Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til kasteteknikk


hobbyisten

Anbefalte innlegg

Jeg har fisket veldig lite med stang, men har så smått begynt å fiske i ferskvann med sluk og spinner.
I den forbindelse har jeg skaffet meg en stang med kastevekt fra 5-20 gram, nærmere bestemt ei Abu Garcia 5-20 g Venerate, haspelstang. Den er ikke av de beste, men virket å få greie tilbakemeldinger på de stedene jeg fant anmeldelser.

Jeg sliter derimot litt med å kaste særlig langt med stangen, og lurer på om det er meg eller stangen som forårsaker det. Jeg har prøvd med sluker/spinnere fra 5-18 gram, men jeg greier aldri å kaste særlig lengre enn rundt  15-20 meter. Noe jeg mener må være langt kortere enn hva som bør være mulig. Dette baserer jeg på at jeg kan kaste vesentlig lengre med stang beregnet for havfiske. Det er kanskje ikke rart med tanke på tyngre sluker, men samtidig tenker jeg at når stangen er designet for lettere sluker, så burde også kastelengden være proporsjonal.

Det jeg har lagt merke til når jeg kaster, er at jeg pleier å få en veldig stor bue på kastet, og mye sene blir matet ut, men så plopper liksom sluken mye nærmere enn man skulle tro. Det får meg til å tenke at det mest sannsynlig er meg det er noe galt med, og at jeg kaster på feil måte. Sluken virker å få mye fart oppover, men ikke nok fart fremover til å få noe særlig lengde.

Jeg prøver stort sett å ha en 50 cm med snøre mellom sluk/spinner og stangtupppen, fører stangen over høyre skulder og bruker ganske bestemte bevegelse for å "slynge" sluken over skuldra. Så prøver jeg å holde stanga mot det stedet jeg vil treffe, samtidig som jeg prøver å ha stangtuppen i en vinkel på ca 45 grader ifht horisontalen.

Noen som kan finne noen feil og komme med noen tips ut fra den infoen jeg har gitt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ikke uvanlig feil er alt for tykt snøre. Det skal mer kraft til å trekke ut et tykt/stivt snøre enn et tynt og mykt. Aner ikke hva du har på snella, men det og størrelse på snella er noe du kan fortelle oss for evt videre feilsøking på utstyrsdelen før vi går på selve teknikken...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du slipper snøret for tidlig i utkastet. Da får man typisk en høy bue,   med en sluk som daler ned ganske fort. Slipper du for seint, vil sluken skyte ned i vannet noen meter foran deg. 
 

Jeg pleier å si til barna at de skal peke dit de vil sluken skal gå. Altså med den fingeren som holder snøret. Det kan hjelpe på timingen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (4 minutter siden):

En ikke uvanlig feil er alt for tykt snøre. Det skal mer kraft til å trekke ut et tykt/stivt snøre enn et tynt og mykt. Aner ikke hva du har på snella, men det og størrelse på snella er noe du kan fortelle oss for evt videre feilsøking på utstyrsdelen før vi går på selve teknikken...

Det glemte jeg å nevne. Snella er en Cardinal STX 30. Snøret er Sufix super 0,18 monofilament. Kan det være et snellen er litt for stor? Den ble egentlig kjøpt til lettere kystfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hobbyisten skrev (Akkurat nå):

Det glemte jeg å nevne. Snella er en Cardinal STX 30. Snøret er Sufix super 0,18 monofilament. Kan det være et snellen er litt for stor? Den ble egentlig kjøpt til lettere kystfiske.

Stor snelle gir i teorien lengre kast så lenge den er fylt skikkelig med snøre, så det skal ikke bety noe. Og 0,18 mono er ikke tjukt, så feilen ligger ikke der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (2 minutter siden):

Det høres ut som om du slipper snøret for tidlig i utkastet. Da får man typisk en høy bue,   med en sluk som daler ned ganske fort. Slipper du for seint, vil sluken skyte ned i vannet noen meter foran deg. 
 

Jeg pleier å si til barna at de skal peke dit de vil sluken skal gå. Altså med den fingeren som holder snøret. Det kan hjelpe på timingen. 

Det gir mening at jeg slipper for tidlig. Da vil jo mesteparten av farten være oppover, og ikke fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hobbyisten skrev (2 minutter siden):

Det gir mening at jeg slipper for tidlig. Da vil jo mesteparten av farten være oppover, og ikke fremover. 

Jepp, og dessuten blir stangens vandring kortere før du slipper, så du får ikke maks kraft. 
 

