Gå til innhold
  • Bli medlem

Om å banne i kirka (staver)


ost

Anbefalte innlegg

Vi nordmenn bruker staver når vi går på ski. Til fots har vi altfor god balanse og dårlig tid til å drasse på slikt. Men på veien ut på tur hender det at vi (av og til) trener litt og. Grunnet litt kranglete knær har jeg derfor prøvd å erstatte løping med dekktrening, og det anbefales å bruke staver når man trekker dekk for å få bedre utbytte. 

Samtidig har jeg fra før av telt med en loddrett stang (six moon design Lunar solo). Tiil det har jeg en karbonpinne, men gåstav hadde vært bedre for å lettere regulere høyden. 

Jeg innbiller meg at regulerbare staver med click-lås er sikrere enn staver der lengdereguleringen låses med å skru. Dette vet jeg god ingenting om. I det store utlandet ser jeg også at noen vinkler gripedelen av staven fremover for å få bedre anatomisk riktig grep. Er dette lurt?

Er det noen som har gode forslag til gode, lette, holdbare staver (som gjerne ikke koster allverden heller) til bruk når det ikke er snø på bakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt Black Diamond Trail Ergo Cork omtrent daglig siden 2017 og kan trygt anbefale disse. Disse kan jeg ikke være foruten når jeg farter rundt i fjellet i sommerhalvåret. Jeg bruker dem også som stenger i teltet mitt. De er solide, har klikklås, og har ergonomisk vinklede korkhåndtak. 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=2302440

Endret av ketilring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har hatt veldig gode erfaringer med bruk av staver. Var først veldig skeptisk men så kjøpte jeg noen billige staver fra Macenzie på XXL til en NPL tur for tre år siden. Ble veldig avhengig av stavene etter kort tid og de holdt hele veien fra Meråker til Nordkapp.

Fordelene er slik jeg ser det:

  • Får brukt armene til noe,
  • lettere å gå i oppoverbakker,
  • kjekt ved forsering av bekker og elver. 
  • Har flere ganger reddet meg fra stygge fall
  • kan brukes som teltstang.

Stavene fra Macenzie var de billigste jeg fant men de var robuste og holdt hele veien. Hadde jeg hatt lette staver i karbon så hadde disse knekt etter kort tid. Jeg har flere ganger stukket stavene ned i ura og bøyd dem skikkelig men så har jeg bare bøyd dem tilbake igjen. Stavene er teleskopiske og det er nok en fordel når man pakker dog kanskje allikevel det svakeste punktet. Bruker stavene som teltstang når jeg har med six moon design Lunar solo teltet mitt.

Stavene er nå pensjonert men når jeg skal  handle nye blir det solide teleskopiske staver i aluminium. Enkle grep uten fancy stramming er best etter min mening.

God tur.

20180518_122514202_iOS.thumb.jpg.16f360cfd37bcc216a7bb16dec26fcda.jpg

Endret av Lars Erik Moen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde først er par fra Biltema men kvalitet på de var ikke så bra, bl.a dårlig hempe. Skulle til fjells for et par år siden og var innom en sport outlet på veien. Kjøpte der et par KV+ for en billig penge, 300-400 så vidt jeg husker. Aner ikke noe om merket men de har fungert fint, er 3 delt tele med klikklås. Vekt er 270gr pr stav. Kontra Biltema sine har de gode håndtak og reimer, føler det er en viktig ting når man ser på staver. Bruker de på tur meg tung sekk, gir bedre balanse i ulent terreng. Så fungerer de som stenger til tarp i leir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer veldig fint å gå med bare én stav også! Jeg synes det blir litt mindre masete gange med 4 steg per "stavstøt", istedenfor med 2 staver hvor jeg føler det nesten "må" bli ett stavstøt per steg. ---og man får en hånd fri til andre ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Köp kompardell om ni vill ha de bästa.

