Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS på Hardangervidda


Anbefalte innlegg

Jeg er helt fersk når det gjelder gps enheter til turbruk, har alltid tidligere brukt kart/kompass. 
Nå har jeg lyst på et slikt «tilleggsutstyr» og lurer derfor på hvem enhet dere anbefaler? Det må være en håndholdt gps fordi jeg ikke tåler disse plast reimene på klokker (psoriasis) 😒

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt Garmin Montana omternt siden første modellen kom (rundt 2012), først Montana 650 (som er utgått) og nå Montana 680. Det er lenge siden jeg har brukt kart og kompass til vanlig navigasjon på fottur. Av kart bruker jeg stort sett kart fra frikart.no som kan lastes rett inn på enheten.

Hvis du kun skal ha GPSen som backup, altså at du fremdeles vil bruke kart og kompass, men vil ha muligheten til å finne ut nøyaktig hvor du er hvis du er usikker, så ville jeg velge en liten enhet som er lett, for exsempel en av Garmin eTrex-modellene. Disse veier godt under 200 gram og er fullverdige GPS-er med kart, men små skjermer.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo også nevne at hvis du har en mobil med GPS er det mulig å bruke denne til du finner mer ut hva som er ditt behov. GPSene i dagens mobiler er gode, og så lege du går på steder hvor du har dekning har du også meget bra kart i norgeskart-appen. Det finnes også apper med mulighet til å laste ned kart for bruk der det ikke er dekning, men det kan være greit å start med det enkleste først hvis du har liten erfaring med å bruke GPS på fottur.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være greit å beskrive bruken du tenker deg. sommer/vinter, gå med den på hele tiden, bra kart, batteritype osv

Personling så ville jeg aldri kjøpt en gps som har oppladbare batterier og/eller touch-skjerm, batteriene tenker jeg er selvforklarende, men touch-skjerm i -30 med tykke votter tror jeg ikke er en god kombo.

  • Liker 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sig Man skrev (28 minutter siden):

kan være greit å beskrive bruken du tenker deg. sommer/vinter, gå med den på hele tiden, bra kart, batteritype osv

Personling så ville jeg aldri kjøpt en gps som har oppladbare batterier og/eller touch-skjerm, batteriene tenker jeg er selvforklarende, men touch-skjerm i -30 med tykke votter tror jeg ikke er en god kombo.

Jeg kan være enig med deg på touch skjerm, men oppladbare batterier er vell ikke selvforklarende at ikke funker? 

Som flere nevner over er det veldig avhengig av hvordan type bruk du ser for deg når det kommer til valg av GPS. Det enkleste er å bruke mobilen og jeg har selv gått fra Lindesnes til Hallingdal gjennom Ryfylke og over Hardangervidda med kun telefon til navigering. Garmin etrex er en veldig god GPS å starte med og modellen e32 har jeg selv brukt på alt fra dagsturer til lengre ekspedisjoner. Tilsutt har du de mest avanserte GPSene som har tracking, toveis kommunikasjon, værmelding for å nevne noe. Det bunner derfor ned til hva du faktisk trenger av funksjoner, men jeg kan varmt anbefale etrex 32x til å starte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sig Man skrev (39 minutter siden):

touch-skjerm i -30 med tykke votter tror jeg ikke er en god kombo.

Har du prøvd? Det har jeg.

Skjermen vil virke uansett temperatur. Den virker til og med under vann (jeg har testet). Når det gjelder votter vil jeg nevne at jeg bruker Garmin GPS med trykkskjerm på MC med tykke, forede vanntette MC-hansker. Jeg vil gå så langt som å si at knapper ville vært umulig å bruke. Montana blir av en del brukt på MC. Den virker i høljregn med våte av MC-hansker av skinn.

Skjermene på disse GPS-ene er på ingen måte sammenlignbare med skjermer på notepadder og mobiltelefoner.

Som du skjønner er vi uenige. 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sinje skrev (10 minutter siden):

Jeg kan være enig med deg på touch skjerm, men oppladbare batterier er vell ikke selvforklarende at ikke funker? 

 

 litt klønete skrevet av meg, bruker jo oppladbare nimh selv, men GPSer du er avhengig av å lade opp (men innebygget batter) er det jeg mener ikke er noe å satse på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sig Man skrev (1 minutt siden):

 litt klønete skrevet av meg, bruker jo oppladbare nimh selv, men GPSer du er avhengig av å lade opp (men innebygget batter) er det jeg mener ikke er noe å satse på

Da vill jeg faktisk si at her er jeg veldig uenig. Hvorfor innebygget batteri ikke er noe å satse på, men NiMH er det som skal funke best virker faktisk for meg veldig uforståelig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (9 minutter siden):

Har du prøvd? Det har jeg.

