Gå til innhold
  • Bli medlem

Zpacks Duplex erfaringer


Fenrisfrøya

Anbefalte innlegg

Jeg ser det er flere på forumet som benytter Zpacks Duplex teltet på 540 gram. Jeg lurer på hva slags erfaring brukere har med dette teltet i forhold til at ytterduken ikke går helt ned til bakken. Blir det trekkfullt inne i teltet ved 2-4 m/sek vind? Er det ett telt til bruk godt under tregrensa? Hvordan klarer teltet seg når det blåser samt regner?

Erfaringer?

Ved kjøp av teltet, følger det med teltstenger,barduner osv? Er det komplett? Hvor finner dere eventuelt extrautstyr til dette teltet?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke erfaring med det teltet spesifikt, men jeg har erfaring med "amerikansk" telttype hvor ytterduken gjerne ikke går helt ned til bakken. Det er definitivt mer "luftig" enn klassiske tunneltelt, men jeg vil ikke si det er trekkfullt. Mer en god følelse av at det er veldig godt ventilert til enhver tid. Veldig godt egnet på varme sommerdager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan huske ut fra det jeg har lest om brukererfaringer om teltet, så kan man ved å senke stengene (vandrestaver) få ytterduken til å gå ganske nedtil bakken, på bekostning av lufting  takhøyde innvendig (men den er jo i utg.punkt veldig god). @ketilring har brukt teltet en del over tregrensa og har sikkert en del erfaring å dele! Jeg sikler på dette teltet sjøl, dersom jeg skulle vinne i lotto en gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (1 time siden):

Jeg lurer på hva slags erfaring brukere har med dette teltet i forhold til at ytterduken ikke går helt ned til bakken. Blir det trekkfullt inne i teltet ved 2-4 m/sek vind? Er det ett telt til bruk godt under tregrensa? Hvordan klarer teltet seg når det blåser samt regner? Erfaringer? Ved kjøp av teltet, følger det med teltstenger,barduner osv? Er det komplett? Hvor finner dere eventuelt extrautstyr til dette teltet?

Jeg har skrevet noen ord om dette tidligere, i tråden En rundtur i Børgefjell sommeren 2019 (1,5 år forsinket)

Jeg har brukt Duplex i to sommersesonger nå (april-september), og det fungerer perfekt for meg. Vindstabilt, regntett og myggtett. Jeg liker spesielt godt at det er så stor plass innvendig (~120cm takhøyde, 230x115cm gulvflate) og at begge langsidene er av mesh slik at sommerbrisen kan blåse rett igjennom samtidig som myggen holdes ute, og samtidig at begge langsidene kan også åpnes helt ved å rulle tilbake forteltet. Den gode luftingen gjør at det sjelden blir problemer med kondens.

Med vanlig oppsett synes jeg ikke det føles særlig trekkfullt før vinden kommer opp i laber/frisk bris eller der omkring, fordi myggnettingen på sidene demper vinddraget mer enn man skulle tro. Men det som er vanlig å gjøre med dette teltet i mye vind er jo å senke høyden på stavene med ~ 10 cm og korte inn bardunene slik at teltduken kommer (nesten) helt ned til bakken. Da blir det mye lunere i teltet, men det går på bekostning av takhøyde og lufting så klart.

Jeg har brukt dette teltet mye over tregrensa, og det takler vind og nedbør veldig bra så lenge det er skikkelig satt opp. Teltet er laget i DCF-materiale (som kommer fra seilduksindustrien) og har den fordelen at det er 100% vanntett og ikke absorberer vann (slik som nylon/polyester gjør) slik at man unngår at duken blir tung og slapp i regnvær. I tillegg har DCF en rivestyrke som tilsvarer 500D nylon eller der omkring.

Teltet kommer ferdig med barduner påmontert, men det følger ikke med stenger eller plugger. De aller, aller fleste bruker nok dette teltet sammen med vandrestaver. Men det er mulig å få kjøpt med både rett-opp-og-ned karbonstaver, og noen lengre teltstenger som gjør at teltet blir selvstående (free standing kit) på nettsiden deres. Jeg bruker Black Diamond vandrestaver og 8 stykk Helsport Y-plugger av den letteste typen med dette teltet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (51 minutter siden):

Jeg har brukt dette teltet mye over tregrensa, og det takler vind og nedbør veldig bra så lenge det er skikkelig satt opp. Teltet er laget i DCF-materiale (som kommer fra seilduksindustrien) ...

