Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna telt, 2021


Vivi

Anbefalte innlegg

Hei ivrige teltere! Gøy å se at dere er spente på de nye Norrøna-teltene.

Jeg kan avsløre at fabrikken nå er godt i gang med produksjonen! Neste trinn er container-frakt en måneds tid, så om ikke båten synker blir det endelig telt på alle og enhver i februar 2023.

Jeg er 197 cm, og kan bekrefte at det er sittehøyde i alle modellene, inkl de minste til 2 pers. Skulle tatt seg ut å utvikle et telt jeg ikke selv kan bruke, hæ?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 måneder senere...

Jeg har hatt min periode med norske telt fordi jeg trodde de var best for norske sommerforhold. Det tok tid å innse at dette var feil. Det er helt andre land som står for genuin produktforbedring for sommerturer.

Kanskje er de bra for alle som skal på ekstremturer? Eller så passer de til de som ikke er erfarne nok til å finne le, eller tror det behøves en sekk på 25kg for en overnattingstur?

Beklager til de som nå ikke får sove på grunn av denne rant :-) Tross alt godt det er ulike tilbud, men jeg skulle ønske norske utviklere lagde produkter for norske sommerfohold også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Flyalf said:

Jeg har hatt min periode med norske telt fordi jeg trodde de var best for norske sommerforhold. Det tok tid å innse at dette var feil. Det er helt andre land som står for genuin produktforbedring for sommerturer.

Kanskje er de bra for alle som skal på ekstremturer? Eller så passer de til de som ikke er erfarne nok til å finne le, eller tror det behøves en sekk på 25kg for en overnattingstur?

Beklager til de som nå ikke får sove på grunn av denne rant :-) Tross alt godt det er ulike tilbud, men jeg skulle ønske norske utviklere lagde produkter for norske sommerfohold også.

 

Jeg har selv følt meg døden nær pga overoppheting i telt om sommeren, også her til lands, så jeg tror jeg skjønner hva du mener. Problemet er at de fleste teltprodusenter (og teltbrukere) fortsatt tror på myten om at lyse telt er godt egnet som sommertelt, og motsatt at på vinteren bør man ha mørke telt. Faktum er at det er helt omvendt! Lyse telt slipper igjennom mye mer sollys, men varmen slipper ikke like lett ut. Akkurat slik som i et gjennomsiktig drivhus. Det er dessverre svært få som produserer/kjøper helt sorte telt.

Men, når det er sagt, jeg tror du skal klare å sove rimelig greit om sommeren i Falketind-teltet, om du fjerner ytterduken. Det gjorde i alle fall jeg, som har testa det :)

spacer.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 10 lapper for myggnetting til varme dager , da finnes det endel alternativer der ute . 

Men mener du att ett svart telt er greia i sommersesongen i Norge ? Jeg skulle gjerne hatt det på vinteren på fine dager og fått full varme effekt av morgensola på knallfarger (iskalde på natta og sol om dagen )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Rudinow Sætnan skrev (21 timer siden):

Men, når det er sagt, jeg tror du skal klare å sove rimelig greit om sommeren i Falketind-teltet, om du fjerner ytterduken. Det gjorde i alle fall jeg, som har testa det :)

spacer.png

Ja, helt sikkert, og tviler ikke på at dette er et godt telt. Men da må jeg si velkommen etter til norske utviklere :-) . Da jeg skiftet til Hubba Hubba for mange år siden fikk jeg en aha oppelvelse, og etter hvert følger norske produsenter etter.

Men hvorfor følge etter i stedet for å ligge i forkant? Hvorfor er det ikke en norsk Durston eller et norsk Zpacks? Finnes det telt fra norske leverandører med Dyneema eller endukstelt? Jeg ønsker å kjøpe norske produkter for norske forhold.