Tren på timingen. Med en sluk på 18 gram og 0,18 mono, skal du kunne kaste ganske langt. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (Akkurat nå):

Jepp, og dessuten blir stangens vandring kortere før du slipper, så du får ikke maks kraft. 
 

Tren på timingen. Med en sluk på 18 gram og 0,18 mono, skal du kunne kaste ganske langt. 
 

Men hva tenker du om å ha en del snøre hengende fra tuppen av stange og ned til sluken? Jeg har prøvd litt forskjellig, uten å egentlig oppleve stor forskjell, men jeg har en teori om at det lønner seg å ha litt avstand mellom stangtup og sluk når man skal kaste for å få maks kraft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere gode tips her. Kasteteknikken er nok den første faktoren jeg også ville brukt litt tid på. Kastebuen skal ikke være veldig høy, da taper du mye lengde ved energien brukes feil vei, opp kontra frem. Utstyret ditt er ikke direkte noe stort problem, spørsmålet blir alltid hvor ivrig man er på optimalisering. Når teknikken er på plass er det ytterligere momenter å vurdere, alt etter hvor ivrig man er:

1. overgang til multifillament snøre, typisk 0.10-0.12mm

2. optimal mengde snøre på spolen, for lite skaper ekstra friksjon på spolen, for mye skaper fort backslash og at for mye snøre kommer for raskt ut og gir friksjon i seneringene på stanga.

3. Aksjon på stanga, de fleste stenger i dag ofte helaksjon, noe som betyr at du ofte må bruke mer kraft og lengre kastebevegelser. Med ei stang som har mer toppaksjon kan du enklere vippe utstyret langt ut selve med korte raske bevegelser. Ekstra bonus er at toppaskjon gir mer artige kamper på småfisk :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å kast med stanga horisontalt/skrått. Da ser du fort om du slipper tidlig ved at sluken vil skjære ut til høyre. Dette blir du uansett god til med litt mengdetrening, man får litt føling etter noen tusen kast 😊

Har forøvrig samme snelle som deg. Den ble nødinnkjøpt på XXL i Tromsø etter at jeg hadde glemt igjen (!) snella hjemme da jeg dro nordover. Det var den siste snella igjen på hele butikken. Den er nok litt «grovere» en de to Shimanosnellene mine (1- og 2000), men fungerer helt greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hobbyisten skrev (8 minutter siden):

Men hva tenker du om å ha en del snøre hengende fra tuppen av stange og ned til sluken? Jeg har prøvd litt forskjellig, uten å egentlig oppleve stor forskjell, men jeg har en teori om at det lønner seg å ha litt avstand mellom stangtup og sluk når man skal kaste for å få maks kraft. 

Jeg ville ikke fokusert på det nå. Har du mye snøre ute, stiller det strengere krav til timing i de innledende fasene av kastet. Tren på å slippe snøret på riktig tidspunkt, så sluken fyker ut i en lav kurve. Når det sitter vil du kaste brukbart langt. Senere kan du forsøke å tyne ut noen ekstra meter. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt, små spinnere bremser mye i kastene. Så ikke forvent at de går veldig langt. Se på snellen at senen på spolen er full. En bred kopp på spolen vil også bidra til at kastet blir bremset. Så sene, fireline kaster bedre enn mono. Stx 30 er litt stor for slik bruk. Jeg har stx 10 og stx 20. 20’ern kaster bra, 10 kaster bedre. Og enda bedre når jeg byttet line til fireline  ultra 8.

Prøv å kaste lavere, kanskje rundt 25-30grader, pek med stangen hvor du skal kaste mot.

Men det kan også være at stangen rett og slett ikke ladder godt nok heller.

 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en 9 (?) fots stang med 5-20g kastevekt, 0.18 sene og greie sluker på ~18g er ~70m innenfor rekkevidde for de aller fleste, med litt trening.

Det er et par gode tips som har blitt gitt i denne tråden, videoen som @Espen Ørud  mener jeg gir en god indikasjon på hvor tuppen av stangen bør gå bakover (2 'o clock).

Dette tipset under her synes jeg er viktig, men jeg vil legge til noe (som heller ikke videoen diskuterer).

On 4/20/2021 at 9:36 PM, masturbatomaximus said:

Prøv å kast med stanga horisontalt/skrått. Da ser du fort om du slipper tidlig ved at sluken vil skjære ut til høyre. Dette blir du uansett god til med litt mengdetrening, man får litt føling etter noen tusen kast 😊

Har forøvrig samme snelle som deg. Den ble nødinnkjøpt på XXL i Tromsø etter at jeg hadde glemt igjen (!) snella hjemme da jeg dro nordover. Det var den siste snella igjen på hele butikken. Den er nok litt «grovere» en de to Shimanosnellene mine (1- og 2000), men fungerer helt greit.