Jeg må utdype dette samt nevne noen av ulempene med dette teltet også. 😊

Med «skikkelig satt opp» mener jeg godt pluggfeste på alle 8 plugger. Om mulig bør kortenden med Zpacks-logoen vende mot vinden, da dette reduserer blafring i sidedørene en del. 

En «ulempe» med DCF-materialet er at lyden av regn og blafring i duken blir mer skarp og høyfrekvent enn på nylon. Dette har sikkert sammenheng med at materialet er fullstendig uelastisk. Men det er lett og venne seg til og jeg tenker ikke så mye over det lenger. 

«Dørene» i mesh-panelene på hver side åpnes fra toppen og ned, noe som medfører at disse blir liggende på teltgulvet/bakken og kan være litt i veien. Man må derfor passe på å rulle sammen disse slik at man unngår å tråkke på dem og ev. få sand i glidelåsene. 

De tynneste variantene/fargevalgene av DCF-materialet som Zpacks bruker kan være en smule gjennomsiktige, spesielt fra innsiden og ut. Dette er jo suverent hvis man vil ha følelsen av å være i ett med naturen, men egner seg kanskje ikke like godt hvis man vil skifte i teltet på campingplassen.. 😊

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drister meg til et spørsmål fra sidelinja i tråden din, @Fenrisfrøya . Dere som har handla - hvordan fungerer det å bestille teltet fra USA? Er det rett fra produsent som gjelder, eller finnes det forhandlere? Og hvordan regner jeg ut hvor mye som kommer oppå prisen av moms, toll, frakt og sånt? @ketilring og @SnorreL

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltpris + frakt x 1,25 + et fortollingsgebyr. Ikke toll på telt, kun mva på 25%. Jeg har så langt betalt 5800,- inkludert frakt så 7250 + et par hundringser i fortollingsgebyr da. Ikke så dyrt for et så ekstremt telt spør du meg. 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (3 minutter siden):

Teltpris + frakt x 1,25 + et fortollingsgebyr. Ikke toll på telt, kun mva på 25%. jeg har så langt betalt 5800,- inkludert frakt så 7250 + et par hundringser i fortollingsgebyr da. Ikke så dyrt for et så ekstremt telt spør du meg. 

Det var faktisk bedre enn jeg så for meg, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du handler fra en EU-basert nettbutikk (f.eks. https://backpackinglight.dk/tents/2-person-tents/zpacks-duplex) så bør det være mulig å få trukket vekk momsen ved bestilling til Norge også, siden du betaler 25% moms selv ved import/fortolling. Det er som regel bare å kontakte nettbutikker om dette så ordner de det om det ikke er mulig direkte på egenhånd.

Lenken jeg refererte til har dog ikke teltet på lager for tiden ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (11 minutter siden):

Teltpris + frakt x 1,25 + et fortollingsgebyr. Ikke toll på telt, kun mva på 25%. Jeg har så langt betalt 5800,- inkludert frakt så 7250 + et par hundringser i fortollingsgebyr da. Ikke så dyrt for et så ekstremt telt spør du meg. 

(telt+frakt) x 1.25 eller telt + frakt x 1.25?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gode ventilasjonen trengs da, ellers blir det mer kondens inni. 

Teltet er laget slik at kondens skal renne nedover taket og ut gjennom myggnettet på kortsiden. 

Jeg er meget fornøyd med dette teltet, men har ikke et hav med erfaring med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (22 minutter siden):

Dere som har handla - hvordan fungerer det å bestille teltet fra USA? Er det rett fra produsent som gjelder, eller finnes det forhandlere? Og hvordan regner jeg ut hvor mye som kommer oppå prisen av moms, toll, frakt og sånt?