Skjermen vil virke uansett temperatur. Den virker til og med under vann (jeg har testet). Når det gjelder votter vil jeg nevne at jeg bruker Garmin GPS med trykkskjerm på MC med tykke, forede vanntette MC-hansker. Jeg vil gå så langt som å si at knapper ville vært umulig å bruke. Montana blir av en del brukt på MC. Den virker i høljregn med våte av MC-hansker av skinn.

Skjermene på disse GPS-ene er på ingen måte sammenlignbare med skjermer på notepadder og mobiltelefoner.

Som du skjønner er vi uenige. 😁

Problemet med vindvotter og touch-skjerm er at man ikke ser det man skal trykke på, med knappe-gps så ser man skjermen, og kan til en viss grad føle seg frem til hvilke knapp man trykker på. 

Vet ikke hva slags GPS du bruker på MC, men er skjermen stor nok så er nok overnevte problem ikke ett problem (men da blir den ikke med meg på tur;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sinje skrev (2 minutter siden):

Da vill jeg faktisk si at her er jeg veldig uenig. Hvorfor innebygget batteri ikke er noe å satse på, men NiMH er det som skal funke best virker faktisk for meg veldig uforståelig. 

Jeg sier ikke at NIMH skal fungere best, det er nok lithium som gjør (enten i engangs eller oppladbar variant).

Jeg synes det er veldig greit å kunne bytte batteri på GPSn når den går tom, og slippe å styre med batteribank for å lade den opp. Jeg bruker GPS veldig lite, og den er mest med for å støtte til navigeringen når det er dårlig sikt. Det medfører at jeg ikke har noe laderutine hver kveld på noe jeg bruker i snitt hver tiende turdag, da hender det seg at batteristatusen ikke er 100%... Men lader man hver kveld, så funker det sikkert bra med innebygget batteri og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sig Man skrev (1 minutt siden):

Vet ikke hva slags GPS du bruker på MC

Som jeg nevnte er Montana en håndholdt GPS som fint går an å bruke på MC (gjøres av mange, meg jeg bruker to andre på mine MCer, omtrent like store skjermer, dog bedre kart og skjermopplysninger med hensyn til kjøretøynavigasjon på vei). Den er helt grei å bruke på tur også, noe jeg har gjort i bortimot 10 år (husker ikke akkurat når den første ble kjøpt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sig Man skrev (11 minutter siden):

Problemet med vindvotter og touch-skjerm er at man ikke ser det man skal trykke på, med knappe-gps så ser man skjermen, og kan til en viss grad føle seg frem til hvilke knapp man trykker på. 

Kjenner meg ikke helt igjen, og det er blant annet fordi med trykkfølsom skjerm er det mye mindre trykking enn med knapper. Med knapper blir det mye mer trykking og vandring i menyer.

Dessuten er trykkskjermene laget for å brukes med hansker/votter. Jeg klarer for eksempel fint å skrive inn en adresse mens jeg kjører på MCen med hansker på (dog ikke anbefalt av opplagte årsaker, å bruke blikket riktig er mye viktigere på MC enn i bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sig Man skrev (18 minutter siden):

Jeg sier ikke at NIMH skal fungere best, det er nok lithium som gjør (enten i engangs eller oppladbar variant).

Jeg synes det er veldig greit å kunne bytte batteri på GPSn når den går tom, og slippe å styre med batteribank for å lade den opp. Jeg bruker GPS veldig lite, og den er mest med for å støtte til navigeringen når det er dårlig sikt. Det medfører at jeg ikke har noe laderutine hver kveld på noe jeg bruker i snitt hver tiende turdag, da hender det seg at batteristatusen ikke er 100%... Men lader man hver kveld, så funker det sikkert bra med innebygget batteri og.

Takk for svar og jeg kan prøve å forklare hvorfor jeg har en helt annen oppfatning av hva som funker. 

Om vi starter med de harde faktaene på brukstiden på en GPS med forskjellige batterier så er dette hva jeg har målt med 3 forskjellige GPSer både på korte turer og lengre ekspedisjoner (e32x, 62 og 66i):

  • Oppladbare AA NiMH eller vanlige batterier: 1-1.5  dager
  • Lithium AA: 2-3 dager
  • Oppladbar Lithium innebygd: 7-8 dager (dette er også inkludert kontinuerlig tracking)

Om man skal trekke det et skritt videre kan man begynne å se på fordeler ulemper ved forskjellige batterier ved forskjellig bruk, temperaturer, utladingstid og energitetthet. Her er det en klar seier til lithium uten å gå for mye inn på tallene, forskning og kjemien som ligger bak. 

