Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Trollheimen Superlight eller Marmot Ultra Elite 20?


Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å gå for en 3-sesongs sovepose til korte og lange turer med temperatur over 0. Vekt og ikke minst volum er viktig for meg.

Valget står mellom Trollheimen Superlight (2C comf, 1200gram, 8liter pakkvolum) og Marmot Ultra Elite 20 (0.5 comf, 900gram og 6.7 liter pakkvolum). Det som plager meg litt er at sistnevnte ikke har en varmekrage rundt nakken, slik som helsport sin har. Hvor viktig er dette? Jeg har heller ingen erfaring med Marmot fra før som gjør det vanskeligere å prøve dem... Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vemund Wilson Losnedal skrev (13 timer siden):

Tanker?

Jeg kan jo skyte inn et par tanker her:

Hvis vekt og volum er viktig vil det vel lønne seg å ta en titt på dunposer i stedet?

En tresessongs pose bør helst ha en t-comf litt nede på minussida, gjerne -5°. Noen foretrekker -10°. 

Den Marmot-posen ser utrolig smal ut, kanskje på grensa mot klaustrofobisk vil noen mene. Og jeg mener varmekrage absolutt har noe for seg, i hvert fall hvis man ligger under duk eller åpen himmel og det trekker litt.

Til samme prisen som på posene du foreslår tror jeg du kan få en ganske grei  og komfortabel dunpose fra f. eks.  Warmpeace eller Cumulus med t-comf rundt -5° til under kiloen og med veldig beskjedent pakkevolum. Sånn, da har jeg sikkert gjort valget litt vanskeligere for deg. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vurdert Helsport Rago Superlight da?

T-comf på -og T-limit på -8, vekt 780gram.
Fås i Regular 185cm og Long 200cm, samt en vinter utgave med T-comf på -10 og T-limit på -17, vekt 1kg.  

Kjøpte selv en Rago superlight 185cm på finn til halv pris, har sett de gå for så lite som 2200,- brukt.
Koster 4600,- - 6400,- avhengig av lengde og 3 sesong/vinter utgave. 

Dama kjøpte dameversjonen og på første tur så gikk det hull i soveposen ved bruk av glidlåsen, fikk reklamert og penger igjen. Jeg har også fått en bitteliten rift i min ved pakking av posen, så en må være svært forsiktig med disse Superlight posene av hva jeg har erfart. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HBL skrev (4 timer siden):

Dama kjøpte dameversjonen og på første tur så gikk det hull i soveposen ved bruk av glidlåsen, fikk reklamert og penger igjen. Jeg har også fått en bitteliten rift i min ved pakking av posen, så en må være svært forsiktig med disse Superlight posene av hva jeg har erfart. 

 

Kjedelig at dere har opplevd dette med deres poser. Kjøpte selv en knapt brukt Rago Superlight til fin pris på Finn, primært slik at ungene kan bruke denne, og må si jeg ble litt imponert av kvalitetsfølelsen sammenlignet med Western Mountaineering posene mine.

Så er litt spent på hvordan Rago Superlight tåler bruk, spesielt sammenlignet med WM Summerlite’en. 
Jeg har brukt sistnevnte mye, og har ikke vært spesielt forsiktig, men tar jo selvfølgelig høyde for at det er tynt stoff og dunpose. Posen har blitt vasket to-tre ganger også, men ser fortsatt by ut 🤠👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (22 timer siden):

Jeg kan jo skyte inn et par tanker her:

Hvis vekt og volum er viktig vil det vel lønne seg å ta en titt på dunposer i stedet?

En tresessongs pose bør helst ha en t-comf litt nede på minussida, gjerne -5°. Noen foretrekker -10°. 

Den Marmot-posen ser utrolig smal ut, kanskje på grensa mot klaustrofobisk vil noen mene. Og jeg mener varmekrage absolutt har noe for seg, i hvert fall hvis man ligger under duk eller åpen himmel og det trekker litt.

Til samme prisen som på posene du foreslår tror jeg du kan få en ganske grei  og komfortabel dunpose fra f. eks.  Warmpeace eller Cumulus med t-comf rundt -5° til under kiloen og med veldig beskjedent pakkevolum. Sånn, da har jeg sikkert gjort valget litt vanskeligere for deg. 😊

Det er fine tanker du har :) Jeg har fra før en dunpose i ragoserien til Helsport med -10 i comfort som jeg opplever som alt for varm når det er mer enn 5 grader. Men det er nok denne jeg kommer til å bruke vinterstid under tregrensa og ellers største delen av året på høyfjellet. Du skjønner, jeg er nå litt lei av å alltid måtte passe så godt på at posen ikke blir våt når jeg feks er på padleturer eller fisketurer i regnvær, eller sover flere netter under åpen himmel/duk eller i hengekøye - derfor ser jeg litt på syntetposer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HBL skrev (9 timer siden):

Du har ikke vurdert Helsport Rago Superlight da?

T-comf på -og T-limit på -8, vekt 780gram.
Fås i Regular 185cm og Long 200cm, samt en vinter utgave med T-comf på -10 og T-limit på -17, vekt 1kg.  

