Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellduk, quilt etc. for å holde varmen - tips?


Kristine Sørheim

Anbefalte innlegg

Heisann! Er en frossenpinn uten like, og sliter med å sove på telt/hengekøyeturer om det kryper ned mot minus. I helgen ble jeg reddet av at en kompis introduserte meg for jervenduk. 

Han hadde en dobbel som jeg bare tulla rundt soveposen, og vipps fikk jeg igjen varmen og sov som en stein. Nå vil jeg ha en selv! 

Denne jervenduken var av den doble typen, og fungerer som sovepose/stort teppe/telt,, men jeg tenkte kanskje å gå for den originale (hovedsaklig et prisspm, men også fordi jeg ikke orker å bære så mye hele tiden). Tenker primrært  ha med og bruke som teppe når jeg fryser på tur. Vil den holde meg like varm? Noen andre alternativer jeg bør vurdere? 

 

Og ja, jeg kommer nok til å lage en tråd for råd om sovepose også ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jerven Orginal er ikke like varm som utgavene med for, men er som dem vindtett og har et lag som reflekterer varme. Trøblet med Jerven Orginal (og lignende), til den bruken du beskriver er at de er vanntette og tynne, det vil si kondens på steder du helst ikke vil ha vann: rett på soveposen.

Tror du enten må ta en foret utgave (som du har funnet at virker), eller se nøye på soveposen og underlaget du bruker. Temperaturangivelsene på sånt utstyr skal taes med en solid klype salt og det er bare å finne frem en kopp salt for kvinner.

Det finnes også lakenposer i silke og fleece. De kan gi litt ekstra varme, men dersom det er en foret Jervenpose som hjalp, så er neppe lakenposer svaret.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utgaven i "midten", fora men ikke full pakke - den er fremdeles 1,5 kilo. Men det jeg heller ville anbefalt om du er fryspinn er topose-system. Jerven er topp på mange måter men jeg opplever at jeg får enda mer ut av topose da det blir færre luftlommer. Og pose nummer to veier betydelig mindre. Jeg har to tilnærminger til topose. I vinterhalvåret har jeg alltid med meg en vinterpose som har T comf på ca minus 11. I tillegg har jeg enten en liten "hyttesovepose" som jeg plukket opp på finn til 500 kroner, den tror jeg veier ca 600 gram. Den har komfort-temp som er ganske høy (rundt 10 grader tror jeg) men når jeg legger den inne i vintersoveposen får jeg veldig god effekt. Alternativt har jeg en Halite Overbag, utgaven jeg har veier 900 gram. Den går utenpå vinterposen. I tillegg er følgende viktig for å holde seg varm: 

- ikke vær sulten når du legger deg 

- bruk varmeflaske inni soveposen - det gjør STOR forskjell

- pass på at du er varm når du legger deg - løp litt rundt/hopp opp og ned før du går inn i posen 

- pass på at soveposen er "snurpa" sammen så det ikke lekker varm luft rundt halsen 

- varmt liggeunderlag er superviktig. Hvis du ikke har varmt liggeunderlag hjelper det ikke med resten...

Endret av varmtvann
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristine Sørheim skrev (8 timer siden):

Er en frossenpinn uten like, og sliter med å sove på telt/hengekøyeturer om det kryper ned mot minus. I helgen ble jeg reddet av at en kompis introduserte meg for jervenduk. 

Jeg vet ikke om du sov i telt eller hengekøye ved denne anledningen, men husk at liggeunderlag er minst like viktig som soveposen for å holde varmen. Hvilket liggeunderlag og sovepose brukte du, og hvor kaldt var det denne natta?

Jeg har Jerven Fjellduken Thermo selv, og den er gull verdt. Jeg bruker den mye på dagsturer og turer der jeg ikke har med telt i vinterhalvåret, og bruker den i pauser og under/rundt/over soveposen. Men den er tung og voluminøs, så på overnattingsturer er man som regel er man bedre tjent med å velge varmere sovepose og liggeunderlag i stedet. I et telt blir fjellduken generelt sett overflødig, da teltet gjør akkurat samme nytten: holder lufta rundt deg i ro. Unntaket er midt på vinteren da fjellduken er fin å bruke som isolerende teltbunn. 

