Gå til innhold
  • Bli medlem

Vise .gpx i app på telefon


Anbefalte innlegg

Jeg jobber for tiden med en høyst uoffisiell kyststi i Kristiansand kommune. Dette sporet (.gpx) ønsker jeg å formidle til de som er interessert. Så nå vil jeg lage en bruksanvisning for hvordan folk kan bruke det. Selv bruker jeg en app som heter GPX-viewer på iPhone. Har også prøvd Norgeskart Friluftsliv. Der er det relativt enkelt å få sporet vist i kart (enten via lenke eller laste opp via filer på mobil).

Spørsmål:

- Er det flere apper som gjør dette enkelt (og ikke minst på Android)

- Hadde det vært mulig å lage en link som gjør at alt skjer automatisk (dele Norgeskart med sporet tegnet inn fx)?

Jeg tar også gjerne andre tips for hvordan deling av spor kan gjøres så enkelt og brukervennlig som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lars Verket skrev (20 minutter siden):

Jeg jobber for tiden med en høyst uoffisiell kyststi i Kristiansand kommune.

Veldig bra initiativ! 👍

Lars Verket skrev (20 minutter siden):

Jeg tar også gjerne andre tips for hvordan deling av spor kan gjøres så enkelt og brukervennlig som mulig.

Hva med https://ut.no og deres UT-app?

Endret av ketilring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (1 time siden):

Veldig bra initiativ! 👍

Hva med https://ut.no og deres UT-app?

Takk for det!

Ut.no er selvfølgelig på lista, men dette må nå gå via lokale medlemsforeninger har jeg skjønt. Men, jeg skal definitivt sende sporet til dem. Da kommer den jo automatisk inn på deres kart ser jeg for meg. (En artig vri her hadde jo vært hvis alle de stiene som lå nærmest vann ble merket blått - så hadde det blitt veldig tydelig hvor kyststi går langt inne i landet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Verket skrev (4 minutter siden):

Ut.no er selvfølgelig på lista, men dette må nå gå via lokale medlemsforeninger har jeg skjønt.

Ser de har gjort om systemet litt siden sist jeg var inne, ja. https://hjelp.ut.no/hc/no/articles/360018651600 

Tidligere har jeg kunnet laste inn GPX-sport og opprette turer som har vært tilgjengelig for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd å skrive en forklaring:

https://kyststi.no/2021/04/26/vise-gpx-spor/

Gir den mening? Har jo ikke lagt ut sporet enda (nesten ferdig), men dere ser jo gangen i det. Ser at GPX-viewer legger inn en hel haug med S-er i sporet. Har det noe med lagringen å gjøre? Virker som om den gjør dette mellom hvert spor (her er det jo mange som er satt sammen). Så jeg trenger kanskje en slags "merge" funksjon til slutt? Så at sporet for Ultraløpet i Kristiansand bare har en sånn S. Tar i mot alle tips med takk! :)

(Og ikke del denne adressen enda - nettstedet er ikke 100% up-to-date enda. Men, i slutten av uka tenker jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars - artig å se deg på TV her om dagen :)

Jeg bruker bare Navida som app. Syns den er enkel og grei til mitt bruk.

Det er noe feil med lenken din på nettsiden så jeg får ikke testet sporet.

Jeg ville kanskje forvente at når jeg åpner en slik side på mobilen så viser den hvor jeg er i et kart på nettsiden. Altså at man ikke bruker noen app i det hele tatt. Jeg har denne funksjonaliteten selv på en nettside, og til vårt spesifikke bruk er det perfekt. Vi bruker det for registrering på fjelltopper

Funksjonaliteten: Man åpner nettsiden - GPS på telefonen starter og spør om den kan få bruke posisjonen din. Den viser så hvor du er og informasjon om det stedet du befinner deg med tilhørende gpx rute og all info..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig Kjell Iver!

Jeg har ikke lastet opp sporet enda.... Det kommer.

Var mest for å se om beskrivelsen av appene ga mening. I dag fant jeg en beskrivelse av bruken av Navida på nettsiden til bedriftsidretten. Kan linke opp den også.

