Gå til innhold
  • Bli medlem

Vil begrense allemannsretten .. splittet fra Bøtelagt for ulovlig hogst (..)


Dompappen

Anbefalte innlegg

Jeg klapper og heier på at "allemannsretten" blir innskrenket. Dette er på høytid og jeg er heller for å bevare mest mulig urørt natur enn at vi skal ha vår "frihet" til å bruke naturen slik det passer oss best. https://www.nrk.no/innlandet/koronasituasjonen-gjor-at-lom-kommune-onsker-forbud-mot-villcamping-ved-turisthytter-i-jotunheimen-1.15463137

Det er sykt skremmende, ikke bare artikkelen over, men mye av det som blir nevnt i denne tråden. Dette skjer over alt dessverre. Ikke nødvendigvis av hordene med turistene som strømmer til Norge, men av Nordmenn på tur som dessverre ikke vet bedre.

Innskrenking av "allemannsretten" trenger nødvendig vis ikke å bety kroken på døren for friluftsliv. Men at det bør være klare retningslinjer og føringer på hvordan man skal oppføre seg i naturen og at det ikke er fritt frem slik det er i dag. Fikser du ikke dette er det en smekk på pungen og du kan finne noe annet å gjøre. Vi har dessverre satt oss fremst og naturen som nr. 2

Blir heller imponert av denne lesningen: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/herjing-og-ulovlig-skuterkjoring-brer-om-seg-i-finnmark-og-resten-av-landet-1.15465460

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Dompappen skrev (52 minutter siden):

Jeg klapper og heier på at "allemannsretten" blir innskrenket. Dette er på høytid og jeg er heller for å bevare mest mulig urørt natur enn at vi skal ha vår "frihet" til å bruke naturen slik det passer oss best. https://www.nrk.no/innlandet/koronasituasjonen-gjor-at-lom-kommune-onsker-forbud-mot-villcamping-ved-turisthytter-i-jotunheimen-1.15463137

Arealet som de vil at man skal betale avgift (til hvem?) for a slå opp telt i er på 25 km2 (1km radius rundt hver av hyttene). Det synes jeg er for stor begrensning på allemannsretten. Allemannsretten gir ikke tillatelse til å forsøple, jeg tror man kommer lengre med holdningsskapende arbeid og tilsyn enn å innføre avgifter som de har tvilsom hjemmel til å innføre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likse skrev (3 minutter siden):

Arealet som de vil at man skal betale avgift (til hvem?) for a slå opp telt i er på 25 km2 (1km radius rundt hver av hyttene). Det synes jeg er for stor begrensning på allemannsretten. Allemannsretten gir ikke tillatelse til å forsøple, jeg tror man kommer lengre med holdningsskapende arbeid og tilsyn enn å innføre avgifter som de har tvilsom hjemmel til å innføre. 

Regner med at du skal betale til DNT. Ser ikke problemet i at folk betaler for dette. DNT tilrettelegger og tar seg betalt av dette. Regner med at de er dritt lei av å rydde opp og tilrettelegge for folk som ikke legger en krone igjen for dette. Personlig styrer jeg langt unna DNT hytter generelt, dette har jeg gjort i flere år. Ene og alene fordi DNT hytter er som fluepapir for folk på tur og de fleste jeg kjenner kunne aldri lagt ut på tur uten å hatt tilgang til DNT hytte. Jeg har ikke noe problem opprette holde en radius på 1 km fra DNT hytte. Om jeg så benytter eller camper i nærheten av DNT hytte kan jeg fint betale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likse skrev (1 time siden):

Arealet som de vil at man skal betale avgift (til hvem?) for a slå opp telt i er på 25 km2 (1km radius rundt hver av hyttene). Det synes jeg er for stor begrensning på allemannsretten. Allemannsretten gir ikke tillatelse til å forsøple, jeg tror man kommer lengre med holdningsskapende arbeid og tilsyn enn å innføre avgifter som de har tvilsom hjemmel til å innføre. 

