Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen Juni


aymelele

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg er heldig nok til å være utenlandsstudent og skal derfor (etter all sannsynlighet) i karantene når jeg omsider kommer meg hjemover for sommeren i år. Jeg har tilbrakt mye tid i Rondane og Sognefjellet på både sommer og vinterstid, men aldri noe særlig i Jotunheimen. Tenkte derfor at dette kunne vært 10 fine dager å traske rundt og bestige litt topper på (selvfølgelig alene i telt og ikke turisthytter). Tenkte først på en rundtur til fots, men kom fort over bekymringen av snømengder i tidlig Juni (snakk om ca 5.-15. Juni) spesielt over Galdhøpiggen/Glittertinden men også alle andre steder. Tankene gikk derfor over til toppturer/randonee hvor jeg da regner med at jeg må starte turene til fots, spørsmålet mitt er da om hva dere syntes om sjansene for at det er forhold for dette i Juni? Jeg skjønner at det varierer fra år til år, men generelt hvor sannsynlig er det at det vil være skiføre? Tenker da først og fremst på østsiden eksempelvis Gjendealpene? (Rasletinden, Vestre/Østre Kalvehøgde osv.), Besshøe?, Nautgardstinden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert utenfor ønsket retning av tråden:

Høres ut som en vel kreativ måte å holde karantene på. Du skal altså ikke nærme deg et menneske en eneste gang på denne turen, inkl. tilreise? 🤔

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 minutt siden):

Sikkert utenfor ønsket retning av tråden:

Høres ut som en vel kreativ måte å holde karantene på. Du skal altså ikke nærme deg et menneske en eneste gang på denne turen? 🤔

Er vel nok av plass ute i naturen til å greie å gi andre passerende en 4-5m avstand som jeg syntes er mer enn forsvarlig nok

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Sikkert utenfor ønsket retning av tråden:

Høres ut som en vel kreativ måte å holde karantene på. Du skal altså ikke nærme deg et menneske en eneste gang på denne turen, inkl. tilreise? 🤔

Og for å svare på det du la til da du redigerte vil jeg ha tilgang til bil fra Gardermoen til hvor enn parkeringsplass blir. 
Og hvis det er noen andre som er i tvil om at dette er i henhold til reglement så står det først "Ikke oppsøke steder hvor det er vanskelig å holde nødvendig avstand til andre personer." som jeg har forklart mitt syn på ovenfor, og deretter "Du kan gå tur ute, men hold god avstand til andre" på helsenorge.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du slipper unna karantenehotell? 

Husk at du må teste deg 7 dager etter ankomst til Norge.

Og ikke minst: Når du er i karantene kan du ikke gjennomføre reiser innenlands. Det du henviser til over, at det er greit å gå turer, gjelder kun i nærmiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keldrek skrev (2 timer siden):

Sikker på at du slipper unna karantenehotell? 

Husk at du må teste deg 7 dager etter ankomst til Norge.

Og ikke minst: Når du er i karantene kan du ikke gjennomføre reiser innenlands. Det du henviser til over, at det er greit å gå turer, gjelder kun i nærmiljøet.

Slik som reglene er i dag slipper jeg unna ja, men denne tråden er spørsmål om turtips så vennligst hold det til dette. Når det gjelder hvordan du tolker at turer kun gjelder i nærmiljøet er opp til deg og når det gjelder koronatest etter 7 dager har jeg mailet med UD og jeg kan utsette den testen så lenge jeg vil, men vil da være i karantene helt til jeg får negativt svar. Dette har jeg spurt den norske ambassaden som har henvist meg til UD om så om dere har noe problemer angående lovligheten av denne planen så får dere ta det opp med norske myndigheter og ikke meg (dog benytter jeg meg kanskje av et par "smutthull" i ordleggingen, men med tanke på at jeg syntes dette er helt forsvarlig smittevernsmessig syntes jeg og det er moralskt forsvarlig) :)

Endret av aymelele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tenkjer det er opp til deg å halde karantenereglane :)

Så over til spørsmålet ditt: det er særs sannsynleg at det er skiføre, mindre sannsynleg med fotføre. Kor mykje du må gå til fots avheng av temperaturar og ver utetter Mai. Nokre år kan ein nesten gå frå vegen i juni, andre år må ein godt oppi lia. 

Det beste er å fylje med utviklinga på ymse webcamera. Om du har instagram kan det vere fint å prøve finne "nyaste" Innlegg med staden eller fjell som hashtag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 minutt siden):

Så du mener egentlig at om du kommer ut for et uhell, så skal Røde Kors sende en patrulje med kuvøse for å hente deg, eller ta en koronatest og la deg ligge for så å hente deg når testen er analysert...

Jeg liker å tro at jeg er erfaren nok til å velge turer på en måte som gjør at sjansen for uhell blir minimert (den vil selvfølgelig alltid være der). Sjansen for uhell er vel ikke noe større enn om jeg utfører karantenen i et hus/en privat hytte og har lov til å gå turer derfra (for ikke å snakke om sjansen for uhell om du putter meg på kjøkkenet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.