For å ta det tilbake til ditt eksempel og om du da kun bruker GPSen en gang per tiende dag betyr det at du må lade en gang per 70ende dag. Om du da trenger trenger gode laderutiner for lading hver kveld vil jeg derfor ikke si at du trenger, og jeg tenker de fleste kan klare å trekke frem en batteribank såpass sjeldent uten at det blir et styr. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sig Man skrev (16 minutter siden):

Jeg synes det er veldig greit å kunne bytte batteri på GPSn når den går tom, og slippe å styre med batteribank for å lade den opp.

GPS-en min har utbyttbare oppladbare li-ionbatterier (Garminspesifikke batterier). Den kan også ta vanlige AA-batterier (alkaliske, ni-mh, li-ion, ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 minutter siden):

Nå ble jeg nysgjerrig. Hvilken GPS er dette?

Det er Garmin 66i og dette er etter min mening den beste GPSen på markedet om du ønsker alt (inkludert høy pris). Jeg har akkurat laget en gjennomgang av den her om du ønsker å høre mer av mine tanker rundt den :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

sinje skrev (45 minutter siden):

Jeg har akkurat laget en gjennomgang av den her om du ønsker å høre mer av mine tanker rundt den

Bra!

7-8 dager er vel da i ekspedisjonsmodus? Er det at enheten logger men er ellers avslått? Kan man navigere kontinuerlig i ekspedisjonsmodus, eller må man da slå på enheten først? Synes Garmin gir lite info om dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang batterier NM och alkaliska har de flesta NM 1.2v och Alkaliska 1.5v detta borde ha väldigt stor betydelse Vad handhållna GPS kräver vet jag ej men prova i olika pannlampor eller ficklampor så ser ni en mkt stor skillnad i ljus.

Sedan faller NM spänning fortare i kyla medan Alkaliska håller bättre.

Litsium klarar kyla bättre men tex kamera batteri har man gärna ett i reserv i innerfickan på vintern.

Olika märken på batterier har även stor betydelse tex har panasonic jämn hög kvallitet och de som har gallrats ut i produktionen av märkesbatterier säljs under andra varumärken.

Tex köpt pirat till min system kamera och efter några år med jämn anv av orginal och pirat litsium så laddas pirat ut mkt snabbare vid lagring.

Jag hade alkaliska batterier till min ficklampa nu på vinter turen,det har jag aldrig hemma.

Ang täckning på mobil så försvann den helt bara några km in på högfjället i norra dalarna i SV bakom ett berg och skulle aldrig förlita mig enbart på den men,handhållna bra GPS har ju satelit navigering på olika typer och betydligt större och bättre inbyggda antenner än på telefoner

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en eldre Garmin Etrex 30x.

Denne er veldig liten og lett helt super med vindvotter på ski,  og med padlehansker i kajakken. Kunne aldri tenkt meg en med touch skjerm. Jeg har prøvd en montana sak med touch skjerm, og det er greit nok til sommerbruk uten hansker.

Litt liten skjerm er minuset. Jeg har alltid med manuelt kart i tillegg om jeg går i ukjent terreng, det gir bedre oversikt og mulighet for planlegging av rute. Det kan man glemme at er effektivt på en tur-GPS.

Jeg bruker bare oppladbare batterier, også på vinteren. Jeg bruker NiMh sanyo eneloop Pro AA batterier. Disse holder lenge, flere dager, også i kulden. Om de varer litt lengre eller kortere enn engangs Lithium batterier på de kaldeste dagene er helt uvesentlig, for det koster ingenting å ta med ett sett ekstra. De er tross alt oppldbare, mens de andre er søppel etter bruk 🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

Jeg har derimot ett sett Lithiumbatterier i repkittet til nødbruk, siden de har lang hylletid og veier lite. Har aldri fått bruk for de.
 

En mobiltelefon har overlegen software, hastighet og skjerm, men selve enheten og robustheten er helt underlegen en turGPS. Jeg har gått gjennom mange mobiltelefoner, på alle de årene jeg har hatt GPSen min.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daiwa skrev (15 timer siden):

Nå har jeg lyst på et slikt «tilleggsutstyr» og lurer derfor på hvem enhet dere anbefaler? Det må være en håndholdt gps fordi jeg ikke tåler disse plast reimene på klokker (psoriasis) 😒

Enkelte klokker, bl. a. Garmin Fenix, kan fås med metall-, lær- eller stoffreimer også. Jeg vet ikke om det hjelper noe?