Den uisolerte fjellduken fra Jerven (og andre) er fin å ha i pauser og som ekstra sikkerhet i fjellet, men som @Grimner nevner så blir det mye kondens på innsiden da den er designet for å ikke slippe gjennom fuktighet.

Mange gode tips fra @varmtvann ovenfor også, som kom meg i forkjøpet. +1 :) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som sier at foret Jervenduk fungerer mot kondensproblemet vs uforet.

Det er bare DELVIS sant. Kondensproblemet er like reelt i en foret utgave som uforet da de er like vanntette, men all kondensen legger seg da inn i foret istedenfor rett på den glatte duken (og ned på soveposen din). Om den ikke luftes og får tørket skikkelig vil den etter nok netter på rad brukt som en "sovepose" kunne bli tung og merkbar våt. Et litt utsatt problem med andre ord, som ikke nødvendigvis er noe å bekymre seg over på korte turer.

Et tips som jeg ikke har prøvd selv, men notert i bakhodet for senere:

Jerven Exclusive vattering (selve foret) kan kjøpes individuelt. Dette er ment for å festes på innsiden av Jerven Exclusive duken, slik at man kan bytte på å pakke med seg foret og uforet duk. Vatteringen i seg selv er ikke vann eller vindtett, så den kan man med fordel legge inn i soveposen for ekstra god isolering som ikke har noen umiddelbare baksider annet enn å spise av romsligheten i posen din.
Vatteringen finnes i to ulike utgaver (60g/m2 som tilsvarer foret i Jerven Hunter m.m. og 170g/m2 som tilsvarer foret i Jerven Extreme)
https://www.fjellsport.no/jerven-80-grams-vattering-til-exclusive.html?q=jerven
https://www.fjellsport.no/jerven-200-grams-vattering-til-exclusive.html?q=jerven

Jeg har Exclusive + 60gm/2 vatteringen. Kun vatteringen + pakkposen for seg selv er vesentlig mindre enn en ekstra sovepose, med tanke på plass i sekken.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Helsport X-trem fjellduk, den har vært med som isolerende underlag i teltet når barna var små eller som teppe over alle 4 for dele på varmen, ellers bare ligget hjemme i skapet pga vekt på 1.7 kg og pakkevolum.

For å bruke soveposer i nedre grense/utenfor temperaturskalaen de har så bruker vi Halite overbag, disse veier rundt kiloet og skal etter sigende legge til 14 grarder til soveposen.

https://www.halite.no/products/overbag

 

Skal den brukes som overtrekk når man sitter ute/ved pauser så er det nok fjelldukk et bedre valg, men jeg har likevel aldri med med fjellduken jeg nevnte tidilgere. Har heller en Life Systems Thermal bag (220 g) i førtehjelpsutstyret, samt vindsekk med på værutsatte turer  (215 g vekt på 2 pers utgaven og 320 g på 4 pers utgaven, tas med avhengig type tur, vær,  og antall personer).

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere er helt knal! 

Jeg sov i telt, med en lånt sovepose med T-comfort på -6 og et oppblåsbart liggeunderlag av enklere type. Skjønner på svarene her at fjellduken original ikke er det jeg bør gå for mtp mitt behov, men heller investere i en god vintersovepose. (Men det er så vanskelig! Om noen har noen tips, så sleng gjerne ut (Obs at jeg er en liten kvinne, ca. 167 høy og knapt 40 kg))

Topose-system virker veldig lurt, så det skal jeg absolutt vurdere! Men føler dere at det blir mye å drasse på? Jeg er ikke så glad i å bære tungt og mye -, men forstår at jeg ikke kan få i både pose og sekk (pun intended her) ;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristine Sørheim skrev (13 minutter siden):

et oppblåsbart liggeunderlag av enklere type

Jeg vil tippe at den største gevinsten vil være å forbedre dette området. Det kan gjøres relativt billig og lett (to vanlige celleplast-underlag oppå hverandre, evt et celleplast over/under ditt oppblåsbare), eller relativt kostbart (oppblåsbart underlag med høy R-verdi), eller dyrt og lett (lett, oppblåsbart underlag med veldig høy R-verdi).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristine Sørheim skrev (6 minutter siden):

Takk for svar, dere er helt knal! 