Også litt merkelig at norske utviklere ikke tok steget fra hustelt typene som var populære for mange år siden til UL enduks modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig blir jeg ikke overbevist, og ser heller ingen stor nyskapning i et allerede fullpakket marked.
Jeg er også skuffet over valg av PU, noe man vet blir brutt ned og ubrukelig over tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (2 timer siden):

Personlig blir jeg ikke overbevist, og ser heller ingen stor nyskapning i et allerede fullpakket marked.
Jeg er også skuffet over valg av PU, noe man vet blir brutt ned og ubrukelig over tid. 

PU har vel sine fordeler. En av dem er vel pris, men det kommer på ingen måte frem i prissettingen til Norrøna.

PU pakker mer, veier mer, varer ikke like lenge og glir ikke like lett ned i pakkposen, men trekker mindre vann og strekker seg mindre i regn.

Jeg foretrekker silnylon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 minutt siden):

PU har vel sine fordeler. En av dem er vel pris, men det kommer på ingen måte frem i prissettingen til Norrøna.

PU pakker mer, veier mer, varer ikke like lenge og glir ikke like lett ned i pakkposen, men trekker mindre vann og strekker seg mindre i regn.

Jeg foretrekker silnylon.

PU er coatingen, men ja Polyester vs Nylon (polyamid) er også noe jeg glemte i farten. Enig i dine argumenter for og imot på nylon vs polyester. Nylon er også sterkere enn polyester, og silikon gjør også stoffet sterkere. PU gjør faktisk stoffet svakere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (2 timer siden):

Ja, helt sikkert, og tviler ikke på at dette er et godt telt. Men da må jeg si velkommen etter til norske utviklere :-) . Da jeg skiftet til Hubba Hubba for mange år siden fikk jeg en aha oppelvelse, og etter hvert følger norske produsenter etter.

.

Tenker du på muligheten for å sette opp bare innertelt? Jeg har eks. Hilleberg Unna, Exped Orion, og fjellreven Abisko Endurance. Alle disse har «nordisk oppsett» med alt i ett, men også muligheten for å sette opp bare innertelt.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (1 minutt siden):

PU er coatingen, men ja Polyester vs Nylon (polyamid) er også noe jeg glemte i farten. Enig i dine argumenter for og imot på nylon vs polyester. Nylon er også sterkere enn polyester, og silikon gjør også stoffet sterkere. PU gjør faktisk stoffet svakere

Ahh, coatingen ja. Den som flasser av etter noen år?

Jeg har vert heldig med mitt Marmot Vapor som er 10 år gammelt, coatingen er der enda. Men den flasser nok av før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 minutt siden):

Ahh, coatingen ja. Den som flasser av etter noen år?

Jeg har vert heldig med mitt Marmot Vapor som er 10 år gammelt, coatingen er der enda. Men den flasser nok av før eller siden.

Ja, riktig. PU brytes ned naturlig, og blir akselerert av UV. Over tid flasser dette av og blir helt ubrukelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars p skrev (20 timer siden):

Men mener du att ett svart telt er greia i sommersesongen i Norge ? Jeg skulle gjerne hatt det på vinteren på fine dager og fått full varme effekt av morgensola på knallfarger (iskalde på natta og sol om dagen )

Jeg skjønner tankegangen bak, men er ikke helt sikker på om den matematikken går opp helt. Det kommer mye an på hvor mye lys den lyse ytterduken slipper igjennom ifht. hvor mye som blir reflektert bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (På 10.3.2023 den 13.21):

Jeg har hatt min periode med norske telt fordi jeg trodde de var best for norske sommerforhold. Det tok tid å innse at dette var feil. Det er helt andre land som står for genuin produktforbedring for sommerturer.

Kanskje er de bra for alle som skal på ekstremturer? Eller så passer de til de som ikke er erfarne nok til å finne le, eller tror det behøves en sekk på 25kg for en overnattingstur?

Beklager til de som nå ikke får sove på grunn av denne rant :-) Tross alt godt det er ulike tilbud, men jeg skulle ønske norske utviklere lagde produkter for norske sommerfohold også.

