Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner markfiske Stangvalg


Kimball

Anbefalte innlegg

Aldri fisket aktivt med mark før og synes det er på tide å ta med seg en egen markstang på tur.

Lurer fælt på hvilken stang jeg bør velge +snelle.  Skal brukes både i fjellvann og i skogsvann +elver.

Dette valget kom etter en fisketur i fjor der jeg ikke fikk napp på en uke med sluk og spinner. Kom 2 karer til vannet jeg var på og håva inn ørret etter ørret med mark.

Hva har jeg gått glipp av tenkte jeg, før jeg slukkøret pakket sammen sakene mine og gikk en slagen mann tilbake til bilen 3 dager før tiden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke noe i veien for at du kan fiske med mark med den stangen du kaster sluk med. Men om du skal ha en dedikert markstang, foretrekker de fleste å ha den ganske lang. Da kan du kaste dupp med lang fortom og styre marken lettere ved aktivt markfiske i elv. 

Endret av TOT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke noe i veien for at du kan fiske med mark med den stangen du kaster sluk med. Men om du skal ha en dedikert markstang, foretrekker de fleste å ha den ganske lang. Da kan du kaste dupp med lang fortom og styre marken lettere ved aktivt markfiske i elv. 

Skal ha dedikert markstang ja som jeg kan fiske aktivt med eller bare ha ute mens jeg fisker med slukstanga. 

har du noen tips til lengde evt merke/stang jeg kan se nærmere på som ikke koster skjorta

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_G skrev (6 minutter siden):

Du kan bruke den samme stanga til både spinner, sluk og mark. Det gjør i alle fall jeg. 

Gjorde det før, men ble veldig lite markfiske og mye slukfiske. Bruker multi på sluk/spinner og hadde en egen spol for mono. Syntes det ble tungvint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til markfiske betyr ikke utstyret så mye, som flere nevner kan du fint bruke samme utstyr til begge deler. Som @TOT er inne på så er lengden av betydning. Jo lengre jo bedre. Men spørs jo helt hvor dedikert man er og hva man er villig til å drasse med seg. 
 

skal du ha en mer dedikert markstang ville jeg valgt noe særs enkelt på snellefronten, gjerne en billig lukka haspelsnelle. Så finner du en billig teleskopstang. Typisk bruker man gjerne 4-5m stenger. Da kan du fiske med mark også uten dub og bare legge ut agnet uten og kaste eller sveive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor-Erik-L-77 skrev (9 minutter siden):

Så finner du en billig teleskopstang. Typisk bruker man gjerne 4-5m stenger.

Noe sånt som denne her?: https://www.skittfiske.no/elbe/206680/eggedal-teleskop-ørret

Eggedal teleskop ørret

Spesifikkasjoner:

Lengde: 15 fot

Transportlengde: 76cm

Slukvekt: 7-28g

Ledd: 9

Vekt: 352g

Størrelse på snella? 2500 som er veldig jack of all trades eller gå for noe mindre?

 

Endret av Kimball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, den Eggedal teleskop stanga er et veldig greit valg! Som sagt når det gjelder snelle er det nesten null krav :) Bare husk et et slikt oppsett bare fungerer for markfiske og ikke noe særlig annet. Bruk noe litt solid monosnøre, gjerne rundt 0.30mm eller 0.40 - da tåler du litt buskas og steiner osv uten at snøret ryker så fort.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig mht valg av snelle. Man øker rekkevidden betraktelig med en skikkelig snelle. Men det kommer jo an på hvor det skal fiskes. I mindre elver og tjern, trenger man knapt snelle om det brukes 5 meter stang. Men i langgrunne fjellvann vil det klart være behov for å kunne kaste langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 4/21/2021 at 7:56 AM, borgern said:

Jeg bruker samme stenger og sneller til begge deler. Når jeg fisker med mark bruker jeg bomber. Der gir god rekkevidde og jeg kan bruke multi på spole. 

Fisker du aktivt eller passivt med bomber og mark? Evt hvor i vannsøyla? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer. Er det litt drift i vannet lar jeg den bare drive. Ligger den for stiller jeg mer aktiv. Er det mye vind og drift hender det jeg setter på bittelitt bly for å få det litt ned hvis det ikke biter i øvre vannlag. Kommer og an på dybde der jeg fisker og fisk i vannet. Er det abbor i vannet prøver jeg unngå bunnfiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.