Gå til innhold
  • Bli medlem

Å smelte vann på fjellet


Anders P

Anbefalte innlegg

Eg og mi syster var på overnattingstur på Gaupkollen for nokre veker sidan. Eg endte opp med å bære 8 liter vann. Dette var litt overkill og det var tungt å måtte gå eit par timer i oppoverbakke med ein såpass tung sekk. Så til spørsmålet. På Gaupkollen var det mykje snø. Eg lurte litt på korleis det ville vere å smelte snøen, og så putte noko kull eller bruke filter eller noko i den duren slik at eg kunne drikke vannet utan å måtte vente i tjue minutter på koking ? 

Kva gjer andre folk når dykk skal på tur og ikkje vil bære med dykk altfor mykje vann ? 

 

Anders 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som regel kan du finne vann, som du (avhengig av hvor du er) kan enten drikke direkte, eller koke/filtrere. Smelte snø er helt ok, jeg ville aldri ha funnet på å bære med meg 8 liter vann. Ha med en te-sil eller noe for å fjerne smuss som er i den smelta snøen er kjekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dra det igjennom et filter f.eks.:
https://www.fjellsport.no/katadyn-befree-filter-3-0-klar-3-0l.html?q=katadyn

Veldig lettvint med produktet over. Fyller på, og lar renne igjennom. Mulig det blir litt trøblete med minusgrader i filteret. Jeg har såvidt utsatt mitt Katadyn-filter for minusgrader og endte med å måtte riste det veldig mye før vann rant igjennom effektivt. Enkel fiks er å bare ha selve filterdelen i en pose som du tiner på innsiden av jakken først eventuelt.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar snøen fra et sted hvor det er lite sannsynlig at noen har gjort ekle ting og fra veikanter der biler stadig skvetter søle fra veien, så har jeg vanskelig for å se for meg at snøen skulle inneholde noe mer enn det som ville regne ned på en sommerdag. Muligens er det noe forurensing fra lufta der, men den vil uansett ikke bli borte ved koking/filtrering. Det vil alltid være småting fra skogen der som barnåler, barkebiter og lignende, så forslaget fra @Likse om å bruke en tesil eller lignende synes jeg var lurt. Jeg pleier imidlertid bare å smelte snøen og drikke det som det er. 8 liter? Det er jo nok vann til et helt kompani. Hadde det vært øl og vin kunne jeg forstått det. 3 liter vann pr person fra og med leirslag om ettermiddag/kveld til oppbrudd etter frokost neste dag burde holde lenge, 2 hvis du/dere er litt sparsomme. Mål opp hvor mye du bruker på en typisk tur de neste turene du er på. Med snø tilgjengelig tar jeg kun med meg vann for drikking underveis. Til middag/kvelds og frokost smelter jeg snø. Det er jo en av de fineste tingene med tur om vinteren. Det er vann over alt, så man kan overnatte hvor som helst, også oppe på toppene med flott utsikt. Om sommeren må man være i nærheten av bekk, elv, tjern eller sjø.

;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du koker vannet skikkelig ved snøsmelting. Ulempen med det er at man må vente litt før det er kaldt nok til å drikkes. Fordelen er at man slipper magesjau. Koking dreper det meste. Jeg pleier å finne egnet område i leir som jeg henter snø fra helst noen (flere) meter fra telt etc. Det vil si et minst mulig uberørt område uten tilknyttet en eller flere forurensningskilder (feks ikke nærheten av vei eller sti, eller der jeg slår lens). Jeg pleier å børste av øverste partiet og den ferskeste snøen. Sjekker at snøen hvit og ikke inneholder elementer av andre ting som kan ses med det blotteøye. Jeg koker også vannet på sommerstid om det har vært tørt lenge og jeg jeg ikke finner rennende vann. Spesielt ved museår. Litt vann kan drikkes rett fra kilden, men det kan være greit å kunne drikke skikkelig ved camp. Mye styr, men digg når du finner rutinen i det. Kan gå greit å ta med medbrakt vann, men ulempen hvis det er skikkelig kaldt kan man risikere å drasse rundt på stor isklump :-)

Har jeg tilgang til rennende vann vinterstid bruker jeg seff dette.

Endret av Dompappen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (13 minutter siden):

Jeg antar at det gamle jungelordtaket om gul snø gjelder fortsatt?

