Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakk og transport av packraft på tur


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg hadde ønsket at jeg kunne fått til løsningen med å feste under sekken, men stropper på 65-litern er ikke lange nok. Har riktig nok ikke testa på 85-100 liter'n. 

Å ha den oppi sekken funker ikke. Selv ikke det den største, når jeg ruller den helt sammen. Har kun padla dagsturer i høst og nå og i vår, og jeg må jo ha med vest, Litt ekstra klær, mat og div.. 

Så jeg kom fram til en løsning med å bruke pakkepose. Ruller sammen (Packraft Norge, sier at det ikke skader glidelås i spruttrekk).. forsøkte å stroppe den på utisidenav sekken (hepmper på pakkeposen), men hadde litt tendens til å gli ned. 

Årets turer har vært veldig greie å komme til, maks 2 km til/fra vann buss/tog, så da har jeg rett og slett båret posen i henda. Må "forske" litt videre, så jeg finner en løsning som passer meg, så jeg kan gå lengre turer inn i marka med henda fri. Kan jo ikke være så vanskelig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen «lettpakker», men i sekken på bildet over er det i tillegg til packraft, telt, sovepose, liggeunderlag, primus mv og mat. Vesten er så lett, så den stikker jeg bare under en av reimene til lokket. Sekken er vel ca 70 liter. 
 

Prøv under lokket! Om du har en sekk med normalt lokk og ditto reimer, bør det gå fint. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (2 timer siden):

Jeg hadde ønsket at jeg kunne fått til løsningen med å feste under sekken, men stropper på 65-litern er ikke lange nok. 

 

 

Kjøp ekstra reimer. F.eks disse: https://www.fjellsport.no/merker/n-z/sea-to-summit/sts-pakkrem-1m-20mm.html
Får sikkert mye annet på diverse butikker. Så får du festa raften under sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (38 minutter siden):

Kjøp ekstra reimer. F.eks disse: https://www.fjellsport.no/merker/n-z/sea-to-summit/sts-pakkrem-1m-20mm.html
Får sikkert mye annet på diverse butikker. Så får du festa raften under sekken.

Bruker  sånne når jeg stroppa posen på utsiden av sekken. (Bruker de også når jeg stropper fast truger på sekken på vil til/fra der jeg skal truge). Syntes de har en lei tendens til å bli slække

Ser ikke helt hvor jeg skal få festa de på bunn av sekken. Mere jeg må "forske " på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (2 timer siden):

Hva slags sekk har du?

Ettersom jeg kun har vært på dagsturer, har jeg brukt 65 l. Må ha såpass for å få plass til vest og det andre jeg trenger. Osprey 65 l, usikker på modell. 

 

Her er mitt opplegg. Jeg hadde den først på sekken, og dro STS-stropper rundt gjennom hempene, og en dom gikk på undersiden, for at den ikke skulle henge ned. Mye styr. 

Jeg sliter også med å bretta sånn som manualen sier. Den blir ganske volumøs. 

Tenker jo egentlig ikke å gå milevis for å finne vann. Det trengs ikke, er ørten og velle så det muligheter innen 1 mil fra ørten ulike buss/tog. Så da er det jo ikke så ille å bære i henda. 

Har fått sydd en pose til åra av en regnjakke. 

 

20210422_171652.jpg

20210422_171919.jpg

20210422_171814.jpg

20210422_171741.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et sett spennreimer i samme bredde som de på sekken. Flytt låsespenna over på spennreima, og fest spennklemma i stroppen på sekken og juster til passe lengde.

Så har du forlenget reimene i bunnen av sekken.

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 minutt siden):

Kjøp et sett spennreimer i samme bredde som de på sekken. Flytt låsespenna over på spennreima, og fest spennklemma i stroppen på sekken og juster til passe lengde.

Så har du forlenget reimene i bunnen av sekken.

Jeg hadde håpa i finne noe sånt, men ikke sett det. Får uansett ikke til en tilfredstillende brett.. enklere å rulle egentlig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det jeg ser på bildene her, så tenker jeg man kanskje kunne sydd på noen større remer på den MacKenzie-posen avbildet over her og bære den som en sekk foran seg? Det veier vel ikke så mye at det gjør noe, og da er all knotet med å få det festet på ryggsekken borte og man få en liten bonus i mindre baktunghet på de små strekkene man har tenkt å gå : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (45 minutter siden):

Ut i fra det jeg ser på bildene her, så tenker jeg man kanskje kunne sydd på noen større remer på den MacKenzie-posen avbildet over her og bære den som en sekk foran seg? Det veier vel ikke så mye at det gjør noe, og da er all knotet med å få det festet på ryggsekken borte og man få en liten bonus i mindre baktunghet på de små strekkene man har tenkt å gå : )

Bærehåndtakene er nylig sydd på. Neste tur blir første. Tenker det er enklest. Skal jo ikke gå så lange strekker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke pakket raften på en måte slik at den blir en lengre og slankere «pølse»? Dvs rulle den på en annen måte. Jeg ser for meg at den blir enklere å feste under lokket eller under sekken slik. 
 

Selv bruker jeg en relativt romslig teltpose til min båt. Du kan såvidt se den stikke ut på sidene av sekken over. Det er for øvrig det nærmeste jeg kommer et Hilleberg-telt, så jeg prøver å flashe posen så mye som mulig når jeg er på tur 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (2 timer siden):

Du får ikke pakket raften på en måte slik at den blir en lengre og slankere «pølse»? Dvs rulle den på en annen måte. Jeg ser for meg at den blir enklere å feste under lokket eller under sekken slik. 
 

Selv bruker jeg en relativt romslig teltpose til min båt. Du kan såvidt se den stikke ut på sidene av sekken over. Det er for øvrig det nærmeste jeg kommer et Hilleberg-telt, så jeg prøver å flashe posen så mye som mulig når jeg er på tur 😜

Kan du vise hvordan du ruller?🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest behagelig å ha raften i sekken. Går greit for meg til en 2-4 dagers tur. De fleste har raften i en egen pakksekk stroppet utenpå ryggsekken. Ikke så behagelig å ha den hengende under ryggsekken. Da er det bedre å feste den på toppen om man ikke har plass i sekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (19 timer siden):

Kan du vise hvordan du ruller?🙏

Jeg finner ikke bilde, men jeg varierer rullinga litt. Noen ganger (oftest, ifølge bildene altså) sånn som den kom, med to bretter på langs. Men når jeg bretter bare en gang så blir jo pølsa tynnere - og litt bredere. Funker helt greit. Å rulle uten å brette har jeg ikke prøvd, da blir den i bredeste laget for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyN skrev (På 24.4.2021 den 11.29):

Pakker du på denne måten så blir raften temmelig kompakt. 

Får prøve den rulle-metoden.

Nå bretter jeg langs, inn mot midten, fra begge sidene og rulller. 

To bilder fra i fjor. (rød sekk er 36 liter, blå er 65) 

Med den metoden, blir båten hengende litt lengre ned etter hvert. 

WhatsApp Image 2020-12-19 at 14.28.16.jpeg

WhatsApp Image 2020-11-18 at 21.15.47.jpeg

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (På 24.4.2021 den 20.04):

spacer.png

Åra tok jeg i hånda. Packraften er en Kipara 265 Large. Jeg gikk ca 5-600 meter med denne sist helg. Ca. 23-25kg totalt ca 5-600meter. I sommer antar jeg vekta blir totalt ca. 30kg mellom vanna i Femundsmarka på denne måten. :)

får prøve den metoden neste gang da. Skal jeg gå mer 2 km er det greit å slippe å bære i henda ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.