Skal de kreve avgift for et sånt område med begrunnelse for at de må rydde etter forsøpling, så må de faktisk også gå og rydde, ikke bare si at folk kaster søppel der. Området må være "opparbeidet". Friluftsloven er klar på dette:

Sitat

§ 14.(Avgift for adgang til friluftsområde)

Ferdselsrett etter denne lov er ikke til hinder for at eier eller bruker etter løyve av kommunen kan kreve en rimelig avgift for adgangen til badestrand, teltplass eller annet opparbeidet friluftsområde, men avgiften må ikke stå i misforhold til de tiltak eier eller bruker har gjort på området til fordel for friluftsfolket. Det kan settes vilkår for slikt løyve.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt den gode grunnen til å campe mer eller mindre oppå ei turisthytte hvis man ikke skal bruke fasilitetene. Og hvis man skal bruke fasilitetene så burde det jo være rimelig innlysende at man skal betale. Helt generelt så er folk mye bedre på rettighetene sine enn pliktene, også i forbindelse med allemannsretten. At hyttevertene skal måtte gå å rydde opp etterlatenskapene etter folk som gjør fra seg rundt hytteveggene synes jeg er smått utrolig at folk ikke skjønner selv at det ikke er greit ...   

  • Liker 6
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er  turisthytter på i alle fall Hardangervidda som har ordninger for de som vil campe ved hytteveggen for å kunne bruke fasiliteter på hytta og gjerne spise der.Og som tar seg betalt for det.  Ikke noe nytt i det, og noe som turgåere ikke ser ut til å ta ille opp på noen måte. 

Men allemannsretten er under press nå. Argumenter som  brukes i Jotunheimen nå , kan utmerket godt brukes alle andre steder. Hedligvis er jeg så pass gammel at allemannsretten antagelig varer like lenge som beina mine varer.

Endret av Robinson
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (1 time siden):

Jeg ser ikke helt den gode grunnen til å campe mer eller mindre oppå ei turisthytte hvis man ikke skal bruke fasilitetene. Og hvis man skal bruke fasilitetene så burde det jo være rimelig innlysende at man skal betale. Helt generelt så er folk mye bedre på rettighetene sine enn pliktene, også i forbindelse med allemannsretten. At hyttevertene skal måtte gå å rydde opp etterlatenskapene etter folk som gjør fra seg rundt hytteveggene synes jeg er smått utrolig at folk ikke skjønner selv at det ikke er greit ...   

 

Robinson skrev (1 time siden):

Det er  turisthytter på i alle fall Hardangervidda som har ordninger for de som vil campe ved hytteveggen for å kunne bruke fasiliteter på hytta og gjerne spise der.Og som tar seg betalt for det.  Ikke noe nytt i det, og noe som turgåere ikke ser ut til å ta dette ille opp på noen måte. 

Men allemannsretten er under press nå. Argumenter som  brukes i Jotunheimen nå , kan utmerket godt brukes alle andre steder. Hedligvis er jeg så pass gammel at allemannsretten antagelig varer like lenge som beina mine varer.

Det er vel muligens litt i drøyeste laget å kalle alt innenfor 1 km unna hytta for "oppå ei turristhytte" og "ved hytteveggen"?

Jeg synes også argumentasjon som brukes i artikkelen er for drøy, altså at man sier at folk bruker anleggene og at man dermed setter en sjablonmessig grense ved 1 km og sier at alle innenfor der bruker anleggene på hytta og derfor skal betale for seg. Følger man den typen argumentasjon kan man like gjerne si at du må betale en avgift hvis du går forbi DNT-hytter, og mange som gjør det bruker doene uten å betale for seg, så da får alle som går der betale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (15 minutter siden):

Det er vel muligens litt i drøyeste laget å kalle alt innenfor 1 km unna hytta for "oppå ei turristhytte" og "ved hytteveggen"?

Jeg synes også argumentasjon som brukes i artikkelen er for drøy, altså at man sier at folk bruker anleggene og at man dermed setter en sjablonmessig grense ved 1 km og sier at alle innenfor der bruker anleggene på hytta og derfor skal betale for seg. Følger man den typen argumentasjon kan man like gjerne si at du må betale en avgift hvis du går forbi DNT-hytter, og mange som gjør det bruker doene uten å betale for seg, så da får alle som går der betale.

Ja, ikke nødvendigvis 1 km fra hytta er oppå en turisthytte, men det står tross alt i artikkelen at "Vi er ofte plaga med at folk slår opp telt på den ene siden av huset og at de bruker den andre siden som toalett" og da er man mer eller mindre oppå hytta. 

