Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvalitet på Åsnes skistaver


Sig Man

Anbefalte innlegg

Rett før jul kjøpte jeg meg Breidablikk skistaver fra åsnes på salg, var egentlig ganske fornøyd med stavene. Under en liten utforkjøring så måtte jeg støtte meg lett på staven, og den ble bøyd. Åsnes mente jeg hadde vært brutal og mente at jeg ikke hadde noe grunn til reklamasjon. Jeg synes stavene er for spinkle til å selges som fjellskistaver. Er det flere som har dårlig erfaring med åsnes fjellskistaver?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke stavene, men trinsene. Jeg bruker de på Black Diamond Traverse staver for å gjøre de om til fjellskistaver.

Nå går jeg kanskje mer enn gjennomsnittet, men jeg har tatt knekken på 3stk trinser siden påske.. Konklusjonen er at skareføre ikke er favoritten til webbingen. Den ryker inne ved senter der den er festet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (38 minutter siden):

Åsnes Expedition Spitsbergen stavene tåler virkelig mye. De er laget av carbon og kevlar. Kan ikke sammenignes med andre carbon og alustaver jeg har prøvd, spitsbergen er mye sterkere.

Disse stavene har jeg akkurat testet ut under noen uker i grensetraktene. Svært lette ogvgode staver, men de må ha hatt problemer under produksjon med feste av stålspissen, fordi den knakk av 6-8 cm opp. Helt nye staver, når jeg kommer hjem blir det å forsøke reklamasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av en 30-dagerstur nå nylig røyk vi 3 trinser, ett håndtak (knakk i toppen), 2 stk pigger og bøyde en stav. Ingenting skjedde i fall. 

Fint produktdesign, liker spesielt håndtaket (åsnes ingstad/skog), men elendig produktkvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt expedition stavene i en del år nå. Trinsene gikk i stykker fort og ble byttet til swix sine. Stavene har holdt seg bra. Har bevist at de er sterkere enn mine ribbein i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Expedition og Nansen er karbon, mens breidablikk er hel alu. Det er aluen på nedre del som har gitt etter hos meg, var like lett å bøye tilbake som lakris...

Kanskje en karbonstav som er hel jeg skal prøve meg på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sig Man skrev (På 1.5.2021 den 10.58):

Både Expedition og Nansen er karbon, mens breidablikk er hel alu. Det er aluen på nedre del som har gitt etter hos meg, var like lett å bøye tilbake som lakris...

Kanskje en karbonstav som er hel jeg skal prøve meg på da.

Karbonstaver tåler mye i lengderetning og er ett superlett materiale, men svakheten er om får du en smekk på tvers. Der aluminiumstaven normalt bøyer seg, har karbonstaven lett for å knekke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (5 minutter siden):

Karbonstaver tåler mye i lengderetning og er ett superlett materiale, men svakheten er om får du en smekk på tvers. Der aluminiumstaven normalt bøyer seg, har karbonstaven lett for å knekke. 

Dette stemmer nok, for det har jeg lest mange ganger før.

Men når det gjelder Åsnes Spitsbergen Expedition stavene er disse iblandet kevlar har jeg lest, og virker ganske mye sterkere og seigere enn vanlige staver laget av carbonrør. Kan selvfølgelig være mange modeller jeg ikke har studert som er like sterke som Spitsbergen.

Sammenlignet med mine 2 delte Black Diamond expedition staver i alu er Spitsbergen stavene mye sterkere.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Marius Engelsen skrev (På 29.4.2021 den 6.05):

Åsnes Expedition Spitsbergen stavene tåler virkelig mye. De er laget av carbon og kevlar. Kan ikke sammenignes med andre carbon og alustaver jeg har prøvd Har sammenliknet med andre carbon og alustaver, spitsbergen er mye sterkere.

Fixed it for you 😀

Endret av Bøygen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.