Gå til innhold
  • Bli medlem

Minimere risikoen for havtåke


Anbefalte innlegg

Har lenge ønsket å padle i Ytter- Vikna, nordvest i Trøndelag.

De jeg har spurt har snakket om hvor fort havtåka kan komme på sommerstid, og beregning av den har jeg liten erfaring med.

Er det spesielle værforhold som skaper havtåke?, skjønner at pålandsvind er avgjørende.

Kan man forutsi sannsynlighet for tåke i langtidsvarselet?

Endrer sannsynligheten for havtåke med høytrykk/lavtrykk?

Er tiden havtåka ligger bare avhengig av vindstyrke/retning?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den er vanskelig å forutsi, men tekstvarselet på yr pleier å ha med risiko for havtåke. Her er en liten sak om hvordan havtåke oppstår, den kan kanskje hjelpe deg:
https://www.yr.no/artikkel/havtake-pa-1-2-3-1.13565893

Havtåke er skummelt og kan komme brått på. Som barn var jeg på havet alene i robåt og ble overrasket av tåke. Jeg mistet synet av land, og da forsvant retningssansen. Det var en ekkel følelse, men det gikk bra da jeg tilfeldigvis fikk øye på en knallrød fortøyningsbøye.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havtåke er skummel. Det er likedam som total white-out i snøen til fjells. Man aner til slutt ikke hva som er opp eller ned. Det er derfor fint å ha kompas med og vite , at hvis man seiler/padler mot fx øst, så kommer man til land (Norge og ikke på vei til Island. 

Jeg har opplevd skikkelig havtåke i trafikkert farvann. Selv hørselsretningen av tåkelurer/ klokker/gonger blir merkelig. Man hører motordurr fra store skip i alle retninger. Riktig skummelt blir det, når brovingen fra et stort skip pludselig passerer forbi. "Stå aldri til sjøs, la de andres stå!"

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Normalt er ikke dette ett problem egentlig.

Skal du padle så langt fra land, at det tar veldig lang tid å komme tilbake nærmere land hvis tåken kommer? 
 I kajakk kan du padle så nært land at du er på steder andre båter ikke ferdes, i tilfelle tåke.

For min del har jeg innfelt dekkskompass på kajakken, marine traffic tilgjengelig på smarttelefonen, gps og VHF radio. Da har man full kontroll på hvor man er, full kontroll på retningen man padler i, mange muligheter for å få oversikt over skipstrafikken og samtidig mulighet til å kommunisere med andre skip.

Men man kjøper ikke alt dette for en enkel padletur på rolig hav i ny og nè, såklart. Med ett turkompass, og en vanntett smarttelefon (som man klarer å bruke med våt skjerm, og det ikke er for mye bølger) har man i det minste kontroll på retningen, hvor man er, og skipstrafikken via Marine Traffic.

Når det gjelder værmeldingen kan man gå inn på yr.no og trykke «detaljer» for stedet man søker (fungerer ikke i appen). Da får man varsel om tåke og skyer. Men om den fanger opp havtåken i området du er i, aner jeg ikke.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.