Gå til innhold
  • Bli medlem

Hennessy Hammock Liggeunderlag


Anbefalte innlegg

Annonse

Kanskje menes det her sammenrullet etter at den er brettet ca. midt på bredden?.
Det er uansett ikke så vanskelig med de andre målene på siden å tenke seg hvor stort det er: "Lengde: 183cm, Bredde 46-89cm". Den ser ut til å være temmelig brettbar etter egen fantasi.


Ellers så syns jeg jo denne var litt morsom:

Sitat

Liggeunderlaget vil holde deg varm under de fleste forhold helt ned til -5°C dersom du bruker en kvalitetspose som tåler -40°C

Hvor mye jobb gjør liggeunderlaget _eeegentlig_ da?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Kanskje menes det her sammenrullet etter at den er brettet ca. midt på bredden?.
Det er uansett ikke så vanskelig med de andre målene på siden å tenke seg hvor stort det er: "Lengde: 183cm, Bredde 46-89cm". Den ser ut til å være temmelig brettbar etter egen fantasi.

Ellers så syns jeg jo denne var litt morsom:

Hvor mye jobb gjør liggeunderlaget _eeegentlig_ da?

 


 

Godt poeng!

 

Haha, ja huff. Men jeg skal uansett bare bruke den om sommeren, så tenker det går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

murmeldyret skrev (2 timer siden):

Er det noen som har erfaring med dette liggeunderlaget?

Jeg har dette, sov med det i Hennessy expedition-køye natt til lørdag. Det er såpass bredt ved skuldrene at det dekka godt der, ble ikke cold spots på sidene. Hadde et Bamse junior-underlag under, så kan ikke si noe om hvor godt det hadde funka aleine. Det bikka såvidt ned til minusgrader på natta. Soveposen går definitivt ikke ned til -40 😅 

Håpet er at dette underlaget i køya vil holde for bruk om sommeren for ungene. Det er lett, men blir ikke akkurat lite i sammenbretta tilstand - havner nok typisk på utsiden av sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen er nok riktig. Jeg har ett sånt, så jeg har målt det. Vidoen viser kanskje et annet som er noe mindre? Det finnes nemlig to slike som er laget for forskjellige køyer, og det andre er altså mindre: https://hennessyhammock.com/collections/insulation

Som sagt her jeg ett, men jeg har ikke prøvd det. Jeg bruker "Super Shelter 4 season" (se samme nettside som lenken over) i stedet. Da har jeg suplert med et "undercover" i tillegg slik at jeg legger paden + sølvfolie mellom køya og undercoveret. Det som er fint med det er at alt (inklusive tarpet) kan pakkes inn i et snakeskinn. Ingen løse deler (bortsett fra underquilten som jeg bruer når det er minusgrader da).

Det jeg kan si er at det liggeunderlaget du viser til er bobleplast med fastlimt sølvfolie på begge sider og et kantbånd. Ser greit nok ut, og nå fikk jeg lyst til å teste det. Ulempen er at det ikke går inn i snake skinnet og det tar en del plass sammenrullet.

Det er forøvrig en feil i beskrivelsen til Fjellsport. Hennessy hammocks sier selv:

Sitat

This bubble pad is silvered on both sides and reflects 97% of your body's radiant heat back to you. Under most conditions this pad will keep you warm down to 40 degrees Fahrenheit ( 5 Celsius) if you are using a good quality 40-degree sleeping bag.

Hennessy er amerikansk og de bruer farenheit, ikke celcius. Det skulle med andre or stått følgende hos Fjellsport:

"Liggeunderlaget vil holde deg varm under de fleste forhold helt ned til +5°C dersom du bruker en kvalitetspose som tåler +5°C."

Det er nok ikke så langt unna sannheten tenker jeg, men jeg ville selv ha valgt en noe varmere pose.

NB! Dette liggeunderlaget egner seg kun i hengekøye. Det går ikke å ligge på bakken med det.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (2 timer siden):

Hvor mye jobb gjør liggeunderlaget _eeegentlig_ da?