Akkurat om det er 1 km som er riktig avstand skal jeg ikke være veldig bastant på, jeg vil tippe det er ganske mange av turisthyttene hvor det er helt umulig å holde oversikt over hvem som er innenfor en kilometers radius, det blir tross alt et ganske stort område. Men selve forslaget hvor man ønsker kontroll over hvem som benytter fasilitetene (eventuelt ikke benytter fasilitetene) har jeg forståelse for.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (7 minutter siden):

Ja, ikke nødvendigvis 1 km fra hytta er oppå en turisthytte, men det står tross alt i artikkelen at "Vi er ofte plaga med at folk slår opp telt på den ene siden av huset og at de bruker den andre siden som toalett" og da er man mer eller mindre oppå hytta. 

Akkurat om det er 1 km som er riktig avstand skal jeg ikke være veldig bastant på, jeg vil tippe det er ganske mange av turisthyttene hvor det er helt umulig å holde oversikt over hvem som er innenfor en kilometers radius, det blir tross alt et ganske stort område. Men selve forslaget hvor man ønsker kontroll over hvem som benytter fasilitetene (eventuelt ikke benytter fasilitetene) har jeg forståelse for.   

Det er i hvert fall 1 km som ligger inne i forslaget som vurderes. Jeg håper at det ikke går igjennom, og at de må finne en mer fornuftig avstand fra hytta for å kalle dem gjester. Det er flere rare argumenter. De får det til å høres ut som de mener at det er enklere å kontrollere om alle innenfor en km har betalt avgiften sin enn at de som bruker doene deres har betalt for seg. Jeg synes rett og slett hele forslaget lukter penger og at de tildels bruker vikarierende argumenter.

Jeg regner med at dette bare er starten hvis det går igjennom.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dagens press på norsk natur- og dyreliv bør det umiddelbart komme enkelte endringer i allemannsretten, kanskje bare midlertidige endringer. Det er faktisk så mye kunnskapsløse folk, som ferdes i naturen og ødelegger den med det jeg kaller en blanding av hensynsløshet, kunnskapsløshet og en "gi faan mentalitet". Det burde vært nærmest obligatorisk med ett kurs i friluftsliv FØR man fikk lov å dra til skogs. Tungvint med nødvendig. Det jeg har vært vitne til av omfang av forsøpling og hærverk på norsk natur siste år, har jeg aldri før sett makan til. Men en endring av allemannsretten er politikk, og de fleste politikere er best på å surfe med folkemassen. Men at store private grunneiere i fremtiden kanskje vil prøve å endre bruken av deres skog og fjell er for meg fullt forståelig, det hadde jeg gjort. Norsk natur kan ikke bli sett på som en bruk og kast gjenstand!!!

  • Liker 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første de kunne gjøre var å skrive om loven: "I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet" --> når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet kan enhver ferdes til fots i utmark, hele året. 

Ser ut som mange slutter å lese etter komma der :P må vel sterkere lut til, men synd egentlig at folk tror den allemannsretten er uangripelig og at det bare er rettigheter knyttet til den. Vi må verne om allemannsretten, men forutsetter jo at folk faktisk oppfører seg ordentlig.   

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler gladelig en teltavgift om jeg camper nær hytte med tilgang på do, dusj, servering osv. (om man velger å bruke det). Aller helst så drar man jo på tur der det ikke er mange andre, slik er jeg skrudd sammen ihverfall. (Har ikke behov for gå i "gågata" når jeg er på tur. ;))  Utfordringen er nok rell og størst der det er populære og har enkelt tilkomst, og dette er ofte veier som går inn til/nær disse hyttene.

