Gå til innhold
  • Bli medlem

Lukt i helt ny dunpose


Anbefalte innlegg

Hei. Fikk en helt ny dunpose fra Robens i posten i dag. Stusser litt over at det lukter "fjærkre" av posen. Relativt ubehagelig lukt. Skjønner at det er naturmaterialer dette, men konas Mammut Kompakt Down lukter ikke i det hele tatt... Er dette normalt? 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke unormalt at det lukter 'hønsehus' av helt nye dunposer nei. Lukten vil avta når du har fått luftet den litt. Du vil senere kunne kjenne antydninger til lukt igjen dersom posen blir fuktig, men også dette vil forsvinne etter en tid, er min erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dunposer og har også dundyner og dunputer hjemme. Jeg kan ikke huske at det har lukta av det. På den annen side kan det tenkes at nesa mi ikke er like skarp som hos en blodhund lenger. Min samboerinne har betydelig bedre nese, og hun sier at det lukter dun (fjærkre) av dynene når de er våte (vasket i maskin). Hun mener også at dette er et godt tegn fordi duna da antakelig ikke er hardt behandlet med kjemiske midler.

 Bare pass på at du ikke legger deg for nær en hønsegård så du blir angrepet av hanen. 😄

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Mountain Equipent Helium-pose som jeg syntes luktet vel mye i retning fjærkre og fordervelse.. Men valgte å beholde den da prisen var veldig god. Ett og et halvt år senere så lukter den fortsatt litt mer enn andre dunposer jeg har. Men den mest intense lukta er borte og posen brukes uten nevneverdige problemer 😊

Det skal sies at jeg ikke brukte posen på en stund og vil anbefale deg å returnere eller selge om den lukter helt uutholdelig.

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ska du behålla säcken kan du ju tvätta den med lämpligt medel så borde lukten försvinna.

Bättre köpa billigare säck med gåsdun som har mkt högre värme värde än anddun eller köpa av de som säljer ejderdun och sy egen säck om man kan.

Men ej köpa av de oftast kina märken som plockar fjädrar av levande fåglar,även om det är billigare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posen (en Robens Couloir 750) ble tatt i bruk allerede natten etter mitt innlegg. Den luftet seg i mellomtiden, og har hengt ute under tak siden. Kjenner fremdeles bittelitt lukt, men er helt til å leve med. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frodeo skrev (2 timer siden):

Posen (en Robens Couloir 750) ble tatt i bruk allerede natten etter mitt innlegg. Den luftet seg i mellomtiden, og har hengt ute under tak siden. Kjenner fremdeles bittelitt lukt, men er helt til å leve med. 😊

Forsøkte du med kefir?

 

(Spør for en venn)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.