 

Ellers har jeg drukket noen liter smeltet snø - uten problemer, men det kan av og til være litt smak på smeltet snø.

 

Gul snø er uappetittlig — men neppe helseskadelig, i hvert fall ikke i de små mengdene det er snakk om her. Urin er i utgangspunktet sterilt. I gamledager (godt utpå 1800-tallet) smakte legene på urinen for å finne ut om det var noe feil. 😄

Joda, jeg holder meg godt unna gul snø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilken vei dere kom, eller hvor på Gaupekollen dere overnattet, men jeg pleier fylle vann fra bekken fra Sjuputtmyra, som krysser stien et par hundre meter fra utsiktspunktet på Gaupekollen.   Definitivt smak og lukt av myr, det hender jeg drikker det bart, men som oftest bruker jeg det til matlaging og te.  Jeg overnattet i Gaupekollen-området helga for en og en halv uke, og det var fortsatt nok snø til smelting, men hentet heller vann fra denne bekken. 

Hvis man kommer sørfra til Gaupekollen, så er det en bekk litt lengre nede med friskere vann, men der er man mer eller mindre avhengig av at det er snøsmelting eller har vært mye nedbør.

Endret av Luesveis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders P skrev (7 timer siden):

Eg lurte litt på korleis det ville vere å smelte snøen, og så putte noko kull eller bruke filter eller noko i den duren slik at eg kunne drikke vannet utan å måtte vente i tjue minutter på koking ? Kva gjer andre folk når dykk skal på tur og ikkje vil bære med dykk altfor mykje vann ? 

Et tips når det kommer til snøsmelting er å grave seg et stykke ned og bruke av et av de nedre snølagene. Den snøen inneholder mye mer vann en den snøen som fyker rundt på overflata, og i tillegg så smaker den bedre. Mindre rusk og rask i vannet blir det også. Jeg kan ikke tenke meg at det under noen omstendigheter skulle være nødvendig å rense dette vannet på noen måte. Jeg har i alle fall aldri gjort det.

I tillegg kan jeg nevne at jeg noen ganger har funnet rennende vann selv når det har vært ned mot -20 til -25 kuldegrader. Men det har vært i områder der jeg er godt kjent og vet hvor elver og bekker snor seg under snøen. Når jeg kommer til en elv står jeg helt stille ved bredden og lytter, og ofte kan jeg høre klukkelyder av vann under snø, og da er det bare å søke seg fram med skistaven til man finner åpningen. Men forsiktig med å gå ut på elveisen, den skal man aldri stole på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også drukket mye smeltet snø uten problemer. Ved matlaging og til te/kaffe blir det kokt uansett. Men som sagt er det lurt å ta snøen litt dypt nede. Her på våren kan det være en del rusk på overflaten. Det kan også være disse rødbakterier) som vel ellers er harmløse.

På hytta var vi uten brønnfunksjon en vinter og brukte bare smeltet snø. Det ble satt i system med spann med ulike grader av smelting, så vi hele tiden hadde vann. På våren ble det noe ruskete, men vi silte gjennom noe så enkelt som en gammelmodig stoffbleie, hvis noen da vet hva dette er.

(Jeg kan stadig imponere unge mødre ved å kunne folde en ordentlig stoffbleie til en barnerumpe!)

Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig de her forandre seg men i 2021 er hverfall de meste fint og drikke av vann i Norge. Var selv på vinter tur med barna (9 og 12) over 3 dager og trikset var,smelt snø på kvelden (i telte hadde med kjele på 5 liter) hadde de så i nagle drikke flaske på natta (som varme flaske 1 til hver) og 1 liter termos. Lot så 3-4 liter stå I den store kjelen på natta så de Frøys i løp av natta. Da har man kaldt vann til og drikke og kan varme vann til frokost. Drikke flaskene var lunka og var fine og drikke av i løpet av dagen. Og man hadde da drikke til ski turen og termos til lunsj. (Dry tech) men brukte vel fort 2 timer på middag/snø smeltingen hver dag vil tro vi brukte 6-8 liter med vann hver dag. (Ink middag) brukte ca 0.7 liter bensin per dag så litt bedre enn og bære vann :) (var daog kose fyring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.