Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Unna


Sjimpansen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på jakt etter et nytt 1-personerstelt. Fra før av har jeg Helsport Fjellheimen 3 Superlight. Syns det er litt tiltak å sette opp dette teltet alene dersom det er litt vind. Vil også ta et telt som tåler mer vind enn dette. Jeg har heller ikke behov for så stor plass hvis jeg er alene på tur. 
 

Har sett på diverse 1-personerstelt. Mange er veldig små og typisk gå-sove telt.

 

Jeg ønsker et 1-persons telt som:

1. Tåler en del vind (viktig!).

2. Er så lett som mulig.

3. Lett å sette opp alene.

4. Helst selvstående.

 

Vurderer Hilleberg Unna. Synes det er litt tungt, men mulig jeg må tåle det for en komfortabel bolig som er trygg i vind. Tar gjerne imot innspill på dette, og andre telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sjimpansen skrev (10 minutter siden):

Hei, jeg er på jakt etter et nytt 1-personerstelt. Fra før av har jeg Helsport Fjellheimen 3 Superlight. Syns det er litt tiltak å sette opp dette teltet alene dersom det er litt vind. Vil også ta et telt som tåler mer vind enn dette. Jeg har heller ikke behov for så stor plass hvis jeg er alene på tur. 
 

Har sett på diverse 1-personerstelt. Mange er veldig små og typisk gå-sove telt.

 

Jeg ønsker et 1-persons telt som:

1. Tåler en del vind (viktig!).

2. Er så lett som mulig.

3. Lett å sette opp alene.

4. Helst selvstående.

 

Vurderer Hilleberg Unna. Synes det er litt tungt, men mulig jeg må tåle det for en komfortabel bolig som er trygg i vind. Tar gjerne imot innspill på dette, og andre telt.

Er de kriteriene i prioritert rekkefølge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjimpansen skrev (29 minutter siden):

Syns det er litt tiltak å sette opp dette teltet alene dersom det er litt vind.

Unna er faktisk litt knotete å sette opp, spesielt i litt vind. Da er det lettere med et tunneltelt. 

Men når det først er satt opp er det ganske vindstabilt da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gauperaa skrev (2 minutter siden):

Når det gjelder vind, hva har vært problemet med Helsport Fjellheimen 3 Superlight? eller er det for å ha større marginer?

Opplevde en gang at teltet "la seg" i vinden på Finnmarksvidda. Jeg satte opp fotenden mot vinden, men så snudde vinden i løpet av natten slik at vinden kom rett fra siden. Kan godt hende det tåler langt mer vind, men ønsker større marginer for å kunne sove godt. Vet ikke om Unna er bedre i vind, men antar det med tanke på størrelsen / vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Unna i mange år, og jeg er kjempefornøyd med teltet. 
Jeg skjønner ikke hvorfor "ketilring" mener det er knotete å sette opp i vind, da jeg mener det er ett av de aller enkleste teltene å sette opp uansett vind eller ikke. Det er to stenger man trer inn i hver sin kanal, og vips er teltet oppslått, og så er det bare å plassere teltet der man vil ha det. Er det mye vind slenger jeg gjerne sekken inni mens jeg setter ned plugger og barduner. Det tar sjelden mer enn 2-3 minutter.
Som solotelt synes jeg at Unna er ganske luksus, med mye plass i teltet, og når været er fint har jeg gjerne teltåpningen helt oppe og kan da ligge i soveposen og kose meg med utsikten.
Når været er dårlig er det fint å vite at teltet holder selv om vinden er kraftig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcticpeak skrev (2 timer siden):

... og vips er teltet oppslått

Ja, det hørtes jo veldig enkelt ut når du beskriver det. 😅 

Jeg har også hatt Unna i flere år og er i grunn kjempefornøyd med teltet. Men for å utdype dette med knotete oppsett: jeg opplever at stengene henger seg fast i stangkanelene, både på toppen der stengene krysses, og i enden der overgangen til stanglommen begynner. Som regel må jeg gå fram og tilbake mellom kortendene på teltet en 3-4 ganger for å rette på ting og lirke stengene videre gjennom kanalen, og dette blir særlig knotete når telt og stenger blafrer i kulingkastene. Når første stang er tredd i og satt i stangkoppen vil den stå opp i bue som et lite seil, og gjøre oppspenningen av stang nummer to litt vrien. Dette i motsetning til et tunneltelt, der man kan tre inn og spenne opp alle stengene mens teltet ligger helt flatt på bakken, og så er det bare å dra det ut og sette i plugger.