Jeg bruker alltid analogt kart og kompass på lengre turer (ja, jeg er av den gammeldagse typen) og bruker Garmin Fenix 3 som supplement til dette. Jeg henter ut UTM-koordinater for å finne ut hvor jeg er hvis jeg er på villspor, jeg bruker det digitale kompasset for å passe på marsjretningen sånn røfflig, jeg bruker høydemåler/barometer som jeg kalibrerer på kjente punkter for å se hvor høyt jeg er i terrenget, og så bruker jeg estimatet for tilbakelagt distanse fra skrittelleren. I tillegg lagrer jeg ofte et veipunkt ved hver leirplass. De nyere modellene av Fenix har vel mulighet for å legge inn kart også, men jeg vet ikke om dette fungerer godt i praksis.

IMG_1453.thumb.jpg.d7b764ec45c0c0ab68bacd3ad4ae80af.jpg

I fjor byttet jeg ut den teite Spot-enheten min med en Garmin Inreach Mini, og den har omtrent samme GPS-funksjonalitet som Fenix. Denne har jeg nå alltid med på lengre overnattingsturer i fjellet, så da har jeg et alternativ til Fenix ved behov. Så denne vil jeg absolutt anbefale, hvis du er av den minimalistiske typen. Og så har man jo selvfølgelig mulighet for å sende meldinger over satellittnettverket også, med eget abonnement. 

KR_2020_87228_E.thumb.jpg.b5585f553703df3e5605f1452b0e724c.jpg

Både Fenix og Inreach Mini har innebygd batteri og kan lades med USB, noe jeg ser på som en stor fordel. Jeg har alltid med en batteripakke jeg kan lade all elektronikk med.

Ellers bruker jeg bare iPhone med NaVida-appen mesteparten av tiden, og det fungerer veldig godt. Man kan laste ned offline topo-kart på forhånd, og det er også mulig å bytte til flyfoto hvis man har dekning. Ulempen er selvfølgelig at det blir veldig knotete på vinterstid, med ansiktet pakket inn i lue og buff slik at ansiktsgjenkjenningen ikke fungerer og man må stå å knote med pinkoder med tjukke votter på hendene på en klissblaut touch-skjerm. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (11 timer siden):

 

Bra!

7-8 dager er vel da i ekspedisjonsmodus? Er det at enheten logger men er ellers avslått? Kan man navigere kontinuerlig i ekspedisjonsmodus, eller må man da slå på enheten først? Synes Garmin gir lite info om dette.

 

Det er ekspedisjonmodus ja. Det er at gpsen tracker men samtidig er i dvalemodus. Når du trykker på-knappen tar det noen sekunder før den skrur seg helt på (dette er mye kortere enn en vanlig oppstart, tipper 3 sek) Deretter må det gå 2 minutter uten at du trykker på den for at den går tilbake i ekspedisjonmodus. Det går derfor fint å navigere så godt som vanlig med den. Brukte min i julen med null sikt der jeg kun gikk på GPSkurs uten problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg får heller ikkje GPS med touchskjerm til å funke for meg når det er skikkeleg kaldt og eg må behalde ull-og vindvottar på.

Faktisk har eg stått i forbannelse og prøvd bruke nasen som trykkert, langt innom hette-og pelskant. Måteleg suksess 😳

Har elles ein eldre etrex som funkar fint dei få gongane eg har behov. 

Lånte ein garmin csx60 ein gong eg skulle i eit område uten kart, og hadde behov for å kunne ta ut kurs for overføring til kompass. Den var herleg batterigjerrig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Garmin etrex 401 på armen i tillegg til kart og kompass. Bruker den mest til å sjekk edistanse, høyde, gjennomsnitt hastighet, samt å  sette waypoints og gå samme spor tilbake. Kjekt når du er på høyfjellet og uten for sti. Har hatt flere gps med kartfunksjoner, men disse har bare blitt liggende sekken. Rimelig fornøyd med denne, Bruker 2 stk AAA batterier og har strøm for ca. 10 - 15 timers bruk. Har opplevd flere ganger at gps kan variere på nøyaktigheten, alt fra et par hundre meter til 1-2 meters nøyaktighet. Men slik er det med gps, og det er kun et supplement til kart og kompass. Om du sliter med med å ha den på armen kan du alltids ha den over jakke armen eller feste den sekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.