Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Downmat 7LW med integrert pumpe


HBL

Anbefalte innlegg

Hei Fjellfolk!


Har i lengre tid stusset på noe med liggeunderlaget, et Exped Downmat 7LW som jeg har eid et drøyt år. 

Problemet jeg opplever er at når jeg skal tømme det for luft og rulle sammen, så er det akkurat som at "pølsa" som ligger nærmest den innebygde pumpa er knallhard og ikke vil tømmes via den andre ventilen. Jeg må ofte åpne ventilen ved pumpa og nærmest massere ut lufta, dette tar mye tid og blir litt ork i lengden..

Legger ved bilde som viser "pølsa" ved nedpakking/rulling.

 

IMG_20210423_143021.jpg

Endret av HBL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Terka skrev (3 minutter siden):

Trykk ut luft av pumpa med ventilen igjen, stryk ut lufta fra nevnte pløse og retning fra pumpa, rull sammen ubswelaget fra ende uten pumpe og tøm de andre pløsene for luft.

Takk for tips! Du mener pumpeventilen? Den harde pølsa lar seg ikke tømme om jeg ikke åpner pumpeventilen, masserer ut lufta og så lukker den.

Endret av HBL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den pølsa hvor ventilen sitter ja. Lufta går jo fra pumpa og inn til hele liggeunderlaget.

Åpne tømventil. Steng igjen ventil  på pumpa, press pumpa flat, og stryk ut luft i nevnte pølse FRA ventiler og ned mot motsatt ende. Rull deretter hele liggeunderlaget sammen retning tømmeventil for å få ut lufta fra liggeunderlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ja dette er et deilig problem. Jeg har samme som deg og kona har synmat og hun lurte på det samme forrige helg. Som nevnt over sp gjelder det og tømme pumpa for luft og stryke med begge hender etter hverandre nedover den kanalen, vekk fra pumpa da luften går videre til neste kanal i motsatt ende av pumpa. Så er det bare å rulle. Men man kan klø seg litt i hode i førsten av den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Har også dette underlaget.. Min fundering er riktig nok med tanke på dun`et i posen. Jeg synes det virker som om alt dunet havner i en ende.. Er det noen form for kammer som holder dette på plass eller kan jeg ha rett i at det klumper seg endel etter noen års bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@endredjeg har brukt en god lommelykt for å se hvor dunet har blitt av, og så dunket det gjevnt utover kanalene med hjelp av lyset. Virker ikke som det er noen mindre kammer på mitt downmat 7lw. Gjorde det før en vintertur der det var viktig å ha isolasjon hele veien.. 

Vedrørende sammenrulling så gjør jeg likt som nevnt over av flere, begynner med å massere bort luft i kanalen med pumpe, retning fotenden. 

Endret av DannyRS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.