Liggeunderlag er i min erfaring kjempeviktig. Uten får jeg problemer selv ved 20 grader pluss i hengekøye. Det er tilnærmet null isolasjon bare av køya og det sammenpressede ryggstykket i soveposen du ligger på. Det blir omtrent som å ligge på et tynt laken på bakken i bare soveposen. Med isolasjon under har jeg sovet i hengekøye ned i hvertfall til 12 kuldegrader som jeg vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (14 timer siden):

Hennessy er amerikansk og de bruer farenheit, ikke celcius. Det skulle med andre or stått følgende hos Fjellsport:

"Liggeunderlaget vil holde deg varm under de fleste forhold helt ned til +5°C dersom du bruker en kvalitetspose som tåler +5°C."

Det er nok ikke så langt unna sannheten tenker jeg, men jeg ville selv ha valgt en noe varmere pose.

NB! Dette liggeunderlaget egner seg kun i hengekøye. Det går ikke å ligge på bakken med det.

;-)

Å, takk! Da kan det kanskje bli litt kjølig selv om sommeren, men jeg tror jeg skal ta sjansen og prøve allikevel.

 

Skogens Stønn skrev (14 timer siden):

Jeg tok et par bilder så du får se hvor stort det er sammenrullet. Her ligger det i nett-posen som følger med (veier ingen ting). Det kan nok rulles enda litt hardere sammen. Flaska er ei 1 liter Nalgene.

IMG_20210420_201500_DxO_600.jpg.ae5cd7882845eb0ddc8781ef4aaaa610.jpg

IMG_20210420_201321_DxO_600.jpg.3fc59955bcd4048978901183d81d9f9b.jpg

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (19 timer siden):

Liggeunderlag er i min erfaring kjempeviktig. Uten får jeg problemer selv ved 20 grader pluss i hengekøye. Det er tilnærmet null isolasjon bare av køya og det sammenpressede ryggstykket i soveposen du ligger på. Det blir omtrent som å ligge på et tynt laken på bakken i bare soveposen. Med isolasjon under har jeg sovet i hengekøye ned i hvertfall til 12 kuldegrader som jeg vet om.

Enig i det altså, jeg bare synes det var litt komisk at det var presisert at for å håndtere -5 grader på dette liggeunderlaget, så må du ha en sovepose som er god for -40 ;) Oppklaringen din med Fahrenheit gjorde den saken grei : )

Uten liggeunderlag, speselt i hengekøye merker jeg veldig umiddelbart når foten faller "utenfor" liggeunderlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Enig i det altså, jeg bare synes det var litt komisk at det var presisert at for å håndtere -5 grader på dette liggeunderlaget, så må du ha en sovepose som er god for -40 ;) Oppklaringen din med Fahrenheit gjorde den saken grei : )

Uten liggeunderlag, speselt i hengekøye merker jeg veldig umiddelbart når foten faller "utenfor" liggeunderlaget.

Ja, jeg synes det er rart at det ikke ringte en bjelle hos den som skrev de greiene der. På den annen side er det nok riktig at du vil holde deg varm med dette liggeunderlaget i køya helt ned til -5 °C  hvis du bruker en pose som går ned til -40 °C. For varm vil jeg tro. Og det var nok det du siktet til når du spurte "Hvor mye jobb gjør liggeunderlaget _eeegentlig_ da?"

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg bruker nå vanlig oppblåsbart liggeunderlag i min Hennessy( + saueskinn når det er minusgrader), men problemet er at liggeunderlaget sklir unna ila natta. Jeg ser det skal være fester på dette underlaget dere her snakker om. Fungerer det etter hensikten? Sitter det da godt fast uten å flytte seg noe særlig i natta? Mvh Christin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fester diagonale fester i Hennessy-køyene som holder det på plass vil jeg tro uten å ha testet det. Et Bamse skumunderlag ligger også godt i køya uten å skli særlig. Eller så fungerer diverse underdyner/quilter til formålet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.