Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettere ryggsekk - Podcast med Memento Mori


Anbefalte innlegg

Annonse

Har akkurat lest artikkelen din for første gang - veldig flott tur det der - frister til kopiering! 2 ting: 1) Ser at vedleggene i den orginale artikkelen ikke lengre er tilgjenglig. Skulle gjerne sett utstyrs/pakkelista! 2) hvor pokker får man tak i noe sånt som FR3500? er det et utgått produkt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (På 23.4.2021 den 19.04):

Jeg har vært gjest hos Randulf Valle i podcasten Uteliv, den er en time og 28 minutt.

Det var veldig gøy å høre på denne podkasten, den lå akkurat midt i min gate. Det er nok fortsatt mange som ikke er klar over at det finnes et alternativ til 30 kg sekk på overnattingstur. :) 

Men det tok langt tid før det gikk opp for meg at det var ZPacks du mente da du snakket om "settpakk". ;) Bruker Duplex selv store deler av året, og deler din oppfatning om at dette er solide saker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (På 24.4.2021 den 8.08):

2) hvor pokker får man tak i noe sånt som FR3500? er det et utgått produkt?

 

Kanskje de mente BRS 3000 eller BRS 3000t, kinesiske toppmonterte gassbrennere som er ganske ofte nevnt av folk som er opptatt av å pakke lett. 

Endret av Nils Einar Ljosland
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (1 time siden):

Kanskje de mente BRS 3000 eller BRS 3000t, kinesiske toppmonterte gassbrennere som er ganske ofte nevnt av folk som er opptatt av å pakke lett. 

Beklager hvis jeg var upresis: FR 3500 står for Field Ration 3500, altså 3500kCal eller en døgnrasjon som veier 0.9kg. @Memento mori refererte til det i sin opprinnelige artikkel om lettpakketuren Jotunheimen på tvers. FR3500  er/var et Drytech-produkt, men nå kan jeg ikke finne det noe sted....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Valle gjør flott jobb, og hverken i podcasten eller bøkene hans har jeg fått inntrykk av at dette er noe han prøver på.

Han har nok vært mer på tur enn de fleste og gjort mange nyttige erfaringer. Disse tar han gjerne opp når det er relevant, uten at man får inntrykk av at det er for å "vise seg frem". Det er vel heller et grep for at podcasten skal høres ut som en hyggelig dialog og ikke en foredrag av Morten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gramjeger skrev (2 timer siden):

En bra episode, med mye bra info. Men jeg klarer ikke helt å begripe hvorfor Valle hele tiden prøver å bevise at han kan mye om tur, det er noe alle vet at han kan. Så hvorfor skal han prøve å "overgå" @Memento mori hele tiden?

Skjønner hva du mener, men jeg oppfatter det mer som at de har en samtale i stedet for at Randulf Valle er en slags journalist som intervjuer. Da er det naturlig å dele erfaringer begge veier, akkurat som vel alle her inn ville gjort på tomannshånd. Jeg liker den formen. Det er faktisk utrolig bra å klare å lage så lange podkaster som fenger hele veien fra start til slutt (i hvert fall for meg).

;-)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (14 timer siden):

Skjønner hva du mener, men jeg oppfatter det mer som at de har en samtale i stedet for at Randulf Valle er en slags journalist som intervjuer.

Det er vel der jeg har "bomma litt", jeg har tenkt det som en form for intervju, ala DNT's Utestemmer. Jeg får gi Valle noen sjanser til da ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stor fan av Uteliv podcasten (jo mer nerdete jo bedre), og oppfatter ikke i det hele tatt Randulf som en besservisser som er opptatt av å vise seg frem. Podcastene er samtaler hvor opplevelser og tanker deles og snakkes _sammen_ om, synes at det formatet er helt supert. I tillegg er Randulf en skikkelig forskertype (med Dr. grad i materialvitenskap) og han har masse praktisk turerfaring.

Episoden fra 16. april i år "Langturer til fots – med Gry Folge" syntes jeg var veldig inspirerende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrundeL skrev (2 minutter siden):

Jeg er stor fan av Uteliv podcasten (jo mer nerdete jo bedre),

Har også sansen for nerdete nisje-podkaster. ;-) Jeg er for at @Memento mori bør inviteres til DNT's Utestemme, de kan med fordel få inn mer nerdestoff. Ellers har jeg stor sans for nerdefaktoren til Valle i bøker og artikler, men i podkastene har jeg ikke helt klart å like formen like bra.

Sitat

 

Episoden fra 16. april i år "Langturer til fots – med Gry Folge" syntes jeg var veldig inspirerende.