Jeg tenkte først å bestille fra Backpackinglight i Sverige, men det viste seg å bli en del dyrere enn å bestille rett fra zpacks.com.
Jeg betalte for varen og frakt ved bestilling, og fikk senere en faktura fra DHL på mva og toll. Jeg mener å huske at totalsummen endte på kr 7004,- (dette var i mars 2019). 

Jeg fikk pakken levert på døra 11 dager etter bestilling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (1 minutt siden):

Er det et telt dere kunne lagt ut på ferd over Hardangervidda med for en ukestur sommerstid, og vært trygg på at det holdt unna for vær og vind (altså uten garantert godvær)?

Definitivt, men husk at stoffet er sensitivt ovenfor spiss stein. Så jeg ville vært nøye med valg av teltplass eller brukt bunnduk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo mottatt dette teltet:

https://zpacks.com/products/free-duo-freestanding-tent

Dersom det blir ok vær i  helga skal jeg sette det opp for å se hvor høye glippene blir på sidene. Det vil ikke komme regn inn i teltet, men vindfult kan det bli.

Det er i alle fall en drøm å sette opp i stua :) 

 

Endret av Blaser
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (16 timer siden):

Er det et telt dere kunne lagt ut på ferd over Hardangervidda med for en ukestur sommerstid, og vært trygg på at det holdt unna for vær og vind (altså uten garantert godvær)?

Det hadde ikke jeg hatt noen betenkeligheter med. :)

Prebb skrev (16 timer siden):

Definitivt, men husk at stoffet er sensitivt ovenfor spiss stein. Så jeg ville vært nøye med valg av teltplass eller brukt bunnduk. 

Nå er både ytterduken og bunnduken i dette teltet sterkere enn f. eks. Superlight-teltene og tilsvarende, men jeg har også hørt at det kan gå hull hvis duken gnisses mot stein over lengre tid. Det følger med en dyneema reparasjonsteip for å tette eventuelle hull og sømmer, men jeg har aldri hatt behov for å bruke denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaser skrev (På 4.5.2021 den 20.06):

Jeg har jo mottatt dette teltet:

https://zpacks.com/products/free-duo-freestanding-tent

Dersom det blir ok vær i  helga skal jeg sette det opp for å se hvor høye glippene blir på sidene. Det vil ikke komme regn inn i teltet, men vindfult kan det bli.

Det er i alle fall en drøm å sette opp i stua :) 

 

 

Okey, bilder tatt.  Vil si at dette ikke er et telt å bruke dersom man forventer snødriv.. Det vil komme inn i teltet.

Regn kommer ikke inn, ettersom "bathtube floor" er rimelig høyt.

Bunnduken er en MSR regular 2. Liker lommen plassert på midten.  Den er fin å benytte for inn og ut av teltet.

(eventuell) kondens som dannes på teltduken og og renner ned, vil ikke komme innenfor "bathtube floor"

bunn.thumb.jpg.48b6dac64fd86bd6fee6d92e04cb09c7.jpg

lufteglippe.jpg

msr2regular.jpg

side.jpg

sideområde.jpg

utsideside.jpg

utsidetopp.jpg

vannfri.jpg

ventilasjon_hodeogfot.jpg

Endret av Blaser
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaser skrev (På 4.5.2021 den 20.06):

Jeg har jo mottatt dette teltet:

https://zpacks.com/products/free-duo-freestanding-tent

Dersom det blir ok vær i  helga skal jeg sette det opp for å se hvor høye glippene blir på sidene. Det vil ikke komme regn inn i teltet, men vindfult kan det bli.

Det er i alle fall en drøm å sette opp i stua :) 

 

Håper du kan komme tilbake med erfaring rundt dette med hvor vindfullt det blir, og om det eventuelt blir så vindfullt at du senker teltet, slik at ytterduken kommer ned til bakken. (slik noen beskriver det)

 

Blaser skrev (På 4.5.2021 den 20.06):

Jeg har jo mottatt dette teltet:

https://zpacks.com/products/free-duo-freestanding-tent

Dersom det blir ok vær i  helga skal jeg sette det opp for å se hvor høye glippene blir på sidene. Det vil ikke komme regn inn i teltet, men vindfult kan det bli.

Det er i alle fall en drøm å sette opp i stua :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.