Jeg skulle gjerne hatt en link en bare behøvde å trykke på, og så kom en rett inn på en side med kartet inntegnet. Har du link til den nettsiden din? Dette kunne vært artig å se, og jeg er spent på hvor mye programmering som kreves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Filen din inneholder forferdelig mange ruter, noen ned på noen få meter. det er ikke så veldig hensiktsmessig i en del applikasjoner. Jeg bruker Locus Map og dwMap/Garmin Fenix 6X. Jeg kunne tenkt meg (hvis jeg skulle bruke dette, sjelden jeg er i kristiansand). En rute for fastlandet, og en pr. øy. Det tror jeg ville vært mer hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Bernt!

Tracket blir delt opp i mange forskjellige smådeler når det fintegnes inn på stier og sånn. Er det noen måter å "merge" det på - slik at det blir bare ETT spor?

Også ser jeg også poenget med å dele det opp i enkeltspor (men det samme gjelder der også etter fintegning blir det mange små spor).

Takknemlig for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Verket skrev (15 timer siden):

Takk for svar Bernt!

Tracket blir delt opp i mange forskjellige smådeler når det fintegnes inn på stier og sånn. Er det noen måter å "merge" det på - slik at det blir bare ETT spor?

Også ser jeg også poenget med å dele det opp i enkeltspor (men det samme gjelder der også etter fintegning blir det mange små spor).

Takknemlig for innspill.

JA, det finnes helt greie verktøy å behandle spor med - jeg bruker Garmin sin "steinalder"-versjon MapSource. Basecamp lar seg også bruke. Værr også obs på forskjellen mellom spor og rute. Jeg foretrekker å ha spor på mine navigeringsenheter da ruter gjerne lager masse "delmål" og dermed piper osv hver gang du kommer til en retningsendring osv. Derfor konverterer jeg gjerne alltid alle mottatte ruter til spor før jeg legger de på egen GPS. 

Det finnes forresten noen greie verktøy for å konvertere GPS-filer til alle mulige formater som støttes av alle type GPS`er og andre nyttegreier. JEg lagde for litt siden en kjapp bruksanvising for å legge filer og spor på f.eks Google Earth: 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bernt skrev (3 timer siden):

Jeg har en del erfaring, Både med GIS, kart og data (40 år som systemprogrammerer). Skal se om jeg får tid til å se hva jeg kan gjøre med filen din. 

Sette pris på det Bernt - samtidig som dette er en fil som stadig vil bli oppdatert, så det hadde vært fint om jeg kunne prosessere det selv.

Men, tar som sagt i mot alle tips med takknemlighet og glede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (5 timer siden):

JA, det finnes helt greie verktøy å behandle spor med - jeg bruker Garmin sin "steinalder"-versjon MapSource. Basecamp lar seg også bruke. Værr også obs på forskjellen mellom spor og rute. Jeg foretrekker å ha spor på mine navigeringsenheter da ruter gjerne lager masse "delmål" og dermed piper osv hver gang du kommer til en retningsendring osv. Derfor konverterer jeg gjerne alltid alle mottatte ruter til spor før jeg legger de på egen GPS. 

Det finnes forresten noen greie verktøy for å konvertere GPS-filer til alle mulige formater som støttes av alle type GPS`er og andre nyttegreier. JEg lagde for litt siden en kjapp bruksanvising for å legge filer og spor på f.eks Google Earth: 
 

 

Tusen takk Espen - skal ta en titt på denne videoen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt, så mener jeg følgende:

1) Stiene som du har brukt og som mangler, bør inn i Openstreetmap (F.eks. mangler den stien du har gått rundt Langøya: https://osm.org/go/0SbM6A79-- )

2) Det bør lages ruter i Openstreetmap slik at de blir synlige på Waymarked Trails (https://hiking.waymarkedtrails.org/#?map=12!58.1306!8.0013). -- Ser det er lagt inn noen fra Kristiansand allerede. Da blir de også synes hvis du bruker OSM Outdoors i f.eks. Locus Map.

Fra Waymarked Trails kan man laste ned GPX-filer fra ruter som er lagt inn i openstreetmap.
Slik integrering av data er mer tiltalende en diverse websteder med GPX-filer. Det er selvfølgelig en del å sette seg inn i, og en del arbeid å gjøre. Men det er den veien jeg har valgt når jeg har lagt ut ruter. F.eks. Ranheimsrunden i Trondheim: https://hiking.waymarkedtrails.org/#route?id=9360384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.