 

Jeg har skrevet som svar til en annen her at jeg allerede har rago vinterutgaven med -10 i komforttemperatur som jeg bruker under tregrensa vinterstid, og største delen av året på høyfjellet :) Veldig god pose - uten at jeg har erfaring med dunposer fra andre merker fra før! :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vemund Wilson Losnedal skrev (12 timer siden):

Jeg har skrevet som svar til en annen her at jeg allerede har rago vinterutgaven med -10 i komforttemperatur som jeg bruker under tregrensa vinterstid, og største delen av året på høyfjellet :) Veldig god pose - uten at jeg har erfaring med dunposer fra andre merker fra før! :P 

Skjønner den :)  Hva med Sea to Summit Spark SpII? T-comf på 4 og T-limit på -2.  Regular 183cm, vekt 490gram og Long 198cm, vekt 560 gram. 

Har en rabattkode på 30% som jeg kan dele om du sender meg en PM, da får du denne posen til 3073,- :) 

Lite som slår denne posen på vekt/pakkvolum 👍


https://prisguiden.no/produkt/sea-to-summit-spark-ii-long-198cm-385957#detaljer





 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HBL skrev (1 time siden):

Skjønner den :)  Hva med Sea to Summit Spark SpII? T-comf på 4 og T-limit på -2.  Regular 183cm, vekt 490gram og Long 198cm, vekt 560 gram. 

Har en rabattkode på 30% som jeg kan dele om du sender meg en PM, da får du denne posen til 3073,- :) 

Lite som slår denne posen på vekt/pakkvolum 👍


https://prisguiden.no/produkt/sea-to-summit-spark-ii-long-198cm-385957#detaljer





 

Den så veldig bra ut ja! Har du erfaring med dun under åpen himmel/duk? Det er flerdagers turer under duk og med kano/packraft som er grunnen til at jeg tror jeg foretrekker syntetposer til formålet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vemund Wilson Losnedal skrev (1 time siden):

Den så veldig bra ut ja! Har du erfaring med dun under åpen himmel/duk? Det er flerdagers turer under duk og med kano/packraft som er grunnen til at jeg tror jeg foretrekker syntetposer til formålet :)

Veldig fine poser virker det som, Sea to Summit lager kvalitet og har blitt en favoritt på generelt utstyr som Pakkposer, bestikk mm. 

Har lite erfaring med det dessverre, nå har jeg sølt vann/øl på flere av dunposene jeg har og ofte preller det bort og etterlater ingen flekker om en tørker det bort raskt. 

Men til turen du snakker om vil nok en syntetpose være det lureste. Men da veier det jo ofte mer da. Får jo kjøpt meget solide pakkposer som gjør soveposen tilnærmet 100% beskyttet mot vann i en packraft/kano, men under åpen himmel hjelper pakkpose lite når du først skal sove :)

Er jo alltids mulig å kombinere dunsovepose med en Mammut Grevling https://www.speidersport.no/mammut/186795/overtrekkspose-grevling-mammut-grevling-emt - 340 gram for denne og med en såpass lett dunpose er du allikevel innenfor en meget fin vekt :) 

Endret av HBL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HBL skrev (1 time siden):

Veldig fine poser virker det som, Sea to Summit lager kvalitet og har blitt en favoritt på generelt utstyr som Pakkposer, bestikk mm. 

Har lite erfaring med det dessverre, nå har jeg sølt vann/øl på flere av dunposene jeg har og ofte preller det bort og etterlater ingen flekker om en tørker det bort raskt. 

Men til turen du snakker om vil nok en syntetpose være det lureste. Men da veier det jo ofte mer da. Får jo kjøpt meget solide pakkposer som gjør soveposen tilnærmet 100% beskyttet mot vann i en packraft/kano, men under åpen himmel hjelper pakkpose lite når du først skal sove :)

Er jo alltids mulig å kombinere dunsovepose med en Mammut Grevling https://www.speidersport.no/mammut/186795/overtrekkspose-grevling-mammut-grevling-emt - 340 gram for denne og med en såpass lett dunpose er du allikevel innenfor en meget fin vekt :) 

Det siste der var et svært godt tips! Må se nærmere på den! Tusen takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammut Grevling EMT er en finfin løsning for å beskytte soveposen litt mer når man sover ute. Stoffet på oversiden er pustende for å forhindre kondens, men jeg opplever som regel at det blir litt bløtt på innsiden av den i fotenden hver gang den er brukt (også med dunposen), uten at det har bydd på noe merkbare problemer i soveposen.

Jeg har kun brukt den på 1-2 netters turer, så jeg kan ikke si hvordan det blir i det lange løp med oppsamlet fukt, men om du lufter posen greit hver dag etter bruk tviler jeg på at det vil være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker passformen til Rago, vil du nok like Trollheimen bedre enn Mormot sin. Jeg fant fram en Sea to summit spark SP3 og en grevling som jeg la ut under åpen himmel i natt. La også ut en syntetpose og en annen dunpose. Temperatur falt under 0 og det ble en del rim på posene. Etter en time hengende i temperatur +1 var grevling og dunposen fra Sir Joseph helt tørr. Syntetposen var fortsatt litt fuktig i stoffet. Ytterstoffet på posen har mye å si for hvor fuktig det blir på utsiden og hvor fort det tørker. På spark SP3 kan jeg helle vann på stoffet og det preller av. Fordelen med grevling er at all fuktighet fra lufta legger seg på den og holder det inne tørt og du kan tørke den separat. Bakdelen er at du må bære på en ekstra ting. 

pose1.jpg

pose2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.