Gå til innhold
  • Bli medlem

Villmarksfølelse på kanotur i sørnorge


Anbefalte innlegg

Er det noken her som har tips til kanotur med villmarksfølelse (og godt fiske) i sørnorge? I fjor var vi 11 dagar i Femundsmarka og året før padla vi Kvenno på Hardangervidda. Går det ann å toppe dei?? Vi har Ally kano og er ikkje redd for å bæra tungt, men har også unger som no er 8 og 10. I år har vi satt av ca 10 dagar i første del av juli. Det er lett å tenke retur til Femundstraktene, men det hadde vore kjekt å prøva eit nytt område!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse
Birte skrev (På 3.5.2021 den 21.52):

Er det noken her som har tips til kanotur med villmarksfølelse (og godt fiske) i sørnorge? I fjor var vi 11 dagar i Femundsmarka og året før padla vi Kvenno på Hardangervidda. Går det ann å toppe dei?? Vi har Ally kano og er ikkje redd for å bæra tungt, men har også unger som no er 8 og 10. I år har vi satt av ca 10 dagar i første del av juli. Det er lett å tenke retur til Femundstraktene, men det hadde vore kjekt å prøva eit nytt område!

Det med "villmarksfølelse" og være alene er utfordrende med kano i Sør-Norge, føler jeg. Litt sesongavhengig selvsagt.
Da tenker jeg hovedsakelig Østafjells sør for Trondheim. Man må helst godt inn en nasjonalpark, og padlebare kanoelver er det ikke flust av her, er min erfaring.
Vassdrag finnes det mer av, men ofte innebærer det solide bæreøkter.

Atna-elva er fin å padle, men dere blir neppe alene - og det er bilvei ganske tett på. 
Grimse et steinkast lenger nord er vel ca. i samme gate, litt mer utfordrende å padle har jeg hørt. 
Sølna kan jeg anbefale, og trolig litt mindre folk. Rolig elv. 
Mistra er nok litt stri og avhengig av god vannføring lenger opp, mens nedre del virker fin å padle. Usikker på folk her, men Mistdalen Camping er jo i nærheten.

Femundsmarka (Reva, Røa, Rogen) er du sikkert kjent med. Flott, og muligheter for lite folk på de riktige stedene. Røa-vassdraget var til tider folksomt før, i hvert fall. 
Man kan også padle Nordvika og via tømmerrenene ned til Feragen, og helt til Røros. Folk ser du nok.
Her kan dere svippe innom nedre del av Mugga også (å padle hele mugga medstrøms er en solid tur for spesielt interesserte. Mye bæring).
Det er jo ellers noen fine vann/vassdrag i sørlige deler av Femundsmarka også, utenfor nasjonalparken. Sikkert litt folk her vil jeg tro da adkomsten er enkel med bil.  
Litt lenger nord etter Røros har du også Hydda/Hyllingen som ser veldig fint ut padlemessig, men det er mye folk rundt Rien i høysesongen. 

En god del lenger sør i landet, så har du Holmvatn-området øst for Nisser i Telemark.
Og Straumsfjorden-området i Agder.

Jeg er selv veldig interessert i "alene"-steder med kano i denne landsdelen, og jeg er villig til å bære et stykke både til/fra og underveis. Så bare å dele hvis noen andre vet om noen godbiter! 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte og på Sølna og Mistra. Dog kan Mistra være stri en del så tenker den er bedre med packraft. Etter hva jeg tror er camping der lagt ned, ikke noe å finne på nett om den lenger. Nærmeste er vel Storsjøsenteret. 
Det går å starte Sølna fra Speka og men det er vel lite vann i starten så det kan fort bli mye bæring med kano. Uansett er jo ikke disse så lange så 10 dager kan bli lenge.
Femundsmarka er jo fint og det går å ha mer enn en tur dit. Vet ikke hvor dere padlet sist der men det går fint med en tur fra svensk side opp til Revsjøen og Styggsjøene f.eks. Og en langs elvene på norsk side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er å padle sørover fra Suleskard-vegen (Setesdalsheiene) ved Håheller. Vi hadde en femdagers runde der en sommer (først sørover, så bæring til vann østover, innom Gaukhei, opp til Øyuvsbu), synes det ga litt villmarksfølelse. Man bør være komfortabel med bæringer, dog

 

 

Endret av Megalep
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Birte skrev (På 3.5.2021 den 21.52):

Er det noken her som har tips til kanotur med villmarksfølelse (og godt fiske) i sørnorge? I fjor var vi 11 dagar i Femundsmarka og året før padla vi Kvenno på Hardangervidda. Går det ann å toppe dei?? Vi har Ally kano og er ikkje redd for å bæra tungt, men har også unger som no er 8 og 10. I år har vi satt av ca 10 dagar i første del av juli. Det er lett å tenke retur til Femundstraktene, men det hadde vore kjekt å prøva eit nytt område!

Jeg og en kompis padlet mot byrkjedal fra sirdal for 13 år siden. Vi så ingen andre på 5 dager. Man krysser stien til dnt tomannsbu etter vann 2, deretter er det ingen broer, stier, eller hyttefelt nedover. 
 

korte bæringer, fine teltplasser. Fisk i alle vann.

ved dagsturer fra leiren, gå på sørsiden av elven. Fraværet av broer gjør området mindre besøkt enn nordsiden.

440CDA1F-00E5-4718-800A-761B88DF4C7B.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Mange gode forslag fra Vallers. 

Jeg hadde en kjempefin tur på Speka og Sølna i Rendalen forrige sommer. Øvre delen er ganske strabasiøs, spesielt ved liten vannføring. Sikkert lettere med packraft. Vi brukte kajakker. Vi brukte to dager til fots tilbake for å hente bilen. Har lagt ut bilder på Facebook. 

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid029y1QEQu8mW8KJ9gPjFevoDNHuiP6QwgsY5dY7V9fKtGtNSK2XpJYbCkzNuQs32GSl&id=610520473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.