Gå til innhold
  • Bli medlem

Sea to Summit Etherlight XT liggeunderlag - Bedre komfort en Exped?


HBL

Anbefalte innlegg

Hei Fjellfolk!

Jeg har eid et Exped Downmat 7LW i et drøyt år og opplever ikke alltid å sove spesielt godt på dette, har testet med lite, middels og mye luft mtp hardhet. Men våkner ofte opp med stiv kropp og spesielt vonde hofter. 

Har lest mye positivt om StS Etherlight XT, som finnes i forskjellige størrelser og i Extreme (vinter utgave) Dette er 10 cm tykt, altså 3cm tykkere en Exped underlaget jeg har. 

Er klar over at en sjeldent sover like godt på tur som hjemme i egen seng, men ønsker å høre andre sin erfaring rundt dette liggeunderlaget. Gjerne deg som har prøvd begge, eventuelt også Downmat 9 mot StS underlaget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har dessverre ikke prøvd Exped, men har Sea to Summit Ether Light XT-liggeunderlag.

Vil bare skyte inn et lite tips: Hvis du ikke er over 183cm høy og sover best på siden, bør du vurdere den kvinnelige varianten av madrassen.

Large-varianten av den kvinnelige madrassen er omtrent like stor som den mannlige wide-varianten, men isolerer bedre og veier litt mindre.

Så får du bare tåle at det er et kvinnelig kjønnsymbol ♀ i lilla på madrassen :)

Liggeunderlag.png

Endret av Keldrek
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keldrek skrev (12 minutter siden):

Jeg har dessverre ikke prøvd Exped, men har Sea to Summit Ether Light XT-liggeunderlag.

Vil bare skyte inn et lite tips: Hvis du ikke er over 183cm høy og sover best på siden, bør du vurdere den kvinnelige varianten av madrassen.

Large-varianten av den kvinnelige madrassen er omtrent like stor som den mannlige wide-varianten, men isolerer bedre og veier litt mindre.

Så får du bare tåle at det er et kvinnelig kjønnsymbol ♀ i lilla på madrassen :)

Liggeunderlag.png

Takk for tips, men er dessverre 184/85 så må nok bli Large/lang utgave 😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammer skrev (20 timer siden):

Ja. Jeg har begge. Sts har bedre comfort. 

Takk for svar! Har du Etherlight Insulated XT eller Extreme? Hvordan opplever du R-verdien på 3.2 om du har førstnevnte? Skiller 800,- kr mellom Insulated og Extreme utgaven med en rabattkode jeg har.  Men vekta blir jo høyere med Extreme utgaven, ca 4-500gram økning. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HBL skrev (6 timer siden):

Takk for svar! Har du Etherlight Insulated XT eller Extreme? Hvordan opplever du R-verdien på 3.2 om du har førstnevnte? Skiller 800,- kr mellom Insulated og Extreme utgaven med en rabattkode jeg har.  Men vekta blir jo høyere med Extreme utgaven, ca 4-500gram økning. 

 

Jeg har insulated xt. Bruker den kun om vår, sommer og høst. Husker ikke helt, men mener jeg brukte den nå jeg gikk Jostedalsbreen for noen år siden. Og har vært på en del vår skiturer. Aldri følt den har vært kald. Jeg bruker forøvrig alltid et thermarest z-lite øverst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ether light insulated xt regular og Exped Synmat 7 reg. wide. 

Isolasjon: jeg synes r 3.2 begynner å bli for lite når temperaturen begynner å nærme seg 0. Lå en natt på ether light i - 2 tidligere i vår, og det ble stusselig kjølig. 

Komfort: ether light og synmat oppleves ganske like med tanke på komfort. Kanskje jeg ikke har Exped like friskt i minnet? Skal ut i helgen og sove på synmaten igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge (damevariant på StS) og synes det er mest behagelig å sove på downmat'en (7LW). Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men den kjennes mykere ut. Jeg må legge til at jeg aldri plages av at det blir for varmt. Jeg opplever ikke StS'en som å være tykkere heller, selv om jeg leser at den er det. Så min favoritt er exped downmat, men den pakker jo ca dobbelt så stort og er omtrent dobbelt så tung, så da blir det ofte etherlight på tur likvel. Trolig også i helga!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Exped bedre enn Thermarest, men det er ganske forskjellig liggekomfort på dem, så ville prøvd det.

Exped Megamat 10 er aktuelt på bil/kanotur/pulktur, det er en skummadrass inni underlaget, og har lignende komfort som en vanlig seng. R-verdien overgår alt annet på markedet, med god margin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd mye liggeunderlag opp gjennom og det som skiller seg ut i mengden rent komfortmessig er StS Comfort Plus Insulated(NB: Jeg utelater Megamat her). Den har to separate kamre med luft, så du får helt strålende komfort av å ha et kammer som ikke er fullt blåst opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten sammenligning, men har Downmat 7LW og kjøpte Sea to Summit Comfort Plus XT Insulated Rectangular i fjor. 
Gikk fra ikke bra søvn på tur til bedre søvn på tur. 
Kroppen min likte bedre «boblene» til StS underlaget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.