Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Unna


Sjimpansen

Anbefalte innlegg

Annonse
Per Fredrik skrev (1 time siden):

Har du fått dette til i liten kuling? Jeg følger den beskrivelsen du gir men først setter jeg i to teltplugger i den enden som er opp mot vinden. Når den siste stanga er i og teltet reiser seg står det der i vinden uten barduner som holder i mot vindpresset. Det har gått bra hittil, men det foregår ikke i ro og mak jeg er ganske stressa. Det er Helsport SL Trolltind jeg bruker. ,Alle tips mottas med takk. 

Jeg har ikke med meg vindmåler på tur, så jeg skal ikke skryte på meg at det har vært kuling, men jeg har satt opp Unna i svært kraftig vind flere ganger. Man samler stengene, og stå med ryggen mot vinden, så slipper man å få teltet i trynet.

Endret av Arcticpeak
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (På 27.4.2021 den 16.20):

Unna er faktisk litt knotete å sette opp, spesielt i litt vind. Da er det lettere med et tunneltelt. 

Men når det først er satt opp er det ganske vindstabilt da.

Jeg har prøvd denne metoden i lett vind:

1: Plugg ned stangposene mot vinden. Altså, motsatt side av der du stikker inn stengene plugge mot vinden, og gjerne de to bardunene også.

2: tre inn begge stengene helt, men ikke spenn opp.

3: spenn opp teltet

4: plugg ferdig.

 

Det burde fungere greit når det blåser også. Men teori er ikke alltid praksis. Har du prøvd denne måten?

For å tre i stenger før man plugger fast teltet, fungerer ikke bra i veldig sterk vind synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcticpeak skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke med meg vindmåler på tur, så jeg skal ikke skryte på meg at det har vært kuling, men jeg har satt opp Unna i svært kraftig vind flere ganger.

Takk for svar, jeg får nok bare øve meg. Jeg har oftest bruk Helsport Ringstind SL på fjellet og dette er veldig enkelt å sette opp aleine. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (12 timer siden):

Her er en video som demonstrerer perfekt hvordan det er å gå inn i et Unna, så ikke noe å vurdere, bare handle ;) 

NB: Baren og drikkevarene følger desverre ikke med!

Sjokoladesausen gjorde utslaget. Jeg må få meg et unna!😄

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Arcticpeak skrev (På 27.4.2021 den 18.16):

Jeg har hatt Unna i mange år, og jeg er kjempefornøyd med teltet. 
Jeg skjønner ikke hvorfor "ketilring" mener det er knotete å sette opp i vind, da jeg mener det er ett av de aller enkleste teltene å sette opp uansett vind eller ikke. Det er to stenger man trer inn i hver sin kanal, og vips er teltet oppslått, og så er det bare å plassere teltet der man vil ha det. Er det mye vind slenger jeg gjerne sekken inni mens jeg setter ned plugger og barduner. Det tar sjelden mer enn 2-3 minutter.
Som solotelt synes jeg at Unna er ganske luksus, med mye plass i teltet, og når været er fint har jeg gjerne teltåpningen helt oppe og kan da ligge i soveposen og kose meg med utsikten.
Når været er dårlig er det fint å vite at teltet holder selv om vinden er kraftig.

Har også Unna. Støtter dette. Kjempelett å sette opp også i vind. Men må innrømme at jeg til nå ikke har satt det opp i full storm. Bare så det er sagt...

Helt topp å bare kunne flytte teltet dit man vil ha det etter man har slått det opp dersom man ikke er helt fornøyd med teltplassen.

Unna er dessuten stort nok for to dersom man er veldig gode venner.

Unna har noen mangler, men er alt i alt et knalltelt.

Endret av Chris Gaute
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris Gaute skrev (2 timer siden):

Unna er dessuten stort nok for to dersom man er veldig gode venner.

Kjempefornøyd Unna-passer her også, har ved flere anledninger delt dette med fruen, både i nyforelskelsestadiet og etter, med stort hell. 10/10 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får stå ut med att det är besvärligare att sätta in stängerna i kupoltält än tunnel tält då man får större volym invändigt spec.bra om man är lång och och lite äldre med sämre rörlighet och vill ha lite mer rumskänsla i tältet.

Jag har ett MSR hubba hubba nx 2p med exoskellet dvs bågar med hubbar och innertält hängs upp med snäppen i bågararna och yttertält läggs ovan och monteras med stroppar under stångändarna.Ska göra mand med profiler eller ölgetter i hörnen så exoxkellet reses först och yttertält för att sedan sätta upp innertält under detta.

