Gå til innhold
  • Bli medlem

Smøre- vs. smørefrie fjellski


mattings

Anbefalte innlegg

Inntrykket mitt er at veldig mange undervurderer smørefrie fjellski.

Jeg har selv nå både smøreski (Fischer E99), smørefrie ski (Fischer E99), og ski med kortfeller (Åsnes Rago). Jeg vil uten tvil si at på turer der det gås langt utenfor løyper (gjerne med tung ryggsekk), og det ikke er noe hovedmål å gå på noen topper, er smørefrie ski helt klart å foretrekke framfor både smøreski og kortfeller. Kortfeller kan kanskje foretrekkes hvis pulk medbringes, men det er bare så vidt. Jeg har mange ganger brukt smøreskia og angra på at ikke heller de smørefrie skia ble valgt. De gangene jeg angrer på å ha valgt de smørefrie skia er stort sett bare når det er kladdeføre, men da er det jo ikke noe koselig uansett hvilke ski man har.

Jeg har et inntrykk av at mange enten aldri har prøvd smørefrie ski eller bare har prøvd det som barn etter å ha fått det påprakka av foreldrene sine. Så fort de har blitt eldre har de gått over til smøreski og har aldri prøvd smørefrie ski igjen. De har da ofte et negativt inntrykk av smørefrie ski, ofte basert på at de rant seinere i nedoverbakkene enn faren/mora/søsknene sine.

Smørefrie ski har helt klar sine svakheter, men de veies etter mitt syn opp av fordelene de gir. Du slipper å måtte tenke på hva slags smørning som skal brukes, du slipper å smøre, du slipper å måtte smøre om igjen ofte på hardt føre, du slipper å måtte bruke klister, og du slipper å måtte handle både smurning og klister. Minuset er at du får litt mindre glid, de lager lyd på skareføre, og er det kladdeføre får du større kladder enn med smøreski. At du får mindre glid har stort sett bare betydning i nedoverbakker og på skøyteføre. Tråkker man sitt eget spor på fjellet har det ingen negativ betydning.

Er det noen som har andre synspunkter rundt smørefrie fjellski?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvorfor får man kladder under smørefrie ski? Jeg antar at du mener ski med en skjellstruktur. Den er vel ikke klebrig?

Skjellstrukturen under smørefrie ski er ikke klebrig. Grunnen til at smørefrie ski kladder er av samme grunn som for smøreski. Slik jeg har forstått kladding, skyldes det at iskrystaller dannes under skia (ising). Jo mer ujevnheter (f.eks mange riper) under skia jo lettere iser det. Isinga gjør det lett for klebrig snø å feste seg under skia. Det er dette som kalles kladding (eller klabbing). Grunnen til at smørefrie ski kladder mer enn vanlige ski at skjellstrukturen under skia (som er en ujevn flate) gjør det lettere for iskrystaller å dannes her.

For å unngå kladd: Glide midtpartiet - sikle - og børst bort resterende voks. Funker noenlunde bra.

Er dette noe du har prøvd på smørefrie ski? De vil sikkert kladde mindre, men vil det ikke gjøre skia dårligere (dårligere feste) da du vel med denne metodene jevner ut skjellstrukturen? At det fungerer på vanlige ski tror jeg nok, da det vil jevne ut riper o.l. under skia som gjør det vanskeligere for ising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte når man starter en skitur er det vått i startfasen, spesielt toppturer, hvor man går fellene våte. Etterhvert blir det tørrere og fellene begynner å kladde. Selv med nyimperegnerte feller. Eneste mulighet er nesten å ha extra feller med, eller gå på rå armstyrke til man har nådd det tørre partiet :) .........men dette vet jo veldig mange her inne.

Samme gjelder til en viss grad smørefrie ski. Den tørre og litt "ru" festesonen har en tendens til å "trekke" vann.

Etter å ha glidet glidsonen på skia, og latt de stå ca 30min, skal ALL voks sikles/børstes bort. Sålen skal mao mettes, men ingen voks skal være igjen "utenpå" sålen.

Samme gjelder for festesonen, hvis utsiktene til kladdeføre er overhengende. Mao, sikle og børst (både i lengderetn. og på tvers) bort all voks, slik at skjellstukturen blir som før start.

Litt arbeid dette, men resultatet blir bra.

Ja, jeg har gjort dette ganske mye, både på fjellski og også forsøkt på konkurranseski (den gang slike smørefrie ski hadde skjell).

Glider på sprayboks funker også sikkert ok i festesonen. La tørke og så børst bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

Takker mye akkurat for disse opplysninger fra en som har Eur. 99 i begge typer, da jeg seriøst vurderer kjøp av smørefri fjellski etter mye bakgli, klister og klabbhing på påskeføre. Det blir kanskje Eur.109 i en littt kort modell - eller en ski fra S-bound serien om de da ikke bare finnes virtuellt på Fischer sin web-site???!

I alpelandene er smørefri ski dominerende både som ulike trening/mosjonski og fjellski. Konkurranse/race er selvsagt en helt annen sak!

Norge er vel ganske konservativt i skivalget sitt - også i de ski som findes i butikk. Short-cut ski har jeg først sett de seneste par år, hvor de har vært fremme i alpene > 5 år som enkle, greie mosjonski. Som sagt er de ikke så raske, men det er btydningsløst når en drasser avgårde med pulk eller sekk.

Men i Norge har de fleste en innre Ullvang/Dæhli, som bare må slippes løs på ski!