 

Kanskje greit med en geografi oppdatering? 😉 (Joke)

Det er stor forskjell i vær og vind fra sør til nord, selv i "topp måneden" juli. Utover det, mai, juni, slutten av juli og august i nord, kan bli hva som helst. Derfor "prepper" jeg for det siden jeg har de lengste turene i nord sommerstid. En slags gyllen middel vei.

0 grader og sludd i juli er en sjeldenhet, men opplevd. 3-4gr opptil flere ganger. Vind som tar sømmen på teltet? Jada. Regn som gir følelsen av å være i mer tropiske strøk. Og ikke minst, en kombinasjon av disse værtypene. Det meste handler om hva man er eksponert for, og velger utstyr deretter. Mange av turene sørpå under tregrensa har jeg ikke en gang giddet å ta med telt.

Når det gjelder disse nye teltene fra N, så tenker jeg det samme som jeg tenker om Barents. De tilfører svært lite i et allerede fantastisk utvalg av telt/produsenter. Mener jeg husker en kommentar i en tidligere tråd her på ff at man ønsket alle nye produkter velkomment. Det blir etter min mening baklengs inn i miljøfremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (6 timer siden):

Tenker du på muligheten for å sette opp bare innertelt? Jeg har eks. Hilleberg Unna, Exped Orion, og fjellreven Abisko Endurance. Alle disse har «nordisk oppsett» med alt i ett, men også muligheten for å sette opp bare innertelt.

Ja, men var de disse som introduserte bare innertelt? Jeg vet ikke, men vet selv at jeg oppdaget luftigheten hos andre enn Norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (4 timer siden):

Kanskje greit med en geografi oppdatering? 😉 (Joke)

 

:-) I de fjellområdene nordpå der jeg jeg har hatt turer har  jeg opplevd sne/sludd og "risk of ice" melding i bilen i alle måneder :-) . Siste tur var NZ i januar med et varmt sommervær, men merkelig nok mørkt om natta. Jeg vil alikevel mene at varmen har vært et mye større problem enn kulde sommerstid på alle mine turer.

Selv om jeg har begrenset erfaring mener jeg at Dyneema er totalt overlegen nylon / polyester i vått vær. Jeg hater å pakke sammen et vått nylon / polyester telt og sette det opp senere, men med Dyneema er det både et mindre problem å bo i vått vær og pakke sammen/opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/11/2023 at 2:17 PM, Marius Engelsen said:

Tenker du på muligheten for å sette opp bare innertelt? Jeg har eks. Hilleberg Unna, Exped Orion, og fjellreven Abisko Endurance. Alle disse har «nordisk oppsett» med alt i ett, men også muligheten for å sette opp bare innertelt.

Men for å sette opp Hilleberg Unna så må du vel ha et ekstra konverterings-kit, og du må tre stengene igjennom hver enkelt stangfeste, noe som gjør det i overkant upraktisk. Det var i alle fall slik før, men de har kanskje kommet med et nytt design som jeg ikke kjenner til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Rudinow Sætnan skrev (2 minutter siden):

Men for å sette opp Hilleberg Unna så må du vel ha et ekstra konverterings-kit, og du må tre stengene igjennom hver enkelt stangfeste, noe som gjør det i overkant upraktisk. Det var i alle fall slik før, men de har kanskje kommet med et nytt design som jeg ikke kjenner til?

Med Mesh innertelter følger det med 4 små lommer (som stangkopper) du hekter i hjørnet på innerteltet. (Kan og kjøpes løst. De kan henge på der permanent om du ikke vil ta de vekk for å spare vekt.

Så trer du stengene gjennom strikkene og spenner opp. Temmelig likt som når du trer stengene gjennom stangkanalene på teltet, tar ikke noe mer tid enn å klipse å hvert enkelt feste på stangen. Å konkludere med at det er i overkant upraktisk synes jeg er å ta veldig hardt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Marius Engelsen said:

Med Mesh innertelter følger det med 4 små lommer (som stangkopper) du hekter i hjørnet på innerteltet. (Kan og kjøpes løst. De kan henge på der permanent om du ikke vil ta de vekk for å spare vekt.