Haft Helsport SL 2p under 2 låglandsturer förra sommaren detta såldes dock pga lite problem med avstånd mellan dukar minskar mkt vid vind spec om vind kommer från den låga sidan samt att innertältet är mkt. halt och liggunderlag glider runt om det ej preppareras för att öka friction samt väl litet inv.och tunn yttertältsväv och det blev mkt kondens på insidan av ytterduk när jag tältade ca 20m från en havsvik fast bara lite morgondimma på vattnet.

Har även ett Vaude arco 2p tunnel tält detta är lätt och snabbt att sätta upp med stora stångkanaler fäster man några tältpinnar i absiden i änden och sätter in båda stängerna så är tältet nästan uppsatt och man kan lasta in packningen och fortsätta med stormlinor runt om nackdelen är dock vikt på 2900gr och poyesterväv 68 d och oklar rivstyrka.

Sedan har jag ett Helsport himalaya 2p exp. där är det problem med att stångkanaler är väl små och att stängerna lätt delar sig fast nytt fick ta handskar för att ej skada väv,det ska dock klara 2 stänger i samma kanal hur nu det ska gå till.Dessa stänger är dock så kraftiga att man ej är orolig att de ska ta skada av att kraftigt böja för att få in dem i stångkopparna som även de är stora.

Ang Hilleberg unna så är ju vikten för hög och priset mkt högt på nytt men beg finns missade ett i går med några timmar för 4700 kr anv ca 3 turer, det håller ju några månader med mkt blåst och regn.Så med god ekonomi och förväntad hård använding tex vid kanot turer eller turer där man ej går långt ett mkt bra alternativ.Men får man 2 MSR och 4 Vaude för ett HB så bör anv. det mkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris Gaute skrev (4 timer siden):

mHar også Unna. Støtter dette. Kjempelett å sette opp også i vind. Men må innrømme at jeg til nå ikke har satt det opp i full storm. Bare så det er sagt...

Helt topp å bare kunne flytte teltet dit man vil ha det etter man har slått det opp dersom man ikke er helt fornøyd med teltplassen.

Unna er dessuten stort nok for to dersom man er veldig gode venner.

Unna har noen mangler, men er alt i alt et knalltelt.

Har også hatt lyst på Unna. Det stod mellom det og Helsport Trolltind, det ble Trolltind mest på grunn av vekt og pris, men å sette det opp i sterk vind der har jeg problem. Teltet er jo oppe før jeg har fått festet bardunene på den kortsiden som er opp mot vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Fredrik skrev (7 timer siden):

Har også hatt lyst på Unna. Det stod mellom det og Helsport Trolltind, det ble Trolltind mest på grunn av vekt og pris, men å sette det opp i sterk vind der har jeg problem. Teltet er jo oppe før jeg har fått festet bardunene på den kortsiden som er opp mot vinden.

På unna kan man plugge ned stangposene mot vinden, og bardunene mot vinden før man trer i stengene. Det burde gå på trolltind også?

Jeg har ikke prøvd selv, bare lest om metoden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Unna/Soulo blir det ej besvärligt med att ej ha absid och behöva lossa innertältet för att få in packning och laga mat,kan ju även skada golv och smutsa ned inne,och mer risk för kondens vid fuktigt väder med halvtorra kläder med absid kan ju de blöta kläderna vara kvar där.

Men vid fint väder eller när allt är på plats och du är klar att sova eller vila verkar det vara bra och i nödfall för 2p vilket ej går i S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Unna og Niak hjemme før valget ble Niak på grunn av vekt. Jeg så etter et telt i Yellow label/Superlight

Har ikke fått testa Niak i mye vind enda. Ventilering skjer under skjørtekanten 🤭så det er definitivt et 3 sesongs telt. Volumet blir veldig lite hvis du pakker stengene for seg sjøl og legger stoffet i en kompresjonspose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (2 timer siden):

Unna/Soulo blir det ej besvärligt med att ej ha absid och behöva lossa innertältet för att få in packning och laga mat,kan ju även skada golv och smutsa ned inne,och mer risk för kondens vid fuktigt väder med halvtorra kläder med absid kan ju de blöta kläderna vara kvar där.

Men vid fint väder eller när allt är på plats och du är klar att sova eller vila verkar det vara bra och i nödfall för 2p vilket ej går i S.

Unna har ett ganske ok størrelse på forteltet om man spenner ut duken. Plass til kokeutstyr, sko, våte skallklær, og en sekk. Og siden forteltet er relativt lite kondenserer det lite fra bakken og man får dermed veldig lite kondens i teltet.

Om det skal regne mye er det fabelaktig å kombinere med en tarp!

