Gå til innhold
  • Bli medlem

Veivalg Finse - Simadalen på fjellski


Mikael Angel Oh

Anbefalte innlegg

Hei!

Søkte, men fant ikke noe spesifikkt om dette.

Skal til Finse i helgen og vurderer å ta turen ner til Simadalen på søndag. Er ikke kjent der enda så lurer på om noen har tips om veivalg?
Kvistet rute opp Hardangerjøkulen er jo en god start men etter det har jeg ikke noe detaljinfo.

Er det trygt å gå uten breutstyr? Alt mitt breutstyr er i Finland så kommer ikke ha med meg noesomhelst nå. Pleide å ha sånn 100 skidager per vinter i Chamonix med randonneeutstyr men det ble for ekstremt og for mange døde venner etterhvert så har hatt pause fra vinterfjellet noen år til jeg plutselig kjøpte fjellski nå og skal gjøre comeback og holde meg til tryggere terreng.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint å gå nord om jøkulen, via ramnaberg og over Luranuten.

Ville hatt breutstyr over "stovegolvet" dog. Vurdere å gå til rembesdalseter i staden? 

Elles usikker på koss det er å ta seg ned frå Jøkulen via tresnuten, gpr kanskje utan breutstyr? Kjem vel an på snøforholda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Er ikke kjent enda så vet ikke hvor de stedene du nevner er og har ikke hatt tid til å researche det enda. Sitter på toget til Finse nå så jeg får utforske når jeg kommer frem!

Var jo  bare forrige helg som jeg plutselig bestemte meg for å se på fjellski og gjøre comeback i vinterfjellet. Gikk fra å vite ingenting om fjellski til å suge opp utrulig mye infirmasjon på en par dager, bestille utstyr, og så stresse rund med å få levert og hentet alt i tide for å dra til Finse.

Fikk testet utstyret i skibakken på Tryvann i Oslo og det var mye lettere enn jeg trudde. Fant ordentlige kjøresko fra Fischer, en ny modell som heter BCX Transnordic og gir ekstremt god støtte, så jeg følte meg veldig komfortabel med en gang. Alpinsving og hoppsving gikk veldig greit og jeg klarte å linke noen slags telemarksvinger selv om jeg aldrig har prøvd det før. Skal bli utrulig gøy å lære ordentlig telemarkteknikk i helga nå, men siden det føltes så lett med alpinsving og så føler jeg meg komfortabel å kjøre ned nesten hvasomhelst så skal prøve finne meg en noenlunde trygg vei til Simadalen og ta turen til fjorden på søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.