Hvis vi antar at du er høyrehendt og holder snøret med høyre hånd, gjør slik:

Før stangen i posisjon ved å dytte bakenden litt framover med venstre hånd. Når du begynner å få nok strekk på venstre arm er det egentlig bare å dra den til deg, og så etter hvert slippe snøret med høyre hånd. Hvis du gjør dette, får du utøvd mest mulig moment (ved konseptet kraft x lengde) for å få høy hastighet på stangtuppen når den er på topp i kastet. Det viktige er at det er hånden som holder bakpå stangen som genererer kraften.

Når du dytter bakenden framover, gjerne gjør dette slik at stanga går på skrått oppover, det blir veldig effektivt og du ser som sagt om du slipper for tidlig, ved at sluken går langt til høyre.

Selve bevegelsen kan du trene med bare stang, uten snelle og sluk, det er da ofte lettere å skjønne hvordan bevegelsen bør gå.

 

Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (På 22.4.2021 den 11.01):

Bare så det er sagt, små spinnere bremser mye i kastene. Så ikke forvent at de går veldig langt. Se på snellen at senen på spolen er full. En bred kopp på spolen vil også bidra til at kastet blir bremset. Så sene, fireline kaster bedre enn mono. Stx 30 er litt stor for slik bruk. Jeg har stx 10 og stx 20. 20’ern kaster bra, 10 kaster bedre. Og enda bedre når jeg byttet line til fireline  ultra 8.

Prøv å kaste lavere, kanskje rundt 25-30grader, pek med stangen hvor du skal kaste mot.

Men det kan også være at stangen rett og slett ikke ladder godt nok heller.

 

image.jpg

Takk for gode tips. Jeg vurderer å kjøpe en mindre snelle og muligens en annen stang. Jeg mistenker at aksjonen i stanga ikke er helt ideel, som du er inne på.

Det blir vell at jeg stikker innom en forretning med folk som har peiling. Det finnes i nærheten, så det er i hvert fall verdt et forsøk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OleEdvard skrev (10 timer siden):

Med en 9 (?) fots stang med 5-20g kastevekt, 0.18 sene og greie sluker på ~18g er ~70m innenfor rekkevidde for de aller fleste, med litt trening.

Det er et par gode tips som har blitt gitt i denne tråden, videoen som @Espen Ørud  mener jeg gir en god indikasjon på hvor tuppen av stangen bør gå bakover (2 'o clock).

Dette tipset under her synes jeg er viktig, men jeg vil legge til noe (som heller ikke videoen diskuterer).

Hvis vi antar at du er høyrehendt og holder snøret med høyre hånd, gjør slik:

Før stangen i posisjon ved å dytte bakenden litt framover med venstre hånd. Når du begynner å få nok strekk på venstre arm er det egentlig bare å dra den til deg, og så etter hvert slippe snøret med høyre hånd. Hvis du gjør dette, får du utøvd mest mulig moment (ved konseptet kraft x lengde) for å få høy hastighet på stangtuppen når den er på topp i kastet. Det viktige er at det er hånden som holder bakpå stangen som genererer kraften.

Når du dytter bakenden framover, gjerne gjør dette slik at stanga går på skrått oppover, det blir veldig effektivt og du ser som sagt om du slipper for tidlig, ved at sluken går langt til høyre.

Selve bevegelsen kan du trene med bare stang, uten snelle og sluk, det er da ofte lettere å skjønne hvordan bevegelsen bør gå.

 

Lykke til :)

Takk for gode tips. Jeg er høyrehendt, men stangen min er 8 fot. Uten at det gjør tipsene dine mindre aktuelle.

Å kaste med sluker opp mot 20 gram gir greie resultater, men problemet er at de ofte går for raskt til bunns og generelt setter seg fast mye oftere enn de lettere slukene. Det kan derimot sikkert være like mye min feil som sluken sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som har innspill. Dersom jeg tenker å kjøpe ny stang, bør jeg da gå for haspel eller spinnstang? Jeg har ikle helt skjønt forskjellen, annet enn litt forskjellig størrelse på ringene.

Vil den ene stangtypen være bedre egnet enn den andre med tanke på kastelengde med lette sluker dersom man tenker at sene, snelle og alt annet er likt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På spinnstang bruker man multiplikatorsnelle som er montert oppå stanga. Haspelsnella skal henge under stanga.  Spinnstenger har mindre ringer pga måten senen forlater spolen vs haspelsneller.  Kjøp haspelstang hvis du skal bruke haspelsnelle. 

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.