Ellers er jeg som sagt fornøyd med teltet. Det tåler vind ganske godt og håndterer også vekten av snø veldig bra. Det har solide hemper for plugger og praktiske barduner som ikke floker seg. Jeg liker at åpningen kan åpnes fra toppen slik at man får en liten lufteglugge man kan myse ut av i dårlig vær, samt at hele langsiden kan åpnes og brettes til siden slik at teltet blir som en liten gapahuk. Det er god plass innvendig, men en ting skal sies om takhøyden: den er oppgitt til å være 100 cm, men i praksis gjelder dette bare et lite felt på omtrent 10x10 cm helt toppen av innerteltet. Videre nedover tak/vegger oppleves takhøyden som lavere enn forventet. 

Når det gjelder @Sjimpansen 's punkt 2 "så lett som mulig" så er det jo ikke til å komme forbi at 2,4 kg er i tyngste laget for et solotelt. Men i vinterhalvåret (oktober-mars), som er perioden jeg vanligvis benytter dette teltet, så syns jeg det er håndterbart i og med at jeg da bruker en sekk som takler denne vekten og volumet greit. Og så er det noe med den trygghetsfølelsen man får med et "red label" Hilleberg-telt da. 😉

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (16 minutter siden):

Ja, det hørtes jo veldig enkelt ut når du beskriver det. 😅 

Jeg har også hatt Unna i flere år og er i grunn kjempefornøyd med teltet. Men for å utdype dette med knotete oppsett: jeg opplever at stengene henger seg fast i stangkanelene, både på toppen der stengene krysses, og i enden der overgangen til stanglommen begynner. 

Trer du gjennom den første teltstanga gjennom den underste stangkanalen først over toppen? 😊

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (55 minutter siden):

Når første stang er tredd i og satt i stangkoppen vil den stå opp i bue som et lite seil, og gjøre oppspenningen av stang nummer to litt vrien. 😉

Nå har ikke jeg Unna, men et par kuppeltelt fra en annen populær teltprodusent. Jeg trer alle stengene i kanalene først og setter de deretter i stangkoppene. Det gjør oppsettet mye smidigere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (49 minutter siden):

Trer du gjennom den første teltstanga gjennom den underste stangkanalen først over toppen?

Tja, si det? Jeg mener jeg trer inn i den underste stangkanalen først. Men det nede ved stanglommene i andre enden det oftest henger seg fast.

Aleksander Jacobsen skrev (7 minutter siden):

Jeg trer alle stengene i kanalene først og setter de deretter i stangkoppene.

Det gjør jeg også. Det er når stang nummer 1 er på plass i stangkoppen og teltet løftes opp i stram bue for sette stang nummer 2 i stangkoppen at det blir litt plundrete, særlig når det blåser kuling. Da kan det faktisk hende at teltet "vrenger seg" slik at toppen peker nedover faktisk. Ingen andre som har opplevd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (1 time siden):

Ja, det hørtes jo veldig enkelt ut når du beskriver det. 😅 

Jeg har også hatt Unna i flere år og er i grunn kjempefornøyd med teltet. Men for å utdype dette med knotete oppsett: jeg opplever at stengene henger seg fast i stangkanelene, både på toppen der stengene krysses, og i enden der overgangen til stanglommen begynner. Som regel må jeg gå fram og tilbake mellom kortendene på teltet en 3-4 ganger for å rette på ting og lirke stengene videre gjennom kanalen, og dette blir særlig knotete når telt og stenger blafrer i kulingkastene. Når første stang er tredd i og satt i stangkoppen vil den stå opp i bue som et lite seil, og gjøre oppspenningen av stang nummer to litt vrien. Dette i motsetning til et tunneltelt, der man kan tre inn og spenne opp alle stengene mens teltet ligger helt flatt på bakken, og så er det bare å dra det ut og sette i plugger.

 

Her er et lite tips til deg (og for så vidt andre med Unna eller lignende telt):
Tre den ene stangen inn først, tre den helt inn i stangkoppen i enden av stangkanalen, men ikke sett den inn i stangkoppen der du stikker inn stangen, så gjør du det samme med den andre stangen, så kan du bøye stengene og sette de inn i stangkoppene der du stikker inn stengene. Når jeg gjør det på denne måten kan jeg stå helt i ro og slå opp teltet, plassere det der hvor jeg vil og så sette opp barduner og plugger.

Endret av Arcticpeak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (1 minutt siden):

Tja, si det? Jeg mener jeg trer inn i den underste stangkanalen først. Men det nede ved stanglommene i andre enden det oftest henger seg fast.