Jeg sov i telt, med en lånt sovepose med T-comfort på -6 og et oppblåsbart liggeunderlag av enklere type. Skjønner på svarene her at fjellduken original ikke er det jeg bør gå for mtp mitt behov, men heller investere i en god vintersovepose. (Men det er så vanskelig! Om noen har noen tips, så sleng gjerne ut (Obs at jeg er en liten kvinne, ca. 167 høy og knapt 40 kg))

Topose-system virker veldig lurt, så det skal jeg absolutt vurdere! Men føler dere at det blir mye å drasse på? Jeg er ikke så glad i å bære tungt og mye -, men forstår at jeg ikke kan få i både pose og sekk (pun intended her) ;-)

 

Jeg har en liten knapp på at kanskje liggeunderlaget du brukte ikke hadde særlig høy isoleringsverdi om det kun var av typen som har et stort rom med kun luft, i forhold til oppblåsbare med dun eller annen syntetisk fyll. Som nevnt tidligere opp her har liggeunderlaget utrolig mye å si. En god vintersovepose uten behov for noe ekstra er ikke å kimse av heller for enkelthetens skyld, men det koster fort en del.

Selv sverger jeg til et enkelt og billig skumgummiunderlag (Bergans extreme sleeping mat) som isolerer nok for meg på vinterstid i kombinasjon med vintersoveposen. Disse kan også fint kombineres med et enkelt oppblåsbart liggeunderlag for liggekomforten sin skyld.

På tur i marka nå i helgen dippet temperaturen ned mot -1,-2 på nettene. Da var jeg veldig fornøyd med at jeg valgte å ta med vintersoveposen vs 3-sesongsposen som også skal "klare" den temperaturen, men med mye mer konsentrasjon lagt i å faktisk holde seg varm. Helsport Rago X-Trem er det jeg bruker og godt kan anbefale. Maksimal og "effortless" komfort med tanke på romslighet og varme, dog til sin relativt stive pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser.... jeg ser dun i @Kristine Sørheims fremtid. Lavest vekt og volum, mest varme. Det finnes korte dunposer, samt underlag isolert med dun. Koster, men kan være en investering i varme netter.

Ett enkelt oppblåsbart liggeunderlag er en tynn luftmadrass og gjør en god jobb med å lede varme vekk. Bør brukes 'sammen med' og ikke 'alene'.

Flust av gode forslag i tråden. Kald søvn er ikke noe folk trives med :)

For å legge til en liten sak i @varmtvanns liste: kle på deg for natten. Ta alt tøy som ikke er vått og sov med det på. Pakk med et par romslige ullsokker og ha dem på føttene. Gjerne også noe varmt på hodet.

 

Når det gjelder foret i Jerven Exclusive, så hadde jeg en sånn en for noen år siden. Telt (bivak), sovepose og nødly i ett, tenkte jeg. Mulig at det å se maling tørke er kjedeligst, men en parkering i solhellingen mens fór tørker må være en god nummer to. Feil bruk, så ikke noe galt med duken. Ville vært gull i skikkelig dårlig vær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristine Sørheim skrev (3 timer siden):

 

Topose-system virker veldig lurt, så det skal jeg absolutt vurdere! Men føler dere at det blir mye å drasse på? ;-)

 

Kommer jo an på hva man sammenlikner det med. Jeg bærer heller på 600 gram ekstra, enn å ligge og fryse eller ikke komme meg ut. Jeg drasser på en del ting om vinteren, men det er primært fordi jeg trenger det for å holde meg varm... 

Men liggeunderlag er også veldig viktig. Hva er r-value på det du har i dag? Du bør ha noe på 4 tenker jeg (men gjerne mer). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder militære overlevelsesposer, så er det nå slik at en del NATO styrker ennå bruker gjennomsiktig overlevelsesbag i plast. - I kombinasjon med sovepose. Disse kan av og til kjøpes på nett, og har eget NATO stock number. 

Overlevelse pose er ikke noe du vil sove i, med mindre du absolutt må. Men de veier lite da....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.