Har nog haft dessa i över 20 år och endast böjt sig en gång då jag ramlade med stor ryggsäck i ett karlhygge med mkt ris kvar,men gick att böja åter till nästan osynligt.

Otroligt lätta i bra Al legering,att justerbara kan vara praktiska tex om man går på snöfält på skå eller på resa med tex. tåg.

Justerbara blir ju dock mkt tyngre och kortare livslängd.

 

https://komperdell.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg hadde en skikkelig aha-opplevelse med staver forrige uke!
Av en eller annen grunn så begynte jeg å slite med skikkelig krampe på topptur. Vi gikk i nysnø 2/3 av turen, og lårene mine fikk aldri kvilt seg. Mot toppen skulle vi gå i taurekke, og jeg var litt lunken på det siden jeg allerede hadde tøyd ut to ganger de siste par hundre meterne. En av guidene på turen lånte meg et sett staver, og jeg testa litt for meg selv. Jeg var så nært toppen at jeg ville gi det et forsøk. Og vet dere.. Lårene fikk mer hvile, krampetakene slapp, men til gjengjeld fikk armene kjørt seg de siste høydemeterne. Uten staver hadde jeg ikke kommet opp. Så nå sitter jeg her og søker på staver opp og i mente, og lurer på hva jeg skal kjøpe..

Jeg tror ikke jeg kommer til å bruke de i så veldig stor utstrekning, så jeg ser ikke på de dyreste modellene. Dette var en som raskt pekte seg ut: men jeg lurte på om 610 g per par er i meste laget? Har lest meg opp til at de Flick-Lock låsene til Black Diamond er veldig bra.
https://www.widforss.no/black-diamond-trail-back-trek-poles-octane

Eventuelt disse? De er på 490 g så det høres kanskje mer "innenfor" det jeg tenker vandrestaver skal være? Noe dyrere men fremdeles innenfor min betalingsvillighet.

 https://www.widforss.no/black-diamond-trail-trek-poles-granite 

Hvilke tupper er best å bruke? Gummi eller pigg?

 


Hvis ikke ser jeg at Fjellsport kjører lave priser på Urberg sine staver. Det står 260 g per par, men kan dette stemme? Jeg tror det er per stav? Altså 520 g for paret? Men vanskelig å finne noen "referanse" på disse stavene så er i utgangspunktet skeptisk.. 

https://www.fjellsport.no/urberg-classic-hiking-pole-aero-white.html?channable=013b486964003132352d3433393424&gclid=CjwKCAjw8cCGBhB6EiwAgOReyxIR3Bujwv8Yv5EhFV7G4IzxMR2W4_nGsRj7R2zLsxQCAfwA4nFnxBoCNqUQAvD_BwE

Er det andre tips til staver i prisklasse "opptil 700,-"? 

 

 

 

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (36 minutter siden):

Hvilke tupper er best å bruke? Gummi eller pigg?

På mine er det gummi jeg kan ta av, så er det pigg under. Mista gummien på den ene staven min, da slutta jeg å bruke dem til jeg fikk meg nye. Lyden av piggen mot stein i ur og sånt, var til å bli gal av. Gummien setter jeg veldig stor pris på når jeg skal støtte meg med staven på stein, det gir godt grep. Pigg er sikkert å foretrekke på noe underlag jeg tydeligvis ikke har gått på ennå, siden gummien kan tas av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,

Staver ble lenge set på som noe unorsk for turister og gamle folk. Nordmenn- damer har vel balansen og sterke bein! En jeg leste en gang en artikel av en Østrigsk "fjellprofessor", som hadde beregnet avlastingen på kneer spesielt i gåing nedover - og det var ikke lite. Jeg har ikke kilden lenger.