 

Denne står på "spillelista" så, jeg skal høre på noen flere episoder. Skal se for meg at det er en samtale og ikke et intervju, kanskje det går bedre da ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gramjeger skrev (18 minutter siden):

Det er vel der jeg har "bomma litt", jeg har tenkt det som en form for intervju, ala DNT's Utestemmer. Jeg får gi Valle noen sjanser til da ;-)

Bomma og bomma. Det er jo temmelig individuelt hva den enkelte liker og ikke liker 😄 Utestemmer er bra den også, men Uteliv faller bedre i min smak. Det blir ikke skivebom om noen andre mener noe annet. Men uansett tror jeg det er verdt å følge noen episoder i Uteliv før du eventuelt velger den bort. Formen er en ting, men Randulf Valle har også et veldig bredt register av temaer han tar opp. Episoden som @GrundeL nevner, den om Gry Folge fant jeg kjempeinteressant, aller mest fordi den gir et lite gløtt inn i et menneske som gjør utrolig mye rart på turfronten uten at  jeg har hørt et knyst om henne før. Det finnes mange sånne rundt om kring.

;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til dels samme opplevelse av podkasten som deg Gramjeger, men har valgt å tro at det ikke er intensjonen fra Valles side hvertfall. Godt mulig mitt inntrykk også er prega litt av dialekta og noen assosiasjoner jeg har der (hvilket jo er helt urelevant selvfølgelig). Får ikke det inntrykket av bøkene hans, Nordvestpassasjen f.eks er en av turbok-favorittene. Synes likevel det er en bra podkast og har pløyd gjennom det meste. Takk for tips om "Langturer til fots"-podkasten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er flere som lytter til Randulf Valle. 

Jeg kan være enig i at episoden med @Memento mori var litt treg i starten. Morten ramser opp gram på det han bærer, og Randulf kontrer med eksempler fra sin verden. Men etter hvert som de får snakket med sammen blir bare episoden bedre og bedre, og langt mer en konstruktiv samtale. Jeg tror nok at det er grobunn for fremtidige episoder også der disse to kan nerde skikkelig om telt eller kokesaker, Morten har jo hatt noen relativt lange nerdetråder her inne om akkurat dette. 

Episoden med Gry Folge var en av de bedre jeg har hørt på Uteliv, sammen med episoden med Silje Ryvold - 52 netter. Helt upretensiøst,  enkelt og gode samtaler. I samme åndedrag som Gry Folge må jeg slå et slag for bloggen til @TarjeiSkrede - en annen langturvandrer som ikke gjør så mye ut av seg. Det hadde vært morsomt (mener jeg) om Randulf følger opp med flere samtaler med ukjente turfolk - det er god inspirasjon.

Oppfordrer samtidig folk til å gå inn på Patreon og spandere en liten slant på salige Randulf. For bare 2-4 dollar i måneden (eller mer hvis man vil) hjelper man en god podcast fremover og kan være med på å påvirke og foreslå tema for nye episoder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valle har en stor stjerne hos mange og faglig mye turmessig uten tvil. Journalist, er han dog ikke i mine øyne. Her har han MYE å lære, som kan gi podcastene hans langt mer verdi og tyngde... ;)

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (11 minutter siden):

Journalist, er han dog ikke i mine øyne. Her har han MYE å lære, som kan gi podcastene hans langt mer verdi og tyngde... ;)

Det er mye nyttigere for oss som deltar i denne tråden om du kunne tenke deg å utdype litt mer om hva du mener. Løse påstander, som denne, bringer ikke akkurat diskusjonen fremover. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Veldig få podcaster jeg høre på, men må si podcasten Uteliv er veldig bra. leser også veldig lite om friluftsliv på nett og i magasiner. I alle fall ikke på sosial medier. Synes det er alt for mye ræl. Friluftsliv er etter min mening blitt alt for kommersielt de siste årene. Uteliv har en veldig god miks av temaer og jeg er veldig fan av tema som går skikkelig i dybden. Fikk også meg til høre en episode med intervju av Tonje Blomseth :-) Setter henne i litt annet lys enn det NRK og TV2 har fremstilt henne som. Hørt mange av episodene når jeg har vært på tur eller i bilen på vei til tur. Håper Uteliv forsetter i lang tid fremover!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nå revurdere mine tanker rundt Podkasten til Valle ...

Jeg har nå hørt igjennom ca 10 andre episoder av Uteliv og konkluderer med at jeg tok feil, dere andre hadde rett ;-) Det er en samtale (i alle episodene tror jeg) mellom tur-nerden Valle, og andre tur-folk eller tur-nerder. Nerder er bra folk (håper jeg siden jeg er en av rasen), men det jeg feiltolket som at Valle prøvde å overgå gjestene var bare en ivrig nerd som bobler over av entusiasme for temaet. Så da har jeg konvertert til fast lytter av Uteliv :-D

  • Liker 6
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Likte veldig godt episoden "Lettere sekk". Har fått meg til å vurdere ting litt annerledes i ettertid.

Valle synes jeg er god, da han ikke følger kjendisoppskriften som det for meg virker som DNT gjør med sin cast. Han følger mer tema, og folk som kan noe. Selvfølgelig er det mange som kan, men ikke føler for å prate om det. 

Og så har Valle vært reportasjesjef og redaktør i Friluftsliv en årrekke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.