Gå til innhold
  • Bli medlem

Hennessy Hammock - navneforvirret


Blouberg

Anbefalte innlegg

Bestilte 2 Hennessy Hammock Hengekøye Safari Deluxe Zip Green på Fjellsport, men det som står på hengekøya vi fikk  er Safari XXL Asymetric Zip. Spesifikasjoner ser  like ut, men produkt navnet er jo noe helt annet.Noen andre som har kjøpt denne? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nok det er samme køya. Alle Hennessy-køyene er asymetriske. Dette med XXL osv. er noe de har startet med de senere år for å vise hvor stor køya er. ZIP betyr at køya har glidelås på siden i myggnettet for å komme inn i køya (classic-køyene har en helt annen løsning der man går inn fra enden av køya og der det ikke er mulig å åpne myggnettet).

Den eneste køya Safari kan forveksles med er Jungle Safari som har to lag i bunnen. Safari har ett lag i bunnen.

Jeg tror du har fått ei meget bra køye. Selv har jeg Explorer Delux ZIP som nå visstnok heter Explorer Deluxe ZIP XXL, og sikkert også Explorer Deluxe Asymetric ZIP også. Jeg skulle gjerne hatt Safari i stedet siden denne er større (men jeg ligger fint i Explorer også)

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Den eneste køya Safari kan forveksles med er Jungle Safari som har to lag i bunnen. Safari har ett lag i bunnen.

;-)

Hva er hensikten med dobbel bunn mon tro? Vurdererer Safari selv da det begynner å bli endel netter og jeg føler det er på tide å oppgradere køya litt, har TTTM nå men kunne godt tenkt meg ekte asymstuff! Får prøve å leie en køye og prøve 👌🏻 
 

Er det også slik at man kun får kjøpt disse i kit med tarp og alt mulig dilldall? Jeg trenger kun køye.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hennessy kommer med tarp. For de fleste køyene er dette et tilpasset tarp for køya som dekker mindre enn standardtarper. Jeg bruker det originale mest, men bruker et større hvis det er uvær (regn/snø + mye vind).

Dobbel bunn gjør at man kan legge isolasjon mellom de to dukene i stedet for å ha det oppi køya. Hennessy har noen padder laget for køya, men man kan egentlig bruke hva som helst. Dobbel bunn skal visstnok også hindre mygg i å stikke gjennom, men det kan bare være et mulig problem i tropenetter hvor man ligger i køya uten isolasjon og ingen ting over seg, eventuelt bare ett pledd. Neppe ofte tilfelle her i Norge. Kanskje på dagheng på stranda.

Jeg har forøvrig enkel bunnduk, men har supplert med et Hennessy undercover, så i praksis har jeg dobbel bunnduk. Jeg har i tillegg en tynn skumpadd der og et space-blanket (begge fra Hennessy). Disse er så tynne at de går inn i snakeskinna. Tarpet går også inni, så alt blir i ei pølse

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjaalean skrev (4 timer siden):

Hva er hensikten med dobbel bunn mon tro?

Jeg har en annen og ikke særlig fin hengekøye med dobbeltbunn. Det er etter min mening supersmart å kunne legge et hvilket som helst isolerende underlag inn der i dobbeltbunnen, for det sklir ikke rundt og blir der man ønsker det.

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (17 timer siden):

Hvor stort underlag kan man få inni disse med dobbel bunn?

Det kommer vel an på hengekøye fabrikatet. På min (dårlige) dvs small og kort, får jeg et bredt bamseunderlag inn eller et 3 (5 cm?) selvoppustende. Egentlig ville jeg ikke bruke tykke luft underlag a la synmat i køyen. Jeg tror det vil gi for mye klyss. I skips hengekøyer, som jeg har sovet ganske masse i er der en ca.5 cm (stein)hard kapok-madrass.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
On 4/30/2021 at 11:31 PM, Skogens Stønn said:

Hennessy kommer med tarp. For de fleste køyene er dette et tilpasset tarp for køya som dekker mindre enn standardtarper. Jeg bruker det originale mest, men bruker et større hvis det er uvær (regn/snø + mye vind).

Dobbel bunn gjør at man kan legge isolasjon mellom de to dukene i stedet for å ha det oppi køya. Hennessy har noen padder laget for køya, men man kan egentlig bruke hva som helst. Dobbel bunn skal visstnok også hindre mygg i å stikke gjennom, men det kan bare være et mulig problem i tropenetter hvor man ligger i køya uten isolasjon og ingen ting over seg, eventuelt bare ett pledd. Neppe ofte tilfelle her i Norge. Kanskje på dagheng på stranda.

Jeg har forøvrig enkel bunnduk, men har supplert med et Hennessy undercover, så i praksis har jeg dobbel bunnduk. Jeg har i tillegg en tynn skumpadd der og et space-blanket (begge fra Hennessy). Disse er så tynne at de går inn i snakeskinna. Tarpet går også inni, så alt blir i ei pølse

Hei! Er det da mulig å ha andre typer liggeunderlag, mellom køya og undercoveret, end Hennessy's skumpad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oliver Wøbbe Kristensen skrev (34 minutter siden):

Hei! Er det da mulig å ha andre typer liggeunderlag, mellom køya og undercoveret, end Hennessy's skumpad?

Du kan i prinsippet putte hva du vil inn der, liggeunderlag, teppe, klær... Det bør imidlertid ikke være for stivt tror jeg. Undercoveret er festet i hver ende av køya med korte strikker pluss at bardunene fra køya ut til sidene går gjennom hvert sitt hull i undercoveret, så coveret er altså festet fire steder i høya. Hvis det blir mye tyngde på det man legger oppi og/eller det er for stivt er jeg usikker på hvor godt det blir holdt inntil køya og kroppen. Hvis jeg skulle lagt et oppblåsbart liggeunderlag inn der (noe jeg ikke har prøvd) ville jeg latt det være litt mykt så det lett føyer seg etter køya og ryggen.

Den her går sikkert fint inn: https://www.widforss.no/exped-doublemat-evazote?gclid=EAIaIQobChMIv_yv-92X8gIViYjVCh0tIAykEAQYASABEgIAt_D_BwE

Det beste isolasjonen er imidlertid underquilt (som du forsåvidt også kan montere mellom undercoveret og køya om du vil, eller utenpå som jeg pleier, men neppe inni den doble bunnen på ei dobbeltbunnet køye fordi de to lagene sitter så tett sammen at jeg tror quilten vil bli presset for mye sammen).

Spør igjen hvis dette var for uklart.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.