_Pro-01.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uppis skrev (8 timer siden):

Min har holdt helt fint, men man kan sikkert være uheldig... 

Kan ha noe med forskjellen i bruken å gjøre. Har du testet den i vind/krevende forhold? Eventuelt strammet den godt opp slik at man får testet festene? 

De var dog enig med meg i at å sy søm helt ut til kantene fører til en svakhet. Så eiere av denne type tarp bør gå over hele ytterkanten og teipe (Type A) sømmer som ikke er stoppet før ytterkanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Nikke said:

Kan ha noe med forskjellen i bruken å gjøre. Har du testet den i vind/krevende forhold? Eventuelt strammet den godt opp slik at man får testet festene

Tja, er det ekstremt mye vind så bruker jeg den vel ikke, men den har fått en del belastning. Bruker paracord, og prøver å feste slik at jeg får litt flex, i greiner osv, strammer ikke helt tight... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uppis skrev (1 time siden):

Tja, er det ekstremt mye vind så bruker jeg den vel ikke, men den har fått en del belastning. Bruker paracord, og prøver å feste slik at jeg får litt flex, i greiner osv, strammer ikke helt tight... 

Tja, høres ut som vi har litt forskjellig bruk/oppsett. 

Den jeg reklamerte på sjekket de der og da. Gikk så ut døra med ny tarp 10min etterpå. Service på topp, og slapp heldigvis det våset om brukerfeil. Nå er tarp to i full oppløsning etter en tur, men gidder ikke engang bry meg, skal ikke ha den modellen igjen. 

Tips, det er verdt å sjekke skråsømmene ut mot kantene. 

Endret av Nikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.