Jeg har en fornemmelse, at silicone-spray eller stift i skjell-mønsteret kunne hindre klabbing, men bevare feste???

Silikcone spray under ungenes akebrett gir virkeligen bob-banen på Hafjell bakhjul også i sørpeføre!

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker mye akkurat for disse opplysninger fra en som har Eur. 99 i begge typer, da jeg seriøst vurderer kjøp av smørefri fjellski etter mye bakgli, klister og klabbhing på påskeføre. Det blir kanskje Eur.109 i en littt kort modell

Vurderer du det er det ikke noe å tenke på, kjøp! Det er en annen verden å bruke smørefrie ski på påskeføre! Jeg har prøvd E109 også, lånte dem til en firedagerstur med pulk en gang. Liker bedre E99, da E109 ikke var like retningsstabile som E99. Men de er sikkert bedre hvis du skal bruke dem mye nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par Tua escape fjell - smøreski, som motsvarer Eur.99 veldig mye, bortsett fra at de har et noe minndre spenn. Hadde engang eur.99 i en steingammal modell (noe smalere enn nutidens og med ganske mye spenn) og var veldig fornøyd.

Tua skien er OK på fjellet, men noe sløv og slapp i løype pgr. av lite spenn. 75 mm supertelemarken er på 10 mm heveplate, så det er ikke den som skraper mot!

Så blir det et par Markaski til løypene - kanskje smørefri de og??!

Åssen er spennet i 109'en??

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

glemte:

"Minndre retningsstabile 109'er"??

Det er vel pgr. av større innsving lissom på carvingski, som er lite retningsstabile ved rett utforkjøring på lange, rette transportstrekk i alpin bakken, da en vel aldri står hel rett på skien, men ørlite på den ene eller anndre kanten?

Men jeg kan da trenge litt hielp til styringen utfor i vekslende føre også vha. kortere ski, selvom jeg er "bort-over" freak og ikke til topturer.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, at de var litt mindre retningsstabile skyldes nok at de har mer innsving. Nå var ikke forskjellen så veldig stor, men den var stor nok til at jeg merka det. Jeg husker ikke i farta hvordan spennet var i forhold til E99'en, men det var ihvertfall ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei

Mattings sin åpningsreplik overbeviste meg om at smørefri (fjell)ski er et bra valg, da han selv har prøvd de ulike varianter!

Jeg har derfor som skrevet ovenfor og i "short-cut tråden" shoppet fjellski i senhøsten og funnet ut at en short-cut variant av Europa 109 ville være et bra valg. En slik finnes i Fischer sin S-bound serie (se Fischer sin internasjonale www.)

Slike forhandles ikke i Skandinavia - og visst knapp i Europa? Litt snodig, for det Skandinaviske BC-market er da av noe størrelse. Samme saken med Atomic sin motsvarende ski Atomic Selkirk. De selges bare i Nordamerika!

Jeg kom frem til webshoppen hos www.REI.com i USA og bestillte derfra med fin service omkring en feil i visabetaling og levering fra Seattle på døra min i løpet av 3 dager!!

Jeg er 1,85 m og kjøpte 1,89 cm ski. Akkurat denne S-bound finnes også i 1,99 cm, mens resten i serien har max. lengde på 1,89 cm.

Skia har derfor et ganske langt spenn, ikke veldig hardt, da det er en fjellski, men passe. Jeg valgte smørefri og monterte med 75 mm supertelemark på 10 mm heveplate. Skiene er ganske lette i cap-konstrksjon.

Importert via Danmark (EU), hvor Tolden tilsynelatende ikke har sett den lange pakken, ble prisen for skia bare 1.500 kr., produsert i Europa (dvs. faktisk i Ukraine, hvor Fischer åpenbart har en produksjon) - reeksportert helt fra Seattle. Alltså mye billigere enn tilsvarende Fischer eur. 109 ski i Norge. Ganske skremmende i økologisk perspektiv med flybrennstoff mv. Atomic sin modell er ennda billigere, men Fischer sit smørefri mønster skal være bedre?

I helgen ble de testet ut i Beitostølen området i 0-føre og noe vind. De har presis samme bredde - innsving som eur. 109 og går derfor meget dårligt i oppkjørt løype, hvilket jeg var helt vitende om.

Men utenfor løypen var det kjempebra med en kortere ski enn de vanlige 205 cm og noe større bredde. Fin flyt i tuppen, behageligt spenn og i 0-føret kom det smørefri helt til sin rett!!

Mit følge har både bedre teknikk og kondis, men uten å triumfere fikk jeg flere fine pauser, hvor det var mye skraping av is og klabber pgr. av klister, senere bakglatte ski pgr. av rød spesial, som visst ennte opp i en mixtur av klister og rød spesial. De traverserte på en lang opptur fra Vinstri vannet, hvor jeg gikk rett opp!! Jeg hadde glidet skia med flytendes glider - også i smørefri mønsteret og polert med nylonbørste.

I utforkjøringene var de mye lettere å kontrollere og har såpass innsving, at det er muligt å kjøre slake kurver med "carving" teknikk blot ved å kante skia.

Så det er like stor revolusjon for meg, som da jeg skiftet ut mine gamle, lange, stive alpinplanker til et par moderne carvingski! Super positiv opplevelse!!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 180/80. Gikk på 185 cm smørefrie gamle Fischer ski i minus 15 i helgen, løype og løssnø. Fungerte helt fint og like bra som resten av følget. LITT dårligere feste på hardpakket snø, men ikkje noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.