Eksempler hvor jeg har betalt for teltplass:

  • Leirvassbu: Toppturhelg ifbm langhelg. Beltebil inn, Sikkert opp mot hundre telt utenfor Leirvassbu.  -> Greit at fasilitetene brukes og ikke våren avdekker vakre "blomster" etter alle sammen.
  • Gjendebu : Fjellturer med DNT Oslo Fjellsport. -> Båt inn, felles teltplass til alle på den organiserte turen. Lett tilgang til fasiliteter. 
  • Turtagrø: Toppturhelger - Hurrungane, her er det stort trøkk på områdene rundt Turtagrø for telting. -> Her benytter jeg fasilitetene på Turtagrø og har enten gjort noen kjøp på Turtagrø for å betale for meg/bruk av fasiliteter ved uorganiserte turer hvor telting foregår et stykke unna (gåavstand), eller betalt teltavgift på arrangement tilknyttet Turtagrø. Barmarkssesongen har jeg betalt for teltavgift dersom telting med barn nær Turtagrø og fasiliteter.
  • Spiterstulen: Basecamp ved Spiterstulen med mindre barn på tur. > Kjekt med tilgang på fasiliteter med mindre barn. 

Nevnte steder har jeg ved flere annledninger sett mye folk/mange telt i områdene litt utenfor. Om alle disse etterfølger "sporløs ferdsel" så vil det ikke dette vært en problemstilling. Med så mange som nå telter/benytter de mest populære inngangsportene til Jotunheimen og andre populære naturområder, så må det kanskje tilrettelegges mer også rundt parkeringsplasser etc hvor man starter tur eller camper. Tydeliggjøring av allemanspliktene som følger allemansretten og en generell holdningsendring må nok til før presset om "teltforbud" vil avta tror jeg.  

Link til bilder med telting rundt hytter:

(Alle med telt på bildene må nok på do ila en helg samt genererer søppel. Spørmålet er da hvordan de håndterer dette, og hvor mye som blir gravd ned i snøen og kommer frem igjen når snøen har smeltet. Gang dette opp med x antall dager/helger så blir det et visst volum ut av det).

Leirvassbu:

 p%C3%A5skeidyll_og_topptur_p%C3%A5_leirv

Turtagrø:

stengte-toppturhotell-i-paasken-dette-si

 

 

Eksempler på utfordring med avføring ved/nær hytter: 

https://www.nrk.no/innlandet/koronasituasjonen-gjor-at-lom-kommune-onsker-forbud-mot-villcamping-ved-turisthytter-i-jotunheimen-1.15463137

https://www.friflyt.no/topptur/skiturer-jotunheimen/brukte-inngangen-til-turtagroe-som-toalett

 

Jeg er generellt for allemannsretten for å være tydelig, men da også at man overholder "sporløs ferdsel". Om ikke så blir de mest trafikerte områdene vår egen "Mount Everest": https://www.dagbladet.no/tema/mount-everest-full-av-avforing-og-soppel---det-ser-avskyelig-ut-her/69911076

Endret av Terka
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo ut som det er tre ulike problemer de ønsker å løse med samme tiltak: 

i) folk forsøpler og gjør fra seg der de ikke skal gjøre det

ii) folk bruker fasilitetene uten å betale for seg 

iii) de har ikke tilstrekkelig kontroll på hvem som kommer og går mtp smittevern 

Å flytte campere en km løser vel antakelig problem 1 (bare at de forsøpler andre steder i stedet). Det løser kanskje problem 2 og 3 i noen grad, men det kan vel fremdeles komme dagsbesøkende de ikke har kontroll på?

Jeg er selvfølgelig enig i at det er helt håpløst med folk som forsøpler og ikke betaler for seg. Jeg har bare campa ved hytte på Hardangervidda en gang, og da var det veldig tydelig skilta at det f.eks. kosta å bruke utedo for dagsbesøkende (og vi betalte selvfølgelig for teltplass). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (30 minutter siden):

Jeg betaler gladelig en teltavgift om jeg camper nær hytte med tilgang på do, dusj, servering osv. (om man velger å bruke det). Aller helst så drar man jo på tur der det ikke er mange andre, slik er jeg skrudd sammen ihverfall. (Har ikke behov for gå i "gågata" når jeg er på tur. ;))  Utfordringen er nok rell og størst der det er populære og har enkelt tilkomst, og dette er ofte veier som går inn til/nær disse hyttene.