Nå må jeg innrømme at jeg husker litt ræva men mener at om man trer venstre stang først over toppen (den underste) så sklir den over velsig grei i forhold til omvendt 😊
Og jeg har tror jeg har testa alle dumme ting man kan gjøre med ett Unna under oppsetting  😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcticpeak skrev (12 minutter siden):

Tre den ene stangen inn først, tre den helt inn i stangkoppen i enden av stangkanalen, men ikke sett den inn i stangkoppen der du stikker inn stangen, så gjør du det samme med den andre stangen, så kan du bøye stengene og sette de inn i stangkoppene der du stikker inn stengene.

Dette er akkurat slik jeg gjør det. Bare med litt ekstra knoting mellom hvert steg. Stanga glir aldri ned i stanglommen på andre siden uten at jeg først må løpe rundt og lirke og rette opp stoffet.

Endret av ketilring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Jacobsen skrev (22 minutter siden):

Joda, opplever det samme som deg. I sterk vind er det mye mer plundrete å sette opp kuppel vs tunnel. 

Det kommer an på kuppelkonstruksjonen.  På f.eks. Hilleberg Soulo er det ikke hele stangkanaler: der setter man stengene i korte stangkanaler nede på teltet, så klipser man resten av teltduken til stengene.   Mens på kuppeltelt med hele stangkanaler kan det bli litt knot når stengene skal inn i de siste stangkoppene.

Når det er sagt, så tror jeg trådstarteren blir godt fornøyd med Unna.  Det er bare i ekstreme forhold at Soulo har en klar fordel framfor Unna.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (1 time siden):

Dette er akkurat slik jeg gjør det. Bare med litt ekstra knoting mellom hvert steg. Stanga glir aldri ned i stanglommen på andre siden uten at jeg først må løpe rundt og lirke og rette opp stoffet.

Det virker ikke slik når du skriver: "Når første stang er tredd i og satt i stangkoppen vil den stå opp i bue som et lite seil, og gjøre oppspenningen av stang nummer to litt vrien."
Da har du tredd stangen for langt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gauperaa skrev (5 minutter siden):

Jeg tror også Unna vil være en god match, @Sjimpansen 👍. Ang. vekt så ble vel alle Hilleberg-teltene litt tyngre et år da de gjorde et eller annet med stoffet (og annet?). Hvis du er heldig så finner du et pent brukt Unna fra før det skjedde :).

Ser at rivestyrken på Unna er 12 kg og Helsport Superlight er på 10 kg. Noen som vet hvor mye dette har å si i praksis?

 

Mulig rivestyrken er mer enn bra nok, men tror jeg ønsker mer et telt med mer solide stenger enn Helsport Superlight. Eventuelt et med mindre vindfang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjimpansen skrev (1 time siden):

Ser at rivestyrken på Unna er 12 kg og Helsport Superlight er på 10 kg. Noen som vet hvor mye dette har å si i praksis?

 

Mulig rivestyrken er mer enn bra nok, men tror jeg ønsker mer et telt med mer solide stenger enn Helsport Superlight. Eventuelt et med mindre vindfang.

Unna bruker 9mm Easton-stenger, kan ikke se på Helsport sine sider hva slags stenger Superlight bruker? Ang. stoff så bruker Unna Kerlon 1200 (https://hilleberg.com/eng/about-our-tents/tear-strength/) som er det samme som på min Soulo, og det virker kjempesterkt. Superlight-stoffet da jeg kjente på det en gang jeg var innom XXL virker mye tynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (1 time siden):

Her er en video som demonstrerer perfekt hvordan det er å gå inn i et Unna, så ikke noe å vurdere, bare handle ;) 

NB: Baren og drikkevarene følger desverre ikke med!

Et hotelt med andre ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcticpeak skrev (22 timer siden):

Her er et lite tips til deg (og for så vidt andre med Unna eller lignende telt):
Tre den ene stangen inn først, tre den helt inn i stangkoppen i enden av stangkanalen, men ikke sett den inn i stangkoppen der du stikker inn stangen, så gjør du det samme med den andre stangen, så kan du bøye stengene og sette de inn i stangkoppene der du stikker inn stengene. Når jeg gjør det på denne måten kan jeg stå helt i ro og slå opp teltet, plassere det der hvor jeg vil og så sette opp barduner og plugger.

Har du fått dette til i liten kuling? Jeg følger den beskrivelsen du gir men først setter jeg i to teltplugger i den enden som er opp mot vinden. Når den siste stanga er i og teltet reiser seg står det der i vinden uten barduner som holder i mot vindpresset. Det har gått bra hittil, men det foregår ikke i ro og mak jeg er ganske stressa. Det er Helsport SL Trolltind jeg bruker. ,Alle tips mottas med takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.