Derfor har jeg selv brukt staver lenge for å skåne kneer til fremtiden, hjelpe ved vading av bekker og elv og kronglete terreng, Jeg mener at de er til stor avlasting og berger en mange ganger i litt vanskelig terreng. Kan man bruke staver til skigåing er det ikke noe problem med teknikken. Dessuten går jeg som regel med 2 huskyer foran. Ser de en katt/sau/elg/rådyr/lemmen eller annet jaktbart er stavene helt prima til å holde sig oppreist med! 

Jeg har noe billigstaver stående på hytta - litt tunge og ikke så bra, men funker da bl.a til gjestelån. Containerfunn (fra en Bærumfrue, da stavgang var moten!) staver hjemme: lette med et bra korkhåndtak, som er veldig behageligt.

Til ordentlig turbruk har jeg et par 2-delte Charlet staver. 2-delte for så er det et ledd mindre, som kan gå i stykker. Spissene kan byttes på disse, hvis de knekker eller slites. Spisser fra skistaver. Disse har et velformet plast håndtak, men kan være litt glatt (og klamt) i regn. Alle har faktisk skrueledd, som jeg aldri har problemer med sklir. men mange mener at flipp-lås er bedre??

Normalt bruker jeg stålspisser som det beste på de fleste underlag, men har gummi dutter til å tre på til bybruk på asfalt (og parkettgulv), hvis man vil unngå for mye klikk-klakk.

Men jeg er ikke i tvil om at staver avlaster beina - og gir sterkere armer. Kanskje man også holder varmen bedre,da man bruker armene?

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg et par BD Trail Pro Shock (fordi de går opp til 140cm lengde - og var på tilbud). Veier 590g, flipplås. Har fungert veldig bra så langt.
https://www.blackdiamondequipment.com/en_US/product/trail-pro-shock-trek-poles/

Ser ut som BD gjennomgående får gode skussmål.

Har brukt noen Leki-staver tidligere og har litt blanda erfaring med vrilåsene på dem. Har også greid å dra staven i to ved et par anledninger, og det er litt fiklete å få dem sammen igjen. Vil tro det ikke akkurat er toppmodellen fra Leki, da.

Gummi vs pigg er nok en smakssak. Jeg har vært godt fornøyd med pigg (men har ikke prøvd noe annet). På sommeføre vil jeg tro gummi funker minst like godt.

For min del er det nedoverbakker jeg har mest nytte av stav(er), for å avlaste knærne. Men selv bortover går det fortere med staver. Fin trening for arm og skulder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv folk som ikke liker staver bør etter min mening ha med hvertfall én. Det var veldig nyttig da vi fant ei dame med ødelagt ankel oppi lia. Med en stav og en støttende arm greide hun å komme seg ned til bilvei. Men to staver kunne hun kanskje greid seg på egenhånd. Etter det har jeg alltid hatt med to staver, også når jeg bare har tenkt å bruke én.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste bakdel med staver er at det er avhengighets-skapende! Oppdaget at balansen ble dårlig når jeg ikke gikk med staver så nå bruker jeg det kun når jeg må. Er for øvrig en notorisk stavknekker og har knekt utallige - så der er det nok mangel på teknikk som kan være noe av årsaken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med en vandrestav jeg spikket selv, da hoftene mine begynte å krangle for snart 20 år siden. Fordi det da gjorde mindre vondt å gå. Men nå som jeg har fått nye flotte i rusfritt og keramikk, gjør det ikke vondt lenger. Likevel har jeg vendt meg til denne staven. Jeg har riktignok kjøpt moderne vandrestaver som andre har laget, men jeg bruker aldri mer enn en. Da har jeg, som andre sier her, en arm fri til andre ting. Spesielt viktig når jeg er på jakt. Jeg dra aldri på tur uten. Skal jeg over en bekk eller elv, med 15 kg på ryggen, er staven til stor hjelp. Og også nedover bratte lier er staven til hjelp. I det hele tatt, det å ha en fot til, er til help for balansen når man har sekk på ryggen som gjør at balansepunktet til kroppen flyttes høyere enn normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.