Eksempler hvor jeg har betalt for teltplass:

  • Leirvassbu: Toppturhelg ifbm langhelg. Beltebil inn, Sikkert opp mot hundre telt utenfor Leirvassbu.  -> Greit at fasilitetene brukes og ikke våren avdekker vakre "blomster" etter alle sammen.
  • Gjendebu : Fjellturer med DNT Oslo Fjellsport. -> Båt inn, felles teltplass til alle på den organiserte turen. Lett tilgang til fasiliteter. 
  • Turtagrø: Toppturhelger - Hurrungane, her er det stort trøkk på områdene rundt Turtagrø for telting. -> Her benytter jeg fasilitetene på Turtagrø og har enten gjort noen kjøp på Turtagrø for å betale for meg/bruk av fasiliteter ved uorganiserte turer hvor telting foregår et stykke unna (gåavstand), eller betalt teltavgift på arrangement tilknyttet Turtagrø. Barmarkssesongen har jeg betalt for teltavgift dersom telting med barn nær Turtagrø og fasiliteter.
  • Spiterstulen: Basecamp ved Spiterstulen med mindre barn på tur. > Kjekt med tilgang på fasiliteter med mindre barn. 

Nevnte steder har jeg ved flere annledninger sett mye folk/mange telt i områdene litt utenfor. Om alle disse etterfølger "sporløs ferdsel" så vil det ikke dette vært en problemstilling. Med så mange som nå telter/benytter de mest populære inngangsportene til Jotunheimen og andre populære naturområder, så må det kanskje tilrettelegges mer også rundt parkeringsplasser etc hvor man starter tur eller camper. Tydeliggjøring av allemanspliktene som følger allemansretten og en generell holdningsendring må nok til før presset om "teltforbud" vil avta tror jeg.  

Link til bilder med telting rundt hytter:

(Alle med telt på bildene må nok på do ila en helg samt genererer søppel. Spørmålet er da hvordan de håndterer dette, og hvor mye som blir gravd ned i snøen og kommer frem igjen når snøen har smeltet. Gang dette opp med x antall dager/helger så blir det et visst volum ut av det).

Leirvassbu:

 p%C3%A5skeidyll_og_topptur_p%C3%A5_leirv

Turtagrø:

stengte-toppturhotell-i-paasken-dette-si

 

 

Eksempler på utfordring med avføring ved/nær hytter: 

https://www.nrk.no/innlandet/koronasituasjonen-gjor-at-lom-kommune-onsker-forbud-mot-villcamping-ved-turisthytter-i-jotunheimen-1.15463137

https://www.friflyt.no/topptur/skiturer-jotunheimen/brukte-inngangen-til-turtagroe-som-toalett

 

Jeg er generellt for allemannsretten for å være tydelig, men da også at man overholder "sporløs ferdsel". Om ikke så blir de mest trafikerte områdene vår egen "Mount Everest": https://www.dagbladet.no/tema/mount-everest-full-av-avforing-og-soppel---det-ser-avskyelig-ut-her/69911076

Jeg har vanskelig for å tro at folk slutter å bæsje i snøen bare fordi de har betalt en avgift. Tvert i mot: Nå har de jo betalt og kan gjøre det med god samvittighet. Det var jo det avgiften var til for, at de skulle rydde etterpå?

Jeg synes ikke en avgift for alle innenfor en km er veien å gå hvis man vil få bukt med problemene. De får finne en grense som de fleste vil si hører til hytta. En km fra Memurubu kan være på andre siden av Gjende, eller samme side, men 400 høydemeter opp. Hvis jeg ligger på ett av disse stedene og noen kommer svømmende over eller klatrende opp for å ta seg betalt kommer jeg ikke til å betale avgift, men de får kanskje en kopp kaffe og en klapp på skuldra for innsatsen da. Så får de heller dra meg for retten og se hvordan det går.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (26 minutter siden):

Jeg har vanskelig for å tro at folk slutter å bæsje i snøen bare fordi de har betalt en avgift. Tvert i mot: Nå har de jo betalt og kan gjøre det med god samvittighet. Det var jo det avgiften var til for, at de skulle rydde etterpå?

Jeg synes ikke en avgift for alle innenfor en km er veien å gå hvis man vil få bukt med problemene. De får finne en grense som de fleste vil si hører til hytta. En km fra Memurubu kan være på andre siden av Gjende, eller samme side, men 400 høydemeter opp. Hvis jeg ligger på ett av disse stedene og noen kommer svømmende over eller klatrende opp for å ta seg betalt kommer jeg ikke til å betale avgift, men de får kanskje en kopp kaffe og en klapp på skuldra for innsatsen da. Så får de heller dra meg for retten og se hvordan det går.