Så trer du stengene gjennom strikkene og spenner opp. Temmelig likt som når du trer stengene gjennom stangkanalene på teltet, tar ikke noe mer tid enn å klipse å hvert enkelt feste på stangen. Å konkludere med at det er i overkant upraktisk synes jeg er å ta veldig hardt i.

Jeg prøvde det bare 1 gang (Hilleberg Staika), og ble fort lei av å måtte tre stengene igjennom alle strikkene. Men kanskje det bare er en vanesak. Det er i alle fall en ting jeg liker med Falketind-teltet, er at du slipper et ekstra konverterings-kit, og du slipper å tre stengene igjennom alle punktene. I tillegg slipper du ta stengene opp og ned for å konvertere mellom sommer/vinter, hvis regnet skulle komme raskt. Absolutt ingen revolusjon, men det er jo de små tingene som gjør at teltlivet blir stadig hakket mer praktisk. 

Endret av Bjørn Rudinow Sætnan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle telt-nerds (ment som et kompliment)!

På onsdag blir det tech-talk i Norrøna Flagship i Oslo. Arrangementet er gratis, det er fortsatt ledige plasser, og det blir servert "a selection of snacks and beverages".
Så hvis noen har lyst til å tafse på teltene, stille spørsmål, og generelt krangle litt om fordeler og ulemper med nylon vs polyester og ellers andre telt-relaterte tema, så kom bli med! 


Påmelding: Tech talk: Tents and sleeping bags

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Rudinow Sætnan skrev (35 minutter siden):

Hei alle telt-nerds (ment som et kompliment)!

På onsdag blir det tech-talk i Norrøna Flagship i Oslo. Arrangementet er gratis, det er fortsatt ledige plasser, og det blir servert "a selection of snacks and beverages".
Så hvis noen har lyst til å tafse på teltene, stille spørsmål, og generelt krangle litt om fordeler og ulemper med nylon vs polyester og ellers andre telt-relaterte tema, så kom bli med! 


Påmelding: Tech talk: Tents and sleeping bags

Kult! Skulle gjerne tatt turen, men det går ikke denne gangen. Vet du om teltene vil være "tafsbare" generelt i butikken(e) deres fremover, utenom tech-talken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, sneakyowl said:

Kult! Skulle gjerne tatt turen, men det går ikke denne gangen. Vet du om teltene vil være "tafsbare" generelt i butikken(e) deres fremover, utenom tech-talken?

Slik jeg har forstått det så kommer noen, men ikke alle, til å ha telt utstilt. Jeg tror i alle fall Flagship i Oslo kommer til å ha de fleste modellene på lager, og så ett eller to utstilt. Til høsten skal vi åpne nye og store lokaler @ Norrøna HQ på Lysaker, og der kommer sikkert flere av teltene til å bli utstilt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er blitt interessert i Falketind Dome teltet igjen nå som behovet for et tre-personers kuppeltelt begynner å komme frem igjen.

Det er jo enkelt å falle for et Fjällräven Abisko Dome 3, siden jeg har Dome 2 fra før som jeg er blitt storfornøyd med, men Falketind Dome 3p veier noe mindre samt har noen andre funksjoner og muligheter det kunne vært interessant å prøvd ut.

Litt liten bredde for å være trepersoners (160cm, vs Abisko Dome på 180cm). Det er bare 30 cm til overs etter at to stk 65cm matter er lagt inn. Nå er jo behovet for et større telt pga. hund, så kanskje de 30cm er nok... 🤔

Blir nok å prøve å få sett og tatt på teltet til uken. Jeg savner virkelig noe videoer med omvisning av teltet. Bildene på nettsiden er vanskelige å forstå seg på for å tolke romfølelse osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.