Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny webside om å lage tørket turmat


Lindap

Anbefalte innlegg

Annonse
Tom42 skrev (1 time siden):

Dersom det er interssent kan du se på en gammel side jeg hadde om emnet i 2017.  Mat på tur:  "Å - det smakte bra" 

Der var det mye snadder! Har brukt denne siden mye! Må bruke anledningen til å takke Tom 42 så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker veldig godt at du også skriver hva som ikke fungerer!

hva med å skrive litt om tørking av frukt, og hva ting veier før og etter tørking? Litt kjekt med før/etter-vekt når man skal blande sammen og har glemt å veie før man tørker :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som ikke fungerer!  Prøvde meg på poteter, men det ble noe seige greier.  Ellers hadde jeg både sopp og eggepulver som var minst 2 år gamle.  Spiste dem i fjor, og i år er jeg ett år eldre

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (47 minutter siden):

Hva som ikke fungerer!  Prøvde meg på poteter, men det ble noe seige greier.  Ellers hadde jeg både sopp og eggepulver som var minst 2 år gamle. 

Jeg tørket egg til eggepulver og lagde omelett, den ble veldig god. Fulgte dine instruksjoner 👍 ( Min blanding ble ikke så gammel )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (11 timer siden):

Hva som ikke fungerer!  Prøvde meg på poteter, men det ble noe seige greier.  Ellers hadde jeg både sopp og eggepulver som var minst 2 år gamle.  Spiste dem i fjor, og i år er jeg ett år eldre

Jeg tørker mange kilo med sopp hvert år. Det er holdbar i mange år etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sig Man skrev (12 timer siden):

Liker veldig godt at du også skriver hva som ikke fungerer!

hva med å skrive litt om tørking av frukt, og hva ting veier før og etter tørking? Litt kjekt med før/etter-vekt når man skal blande sammen og har glemt å veie før man tørker :)

 

 

Kanskje, men da må det vente til jeg lager neste batch. Jeg pleier ikke å veie alt før jeg tørker, bortsett fra kjøttdeigen. Jeg pleier bare å hive inn en klype med det ene og det andre. Og jeg veier totalen for å se om det ikke blir for lite eller for mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (På 30.4.2021 den 20.57):

Hva som ikke fungerer!  Prøvde meg på poteter, men det ble noe seige greier. 

Jeg får til poteter! Skjærer de i 3mm tynne skiver på mandolin, i kokende vann i 7 minutter og så i dehydratoren til de er knusktørre. Fungerer bra i vanlig tørka rett som karbohydrat, men også til frokst som hashbrowns (rehydrerer med å ha på kokende vann, lar stå i 20 minutter. Heller av vannet som er til overs og steker på panna sammen med feks spekepølse).

 

Edit: Kan legge til at jeg først forsøkte å grovraspe potet, forkoke den og så tørke. Det ble en seig ubrukelig masse som tok 16 timer å tørke og den smakte surt.

Endret av Arlendius
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har gjort potatisgratäng med potatis,ost,lök och lite kryddor.

Det gick mycket bra att torka i en stor varmlufts ugn på 50-70 gr med luckan lite öppen med en träsked mellan.

Övrigt som fungerat bra är bl.

-Ärtsoppa med timjan och senap.

-Älg kött tid stekt i ugn.

-Kyckling.

-Spenat tid förvälld av fryst.

-Morötter förvällda(kort ång kokta på hög värme skivade i matberedare och fin hackade)

-Torsk eller annan mager vit fisk.

Jag har förvarat i dubbla plastpåsar med lite hushållspapper som tar upp ev fukt och lagt i en lapp om antal portioner,senare har jag tagit olika mkt ber på hur hungrig man varit.

Jag har med mig en stor burk med skruvlock som jag fyller med torkade maten och lite vatten som sedan fylls på tills maten svällt klart,det tar några timmar.

När det är dags för middag häller jag allt i grytan och värmer upp under omröring.

Jag har någon gång glömt att förbreda maten och då tar det lång tid innan maten blir mjuk och ätbar.

Kanske torkar jag för länge men vågar ej avbryta före maten blir riktigt torr och hård.

Har provat torka banan men glömde doppa i askobinsyra och då han de bli bruna men mkt godare och utan svavel och socker som färdiga från affären.

Jag använde nu i vintras mkt torkad banan som sylt i gröt och fick koka i hop med havregryn och utan torrmjölk som jag ej gillar,fick bli lite te till istället.

Vinter turen blev kort pga olika orsaker så hur det fungerar med att svälla under relativt kort tid han jag ej prova,men får testa hemma först .      

Den färdiga maten är ju frystorkad och ej jfr med att torka själv och förpackad under nogranna hygen kontroll.

Hade plastvantar på när jag gjorde portions påsarna,vågar ej spara mer än någon månad.

Provade frysa en gång men blev lite fuktig då och verkar ej fungera.