;-)

Det er innenfor kartfestet område og ikke 1 km  radius med hytta i sentrum.  Kartene ligger i saken jeg lenket til over. Det blir heller ikke en avgift, det er et campingforbud med unntak for tilviste plasser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Jeg har vanskelig for å tro at folk slutter å bæsje i snøen bare fordi de har betalt en avgift. Tvert i mot: Nå har de jo betalt og kan gjøre det med god samvittighet. Det var jo det avgiften var til for, at de skulle rydde etterpå?

Jeg har vel ikke skrevet noe om betal-en-avgift-og-bæsj-i-vei innenfor 1 km fra hyttene? Mer at jeg forstår at det er et økende problem med søppel og avføring der såpass mange folk camper rundt hyttene igjennom året. Og at telting på tilrettelagte plasser nær hyttene med tilgang på (og bruk av) fasiliteter gjør presset/problemet mindre, og at det er naturlig at de som da tilrettelegger og vedlikeholder dette da ønsker litt betaing for det.

Langt unna hytter/steder med mye folk er et annet tema, men samme "sporløse" ferdsel er like relevant.

Selv barna mine klarte forresten å ha dopapiret i en pose etter besøk på "utedoen" under påska skitur med telting på snø, også det døgnet med mye vind. Allt søppel ble med hjem til søppeldunken hjemme. Da klarer vel de fleste voksne noe av det samme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (1 time siden):

Det er innenfor kartfestet område og ikke 1 km  radius med hytta i sentrum.  Kartene ligger i saken jeg lenket til over. Det blir heller ikke en avgift, det er et campingforbud med unntak for tilviste plasser. 

Kart: https://innsyn.regiondata.no/Innsyn_Lom/Documents/ShowDocument/37c66b6a-1389-4f6c-bd29-fa6d9e735d8c/1731/3222

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Alt for mange tror med utgangspunkt i "Allemannsretten" at man kan gjøre nesten hva som helst hvor som helst i utmark. Der finnes jo enperson som er dr. juris i Allemannsretten og understreker både plikter og rettigheter med mange artikler på en hjemeside:  https://allemannsretten.no/ 

Den blir ganske visst ikke ført ajour lenger, men artiklerne skal stadig være tilgjengelige og nyttig lesning. Det er dessverre nok ikke de riktige personer som leser dette. 

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (11 timer siden):

Kan jo nevne at jeg dagen før var innom Leirvassbu for å kjøpe ei lue siden jeg hadde glemt min hjemme, den kosta sikkert 2 ganger mer enn nødvendig.

Å huff da. Ja det burde nok vært solgt til Aliexpress pris, siden det å utvide tilbudet sitt på en fjellhytte ved å selge produkter som dette er sammenlignbart med rabbattjakt på netthandel : )

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig radikal tanke/kommentar her: Grunnen til allemannsretten er under press, er fordi naturen og områdene er under sterkt press. Er ikke utenkelig at vanlig friluftsliv i framtiden blir enda mer regulert. Jeg tenker at det faktisk kan være en veldig god ide. Tenk om du eksempel en gang i fremtiden må ta en form for prøve på lik linje som en jeger prøve og betale en årlig årsavgift for å kunne eksempel dra på tur over Hardangervidda. Skal du jakte i dag er det ingen som tenker seg to ganger for å ta en jeger prøve eller å betale årsavgiften. De fleste betaler gladelig for et jaktkort selv om du kommer hjem uten bytte i sekken. Regner med at det var rimelig rabalder da det fant ut at jakt i Norge skulle reguleres. Allemannsrett og naturen vi tar for gitt er dessverre under press og jeg tror nok at denne ikke vil avta med det første, men fortsette å øke.

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ˆVildcampingˆär förbjudet i hela komuner I delar av Bohuslän i Sv för att minska bl.nedskräpning men detta respekteras ej och övervakning sker av polis som har mkt annat att göra nu förtiden då de ej ens har tid för inbrott och skadegörelse och stölder.Utan får ängna sig åt övervakning av den organiserade brottsligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.