Gå til innhold
  • Bli medlem

Tursko som ikke går i stykker?


Gjetern

Anbefalte innlegg

Hei! Oppdaget nettopp dette forumet da jeg desperat Googlet etter "tursko som ikke går i stykker". Kort fortalt skal jeg i år som i fjor ha en sommerjobb i fjellet, som innebærer masse gåing utenfor sti i all slags terreng. Stedet har "lavfjell", myr, grus, gress, høye stive busker, glatte steiner, osv. I fjor hadde jeg med meg et par lette terrengsko, som jeg fort måtte gi opp da jeg oppdaget hvor mye det regnet. Gikk i korte gummistøvler (!) i ti dager frem til venninnen min kom med noen middels høye hastekjøpte gtx sko fra sport Outlet. Innen da hadde jeg nesten gått av meg føttene i de forferdelig vonde, flate støvlene. Sport Outlet-skoene gikk i stykker på under to uker, og må kastes. I år skal jeg ikke gjøre samme feil! Så jeg har allerede lett i flere mnd etter riktig merke. Jeg vet at jeg foretrekker lave lette tursko jeg kan bevege meg kjapt i (bærer ikke tung opp-pakning annet enn første dagen) kombinert med vanntette sokker og gamasjer. Det verste jeg vet er Kina-dritt og ting som går i stykker. Jeg har nå skjønt at mange sko får raging reviews fordi anmelderne bare bruker dem til noen dagsturer her og der. Jeg ønsker meg lette sko ja, men de må tåle å bli brukt og ikke gå opp i limingen etter noen uker. Stedet jeg skal til er langt inni fjellet og jeg kan ikke bare dra på butikken og bytte dem. Det virker som dere på forumet her har peiling, så da lurer jeg på om dere kan anbefale noen slitesterke merker? Jeg tenkte på La Sportiva Spire gtx lenge etter gode tester, men brukeranmeldelsene beskrev at de falt fra hverandre etter to uker (med bildebevis) så da slo jeg det fra meg. Håper noen har noen gode tips. Tusen takk! Hilsen gjeter'n. 

Endret av Gjetern
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går nok i terreng (tur med sekk) mer enn de fleste. (Jeg kjenner noen som bruker mer tid på tur enn meg...) og har holdt på med det i mer enn 30 år. Det betyr ikke at jeg har erfaring med mange skotyper, men god erfaring med de jeg har brukt.

I starten ble det Alfa Marka - sivilmodellen til m77.  God såle, men helt håpløse å holde tette. Det ble bytte til ALFA Walk King da disse kom. Disse skoene holdt "stilen" lengre en Marka, og siden de hadde Gore-tex var de vanntette - en stund. Gjennom årene har jeg hatt minst 12-15 par med Walk King. De holdt omtrent 15 måneder før Gore-texen sa takk for seg. Da var sålen en  del slitt og på noen par var overlæret "ødelagt". (De siste årene med Walk King, ble skoene ikke vedlikeholdt i det hele tatt, jeg kunne ikke se at vedlikehold forlenget levetiden eller vanntettheten.)

SÅ: I november 2019 måtte jeg ha nye sko, og kjøpte ALFA Impact. Til nå holder skoene meget godt. De er tette, sålene er bedre enn på noen annen sko jeg har forsøkt (det har blitt noen andre sko også) De er mykere i læret og jeg hadde ikke behov for noen "inngåing". Men prisen.....

Holder ALFA hva de lover, blir skoene likevel billigere enn å holde på Walk King. Jeg håper å få anledning til å kjøpe nok et par Impact - og å få anledning til å slite disse ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.