Jag gör egna energikakor som jag haft vid längre(10 mil) cykel träningsturer och dessa fungerade bra,de är ju ej torkade utan bara frysta och väger men en del men kan ev torkas på prov men om alla tändera ska vara med hem kanske det ska undvikas och smakar nog bättre och är lättare för kroppen att ta upp näringen från när de är mjuka,har man pulka är det som på cykel att kanske halva vikten kan räknas och volymen har större betydelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arlendius skrev (7 timer siden):

Jeg får til poteter! Skjærer de i 3mm tynne skiver på mandolin, i kokende vann i 7 minutter og så i dehydratoren til de er knusktørre. Fungerer bra i vanlig tørka rett som karbohydrat, men også til frokst som hashbrowns (rehydrerer med å ha på kokende vann, lar stå i 20 minutter. Heller av vannet som er til overs og steker på panna sammen med feks spekepølse).

 

Edit: Kan legge til at jeg først forsøkte å grovraspe potet, forkoke den og så tørke. Det ble en seig ubrukelig masse som tok 16 timer å tørke og den smakte surt.

Takk for gode råd.  Gleder meg til prøve.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig gode tips!
 

Jeg lurer på hvordan tilberede den tørkede maten - hvordan kan jeg vite hvor mye vann som trengs? Både for å rehydrere den tørkede maten, og å ha nok vann til å koke pastaen/risen (når alt kokes sammen)?

Og hvor mye tid må det kokes (eller ligge i vann)? Jeg ser at du putter alt i samme pose og lager det sammen, men er det ikke noe forskjell på hvor mye tid som trengs til å svelle de dehydrerte ingrediensene, og å koke risen/pastaen? Hvordan unngå at pastaen blir overkokt mens de dehydrerte grønnsakene har nok tid til å bli ferdig hydrert?
 

Tusen takk for svar, og alle gode råd :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thandeka skrev (6 timer siden):

Tusen takk for veldig gode tips!
 

Jeg lurer på hvordan tilberede den tørkede maten - hvordan kan jeg vite hvor mye vann som trengs? Både for å rehydrere den tørkede maten, og å ha nok vann til å koke pastaen/risen (når alt kokes sammen)?

Og hvor mye tid må det kokes (eller ligge i vann)? Jeg ser at du putter alt i samme pose og lager det sammen, men er det ikke noe forskjell på hvor mye tid som trengs til å svelle de dehydrerte ingrediensene, og å koke risen/pastaen? Hvordan unngå at pastaen blir overkokt mens de dehydrerte grønnsakene har nok tid til å bli ferdig hydrert?
 

Tusen takk for svar, og alle gode råd :)

 

Hei. Jeg heller på en god porsjon kokende vann og rører godt gjennom. Deretter holdes det bare varmt. Etter en stund rører jeg gjennom og sjekker om det trenges mer vann. Når pastaen er ferdig, er også resten ferdig, fordi grønnsakene og kjøttet allerede var varmebehandlet på forhånd. Det er bare å prøve seg frem. Ofte må jeg tilsette ekstra vann. Om du er uheldig med for mye vann, blir det bare litt suppete, fortsatt spiselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindap skrev (9 minutter siden):

Hei. Jeg heller på en god porsjon kokende vann og rører godt gjennom. Deretter holdes det bare varmt. Etter en stund rører jeg gjennom og sjekker om det trenges mer vann. Når pastaen er ferdig, er også resten ferdig, fordi grønnsakene og kjøttet allerede var varmebehandlet på forhånd. Det er bare å prøve seg frem. Ofte må jeg tilsette ekstra vann. Om du er uheldig med for mye vann, blir det bare litt suppete, fortsatt spiselig.

Ah, ok jeg skjønner. Jeg tenkte ikke på at det allerede var varmebehandlet. Tusen takk for råd! 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Slik jeg har forstått det skal jeg ha all tørrmaten i en beholder, tilsette vann, (varmt eller kaldt, eller er temperaturen uvesentlig?), la den tørkede maten ligge og svelle en tid før den kan kokes opp i en kjele, f.eks. Flash. Er dette riktig?

Noen som har erfaring med hvor mye vann som må tilsettes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hundevenn skrev (På 19.7.2021 den 19.30):

Hei, takk for raskt svar. Den ser jo veldig grei ut. Hvor lenge må maten ligge og svelle i vannet før den kan tilberedes?

 

Jeg lar den svelle i circa et kvarter. Rører om en gamg ekstra innimellom. Det går også an å prøvesmake underveis og evt gjenlukke beholderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hundevenn skrev (På 19.7.2021 den 19.34):

Slik jeg har forstått det skal jeg ha all tørrmaten i en beholder, tilsette vann, (varmt eller kaldt, eller er temperaturen uvesentlig?), la den tørkede maten ligge og svelle en tid før den kan kokes opp i en kjele, f.eks. Flash. Er dette riktig?

Noen som har erfaring med hvor mye vann som må tilsettes?

Jeg tilsetter kokende vann. På min siste tur brukte jeg aluminiumsposer a la Real, men mye høyere. Måtte kjøpe en skje med lang stilk for å kunne røre. Maten holdt seg fint varmt i denne posen mens jeg ventet. Jeg tilsatt bestandig for mye vann og det ble suppete, selv om det også kan spises. Bedre å tilsette vann slik at den dekker tørrmaten. Røre godt gjennom. Og etter en stund sjekke om det er fuktig nok og evt tilsette litt mer vann. Det prøvde jeg på siste måltid og det virket veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.