Under er noen bilder fra sist tur, med 8 netter i Hilleberg Unna. Kom hjem i går, vi padlet 261 kilometer i havkajakk fra Selje til Kristiansund.

91DDEE69-55D2-4EC2-8703-5A3E1292738E.jpeg

6DAB5027-6979-4A72-8904-EB9CB7B7357C.jpeg

B32677B9-A515-49BF-839F-A6D48AF48050.jpeg

082C6FD4-5D0B-445B-8F54-48F1BD857D44.jpeg

CD884FB2-5E78-42BE-AD54-9AABAF83A8BA.jpeg

53759ADC-105F-4510-AE3F-8E296426677A.jpeg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har ett sådant MSR som var med på bilden är det nx1 eller 2.hur gick det för din kompis med regn och vindstabilitet jfr med unna.

Jag ev ett nytt  unna på gång som varit förvarat i påsen i 5 år ev osäkert om tagit skada.

Normalpris på MSR så är ju Unna nästan dubbelt men är det dubbelt så bra?

Ska utoch göra test2 i dag(första blev ju bra test av innertält i ett vindskydd)  så får vi se vad som packas ned på turen.

Om man ska ha Unna på kalfjäll så är ju tarp ej användbar så då befarar jag det som lite oläpligt då jag alltid haft dubbla absider i alla tid. sommar tält.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (7 minutter siden):

Jag har ett sådant MSR som var med på bilden är det nx1 eller 2.hur gick det för din kompis med regn och vindstabilitet jfr med unna.

 

Begge teltene tåler frisk bris helt fint. Unna har større flater, og beveger seg mer i vinden enn MSR teltet MSR står forbausende i ro. Det trekker mer gjennom MSR teltet pga. mer netting, og noen av sømmene drypper det litt gjennom (sømforsegler fikser det). Det er ett Elixir 2.

 

Håkan S skrev (7 minutter siden):

Om man ska ha Unna på kalfjäll så är ju tarp ej användbar så då befarar jag det som lite oläpligt då jag alltid haft dubbla absider i alla tid. sommar tält.

På ingen av campene våre hadde vi trær, vi bruker tarpstenger til tarpen.

Når jeg går på tur hvor vekten er viktig har jeg med nedre halvdel av en ødelagt fiskestang. Da har jeg en tarpstang som veier nesten ingenting (rundt 100 gram). Tarpen er 2,9 x 2,4 meter, og veier 330 gram uten plugger og barduner. Jeg trenger 3 plugger, ellers bruker jeg pluggene som teltet og bardunene er festet med https://pakklett.no/products/cloud-atlas-tarp-330g . Tåler fint frisk bris uten at den må tas ned eller senkes lavere.

Jeg gjør da på denne måten, når jeg bare har med en stang, og det kan gjøres på høyfjellet også:

 

1F4F946D-498E-47B0-88FF-2BD701D8E6CA.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (4 timer siden):

Jag ev ett nytt  unna på gång som varit förvarat i påsen i 5 år ev osäkert om tagit skada.

Mitt Unna kjøpte jeg forresten brukt, det er fra 2008 og i god stand. Det hadde ikke bare lagt i posen.

Ett unna som har lagt i posen i 5 år er nok like bra som nytt, hvis ikke posen har lagt i solen og blitt bleket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu får det bli ett mkt litet beg Unna för mig skulle ju gärna valt ett större men om det ska bäras på så är ju 2200 gr nog.

Ca 5h i DDR på studieresa på ett jobb gör ju att röda tält  får räcka att anv. på Vintern för säkerhet om man ska eftersökas.

Får stå ut med böket att flytta på innertältet för att ej de ska kännas som en sardinburk när man väl ska vila eller sova.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
varmtvann skrev (5 timer siden):

Kan jeg spørre hvilken tarpstang dette er? 

 

Marius Engelsen skrev (På 14.6.2021 den 12.43):

 

Når jeg går på tur hvor vekten er viktig har jeg med nedre halvdel av en ødelagt fiskestang. Da har jeg en tarpstang som veier nesten ingenting (rundt 100 gram).

 

1F4F946D-498E-47B0-88FF-2BD701D8E6CA.jpeg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (1 time siden):

Kan jeg spørre hvilken tarpstang dette er? Altså den som ikke veier 100 gram 😊

Relags teleskopstang: https://www.outnorth.no/relags/telescopic-pole-100-240-pair

Den jeg linket til nå er 100-240, de jeg har er kortere, opptil 180 tror jeg. Dønn stive, knallsterke og lettere enn man skulle tro. Kommer i par.

Ikke for tungt å ta med seg en slik i sekken, om man ikke vil ta med en halv fiskestang for å spare vekt.

Endret av Marius Engelsen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.